Spillertråd: Daniel Berntsen

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Re bjornage

Han signerte vel på et tidspunkt hvor det var relativt klart at Glimt klarte seg økonomisk og et tidspunk hvor JJ og Khalili var på vei inn. Det er også fint mulig å inkludere prestasjonsbasert lønn i kontrakter for å sikre at spillerne blir skikkelig verdsatt ved prestasjonsforbedringer.

Jeg tror nok i likhet med deg at Berntsen sannsynligvis ville vært fristet uansett, men slik situasjonen ble, så satt Glimt med dårlig kort p.g.a at klubben hadde gjort en dårlig jobb. Overgangen har skjedd og det er ikke sikkert den er dårlig for Glimt, men at enkelte kritiserer Berntsen finner jeg merkelig, all den tid det fremstår som om Glimt ikke har hatt en skikkelig plan med de unge. Det er også verdt å stille spørsmålet rundt situasjonen til Robertsen og Nordberg. Har Glimt bevisst satset ungt for å ha lave lønnskostnader så er det sikkert fornuftig, men man kan ikke underbetale spillere som presterer på lik linje med spillere som hever "full lønn", det er ingen bærekraftig løsning.

Det er fullt mulig for Glimt å signere kontrakter med spillere som sikrer spilleren mer lønn f.eks ved første kamp fra start, etter 10 kamper, 900 minutter, etc.
Her har Glimt en vei å gå om man skal satse så bevisst på unge spillere som man tydeligvis ønsker.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Boombadila »

Jeg vil anta at enkelte supportere er sure på DB fordi han ikke viser seg som en spiller med klubben i hjertet....
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
dani
Posts: 656
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 31 times
Been thanked: 186 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by dani »

Mens om DB er sur på klubben som ikke satser på han + andre talenter, så mener de samme folkene at han fortsatt burde holde kjeft å skrive under ny kontrakt... ?
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Boombadila »

japp, fotball er ikke logisk, i hvert fall ikke for de nostalgiske.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
mortsto
Posts: 7417
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by mortsto »

Dani: Det blir tull å bruke "ikke satse" på det at han fikk for dårlig betalt. Eller mener du "ikke satse" som i at han har spilt 19 av 22 kamper i år? Samme antall som Bjørnbak. Robertsen har spilt i 20 og Viljar i 13. Glimt satser faktisk på talenter, selv om de ikke får godt betalt.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Hvorfor blir det tull å si at det å betale han som en "slave" er å "ikke satse på han"?
Om ikke Glimt har klart å forlenge tidligere, så har de stått fritt til å øke lønna. 50.000 for lagets beste spiller i året, når flere tjener nesten 10 ganger så mye er hårreisende og viser at man ikke verdsetter spilleren skikkelig og dermed ikke virkelig viser at de satser på han.
mortsto
Posts: 7417
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by mortsto »

Glimt betalte DB 4K i månedslønn i noen få måneder før de gikk ut og sa at de ville bygge laget rundt ham og tilbød ham en langt bedre kontrakt. I samme tidsom har han spilt nesten samtlige kamper. Ja det er tull.
dani
Posts: 656
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 31 times
Been thanked: 186 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by dani »

Vel, det spørs jo helt hva man ser på som satsing da mortoso. Om de hadde hatt stor tro på DB så hadde han hatt en bedre kontrakt før han hadde spilt 15 kamper.

I tillegg så tenker jeg også endel på at klubben pr nå ikke har større ambisjoner enn å være i adecco
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by RaymondEngmark »

Jeg sitter på en følelse at DB hadde dratt til RBK uansett. Bedre lønn og lengre kontrakt ville nok ført til en noe høyere pris (men neppe ekstremt mye). Så lenge DB selv (og faren?) mener at han vil nå nye nivåer i RBK, så er saken tapt. Ferdig ferdig, liksom.
Kristatistisk
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Re mortsto

Selvfølgelig er det ikke tull.

glimt har gjort en elendig jobb med Berntsen. Hvis man plutselig finner ut etter noen få måneder (dine ord) at man skal bygge laget rundt han, så burde de jaggu lagd en bedre avtale med han noen måneder tidligere.

Jeg tror fort at Berntsen hadde dratt uansett, tilbud fra RBK er fristende både økonomisk og sportslig, spesielt når Glimt sier de ikke vil rykke opp, men Glimt har satt seg selv i en ELENDIG forhandlingssituasjon. Jeg håper for klubbens skyld at de lager bedre avtaler med Robertsen, Nordberg og andre ungutter, for her har de bommet totalt. Jeg ser ingen formildene omstendigheter rundt Glimts håndtering av lønn og kontrakt til Berntsen, de har tabbet seg ut og må lære av dette.
Kontraktsforlengelse ble det forøvrig først skikkelig snakk om da TIL og andre begynte å vise interesse. Kontraktsforlengelse og lønnsforbedring burde vært en del av eksisterende avtale fra sesongstart.
mortsto
Posts: 7417
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by mortsto »

Glimtfan wrote:Re mortsto
Kontraktsforlengelse ble det forøvrig først skikkelig snakk om da TIL og andre begynte å vise interesse.
Dette er jo en ganske bastant påstand. Har du kilder på dette?

Ellers er jeg enig i deg i det meste. Utenom at det faktum at DB først fikk en svært lite lukrativ kontrakt, som Glimt i ettertid har forsøkt å forlenge/forbedre betyr at Glimt ikke satser på talenter.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Nei, jeg har nok ingen kilde på det og var kanskje litt bastant.

Jeg er forøvrig ikke uenig i at Glimt satser på talenter, det har jeg virkelig inntrykk av og synes er positivt. Men talentsatsning er ikke så enkel at man pøser på med spillerutviklere, tar spillere opp i A-stallen når de er lovende og så ferdig med det. Vi må sikre at spillerne får en skikkelig forankring i klubben og blir tatt vare på både sportslig, sosialt og økonomisk. Her har Glimt en jobb å gjøre, i tillegg er det viktig at klubben ikke ser seg blind på at man skal løse alt ved å satse ungt og lokalt. Man kommer ingen vei i fotballen om man ikke sper på med eksterne personer.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg forventet ikke at Berntsen skulle skrive under ny kontrakt for det har jo åpenbart ikke vært aktuelt for han. Han kunne garantert fått mer enn de 4000 kronene (som var en kontrakt han fikk mens Glimt var ekstremt nær konkurs) hvis han hadde signert det nye kontraktsforslaget. Det er vel ingen som har betvilt at Berntsen hadde fått lov å gå til Rosenborg etter sesongen heller, Glimt har ikke akkurat en historie på å kreve at spillere blir når Rosenborg banker på døra. Men:

Å gå ut, etter en halv sesong i Glimt, og si først at han gjerne drar til Tromsø med en gang, for deretter å si at han ikke ønsker å være i Glimt fordi han vil til RBK er nok til å gi meg avsmak på hele fyren. At han deretter følger opp med å si at han håper å møte "klubben i sitt hjerte på motsatt banehalvdel" blir som å brenne den siste lille falleferdige brua han måtte ha. Slik jeg ser det har ikke Glimt noen som helst skyld i at denne farsen skjedde i sommer, da jeg er som sagt helt overbevist om at Rosenborg hadde fått Berntsen til vinteren uansett, og da kunne spilleren selv gått med hevet hode.

Hvis Berntsen skal ta på seg Glimtdrakta igjen noen gang etter denne sesongen må han overgå Runar noe så grasalt for at jeg skal applaudere han.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Cheese Smirnoff »

Og er man gammel nok til å drive dette spillet er man jammen meg gammel nok til å høre hva supporterne syns om det!
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by RaymondEngmark »

Hør, hør, Cheese!

Nordlandsglimt har gitt signaler at dem ønsker å forlenge med Viljar og Erlend, uten at jeg har hørt noe mere om dette. Går ut i fra at talentene i Glimt er en nogenlunde sammensveise gruppe, og at det kan få dem på nye tanker at Daniel drar.

Så er vi riktig uheldige mister vi flere. Spesiellt Erlend tror jeg kan bli veldig god i mange forskjellige klubber. Viljar har litt mere og bevise på A-laget, ut over det å være en god krittsniffer.
Kristatistisk
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Forstår du er frustrert Cheese og da er det enkelt å skylde på spilleren, men det er Glimt som er "skurken" i denne saken ved å opptre på en latterlig og amatørmessig måte.

Berntsen har ALDRI sagt at han gjerne vil til TIL nå, det er din kreative tolkning.
Glimt var heller ikke nær konkurs da han signert kontrakt, alt tydet tvert i mot på at man ville klare seg og ledelsen tok seg råd til å hente Khalili og JJ på ok-kontrakter. Prestasjonsbasert lønn med et trappesystem kunne man også fått inn.

Glimt har også en trener som går ut i media og sier at tabellen ikke betyr noe.

Er det da naturlig at landets kanskje største midbtanetalent ikke blir interessert i RBK når han er i en klubb som betaler han 4000 i måneden og synes at oppholdet i adeccoligaen like gjerne kan forlenges med et år?

Nei, her er det Glimt som tabber seg ut og det ville vært en skandale om Berntsen fikk et år til i adeccoligaen.
Jeg håper for all del Glimt lærer og sikrer seg bedre i forhold til Nordberg, Saltnes, Bjørnbak, Robertsen og andre.

Er man gammel nok til å drive dette spillet bedre enn de 10 andre som er på banen for laget vårt, så bør man jaggu ikke ha minst betalt....
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Boombadila »

Vel, spillere med klubbfølselse donnerer lønna si til klubben.

Så jeg tror ikke dette er så enkelt som penger, og den gamle tesen om homo ecomicus er vel grundig tilbakevist...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Spillere med en lang karriere bak seg med gode lønninger gjør nok det. 18 år gamle gutter som er på vei ut av redet og har 4000 i måneden som sin første lønn, gjør selvfølgelig ikke det....
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Boombadila »

De gjør det om de har klubbfølelse.

Men gleder meg til han begynner å syte hos rbk.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Frodo Baggins »

Boombadila wrote:Vel, spillere med klubbfølselse donnerer lønna si til klubben.
Jepp, og all ære for det til Runar. Men han hadde tross alt litt på bok, så han led vel neppe noen nød...
DB tjente 4000.- i måneden brutto, 3800.- etter skatt, hvis han ikke har noen andre fradrag. Det er for å si det rett ut, det er elendig.. Så kan man skylde på klubbfølelse etc. men er i denne saken helt enig med Glimtfan. Her er det Glimt som har totalt bommet..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by RaymondEngmark »

Altså, er det så problematisk å fordele skyld da? Glimt har jo sin del av skylden fordi dem ikke ga bedre betingelser kan man si. Men dere er på grensen til å være latterlige historieløse også syntes jeg;

http://www.an.no/glimt/article5309689.ece

14 September 2010 var ikke klubbøkonomien i nærheten av OK. Dermed ble kontrakten signert anntageligvis med så minimale lønnskostnader som det lot seg gjøre. Hvorfor? Fordi Daniel Berntsen og Bodø/Glimt anntageligvis begge ønsket at DB skulle få prøve seg på A-laget. Også klarer de fleste av oss å tenke tilbake til historien rundt Stensland, jeg er sikker på at Glimt ønsket å sikre seg litt prøvetid for gutten rett og slett. Og i den situasjonen var nok Daniel i skyene, og det var lite som indikerte at gutten skulle ønske seg noen ting som helst annet enn hans store målsetning: A-lagsfotball med Glimt. Som faktisk er et veldig trangt nåleøye.

Men Daniel tok nivået fort, og det så nok både Glimt og Daniel selv - og uten å vite noe om det, så tror jeg faren har en lang finger med i det meste som skjer her. Og mye vil ha mere! Både Glimt og Daniel tenkte nok sånn. Glimt på sin side ønsket naturligvis å signere en ny kontrakt, og jeg tror dem var ute med det allerede etter noen spillte kamper. Men samtidig tror jeg Daniel selv merket at ting fungerte bra, og at han kunne kanskje klare enda et nytt nivå. For pengene er nok ikke så viktig for en 18-åring som anntageligvis ønsker å spille for ManU eller Barcelona. Han tenker garantert progressjon.

Og herifra og ut tror jeg Daniel tenker på Daniel, og kun Daniel. Selv om noen tror det, så er det ingen krise for Daniel og spille i Adecco til han er 19 år gammel! Tryggheten å ha spillere der som han har trent og spilt med i flere sesonger, samtidig som han vil få starte alle kampene ville betydd mye for utviklingen hans. Men han ønsker å ta nye steg som 18 åring, og er det noe jeg selv husker fra jeg var 18, så var det at man kunne erobre verden uten problem.

Ja - Glimt rotet det til med en spiller som debuterte 19 Mai 2010!
Ja - Vi forstår alle ønsket til Daniel om å bli så god som mulig, så fort som mulig!
Nei - Du får ikke både i pose og sekk. Du må tåle at folk misliker det!

Det er ikke Daniels skyld, men har er egoistisk/målrettet (stryk det DU mener ikke passer), og tenker på sin egen karriære. Men han ser gull og grønne skoger i Trondheim, og i det han skjønte at han hadde potsensiale for en større klubb, da tror jeg det ble uaktuellt for Daniel å signere en ny kontrakt.

Og det viktigste. Om Daniel hadde kontrakt ut 2015 med 40.000 kr i mnd i Glimt, så tror jeg fremdeles han ville gått til RBK nå. Det er kun overgangssummen som er spørsmålet. Jeg tror han prioriterer progressjon uansett.
Kristatistisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Cheese Smirnoff »

Glimtfan wrote:Berntsen har ALDRI sagt at han gjerne vil til TIL nå, det er din kreative tolkning.
NRK wrote:– Hvis jeg får litt tid på meg og vent meg til nivået kunne jeg tatt steget. Det hadde det vært moro å ha fått prøvd seg i Tippeligaen allerede nå, avslutter Berntsen.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... /1.7743742

Trenger vel ikke være så fryktelig kreativ for å skjønne at Berntsen vil spille Tippeliga NÅ, klubben han spiller for er IKKE i Tippeligaen nå, det er derimot Tromsø som agenten hans har kontakt med.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Frodo Baggins »

Daniel signerte en kontrakt i fjor høst ut året, finansiert av eksterne midler. Så fikk han ny kontrakt vintern/våren 2011, etter at det var klart at Glimt var i mål med sin økonomiske snuoperasjon, og etter at JJ og Khahili hadde signert for klubben. At det da gir han en kontrakt verdt 4000.- og 2 års lengde viser at klubben bommet.

Hadde de tilbud 300-400000.- over 4-5 år, så hadde han nok takket ja, og klubben hadde stått atskillig sterkere når budene kom. At de nå selger for småpenger, er ene og alene fordi de har bommet fullstendig tidligere i vinter..
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
User avatar
Kesseboy
Posts: 15804
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Kesseboy »

Frodo Baggins wrote:Hadde de tilbud 300-400000.- over 4-5 år, så hadde han nok takket ja
Jeg er ikke så sikker på det. Bare en følelse, men likefullt vil vi aldri få vite hvis-at-dersom.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Når han takket ja til kontrakt ut 2012 mot 50.000 i året, så hadde han garantert takket ja til 300-400.000 og ut 2013 eller 2014. Det hadde faktisk ført til at Glimt hadde vært i en helt annen forhandlingsituasjon.

Re Cheese
Igjen så er dette din tolkning. Berntsen sier rett og slett at det hadde vært morro å prøve seg i tippeligaen nå. Er det noe galt med en slik utalelse og er det ikke en naturlig utalelse for en spiller med ambisjoner?
Han har meg bekjent aldri utalt at han vil vekk fra Glimt og han har aldri sagt at han vil spille for Tromsø. Hvis lista må legges slik at man kun godtar spillere som sier rett ut at TIL aldri er aktuell og er en møkkaklubb, så tror jeg du vil bli skuffa og har for høye forventninger.
Jeg oppfatter Berntsen sine utalelser som fornuftige og naturlige for en spiller med ambisjoner. Med tanke på at Glimt ikke har behandlet han spesielt bra, så synes jeg han har opptrådd svært ryddig utad.
Post Reply