Spillertråd: Daniel Berntsen

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Boombadila »

Og det du sier er ikke tolkninger?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Cheese Smirnoff »

Glimtfan wrote:Med tanke på at Glimt ikke har behandlet han spesielt bra, så synes jeg han har opptrådd svært ryddig utad.
Har Glimt behandlet Berntsen dårlig? Hva begrunner du det med? Om du tenker på lønna på den første kontrakten så kunne vel han sagt "Nei takk, jeg vil ha mer lønn" om det var så viktig for han som du fremstiller det.

Bodø/Glimt har tross alt vært hovedårsaken til at han nå tjener 8 ganger mer enn jeg gjorde som 18-åring. Det Glimt får igjen er en spiller som ved første interesse hopper på og, nok en gang, ifølge NordlandsGlimts uttalelser, sier at han ikke vil spille mer for klubben.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Hva du eller jeg tjente som 18 åring er vel helt irrelevant, jeg var i alle fall ikke blant landets beste i mitt yrke som 18 åring og hadde jeg vært det hadde jeg forventet mye mer enn 50.000 i lønn.

Glimt har behandlet Berntsen dårlig når de lar spilleren som har betydd mest for oss hittil i år, gå på en amatørkontrakt frem til andre klubber viser interesse. Jeg synes faktisk det er skammelig og amatørmessig. Vi lar middelmådigheter som Thomas Rønning, Haukås og Dahle tjene mer enn det Berntsen gjør. Dette kunne og burde Glimt ha gjort noe med uten at Berntsen behøvde å signere noen kontrakt.
Med en gang det viste seg at Berntsen ble fast for oss, burde man reagert, det gjorde klubben tydeligvis ikke.

Glimt har satt seg selv i en posisjon hvor klubben ikke fremstår attraktiv verken sportslig eller økonomisk for Berntsen. For min del fremstår det nesten som at Glimt p.g.a økonomien har nærmeste prøvd å utnytte de yngste spillerene økonomisk på kontrakter som er milevis under minimumslønn i alle andre yrker. All den tid Glimt ikke har oppfordret sine andre spillere til å ta jobber ved siden av, så fremstår Glimt som en klubb som skal satse på heltidsspillere. At Berntsen fortsatt går på videregående er dermed ikke i nærheten av et godt argument når man lønner han på et minimumsnivå.
Jeg er faktisk sjokkert over amatørskapet Glimt har vist i denne saken og det at man i det hele tatt legger skyld på Berntsen på 18 år som vil til norges beste klubb når moderklubben ikke har strukket seg langt for å holde på han, er mildt sagt overraskende.
Glimt som klubb har utrolig mye å lære av denne saken og jeg håper man i tillegg til å ansette spillerutviklere, får en klar strategi som sørger for at man sikrer de unge talentene over tid og tar skikkelig vare på dem sosialt, sportslig og økonomisk.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Sven-Rune »

Glimtfan wrote:Når han takket ja til kontrakt ut 2012 mot 50.000 i året, så hadde han garantert takket ja til 300-400.000 og ut 2013 eller 2014. Det hadde faktisk ført til at Glimt hadde vært i en helt annen forhandlingsituasjon.
Da Daniel takket ja til en kontrakt ut 2012 med kr.50 000,- i året, må han ha sett på dette som en fantastisk mulighet! Jeg kan holde på med det jeg helst vil, og i tillegg få betalt! Dersom Daniel mente han burde hatt en bedre kontrakt hadde han ikke behøvd å signere den! Det er vel egentlig ingen som kan si med sikkerhet når Glimt ønsket å reforhandle kontrakten, men det vi kan si med sikkerhet er at Daniel/agent/pappa(?) ikke ønsket å reforhandle. Dem om det, og derfor har Daniel beholdt kontrakten han selv signerte. Jeg vil se den arbeidsgiver som øker lønna til en ansatt uten å gjøre nye avtaler!

Når Daniel håper han får spille fotball mot klubben i sitt hjerte dummer han seg ut i mine øyne. Hadde han hatt hjertet i Glimt hadde han turt signere lengre og bedre kontrakt slik at også Glimt hadde sittet igjen med mere penger ved et salg. Sånn som jeg ser det, har ikke gutten nok tro på seg selv. -Nei, det er nok best å ikke ha en lang kontrakt, for da blir det billigere for en tippeligaklubb å hente meg..... Er du god nok, blir du hentet uansett. Går du billig eller gratis..... går det som med Petter!

http://www.tv2.no/sport/fotball/england ... 74985.html
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

De fleste fotballklubber som har unge spillere som presterer mer enn forventet og er underbetalt, vil øke lønna. Det finnes flere eksempler på dette bl.a i RBK. Det skulle forresten bare mangle, med tanke på at Berntsen ble lønnet som en junior, men har vært vår suverent beste spiller iår og selvfølgelig da ikke burde lønnes som en junior.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Sven-Rune »

Og kan du nevne ett eksempel?
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Sven-Rune »

på forhånd skrev du:"De fleste fotballklubber som har unge spillere som presterer mer enn forventet og er underbetalt, vil øke lønna. Det finnes flere eksempler på dette bl.a i RBK. "
Du måtte bruke 20 minutter på å finne ett eksempel, og det tolker jeg som at du har lite belegg for hva du skriver! I notisen skrives ikke noe om hva dette betød i kontrakten hans.....

Nok om det. Vi er enige i at Daniel hadde fortjent bedre lønn etterhvert, men jeg syns det er feil å skyte på pianisten når pianoet ikke vil!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Vegard »

Eksemplet med en 18-årig Per Ciljan Skjelbred, som på bakgrunn av prestasjoner får lønnsforhøyelse midt i sesongen kan vel neppe bli bedre. Om det gjelder flere skal jeg ikke legge meg opp i.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Sven-Rune wrote:på forhånd skrev du:"De fleste fotballklubber som har unge spillere som presterer mer enn forventet og er underbetalt, vil øke lønna. Det finnes flere eksempler på dette bl.a i RBK. "
Du måtte bruke 20 minutter på å finne ett eksempel, og det tolker jeg som at du har lite belegg for hva du skriver! I notisen skrives ikke noe om hva dette betød i kontrakten hans.....

Nok om det. Vi er enige i at Daniel hadde fortjent bedre lønn etterhvert, men jeg syns det er feil å skyte på pianisten når pianoet ikke vil!
Til opplysning så brukte jeg 1 minutt på å finne linken etter at jeg leste innlegget ditt :wink:

Behøver ikke å diskutere dette i det uendelige, jeg registrerer at det er forskjellige meninger. Mitt hovedpoeng er at Glimt må gjøre en bedre jobb i forvaltningen av de unge talentene om vi skal lykkes med en langsiktig satsning på unge spillere. At økonomi og lønn er en vesentlig faktor i dette burde være innlysende.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Sven-Rune »

I 2005, da Skjelbred fikk øket lønn, skrev han også under en ny kontrakt med Rosenborg, ut 2007.
Daniel Berntsen derimot..... -han ville ikke ha høyere lønn i Glimt, men i en annen klubb!
Du må gjerne finne flere eksempler på ansatte som får bedre betingelser sånn helt uten videre :lol:
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Cheese Smirnoff »

Nå vet vel ingen her detaljene i forhandlingene mellom Glimt og Berntsen, men om Berntsen ikke hadde lyst å skrive under ny avtale skulle det vel bare mangle at Glimt ikke slang på ekstra lønn uten ny kontrakt. Om Berntsen hadde lyst på større lønn har han jo hatt fantastiske kort på hånden for å få dette til. Hvis Glimt har nektet han høyere lønn kan vi snakke om at klubben har behandlet han dårlig, men dette er jeg (nesten) skråsikker på at ikke er tilfelle.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Jeg husker og kjenner godt til saken med Skjelbred, han endte opp med lenger kontrakt, men hadde tilbud om lønnsøkning uanvhengig av hva som skjedde. Forskjellen her var at Skjelbred ønsket en lenger kontrakt.
At arbeidsgivere premierer ansatte de ønsker å beholde uten betingelser er ikke uvanlig, jeg har selv fått lønnsøkning uten å be om det eller være i posisjon til å forhandle om det. Skjelbred fikk ikke økt lønn som følge av at han forlenget kontrakten, han fikk økt lønn som følge av at han presterte bedre enn det juniorkontrakten tilsa.

Glimt burde selvfølelig ha økt lønna til Berntsen med en gang han ble fast på A-laget og da burde ideelt sett vært en del av eksisterende avtale. Hvis Glimt hadde den holdningen om at Berntsen kun fikk økt lønn ved forlengelse, så vitner det om dårlige forhandlingsegenskaper i klubben og at man ikke viser at man setter pris på spilleren.
I og med at Glimt ikke har økt lønna til Berntsen siden nyttår, så har de jo nektet han det. De har stått helt fritt til å gjøre det, her kan selvfølgelig også agenten til Berntsen ha gjort en dårlig jobb. Men det burde være selvsagt at lagets beste spiller tjener mer enn 1/10 av våre beste betalte spillere.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Sven-Rune »

Ja du må gjerne leve i en drømmeverden hvor bedrifter gir høyere lønn til sine ansatte utenom lønnsoppgjør og uten å kreve noe tilbake. Vi andre får forholde oss til hvordan virkeligheten er!

Hva slags samtaler som foregikk mellom Skjelbred og RBK vil jeg påstå at du vet like lite om som meg, men jeg forholder meg til de fakta som er synlige.

Det som er synlig i denne saken er at Glimt ville gi DB høyere lønn men det ville ikke DB ha. Jeg kan ikke se hvorfor du skal klandre Glimt for det, og særlig når vi kjenner den økonomiske situasjonen Glimt var i da avtalen ble gjort.

Ut fra hva du har skrevet tidligere her på forumet vil jeg tro du også hadde stått først i hylekoret mot Glimt dersom DB hadde fått en 4 års kontrakt med 3-400 000 i året og deretter floppet?
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by FSHelgeland »

Hvis denne diskusjonen skal fortsette så tror jeg vi skal trekke den ut av spillertråden til Daniel.
Tippeliga 2015
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Crazy horse »

Forstår rett og slett ikke hvorfor denne diskusjonen foregår enda, Daniel ombestemmer seg vel ikke nå? :wink:
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Boombadila »

Nei, men det er tydeligvis uenighet i menigheten om hvordan man skal tolke tidens tegn..... :lol:
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Cheese Smirnoff »

Mitt poeng er at Daniel Berntsen er Persona non grata i mitt Glimt-hjerte.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by RaymondEngmark »

I slike stunder hadde det vært fint med en fungerende supporterklubb som høstet respekt på Glimt-kontoret. En supporterklubb som kunne gå inn på kontorene og få en avklaring på hendelsesforløpet i denne saken. Jeg syntes slike diskusjoner, hvor fakta og svar finnes, bare splitter supporterene. Det er ingen tjent med.
Kristatistisk
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Re FSHelgeland

Jeg tror det er fornuftig å trekke ut diskusjonen. For mitt vedkommende handler det om at Glimt må lære av tabbene sine og er dermed en generell diskusjon rundt håndtering av unge spillere og ikke bare Berntsen.. Måten man har løst Berntsen saken i forhold til kontrakt får man ikke gjort noe med, men situasjoner i fremtiden får man gjort noe med.

Re Sven-Rune

Jeg husker saken rundt Skjelbred meget godt, fordi det kom utalelser både på tv og lokalt i RBK fordi det var reaksjoner i forhold til Skjelbreds lønn som var litt over 40.000. Dermed ble det uttalt at det var naturlig at Skjelbred fikk en lønnsøkning p.g.a prestasjonene, senere ble det klart at kontrakten også ble forlenget.
Jeg har flere ganger uttalt at man kunne løst og kan løse slike saker med trappetrinnskontrakter, hvor spilleren automatisk får en lønnsøkning ved gitt mål, f.eks antall kamper fra start e.l. Jeg hadde ikke reagert om Berntsen ble tidelt en kontrakt på 3-400.000 i vår, men selvfølgelig hadde jeg reagert om han hadde fått det i vinter, før han viste at han var kanskje adeccoligaens beste midtbanespiller. En slik usikkerhet rundt kvaliteten på unge spillere kan man løse i henhold til det jeg har beskrevet over.
Kort og godt har Glimt tabbet seg ut i denne saken og jeg håper virkelig de gjør grep i forhold til de andre talentene, slik at man sikrer at spillerne blir tatt vare på sportslig, sosialt og økonomisk, noe som er essensielt for å skape en positiv kultur og for å sikre at spillerne faktisk ønsker å være i klubben.
Hvordan Glimt har løst den sosiale biten vet jeg for lite om, men i forhold til sportslige ambisjoner og lønnsvilkår har de ikke løst situasjonen godt i forhold til Berntsen.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Sven-Rune »

Jeg prøver en gang til; DB ville ikke øke lønnen sin i Glimt!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

Selvfølgelig ville han det og Glimt burde tilbudt han en automatisk lønnsøkning i løpet av første halvår. Istedenfor har de latt han og Robertsen som har startet de fleste kampene, spille på "slavelønn (juniorkontrakt)" for å spare penger.
Det kan godt være man har prøvd å forlenge tidligere i vår, men kontrakt med disse ble ingått på nyåret, da tviler jeg sterkt på at man faktisk har prøvd skikkelig å forlenge før interessen begynte å komme fra andre klubber. Glimt har heller aldri sagt noe utad om forlengelse før RBK og TIL kom med bud.
Uansett hva som har skjedd bak lukkede dører, så er dette amatørmessig av Glimt og noe klubben bør lære av.
Jeg forstår godt at enkelte ikke liker at jeg kritiserer det som gjøres i klubben, men på samme måte som før de økonomiske problemene eskalerte, så er bakgrunnen å få bedre løsninger i klubben, for dette mener jeg overhodet ikke er godt nok.
Vi skal satse ungt og da må vi legge tilrette for de unge, de skal ikke utnyttes økonomisk og sånn mener jeg det har blitt med Berntsen i år. Han har spilt over en halvsesong på juniorlønn, men prestert klart best av samtlige. Hvilket signal sender man? Jo at det er greit at de unge tjener lite for de er så unge.
Burde ikke signalet være at de som presterer får god lønn? Og ikke kom med noe tull om at Berntsen ikke ville ha høyere lønn, for det er skivebom. Berntsen kunne og burde fått høyere lønn, det er viljen og kreativiteten til Glimt de først og fremst har stått på. At man kun vil øke lønna ved kontraktsforlengelse er en tankegang jeg er helt uenig i, all den tiden Berntsen har kontrakt ut 2012, presterer klart best av våre spillere og har en lønn som i de fleste yrker ville vært forbudt.
Dette må Glimt lære av i fremtiden!
Last edited by Glimtfan on Sat Sep 10, 2011 5:21 pm, edited 1 time in total.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Sven-Rune »

God bedring
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Glimtfan »

-
Last edited by Glimtfan on Sat Sep 10, 2011 5:40 pm, edited 1 time in total.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Spillertråd: Daniel Berntsen

Post by Sven-Rune »

Glimtfan wrote: At man kun vil øke lønna ved kontraktsforlengelse er en helt idiotisk tankegang,
Og hva kaller du dette? Det er nemlig min tankegang!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
Post Reply