Overhodet ikke synd på J A Riise

Moderators: Sulliken, Larsen

Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Cheese Smirnoff »

John Arne Riise er mentalt sterk, det er vel det som har fått han så langt som han har kommet. Så at han skulle ta den straffen sa vel egentlig seg selv.

Det som forundrer meg er at Riise er så negativ til at statuen i Ålesund hyller fellesskapet og ikke han som enkeltspiller, når han selv som venstreback spiller i den posisjonen som er selve fellesskapet i en oppstilling. Han er jo ingen artist med enestående ferdigheter. Han har utholdenhet og et venstreben som kan skyte hardt, men sjelden treffer der det skal. Hadde Solskjær hadde de samme storhetsforestillingene som Riise hadde jeg faktisk til en viss grad kjøpt det, da Solskjær faktisk var en profil og målscorer med enorme ferdigheter som avslutter. Riise derimot har oppnådd suksess med gode medspillere rundt seg og hard fysisk jobb. Derfor burde han, mer enn mange andre, sette pris på fellesskapet som Normark argumenterer for.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Shredd »

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man mener at JA Riise skal ha en statue av seg selv utenfor Aafk sin stadion uansett. Han har jo ikke akkurat bidratt for klubben sin. Om man i det hele tatt kan kalle det for klubben hans. Hvor var Aafk når han spilte der? 3 div?
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Frodo Baggins »

som nevnt tidligere i tråden: Truls Dæhlie har ikke sagt noe om at JAR er en dårlig fotballspiller. Kommentaren hans gikk på JAR's gnål om at han ikke er hyllet nok, og at statuen i Ålesund ikke heter John Arne Riise. I tillegg drar han inn IMN i saken. Jeg mener Truls Dæhlie var spot on i sin kommentar.

Så til kampen i går: JAR spilte en helt greit kamp, Ikke noe ekstraordinært akkurat, men greit nok. At mediene kaller det for en revasnje og lignende er ikke overraskende.

Ingen stor kamp i går, best var Braathen og Ruben Yttergård Jensen. King ok til tider, men burde kanskje valgt noen andre løsninger til tider.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by liverglimt »

Denne statuen var tiltenkt John Arne Riise, derfor burde han krediteres. JAR startet en æra med å gå til Monaco så tidlig. Det har regnet penger på Aafk i overgangene så de kan i det minste vise litt ydmykhet. Nå viser JAR lite ydmykhet, men det er også derfor han har de resultatene til nå i karrieren.

Jeg vil ikke lage noen heidundrende debatt men siden Solskjær er bragt på banen så må jeg få påpeke at JAR har spilt flest kamper både på klubb og landslag. JAR har imponerende 16 mål som forsvarsspiller på landslaget, og gutten har enda ikke avsluttet sin karriere.

Norge er full av forakt for enkeltindividet. Jeg bor i Arguineguin og her har David JImenez Silva fått oppkalt både en plass og ett treningssenter etter seg og det lenge før han ble verdensstjerne. Men så dyrkes både enkeltindividet og fellesskapet i mitt nye hjemland.
@liverglimt
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Knuta »

Ut fra svarene her virker det som de som er Liverpool tilhengere unnskylder Riise uansett hvor mye dumskap han gjør. Han var veldig god i Liverpool, det er historie. Det vi snakker om nå er hans egotripp og at noen påpeker dette helt rettmessig. Det skulle bare mangle, men muligens litt overdrevent av TD. Helt enig med Frodo her.
Synes forresten IMN sine uttalelser er det klasse over, og hvor han hever seg over alt dumskap i denne saken.
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by mortsto »

Det er plenty av eksempel av at enkeltindividet dyrkes i Norge også. Solskjær er ett eksempel, Alexander Os, Thor Hushovd, og vinteridretten med Northug i spissen er andre. Forskjellen på Northug og Riise er at førstnevnte kombinerer "kaxighet" med sjam, humor og smartness, mens Riise gang på gang går på mediesmeller som viser at han faktisk er en selvopptatt dust. Rekorden hans har vært omtalt i media plenty av ganger den siste tida, og han skulle da også markeres på hjemmebane i sin kamp nr 106. At han overskygger det som ville blitt et fint jubileum og en hyllest fra folket med å vise seg fra sin mest usmakelige side, får han bare skylde seg selv for.

Er det noe jeg synes er bra med Norge, i motsetning til ditt nye hjemland, er at her holder det faktisk ikke å komme med halvkvedede viser og antydninger, for så å si at folk er dumme, når de prøver å tolke det. Det kan være greit å si hva en mener og faktisk stå for det.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by liverglimt »

Det er 1 som åpenbart støtter LFC, den andre som har gitt JAR støtte er Arsenalsupporter.

Knuta, les nå hva vi skriver før du trekker tåpelige supporterkonklusjoner.

Jeg dyrker individet og fellesskapet. Derfor mener jeg flere "helter" burde bli vist fram. Aalesund har fostret en eneste internasjonal fotballspiller og bør derfor vise han den ære det er å komme på sokkel. Gjør det mens han lever!
@liverglimt
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by liverglimt »

Mortsto, du kan ikke sammenligne individuell- og lagidrett.

Når det gjelder Hushovd så har han mye større respekt i utlandet enn i Norge. Mange nordmenn ser på han som en sytpeis fordi han har en tendens til å være ærlig.
@liverglimt
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Knuta »

Da ville det blitt mange sokler rundt i dette landet. Han er 1 av 11 spillere på et middels tildels dårlig landslag. Pr. dato nr 35 i verden.

Årst og Rush i Tromsø, Harald og Runar Berg i Bodø. Odd og Steffen Iversen i Trondheim osv. osv. Fullstendig meningløst.
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by mortsto »

Ok. Når du sier "Norge er full av forakt for enkeltindividet", så er altså KUN lagidrett du tenker på. Greit nok, selv om jeg også der er uenig.

Hushovd er sannsynligvis den viktigste grunnen til at sykkelinteressen både profesjonelt og på amatørnivå har eksplodert de siste årene.
Edit: Spøkefull kommentar strøket på oppfordring fra moderator
Last edited by mortsto on Wed Sep 12, 2012 2:44 pm, edited 1 time in total.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by liverglimt »

Det skulle være mange flere statuer i Norge. Få dem på sokkel så de kan hedres mens de ennå lever. :D
@liverglimt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Cheese Smirnoff »

Når man drar inn janteloven i denne saken (og alle andre saker for den del) så er debatten avsporet. At man ikke skal TRO at man er bedre enn andre skulle da bare mangle. Vet man derimot at man er best på et område så bruker det å være sånn at man ikke trenger å påpeke det selv. Som tidligere nevnt: John Arne Riise er ikke en individuelt utmerket spiller. Han har vært en god internasjonal spiller for 6-7 år siden, nå er han en gjennomsnittlig PL-spiller og før det var han en gjennomsnittlig Serie A-spiller. Han har mange landslagskamper fordi han aldri har hatt/fått en reell utfordrer på venstrebacken. John Carew har hatt en større internasjonal karriere enn John Arne Riise, han har bare ikke spilt for et lag som har så stor fanbase i Norge. Jeg syns ikke dermed at man skal lage en statue på Karl Johan av den grunn.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Shredd »

De siste årene må man være såpass ærlige og si at John Arne har vært direkte dårlig. I Fulham har han en stygg tendens til å være involvert i vel mange baklengsmål, med negativt fortegn. I Roma hadde han en klasse 1.sesong, men 2. sesongen var så begredelig at Roma nesten betalte klubber for å ta han.
Som nevnt er han en spiller uten noen store kvaliteter, men han er i verdenstoppen når det kommer til holdninger (på fotballbanen vel og merke), og i treningsarbeidet burde han virkelig være et forbilde for samtlige unge norske spillere. Og det er vel kanskje her Riise burde få mer skryt enn han gjør, men føler at tiden er forbi der han bør hylles for sine bidrag på banen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by brutus »

liverglimt wrote: Norge er full av forakt for enkeltindividet.
Hjelpe og trøste. Skjønner du hva du selv sier? Du og jeg kan forakte et enkeltindivid hvis vi mener individet fortjener forakt (som ABB).

Men hvordan kan et land forakte noe som helst? Dette er oppgulp fra ytterste høyre fløy.
DIXI
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by poteten »

Jeg har da enorm respekt for JAR sine ferdigheter på fotballbanen. Resultatene hans taler for seg selv, de. Men hans personlighet er jo helt fullstendig idiotisk. Han oppfører seg som en vassen brødløk.
Kritisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Kesseboy »

Støtter siste taler. Riise er kanskje ikke noen Ronaldinho med ball akkurat, men han har guts og tæl og en mental styrke som langt på veg overgår de tekniske ferdighetene hans. Statistikkene hans taler for seg sjøl: Flest landskamper, 16 landslagsmål, vunnet Champions League, oppunder hundre kamper i Serie A, oppunder trehundre kamper i Premier League -- for meg er det altså ingen tvil om at han er en av de største norske fotballspillerne noensinne. Det må da skytes inn at han ikke blir noen verdensstjerne av den grunn.

Likevel; den idol-dame-datende ferrari-feilparkerende sms-skrivende ...sønnen av en sjølforherligende gnål... er jo det vi har sett av ham utenfor banen. Han om det. Men jeg synes ærlig talt han burde se på det som en ære at en statue tilegnet fellesskapet er modellert etter ham, kanskje spesielt når den ikke bærer hans navn.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Ruskelispretten
Posts: 56
Joined: Mon May 21, 2012 11:49 am

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Ruskelispretten »

Den selvsentrerte og umodne villmannen fra Sunnmøre tråkker nok engang i salaten.

Denne gangen ville han fremheve seg selv ved å overtale og bæse seg til et straffespark han burde holdt seg langt unna. Og som han heldigvis ikke fikk lov å ta.
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Novi »

Har ikke dette blitt blåst ut av proposjoner? Er det ikke forholdsvis normalt at man diskuterer hvem som skal ta straffen? Riktignok er slike ting avtalt på forhånd, men det er forskjell på om det er på stillingen 0-0 etter 20 minutter, enn mot slutten av kampen når man "må" score. Typisk norsk media å rette fokus på dét rett etter kamp.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Cheese Smirnoff »

Merkelig lagmoral å stresse straffeskytern unødig som i tillegg hadde bommet på alle sjansene iløpet av kampen.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Masinga »

Muligat denne saken er dratt helt ut av proporsjoner. Tviler på at Riise prøvde å psyke ut Tarik. Tarik på sin side virket overhode ikke stresset på straffesparket. Det var kaldt og rolig utført. Derfor tror jeg vi kan roe ned akkurat denne saken. Men Riises opptreden på sosiale medier og SMS osv. kan vi jo alltids drøfte videre. Der er han talentløs.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Cheese Smirnoff »

Når man skal ta avgjørende straffespark er det siste man trenger noen som setter dine evner i tvil, eller må bruke tid på å krangle med. John Arne Riise prøvde vel neppe å psyke ut Tarik med vilje, men noen ganger undrer jeg om han har noen vilje eller om han bare handler på instinkt. Når Tarik står øverst som straffetaker fins det ingen grunn til å diskutere det, da er det isåfall Tarik selv som skal gi ifra seg straffen. Det kommer absolutt ingenting positivt ut av at Riise skal diskutere det, heller tvert imot, og det tror jeg faktisk Riise vet. Dette var jo selvfølgelig ingenting annet enn nok et forsøk på selvforherligelse.

Det er fryktelig tydelig at unggutta på landslaget (og U21-spillerne) har en helt annen lagmoral og "èn for alle"-tenkning enn det gamlegutta har. Nå ser man faktisk at spillerne backer hverandre og gir alt for laget. Det er nydelig å se på, og veldig lenge siden sist.
Ruskelispretten
Posts: 56
Joined: Mon May 21, 2012 11:49 am

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by Ruskelispretten »

Fint at noen tar bladet fra munnen og sier ting som de er :

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/la ... d=10055652

Jon Arne Riise er en ufordragelig fyr det er det ingen vits å nekte på.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by bjornage »

Storm i vannglass.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by J I P »

aha - det var avtalen med Betsson som fikk JAR til å droppe landslaget?
Han har visst om kontakten mellom spilleselskapet og Riise en god stund.
http://fotball.bt.no/landslaget/article282932.ece
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Overhodet ikke synd på J A Riise

Post by liverglimt »

- Vi vet at dette er en strategi fra illegale bettingselskaper, for å skape oppmerksomhet rundt sine produkter, sier Hallén.
Når ble dette illegale selskaper? De lever så vidt meg bekjent i beste velgående og lovlig i store deler av verden.
- Dette er ikke et angrep på fotballpresidenten, forbundsstyret, generalsekretæren eller administrasjonen på Ullevaal, men et angrep på alle dem som har engasjementet ute i de lokale klubbene. Vi er trist og skuffet, men vi skal jobbe steinhardt videre for det vi står for, sier Hallén.
Hvorfor er det ett angrep på de engasjerte? JAR stakk ut som 17 åring, siden har Nøff tjent mer på han enn vice versa. Dette er ett forsøk på å sverte en meritert spiller som står fritt til å gjøre hva han vil for å tjene til livets opphold. Fotballkarrieren varer ikke evig, så det er bare å suge ut det han kan.
@liverglimt
Post Reply