Fotballgeografi

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Fotballgeografi

Post by Kesseboy »

I en samtale med brawno kom vi inn på dette med avstander i fotballnorge, dette med at Kjetil Siem vil tilbake til sekstitallet og slikt. Derfor satte jeg meg ned og laga ei lita innføring i norsk og europeisk fotballgeografi! Er ikke sikkert dette er så nytt for alle, men jeg hadde noen aha-opplevelser underveis.

Image


Jeg tar forbehold om at dette er laget for hånd, og at jeg ikke nødvendigvis har truffet like riktig på alle sirklene. Alle avstandene på kartet er i luftlinje, virkeligheten er ikke nødvendigvis like sympatisk.

Her er altså symbolikken som følger:
SVART er sirkler med radius tilsvarende Oslo-Kirkenes
GRØNN er sirkler med radius tilsvarende Alta-Kirkenes
GULT er sirkler med radius tilsvarende Bodø-Tromsø. (FORBEHOLD! Det er f-nmeg vanskelig å treffe Tromsø på kartet...)
De BLÅ og den RØDE har radius tilsvarende Oslo-Bodø. Disse er litt for små, siden jeg blingsa på hvor Bodø EGENTLIG er, uvant å jobbe med denne typen kart :oops:

Vi merker oss et par interessante ting:
:!: Kirkenes ligger ØST FOR Istanbul, ca. like mange lengdegrader øst som Kairo. Bodø ligger ca. på samme lengdegrad som Roma.
:!: Det er lenger til Kirkenes fra Bodø enn til Oslo fra Bodø, langs veien. En biltur Bodø-Kirkenes tilsvarer Oslo-Trondheim-Oslo-Kristiansand.
:!: Hvis man reiser i en sirkel med radius ca. Bodø-Tromsø i luftlinje (de gule sirklene) rundt Budapest, så traverserer man intet mindre enn TI land. Sirkelen med radius Oslo-Kirkenes inneholder hele eller deler av rundt 30 land.
:!: Inni sirkelen med radius Alta-Kirkenes får man ca. plass til hele Tyskland.
:!: Inni sirkelen med radius Oslo-Bodø får man plass til hele Storbritannia.
:!: Kraków i Polen ligger ca. midt mellom Oslo og Istanbul.
:!: Alta - Kirkenes er litt lenger enn Bergen-Oslo.
:!: Oslo-Torino er ca. like langt som Oslo-Kirkenes. Oslo-Bodø er ca. like langt som Oslo-Berlin.

...and the list goes on and on...

Så, det er litt morsomt å høre om lag som klager over å måtte reise langt for å spille bortekamper mot Alta, når Alta må reise langt for å spille HVER ENESTE bortekamp :lol:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
DonCato
Posts: 557
Joined: Wed Jan 12, 2005 8:18 pm
Location: Rælingen

Post by DonCato »

Interresrranst lesning, Kesseboy.
Kan som en kuriositet nevne at korteste vei mellom Oslo og Kirkenes e 198,5 mil. Har kjørt den nån ganga, kan du si.... Kor langt nedover i Europa kommer æ hvis æ kjøre sørover? Har hørt Nord-Italia.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7366
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 480 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Post by Los-Loco »

Morsomt kart!

Men det må nok modereres noe, virkeligheten er ikke SÅ ille som kartet skal ha det til, uten dermed å si at det ikke er lange avstander i nord.

På grunn av jordas runde form blir det nærmest umulig å tegne flate kart som gjengir størrelsene noenlunde korrekt. Verst blir det når man ser på et verdenskart, hvor landene rundt ekvator er noenlunde riktig størrelse, mens landene mot polene blir uforholdsmessig store.

Se f.eks. på Grønland på et vanlig verdenskart. Øya ser ut til å være omtrent halvparten av Afrika, mens det riktige forholdet visstnok skal være 1:15.

Men selv når vi justerer for denne feilkilden, så er avstandene i nord nokså formidable, og sammenliknet med sentral-europa blir det ganske villt!

---

En liten kuriositet; neste gang dere flyr med en Braathens-maskin, sjekk ut magasinet "På norske vinger". Bak i heftet er det et rutekart, hvor Norge er delt i tre. Kartene overlapper hverande litt, og hvis man da ser godt etter så ser man at de har forminsket kartet over Nord-Norge med 30%, uten at dette er oppgitt i målestokken! Slike små "triks" gjør at folk sørpå selvsagt sliter med å skjønne de reelle avstandene i nord!

Los-Loco har talt!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
K1M
Posts: 3323
Joined: Mon Jan 24, 2005 5:39 pm
Location: Bergen

Post by K1M »

Los-Loco wrote:En liten kuriositet; neste gang dere flyr med en Braathens-maskin, sjekk ut magasinet "På norske vinger". Bak i heftet er det et rutekart, hvor Norge er delt i tre. Kartene overlapper hverande litt, og hvis man da ser godt etter så ser man at de har forminsket kartet over Nord-Norge med 30%, uten at dette er oppgitt i målestokken! Slike små "triks" gjør at folk sørpå selvsagt sliter med å skjønne de reelle avstandene i nord!

Los-Loco har talt!
Du sier noe der... men geografikunnskapen til mange søringer er SKREMMENDE!! Mange her nede får meg til å komme fra Trondheim (!). (er fra Bodø)

Sier ikke dermed at "alle søringer er dårlige i geografi" osv.. For de finnes de og, de som kan sine saker! :mrgreen:
I kritiske øyeblikk blir man gjerne ukritisk.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Post by Kesseboy »

Los-Loco: jeg prøvde å finne et passende vinkelrett kart, men uten hell. Så da plukka jeg bare det kartet som hadde "best" orientering på Norge, altså et som ikke er det sedvanlige norgeskartet med Norge hengende rett ned som om det var spikra til veggen gjennom hammerfest. Pkt. 1, 2 og 7 er imidlertid uavhengige av kartet.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotballgeografi

Post by Larsen »

Kesseboy wrote:
Så, det er litt morsomt å høre om lag som klager over å måtte reise langt for å spille bortekamper mot Alta, når Alta må reise langt for å spille HVER ENESTE bortekamp :lol:
Hehe :lol:

Meget interessant tråd dette Kesseboy, meget bra å kunne referere til denne tråden skulle behovet oppstå.
Fra Oslo
Posts: 815
Joined: Wed Mar 31, 2004 4:04 pm
Location: Mørkved (Oslo)

Post by Fra Oslo »

K1M wrote:
Du sier noe der... men geografikunnskapen til mange søringer er SKREMMENDE!! Mange her nede får meg til å komme fra Trondheim (!). (er fra Bodø)

Sier ikke dermed at "alle søringer er dårlige i geografi" osv.. For de finnes de og, de som kan sine saker! :mrgreen:
Det står riktig ille til med søringers geo.kunnskaper, spesielt da mht Nord-Norge. Men, det har jo sine grunner og.
- De (Vi) reiser ikke nok i vårt eget land til å lære det kjenne.
- Ikke tilstrekkelig geo. i skolen, slik at man aldri lærer det...
- Søringer tenker ikke noe særlig over at det er greit å kjenne sitt land, spesielt ikke Nord-Norge.
- Hvordan skal man da kunne gjenkjenne dialekter

Har et interessant eksempel;
Moren min fikk en leveranse på jobb av en person som kom fra Nord-Norge, hun spurte hvorfra. Nei, han var nu fra Bodø. Å, hvor da? Nei, han var egentlig fra Steigen. Jeg sier Bodø, for da klarer folk å plassere meg på kartet, ingen vet om Steigen.

Ja, nettopp! Ingen vet om Steigen, men hvordan i all verden skal søringer lære seg dialekter og slikt når de ikke en gang sier hvor deres dialekt stammer fra.
K1M
Posts: 3323
Joined: Mon Jan 24, 2005 5:39 pm
Location: Bergen

Post by K1M »

Der fikk vi et meget bra svar Fra Oslo...! 8)
I kritiske øyeblikk blir man gjerne ukritisk.
brawno
Posts: 2331
Joined: Thu Mar 18, 2004 4:49 pm
Location: Oslos beste vestkant

Post by brawno »

Jeg bor i Trondheim, og opplever hele tiden at folk sør fra spør om jeg er trønder.
Vi e' gul, og vi e' spræk. Heia Glimt!
DonCato
Posts: 557
Joined: Wed Jan 12, 2005 8:18 pm
Location: Rælingen

Post by DonCato »

brawno wrote:Jeg bor i Trondheim, og opplever hele tiden at folk sør fra spør om jeg er trønder.
Æ har bodd nån år sørpå, og opplevde de første åran her at søringan tok mæ for å være svensk...
Vet ik helt ka som e verst, trønder ell svenske??
brawno
Posts: 2331
Joined: Thu Mar 18, 2004 4:49 pm
Location: Oslos beste vestkant

Post by brawno »

DonCato wrote:
brawno wrote:Jeg bor i Trondheim, og opplever hele tiden at folk sør fra spør om jeg er trønder.
Æ har bodd nån år sørpå, og opplevde de første åran her at søringan tok mæ for å være svensk...
Vet ik helt ka som e verst, trønder ell svenske??
Hehe, hva er verst, pest eller kolera? :wink:
Vi e' gul, og vi e' spræk. Heia Glimt!
Fra Oslo
Posts: 815
Joined: Wed Mar 31, 2004 4:04 pm
Location: Mørkved (Oslo)

Post by Fra Oslo »

Hmm.

Dette må være superkatastrofale tilfeller! Har aldri hørt om noen som er så dumme.

Men, den er jo litt skøy da. Neste gang jeg er i en butikk og han som jobber der er nordlending skal jeg spørre. "Hvor i Sverige er du fra da?"
:lol:

Blir gøy å se reaksjonen deres 8)
Mariasha
Posts: 2715
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 41 times

Post by Mariasha »

Ei venninne av mamma var en gang i Oslo og da hun gikk inn i et bakeri og skulle kjøpe brød, ba dama i kassen henne vente litt mens hun hentet noen som snakket tysk :lol:

Jeg har faktisk møtt en østlending (fra Oslo) som trodde vi skrev dialekt på skolen her oppe, og som ble overrasket over at jeg visste hvor mange innbyggere Bodø hadde, og som ble enda mer overrasket over at jeg visste hvor mange innbyggere Oslo hadde, for det hadde ikke hun noen anelse om.. :roll: Fatter og begriper ikke hvordan det går an..
Fra Oslo
Posts: 815
Joined: Wed Mar 31, 2004 4:04 pm
Location: Mørkved (Oslo)

Post by Fra Oslo »

Mariasha wrote:
Jeg har faktisk møtt en østlending (fra Oslo) som trodde vi skrev dialekt på skolen her oppe, og som ble overrasket over at jeg visste hvor mange innbyggere Bodø hadde, og som ble enda mer overrasket over at jeg visste hvor mange innbyggere Oslo hadde, for det hadde ikke hun noen anelse om.. :roll: Fatter og begriper ikke hvordan det går an..
Min bestevenninne og jeg pratet om forskjeller mellom sør og nord i Norge og plutselig sier hun, "men de skriver jo på nynorsk der oppe?" Jeg blir lettere sjokkert, og tror hun tøver. Men hun var faktisk dønn alvorlig. :lol: Til hennes jeg mitt forsvar så har vi en litt sånn, "dum fasade".

Litt morsomt er det jo at Bodø med sine 42000 (er det ikke cirka så mange) innbyggere ikke er fler enn at Ullern og Nordre Aker bydel i Oslo er like mange 8)
DonCato
Posts: 557
Joined: Wed Jan 12, 2005 8:18 pm
Location: Rælingen

Post by DonCato »

Søringan e med andre ord ganske navlebeskuende, litt amerikansk, på en måte.
Fra Oslo
Posts: 815
Joined: Wed Mar 31, 2004 4:04 pm
Location: Mørkved (Oslo)

Post by Fra Oslo »

DonCato wrote:Søringan e med andre ord ganske navlebeskuende, litt amerikansk, på en måte.

He he,
ja, men ikke alle.

Jeg vet jo om mange oppvakte søringer også :wink:
K1M
Posts: 3323
Joined: Mon Jan 24, 2005 5:39 pm
Location: Bergen

Post by K1M »

Fra Oslo wrote: "men de skriver jo på nynorsk der oppe?"
Vi har diskutert nynorsk flittig i klasseromet fleere ganger... og hver gang klarer noen å si: "Det er jo lett for deg da, som snakker nynorsk!"

:tenk
I kritiske øyeblikk blir man gjerne ukritisk.
K1M
Posts: 3323
Joined: Mon Jan 24, 2005 5:39 pm
Location: Bergen

Post by K1M »

NU BLEI DET EN DEL FEIL HER!!! SLETTE NOEN POSTER????
I kritiske øyeblikk blir man gjerne ukritisk.
Fra Oslo
Posts: 815
Joined: Wed Mar 31, 2004 4:04 pm
Location: Mørkved (Oslo)

Post by Fra Oslo »

Veldig imponerende faktisk hvor bra du knotet det til for deg selv nå, K1M :lol:
El Cid
Posts: 1094
Joined: Tue Mar 02, 2004 7:49 pm
Location: Oslo, Bjølsen Valsemølle

Post by El Cid »

K1M wrote:NU BLEI DET EN DEL FEIL HER!!! SLETTE NOEN POSTER????
Akkurat derfor er redigeringsknappen en ufattelig god knapp å ha! Use it.
Bor du på Østlandet? Bli medlem du også!
http://www.glimtsupporter.com
K1M
Posts: 3323
Joined: Mon Jan 24, 2005 5:39 pm
Location: Bergen

Post by K1M »

El Cid wrote:
K1M wrote:NU BLEI DET EN DEL FEIL HER!!! SLETTE NOEN POSTER????
Akkurat derfor er redigeringsknappen en ufattelig god knapp å ha! Use it.
Trodde jeg trykkte på den... det var jo problemet!!!! :wink:
I kritiske øyeblikk blir man gjerne ukritisk.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Fra Oslo wrote:Veldig imponerende faktisk hvor bra du knotet det til for deg selv nå, K1M :lol:
Jeg vurderte faktisk i la det stå, utvilsomt imponerende :lol:

Har nå editert og slettet så nå skulle budskapet komme tydeligere frem :wink:
Fra Oslo
Posts: 815
Joined: Wed Mar 31, 2004 4:04 pm
Location: Mørkved (Oslo)

Post by Fra Oslo »

Larsen wrote:
Fra Oslo wrote:Veldig imponerende faktisk hvor bra du knotet det til for deg selv nå, K1M :lol:
Jeg vurderte faktisk i la det stå, utvilsomt imponerende :lol:

Har nå editert og slettet så nå skulle budskapet komme tydeligere frem :wink:
Larsen er vår Gud :lol:

Jeg ønsker meg selv en fin sole-seg-på-terrassen-ettermiddag 8)
K1M
Posts: 3323
Joined: Mon Jan 24, 2005 5:39 pm
Location: Bergen

Post by K1M »

Larsen wrote:
Fra Oslo wrote:Veldig imponerende faktisk hvor bra du knotet det til for deg selv nå, K1M :lol:
Jeg vurderte faktisk i la det stå, utvilsomt imponerende :lol:
Hehe..! Image

Da skal du se meg med en ball i beina, DET er imponerende!!! Image
I kritiske øyeblikk blir man gjerne ukritisk.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Fra Oslo wrote:
Larsen er vår Gud :lol:
Hehe, jeg har blitt kalt værre ting 8)
K1M wrote: Da skal du se meg med en ball i beina, DET er imponerende!!!
I motsetning til meg, selv ordet elendig vil ikke ha noe med meg og min teknikk å gjøre :lol:

Er liksom ikke så god som det jeg husker fra barndommen lengre, var vist ikke som å sykle likevel.

Larsen, som registrerer at denne tråden har gått helt off-topic.
Post Reply