Manchester United

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Manchester United

Post by J I P »

Chelsea rotet seg vekk hjemme mot Southampton og ga vekk 2 poeng.
Med likt antall spilte kamper (22) er de nå 13 poeng bak United.

Tabellen pr 17. Januar 2013 ser altså slik ut:
1 Manchester Utd 22 18 1 3 56 - 29 55
2 Manchester City 22 14 6 2 43 - 19 48
3 Chelsea 22 12 6 4 45 - 21 42

For en United-tilhenge så ser dette unektelig veldig lovende ut - selv om et tilsvarende forsprang til City fort ble spist opp ifjor.
Det har United forhåpentligvis tatt lærdom av.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Manchester United

Post by MhepA »

Da er billetter i boks og nå blir det kamp på meg 5. Mars!!!

MANCHESTER UNITED - REAL MADRID

Kanskje tidenes oppgjør på Old Trafford. :glis
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Manchester United

Post by J I P »

Jeg gleder meg på dine vegne - god kamp!
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Manchester United

Post by kimbo »

Da var det bare noen få timer igjen til clash of the titans, årets kamp?
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Manchester United

Post by MhepA »

Meget skuffende at dommeren klarte å ødelegge kampen, sånt skal bare ikke skje i kanskje tiårets fotballkamp på Old Trafford. Frem til 1-2 var det veldig spennende å sitte på stadion. Man merker jo med en gang hvor nervøs stemning det er i begge lag ettersom de var så forsiktige til å begynne med.

MEGET nedtrykt stemning i byen igår :roll:
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Manchester United

Post by Kesseboy »

Nå er det ikke jeg som er FIFA-dommeren her, og jeg skal vokte meg vel for å komme med vitser om kjønn og sånn, men dette henger ikke helt på greip for meg.
- Det er fire hovedregler som jeg vurderer Nani-situasjonen etter, sier Sørø, og fortsetter:

- Muligheten for å nå ballen, fart og intensitet, fotens posisjon, spillerens overlegg og intensjon, sier Sørø.

Tv-bildene viste at Nani så seg over skuldra rett før han traff Real Madrid-spiller Alvaro Arbeloa i brystet.
:!: Muligheten for å nå ballen: I utgangspunktet god. Spørsmålet er om spilleren bør trekke seg i tilfelle det er en motspiller der, når han hever beinet så høyt. Svaret på det er etter mitt syn ja, hvilket kvalifiserer dette til gult kort, "farlig spill".
:!: Fart og intensitet: Relativt høy fart men lav intensitet -- Nanis masse beveger seg ikke i retning Arbeloa før like før kollisjonsøyeblikket.
:!: Fotens posisjon: Vendt vekk fra motspilleren helt til treffpunktet.
:!: Overlegg og intensjon: Nani følger tilsynelatende ballen med blikket hele veien.

Etter å ha sett klippet noen ganger kan jeg ikke se at Nani ser etter Arbeloa de tre siste sekundene før treffet. Han treffer han for øvrig ikke i brystet, men i hofta, dersom det spiller noen rolle, og fjærer til og med av med foten.

Min umiddelbare innskytelse da jeg så hendelsen var at det ikke burde være utvisning, men kun en advarsel. Og den står jeg for etter å ha sett hendelsen bortimot hundre ganger etter hverandre. Etter mitt skjønn dårlig dømt, og jeg forstår ikke analysen fra FIFA-dommer Sørø.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Manchester United

Post by Cheese Smirnoff »

FIFA-dommer Sørø har nok i bakhodet (og framhodet) at han er, nettopp, FIFA-dommer og at å kritisere en kollega i media ikke styrker hans stilling der.

I etterkant av denne kampen er det greit å huske på at denne de Jong-spesialtaklingen ble belønnet med gult kort. Da er det fryktelig vanskelig å argumentere for at Nanis takling er verre.

Image
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Manchester United

Post by Frodo Baggins »

Cheese Smirnoff wrote:FIFA-dommer Sørø har nok i bakhodet (og framhodet) at han er, nettopp, FIFA-dommer og at å kritisere en kollega i media ikke styrker hans stilling der
Uten at det har noe å si for resonementet: Han er en hun.

For øvrig så synes jeg utvisningen er grei.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Manchester United

Post by Frodo Baggins »

Cheese Smirnoff wrote: I etterkant av denne kampen er det greit å huske på at denne de Jong-spesialtaklingen ble belønnet med gult kort. Da er det fryktelig vanskelig å argumentere for at Nanis takling er verre.

Image
Nå er det ikke noe problem å finne verre taklinger som ikke har ført til utvisning, og motsatt snillere taklinger som har gitt rødt kort. Saken er at man ikke kan sammenligne mellom 2 fotballkamper med års mellomrom. Dømming er ingen eksakt vitenskap, og hver kamp og situasjon må bedømmes for seg selv.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Manchester United

Post by Cheese Smirnoff »

Poenget mitt, som kom dårlig frem, er at de Jongs takling er voldelig og potensielt veldig farlig. Det kvalifiserer til direkte rødt kort.

Nanis takling er en høy fot, eller farlig spill, og skal slås ned på med gult kort. Arbeloa blir truffet i forholdsvis lav fart i armhulen når han kommer inn i duellen.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Manchester United

Post by Shredd »

Det eneste av Sørøs punkter som kan brukes er etter mitt syn fotens posisjon. Reglene sier vel at en slik takling skal belønnes med rødt kort, men er dette en takling? Etter mitt syn er det ikke det. Er vel til og med Arbeloa som kommer inn med mest fart og kraft der, og også han som ser at det kommer til å bli kontakt. I ishockey og håndball er det vel faktisk han som hadde risikert å bli utvist i en sånn situasjon. Rutinert av Arbeloa å ofre seg der, siden han vet at han må få frispark om han rekker ballen først, urutinert av Nani å ikke skaffe seg oversikt, og det blir han i overkant hardt straffet for.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Manchester United

Post by G-s-enz »

Synd,virka som vi hadde rimelig grei kontroll frem til utvisninga !
Var derimot dårlig å forsvare oss etter utvisninga og ble jækla hardt straffa for det :) Men kudos for å skape en god del selv med ti mann, real keeperen hadde en rimelig god dag på jobben :)



Forøvrig stortsett bare supportera fra ei supportergruppe som mene utvisninga e klar,suprise :)

Nesten så man kan begynne å bli konspiratorisk i forhold til spanske lag i CL,vært rimelig heldig med dommeravgjørelsa opp gjennom år, ref.Chelsea vs Barca, utvisninga til van persie for noen år tilbake og en hel del til. Sikkert bare tilfeldig, men kan jo ha nokka med å gjøre at engelske dommera tillate mer enn andre?
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Manchester United

Post by kimbo »

Veldig forbanna på dommeren i går, ble heller ikke bedre etter skulder mot skulder duellen mellom van Persie og real keeperen på slutten av kampen hvor dommeren ikke slår ned på filmingen til real keeperen heller ikke det faktum at Evra blir snytt for en rimelig klar straffe i min bok, real skulle muligens også hatt straffe de ballen ble headet i hånden til Rafael, så generelt veldig dårlig dømming av kamplederen..
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Manchester United

Post by liverglimt »

Reglene er veldig klare, at kommentatorene, dommerene og tilskuerene vurdrerer det forskjellig.
Spiller som ved takling benytter unødvendig stor fart eller kraft, eller opptrer voldsomt og dermed setter sikkerheten til motspiller i fare, skal vises rødt kort. Det er samme reaksjon om taklingen skjer forfra, fra siden eller bakfra.
Sikkerheten til Arbeloa er helt klart satt i fare. Masse i bevegelse kan skade, med knotter i tillegg så kan det bli fatalt. Tipper Arbeloa har noen fete blåflekker på siden ett par uker.

Synd at slike ting setter preg på kampen, men det er nå engang slik fotball er.

At flere nevner at det ikke er en takling bør vurdere om de forstår hva en takling er.

Her er noen presiseringer foran 2012 sesongen hvor mitt sitat over er hentet fra.
http://www.fotball.no/Documents/PDF/201 ... R_2012.pdf
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Manchester United

Post by Kesseboy »

Men benyttet Nani egentlig "unødvendig stor fart eller kraft" eller var hans opptreden voldsom? Det synes ikke jeg.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Manchester United

Post by liverglimt »

Jeg er ikke bastant, men reagerte ikke på det røde kortet. Jeg oppfatter situasjonen som unødvendig voldsom. Noen ganger gir det gult, andre ganger rødt.
@liverglimt
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Manchester United

Post by bjornage »

Har sett de der gå begge veier. Det blir først ramaskrik når slikt går mot Manchester United. Hadde f.eks Pepe blitt utvist for det samme ville det aldri fått den samme oppmerksomheten. Men ja, syns det var litt strengt - selv om det er dekning for det i regelverket. At engelske medier (sammen med de noe i overkant anglofile norske mediene og supportergruppene) går amok er ikke spesielt overraskende.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Manchester United

Post by Cheese Smirnoff »

Hvis det der var voldsomt kommer det nok til å fly med røde kort i fotballen fremover. Nani har foten altfor høyt, ja, men han har jo verken fart, styrke eller en åpenbar intensjon som tilsier at han forsøker å skade Arbeloa.

For ordens skyld er jeg ikke United-supporter, men jeg liker en god, hard duell bedre enn en keeper som må få medisinsk behandling etter en skulder-mot-skulder-duell (jfr. Lopez i sluttminuttene).
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Manchester United

Post by J I P »

Ihvertfall en dommer til mener at dette ikke var rødt kort
http://www.dr.dk/Sporten/Fodbold/2013/03/06/085332.htm
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Manchester United

Post by Shredd »

Jeg mener at det Nani gjør er et inderlig uhell som en konsekvens av en helt naturlig bevegelse for å prøve å nå ballen, i god tro om at han gjør akkurat det. At situasjonen blir farlig er helt og holdent Arbeloa sin feil, som faktisk er den som kan sies å ha oversikten, hvorfor er det ikke et ansvar der? (Klar over at jeg på ingen måte har regelverket med meg her) Arbeloa er vel den som setter seg og Nani i fare, bommer Arbeloa litt der, så har han såpass stor fart at det kan gå hardt utover Nani.
For å sette det litt på spissen, om det er nok at et uheldig utfall av en naturlig og godtroende bevegelse gjør at man faller under "taklings" regelen og skal ha rødt eller gult kort, så vil 8 av 10 hodedueller kvalifisere til samme straffen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Manchester United

Post by MhepA »

Mener helt klart at det er mer Arbeloas feil enn Nanis. Enkelt og greit, helt latterlig rødt kort, objektivt sett. Hele Old Trafford ble sjokkert over det de trodde skulle bli et simpelt frispark endte i rødt kort.

En god dommer ville latt en slik situasjon gå, uten kort. I verste fall kan man gi den spiller man føler setter den andre spiller i fare et gult kort. Og det var vel strengt tatt Nani som fikk størst blåmerke av denne duellen.
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Manchester United

Post by ingen87 »

En god dommer (les; Collina) mener det var rødt :) At Sir Rednose og Old Trafford mener noe annet betyr ingenting.. Sykt at det går at å bli så sutrete. Senest igår nektet han å hilse på Benitez etter kampen
Sir Alex Ferguson branded Luis Suárez a “disgrace to Liverpool” and urged the Anfield club to “get rid” of the Uruguayan after he refused to shake Patrice Evra’s hand before Manchester United’s 2-1 victory.
Velger å bytte ut noen navn
Ingen87 branded Sir Alex Ferguson a “disgrace to Manchester” and urged the Stretford club to “get rid” of the Scottish-manager after he refused to shake Benitez hand after Manchester United’s 2-2 draw.
Kan ikke få ALT deres vei HVER gang.. Etter at United ble tildelt dommerfeil etter dommerfeil på Anfield, kom alle fansene og sa at dette jevner seg ut gjennom sesongen. Face it, noen ganger så vil ting gå imot. Selv mener jeg at det var et korrekt rødt kort, som Manchester-fansen må bite i seg.. Har måttet bite i meg så J''''' mange billige rødkort fra Old Trafford!

Og hvorfor hører jeg ikke noe etter at Rio sparket ned Torres langt unna ballen? Soleklart rødt, som Manu får i sin retning.. Men da hører man ikke noe som helst :)
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Manchester United

Post by MhepA »

Jeg er en objektiv tilskuer uten noe sterkt forhold til Manchester United annet enn at jeg ville se en god fotballkamp. At jeg holdt med hjemmelaget er jo greit nok det. Litt skuffet over at stemningen ikke ble optimal på Old Trafford.

Man skal få lov å mene forskjellig, men helt ærlig... Det røde kortet der, det var feil.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Manchester United

Post by Shredd »

Sparket Rio ned Torres, var det ikke en dytt? Jeg har ikke sett situasjonen, men det virker nå som om at den kan få ettermæle og at Rio kan få straff. Om det stemmer at han uprovosert bare har sendt Torres i bakken, så er det på sin plass at han får det også.
Post Reply