Steigen SK - Bohemen i Salten -Saltens Wimbeldon

Moderators: Sulliken, Larsen

yellow
Posts: 2023
Joined: Sun May 15, 2005 9:21 am
Location: Hamar
Contact:

Steigen SK - Bohemen i Salten -Saltens Wimbeldon

Post by yellow »

Image
Da synes jeg pinadø det plass til en tråd som handler om hele Saltens Wimbeldon.... Nemlig Steigen SK.

Steigen SK ble stiftet i november 1947 under navnet Kammen IL, og tok sitt nåværende navn i 1990.
Klubben kom med i divisjonsfotballen for første gang i 1976 hvor klubben ble plassert i 4. divisjon og med unntak av to sesonger holdt Steigen seg på dette nivået fram til 1998 da det ble opprykk til 3. divisjon. Dette ble fulgt av et nytt opprykk året etter. Steigens debutsesong i 2. divisjon 2000 var den siste med åtte avdelinger med 12 lag i hver. For Steigens del ble det 11. plass og nedrykk. Klubbens publikumsrekord er fra den sesongen da 550 personer møtte opp på Saursfjord stadion for å se kampen mot Levanger.

Tror faktisk de kan få slite i årets 2 div., avdelig 4. Stygt tap for Eidsvoll Turn, men etter å ha lest kampreferatet er sluttresultatet noe flaterende.
Steigen eide nemlig 1 omgang, uten å få hull på byllen. Titten var ute med skade, men er sannsynlig med igjen til helgen.

http://www.eub.no/artikkel.asp?Artid=136493

Mitt håp er nå at Gjøvik/Lyn skal undervurdere Steigen på bakgrunn av resultatet sist helg. Tipper på en 3-2 seier i Nordlandshallen. Kampen starter kl. 14:00.
Kan jo være en fin oppkjøring før Glimts kamp på søndag?
BODØ/GLIMT FOR EVIG! - EVIG TRO!

COME ON GLIMT, PRIDE OF THE NORTH!
brawno
Posts: 2331
Joined: Thu Mar 18, 2004 4:49 pm
Location: Oslos beste vestkant

Post by brawno »

Bohemen i Salten? Saltens Wimbledon?
Vi e' gul, og vi e' spræk. Heia Glimt!
yellow
Posts: 2023
Joined: Sun May 15, 2005 9:21 am
Location: Hamar
Contact:

Post by yellow »

Vel... :) Ikke legg så altfor mye i det.

Wimbeldon har blitt betegnet som Bohemklubben på de Britiske øyer, med bakgrunn i den klubbkulturen som rådet der på 80- og 90tallet.

Steigens A-lag hadde enkelte likhetstrekk. Men man må nesten kjenne miljøet i klubben fra tidligere år for å skjønne hva jeg mener.
Spillerne trente mye "seg sjøl". Mange bodde og jobbet i Bodø. En kameratgjeng, som holdt mye sammen i fritiden, og som syntes det var artig å spille fotball. Og det kunne gå ganske fuktig for seg til tider på by'n. Ikke så farlig om det var kamp dagen etter.
Men som sagt. ikke legg for mye i det.
BODØ/GLIMT FOR EVIG! - EVIG TRO!

COME ON GLIMT, PRIDE OF THE NORTH!
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

yellow wrote:Og det kunne gå ganske fuktig for seg til tider på by'n. Ikke så farlig om det var kamp dagen etter.
Ikke så ulikt de litt større klubbene i regionen, med andre ord? 8)
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
brawno
Posts: 2331
Joined: Thu Mar 18, 2004 4:49 pm
Location: Oslos beste vestkant

Post by brawno »

Hvis det er akkurat det som er kriteriene for hva en bohemklubb er, så må det vel være Vinkelen som er saltenområdets bohemklubb, etter det jeg har hørt. :wink:
Vi e' gul, og vi e' spræk. Heia Glimt!
lloydpat
Posts: 1365
Joined: Wed Jan 12, 2005 6:25 pm
Location: Trondheim/Fausk(e)
Contact:

Post by lloydpat »

Eller Fauske/Sprint drekkarlag/dugnadsklubb/oppirompapåTILklubb.... d e Bohemklubb d!
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

lloydpat wrote:Eller Fauske/Sprint drekkarlag/dugnadsklubb/oppirompapåTILklubb.... d e Bohemklubb d!
I mine øyne er en bohem en hedersbetegnelse. Passer liksom ikke så godt på Sprint... :twisted:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
yellow
Posts: 2023
Joined: Sun May 15, 2005 9:21 am
Location: Hamar
Contact:

Post by yellow »

"Bohem" er i mine øyne en hedersbetegnelse, ja.

Når jeg bruker denne hedersbetegnelsen på Steigen, står det kun for min egen regning. Sikkert andre oppfatninger av lille Steigen SK. Men etter å ha fulgt med i miljøet der i mange år, syntes jeg de fortjente denne lille hedersbetegnelsen.
Steigen SK er en sjarmerende klubb. Et lite sjarmtroll blandt mange grå, ultraseriøse, ambisjonsfreaker av noen klubber rundt omkring. Og ikke minst en liten "David" blandt mange "Goliater" i sin divisjon. Det gjør jo at man får en smule sympati.

Og det viktigste. Steigen SK er en av de mest Glimtvennlige klubbene i regionen. Synd å si det, men det har blitt færre av dem med tiden.
Så la oss ta vare på de vennene vi har igjen i nabolaget!
Derfor oppfordrer jeg samtlige som bor i Bodø, og som har mulighet til det, å møte opp i Nordlandshallen kl. 14:00 på lørdag, og støtte lille Steigen i kampen mot Gjøvik/Lyn.
Fin oppkjøring til søndagens kamp!
BODØ/GLIMT FOR EVIG! - EVIG TRO!

COME ON GLIMT, PRIDE OF THE NORTH!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Steigen SK - Bohemen i Salten -Saltens Wimbeldon

Post by brutus »

yellow wrote:Image
Da synes jeg pinadø det plass til en tråd som handler om hele Saltens Wimbeldon.... Nemlig Steigen SK.
Jeg ønsker alle Glimt- og Steigen-supportere tre poeng i sine respektive kamper, og for øvrig en riktig god helg! :wink:
Last edited by brutus on Fri Apr 21, 2006 12:25 pm, edited 1 time in total.
DIXI
yellow
Posts: 2023
Joined: Sun May 15, 2005 9:21 am
Location: Hamar
Contact:

Post by yellow »

Hva faen har ditt siste innlegg på denne tråden å gjøre? :evil:
BODØ/GLIMT FOR EVIG! - EVIG TRO!

COME ON GLIMT, PRIDE OF THE NORTH!
yellow
Posts: 2023
Joined: Sun May 15, 2005 9:21 am
Location: Hamar
Contact:

Post by yellow »

Det var ikke akkurat det som sto der i utgangspunktet, Mr. North. Som du ser, så har han endret teksten.
BODØ/GLIMT FOR EVIG! - EVIG TRO!

COME ON GLIMT, PRIDE OF THE NORTH!
brawno
Posts: 2331
Joined: Thu Mar 18, 2004 4:49 pm
Location: Oslos beste vestkant

Post by brawno »

Mr.North wrote: Ellers må jeg jo si at F/sprint er en hederlig klubb, og ikke rævdiltende etter Glimt, slik enkelte mener de så absolutt bør være.
Fauske/Sprint er en patetisk klubb, og må gjerne krype oppi ræva til TIL.

Mr.North wrote:Når det gjelder Steigen, så tipper jeg oppholdet i 2.divisjon blir av det kortere slaget.
Det er det liten tvil om. Desverre.
Vi e' gul, og vi e' spræk. Heia Glimt!
Hågen
Polemikonstabel
Posts: 2792
Joined: Sun Jul 03, 2005 7:05 pm

Post by Hågen »

brawno wrote:Hvis det er akkurat det som er kriteriene for hva en bohemklubb er, så må det vel være Vinkelen som er saltenområdets bohemklubb, etter det jeg har hørt. :wink:
Jaså? :shock:
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Post by SH »

Hågen wrote:
brawno wrote:Hvis det er akkurat det som er kriteriene for hva en bohemklubb er, så må det vel være Vinkelen som er saltenområdets bohemklubb, etter det jeg har hørt. :wink:
Jaså? :shock:
Det har jeg også hørt! Her har du et forklaringsproblem unge mann!
yellow
Posts: 2023
Joined: Sun May 15, 2005 9:21 am
Location: Hamar
Contact:

Post by yellow »

brawno wrote:Hvis det er akkurat det som er kriteriene for hva en bohemklubb er, så må det vel være Vinkelen som er saltenområdets bohemklubb, etter det jeg har hørt. :wink:
Definisjon;
http://no.wikipedia.org/wiki/Bohem
Bohem (fra det franske navnet på Böhmen, Bohême) betegnet fra 1800-tallet særlig kunstnere, forfattere og radikale og andre som levde på utsiden av samfunnet eller gjorde opprør mot tradisjonelle («borgerlige») moralbegreper. Det fikk navnet etter romanen Scènes de la vie de Bohème av H. Murger. Böhmen ble ansett å være sigøynernes hjemland.

Hans Jæger er tillagt forfatterskapet av ni bohembud.

Bohemen er en sportspub i Oslo. Bohemene er et kallenavn på Vålerenga Fotball.
Tydelig at min karakteristikk av Steigen SK har trigget noen..., men ikke alle er like orientert om hva en bohem er :D
BODØ/GLIMT FOR EVIG! - EVIG TRO!

COME ON GLIMT, PRIDE OF THE NORTH!
User avatar
8000Stein
Posts: 709
Joined: Wed May 26, 2004 11:42 am

Post by 8000Stein »

Noen som skal se Steigen-Gjøvik/Lyn lørdag kl 14:00 i Nordlandshallen?
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Post by SH »

Steigen blir slaktoffer i andre divisjonen. Det sa jeg allerede i desember/januar og det står jeg på.
yellow
Posts: 2023
Joined: Sun May 15, 2005 9:21 am
Location: Hamar
Contact:

Post by yellow »

Noen som vet om Titten stiller i dag?
Han var jo skadet mot Eidsvold Turn..
BODØ/GLIMT FOR EVIG! - EVIG TRO!

COME ON GLIMT, PRIDE OF THE NORTH!
Gule Ørn
Posts: 1814
Joined: Tue Jun 15, 2004 7:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Post by Gule Ørn »

Morten Gamst Pedersen er visst å ser på Steigen i dag. Hørte det fra noen som er på kampen. Folk begynte visst å ta masse av bilder da han kom inn i hallen. Han sitter visst i lag med Cato Hansen og Øystein Gåre. Er vel besøk av faren sin tenker jeg. ;)
Ball?
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Post by SH »

Gule Ørn wrote:Morten Gamst Pedersen er visst å ser på Steigen i dag. Hørte det fra noen som er på kampen. Folk begynte visst å ta masse av bilder da han kom inn i hallen. Han sitter visst i lag med Cato Hansen og Øystein Gåre. Er vel besøk av faren sin tenker jeg. ;)
Gamst'n var der, men det var ikke for å prate drit med faren, Øystein og Cato. Han er på vei til Steigen!

Bjørn Lund satt og intervjuet superstjerna fra Vadsø, så det kommer vel en positiv Glimtsak i avisa på mandag ... Ser for meg overskrifta: "Gutten som kunne vært gul" eller noe liknende.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Post by Sulliken »

hvordan gikk kampen?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
yellow
Posts: 2023
Joined: Sun May 15, 2005 9:21 am
Location: Hamar
Contact:

Post by yellow »

Steigen - Gjøvik/Lyn 2-3 (1-2)
BODØ/GLIMT FOR EVIG! - EVIG TRO!

COME ON GLIMT, PRIDE OF THE NORTH!
Post Reply