Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Moderators: Sulliken, Larsen

EM i Norge?

Ja
30
77%
Nei
8
21%
Lengen til
1
3%
 
Total votes: 39

User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

Hva er det som ikke stemmer?
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

MhepA wrote:Nei, for de stemte jo ikke?
Da må du jo nesten følge opp med en redegjørelse på hvorfor argumentene ikke stemmer, ettersom du har sett noe NFF ikke har sett.

Synes det var synd vi ikke ble valgt ut, men regner med de fire beste alternativene er valgt, og da gidder jeg ikke sutre over det. Hvis grunnen til at vi skulle bli valgt er at vi er langt nord, vel da er jeg glad vi ikke ble valgt ut. Synes det blir tullete å blande distriktspolitikk inn i dette.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Gule Ørn
Posts: 1814
Joined: Tue Jun 15, 2004 7:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Gule Ørn »

Det var i hovedsak to elementer som ødela for Bodøs EM-søknad, og det var overnattingskapasitet og transport.
- Vi var klar over at vi ikke hadde nok hotellkapasitet, men vi hadde i vår søknad en plan om å bruke hotellskip, sier Norø.

Her ble det fra NFF stilt spørsmålstegn til tilgjengelighet og pris knyttet til bruk av hotellskip.

I forhold til transport mente NFF at Bodø heller ikke nådde opp, noe Anne Britt Norø stiller seg undrende til.

- Det ble satt en begrensning til 30 charterfly per dag, og vi har kapasitet til det tredobbelte, sier Anne Britt Norø.

Hun sier videre at en sentral plassert flyplass var Bodøs store fordel, og at dette dermed ble snudd til Bodøs disfavør.
Jeg velger å høre på Norø som har holdt på med dette i lang tid, fremfor NFF. Norø og gjengen har da beregnet om dette kunne la seg gjøre, hvis ikke ville de aldri gått så langt som de gjorde med dette prosjektet. Da er det skuffende at Bodø ikke ble valgt, med sitt lille ekstra.
Ball?
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

Tja, her kommer jo Norø med den sedvanlige sutringen om at Nord-Norge diskrimineres, så da forsvinner iallefall all troverdigheten fra den kanten.

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/ar ... tid=568000
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Gule Ørn
Posts: 1814
Joined: Tue Jun 15, 2004 7:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Gule Ørn »

Personlig applauderer jeg Norø for å tørre å si ifra! :klapp
Man tør rett og slett ikke satse på Nord-Norge. Mener bestemt det hadde vært veldig viktig og fått med Bodø. Det ville blandt annet fått slutt på den sedvanlige sutringen om at Nord-Norge diskrimineres. : P
Ball?
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

Problemet er at det er soleklart at Bodø har større utfordringer i forhold til de andre byene, for å overbevise NFF må man derfor naturligvis være ekstra overbevisende i våre løsninger. Noe man åpenbart ikke har klart.

Ut i fra vurderingen står ikke begrensningen på 30 charterfly, men 20:

Bodø lufthavn har mye ledig kapasitet til å ta imot økt trafikk i forbindelse med et EM. Imidlertid kan det være en utfordring knyttet til markedet for charterfly. I vurderingen nedenfor er det derfor tatt utgangspunkt i maks 20 charterfly per dag. Øvrig transportbehov til og fra vertsbyen må dekkes med landbasert transport. Bodø vil ha problemer med å dekke dette behovet.


For det er ikke bare Bodø som vil ha behov for flere fly, det er derfor man er bekymret for at man faktisk i det hele tatt kan kom oppe mot den faktiske maxgrensen. Videre er det også satt spørsmål med bagasjehåndteringen siden økningen på flytraffiken her ville være betydelig større enn i de andre byene.

Hva hotellplass angår så er problemet at Bodø som eneste by ikke har hotelldekning for Uefas KTG (key target groups). Som eneste by vil man ta i bruk hotellskip for også disse gruppene, noe som i følge Uefa ikke er ideelt:
UEFA har tidligere signalisert at bruk av cruiseskip ikke er et hensiktsmessig alternativ for å dekke UEFAs krav til overnatting for deres KTG. For øvrige besøkende kan dette inngå som overnattingskonsept i den enkelte vertsby.

- UEFA erfarer at bruk av cruiseskip som "hotellskip" kan være utfordrende rent økonomisk. Behovet for overnatting svinger i løpet av arrangementet, avhengig av kampoppsettet (med størst behov rundt kampdagen). Dette kan gjøre det vanskelig å ha høyt nok belegg på cruiseskipene til at denne løsningen kan være økonomisk forsvarlig.
- Bruk av cruiseskip som hotelløsning over lengre tid kan skape problemer med tanke
på mannskapets arbeidsavtaler. Dersom arbeidsbetingelsene er lavere enn norsk
standard kan dette oppfattes som sosial dumping. International Transport Workers'
Federation (ITF) er en sterk fagforening som er tydelig og klar på kravene til sine
medlemmer.

Krav til sikkerhetsavstand til omkringliggende skip kan gjøre det vanskelig å plassere de så tett som ønskelig for vertsbyen.
- Manøvrering av cruiseskip inn til havn krever naturlig nok en del fysisk plass. Selv om
plassen til manøvrering og plassering av skipene kan virke enkelt på kartet,
kan simulering vise at det er fysisk umulig å manøvrere disse til ønsket posisjon.
- Ved bruk av hotellskip må det utredes om dette får konsekvenser for transportkonseptet
mellom Skandinavia og kontinentet.

Også andre EM-komiteer bruker hotellskip i sine overnattingskonsepter, men utfordringene knyttet til
dette fremheves spesielt her ettersom Bodø er avhengig av hotellskip for å oppfylle UEFAs krav til
overnatting for KTG.
Det jeg stusser over i denne sammenhengen er følgende sekvens:
Bodø argumenterer for at hotellskip er realistisk med bakgrunn i en mulighetsstudie utarbeidet av havnedirektøren for Bodø Havn. Mulighetsstudien legger til grunn 22 skip av varierende størrelse som gir en samlet kapasitet på 8.500 lugarer eller omtrent 20.600 senger. Bodø uttrykker usikkerhet knyttet til antall hotellskip (22). Med bakgrunn i dette har EM-komiteen nedjustert den totale kapasiteten til
11.000 senger med bakgrunn i en skjønnsmessig vurdering. Dette inngår som 2.400 4- og 5-stjerners hotellrom i overnattingskonseptet til Bodø.
Jeg håper det er snakk om slurvete formuleringer for det virker merkelig at EM-komiteen skal sitte på nok kompetanse til å halvere det havnedirektøren kommer frem til..

Ellers er det jo andre ting det knytter seg usikkerhet om, uten at dette er poengtert fra NFF, bare ting jeg setter spørsmål ved:
Lokal andel skal finansieres av Bodø/Glimt(!), DA Bodø og næringslivsaktører, uten at noe er klart pr. dags dato.
- Det forutsettes at tomtekostnadene finansieres lokalt.
- Lokalt finansieres det en andel tilsvarende en permanent Tippeligastadion for 12.000 tilskuere.
For ikke å snakke om selve tomten, som man garantert ikke får bruke til stadion og fanzone uten betydelig kamp.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Masinga »

Bodø skal ha ros for å tenke stort! I mitt stille sinn har jeg nok hatt min tvil til Bodø som vertsby i fotball-EM. De som tar avgjørelsen i slike saker har alltid vært lukne til alt nord for Trondheim. NFF ville ha Lillestrøm og får Lillestrøm. Så får vi se om det holder til å få EM.

Dessuten må vi kunne være så ærlige å innrømme at Bodø er en for liten by i slike sammenhenger. Hadde det bodd 100.000 her, hadde mulighetene vært atskillig større.

Men jeg hadde foretrukket Bergen fremfor Lillestrøm. Bergen er den byen i Norge som interesserer turistene mest. Slikt sett er Østlandet nesten uten interesse for de som vil avlegge Norge en visitt.

Når alt dette er sagt, vil jeg utfordre Bodø til å fortsette med å tenke store tanker. Det har ikke bare med idrett å gjøre. Bryt det norske mønsteret med å bygge kjedelige og uinteressante bygg! Gjør Bodø til Norges Bilbao. Det er ganske sprøtt hva spanjolene har gjort. Men turistene elsker det og det har skapt fart i en by der industrien og næringsgrunnlaget var på full fart nedover.

Enda sprøere er et avfalls- og fjernvarmeanlegg som østerrikerne har bygd i bydelen Spittelau i Wien. http://www.wien-vienna.at/heizkraftwerk.php

Det jeg mener er at Bodø må ta føringen selv og ikke gjøre seg avhengig av hva andre bestemmer!
Masinga
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

Det Masinga skriver, hurra! :klapp
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Snorreth »

Tja.
Baskerne(A. Bilbao) er jo mitt sympatilag i La Liga for deres lokale tilhørlighet, men nå må vi huske at baskerne kanskje ikke vil delta hvis Spania skal arrangere EM(?).
De vil skape noe selv. Nord-Norge vil gjerne skape ting, men vi må alltid ha hjelp fra staten.

Hadde jeg vært medlem av NFF. Sorry at jeg sier det, men Bodø hadde aldri i livet fått min stemme. Jeg vil nok tenke landets beste.

Vi oppe i nord må bare akseptere og svelge stoltheter over at vi ikke er reelt sted å arrangere noe stort.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Kesseboy »

Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by MhepA »

De kan så påstå...

Som det nå ser ut til kommer FRP til makten og da blir det lite stortenkning i den forstand. Det blir heller bygd verdens største rorbu på rønvikjordene og der skal det være sjenking fra kl. 15:00 på formidagen til 08:00 neste morgen. Ved siden av skal det bygges tre-fire Statoilstasjoner som selger alkohol gjennom en bensinpumpe mens det blir vasket i rorbua. Tom Cato Karlsen ser ingen problemer for å kunne gjennomføre dette prosjektet. Samtidig legger de ned Fotballklubben Bodø/Glimt med umiddelbar virkning og kaller denne form for aktivitet for galskap. Alle elever med angst for firkanta rom vil få eksamensfritak, og pengene som ville gått til en evt. stadion for Glimt vil gå direkte inn på deres revolusjonerende prosjekt med å få Danskebåten til å stoppe i Bodø.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Mendi »

Hvis kriteriene for å få EM går på de samme momentene som NFF har (over)fokusert på nå, så har jo ikke Norge en snøballs sjanse i helvette til å få dette mesterskapet. Det sier seg selv at Italia, Frankrike og Tyrkia knuser oss på hotell, transport, stadioner osv. Selv om dette er listet opp som kriterier for å få et EM så må man ikke se seg totalt blind på det. Norge må fokusere på det vi kan være bedre enn konkurrentene på, midnattssol, fjord og fjell representerer noe som EM ikke har hatt før og som kan tilføre en ekstra dimensjon. Det ville jo blitt spektakulært! De delegatene som skal stemme over EM tildelingen tar nok hensyn til infrastruktur, men jeg er helt overbevist om at de også bedriver litt fritenkning. Det å låse argumentasjonen til disse "kriteriene" tror jeg er en misforstått strategi fra NFF.

De to mest eksotiske alternativene er utelukket, Bodø og Bergen. Det gjør denne EM- søknaden gørr kjedelig, hoteller og stadioner kommer aldri til å skaffe oss dette mesterskapet.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

Jeg tipper nok at det i søknaden til UEFA vil bli lagt vekt på andre ting enn overnatting og transport. Greia er vel at disse punktene er helt grunnleggende, og dersom de ikke er oppfylt vil ikke søknaden bli vurdert i det hele tatt. Nettopp pga at Norge er så lite og grisgrendt er disse tingene viktige i den nasjonale søkerrunden, sånn at vi ikke ender opp med en søknad som ikke engang vil bli vurdert.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Mendi »

tjongs wrote:Jeg tipper nok at det i søknaden til UEFA vil bli lagt vekt på andre ting.
Som hva da? Man har frasagt seg muligheten til å ta med disse andre tingene. At Bodø ikke er med er underlig, at Bergen ikke er med er enda underligere. Dette var de to trumfkortene vi hadde, etter mitt syn. Hva skal gjøre Norge til et bedre valg enn Italia eller Frankrike?
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

Hva er det som skal gjøre Italia eller Frankrike så mye mer attraktivt nødvendigvis?
Det er mye mulig vi svekker søknaden ved at vi ikke er like eksotiske uten Bergen og Bodø, men hva hadde det hjulpet å være eksotiske dersom vi hadde falt fra på formelle krav allerede før vurderingen hadde startet?

Hva som vektlegges i søknaden vet ikke jeg, men tviler på at hoteller og transport er det som er det viktige, ettersom det rett og slett er formelle krav som må tilfredsstilles. Når det er på plass, så kan man fokusere på andre ting. Det var ikke på plass for Bodø, dermed kunne vi ikke være med videre. Synd, for det hadde vært morsomt å være med videre i kampen, og jeg synes det er bra at det tenkes litt stort i Bodø!
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Los-Loco »

Dette er en latterlig avgjørelse, og jeg er helt enig med Norø i at prosessen stinker.

SELVSAGT er det mulig å rangere byene slik NFF har gjort, og ingen kan protestere for mye på de beregningene som gjøres. Det ligger i dagen at Stavanger og Trondheim har bedre grunnlag for overnatting og kortere transport til internasjonal lufthavn enn Bodø har. Problemet med denne tilnærmingen er jo at de samme argumentene som NFF bruker for å velge bort Bodø, vil kunne brukes til å gruse Sverige/Norge-søknaden fullstendig. Som flere har påpekt; hotellkapasiteten i europeiske storbyer som er alternative EM-byer, er naturlig nok brutalt mye bedre enn hva alle de norske byene kan skilte med. Transportløsninger, pris og overnattingskapasitet vil være Norges hemsko uansett hvordan man vrir og vender på det. Skal man vinne fram med en slik EM-søknad, så måtte man brukt litt Eggen-filosofi, og fokusert på det vi faktsik er gode på, det vi kan bedre enn de andre konkurrentene. Vår søknad mistet en dimensjon ved bortvelgingen av Bodø.

Videre så er det selvsagt slik at det ikke er NFFs oppgave å drive distriktspolitikk her i landet, og at NFF mener utvelgelsen av byene måtte gjøres på faglig og ikke distriktspolitisk grunnlag. Jeg er likevel av den oppfatning at NFF også har et ansvar for å tenke region/distriktspolitikk, ikke nødvendigvis for å bidra til næringsutvikling men for å stimulere til vekst innen eget fagområde. Et EM i Bodø ville åpenbart gitt svært positive ringvirkninger for fotballen i regionen, ikke minst med tanke på demontering og etterbruk av stadionelementene. Så vidt meg bekjent har NFF aldri tatt noe oppgjør med "Aphartheid-tiden", hvor Nord-Norge var ekskludert fra både normalt seriespill og cupspill, og en inkludering av denne regionen i EM-planene kunne være et greit signal om at den type diskriminering virkelig ligger bak oss. Nå sitter vi bare igjen med en uggen smak i munnen.

Når man så først hadde bestemt seg for å vippe Bodø ut av EM-planene, så er jeg ikke imponert over de argumentene man bruker for å få det til. Det er mye man kunne ha tatt tak i men spesielt ett av argumentene skiller seg ut:

Fra rapporten siteres:
Bodø argumenterer for at hotellskip er realistisk med bakgrunn i en mulighetsstudie utarbeidet av havnedirektøren for Bodø Havn. Mulighetsstudien legger til grunn 22 skip av varierende størrelse som gir en samlet kapasitet på 8.500 lugarer eller omtrent 20.600 senger. Bodø uttrykker usikkerhet knyttet til antall hotellskip (22). Med bakgrunn i dette har EM-komiteen nedjustert den totale kapasiteten til 11.000 senger med bakgrunn i en skjønnsmessig vurdering.
Den lokale EM-komitéen i Bodø har altså tatt et utgangspunkt i halvparten så mange skip som Bodø havn fysisk har kapasitet til å håndtere, ikke på grunn av usikkerhet om havnekapasiteten men usikkerhet om tilgjengelighet av skip på det aktuelle tidspunkt.

Likevel presterer NFF å servere følgende:
Manøvrering av cruiseskip inn til havn krever naturlig nok en del fysisk plass. Selv om plassen til manøvrering og plassering av skipene kan virke enkelt på kartet, kan simulering vise at det er fysisk umulig å manøvrere disse til ønsket posisjon.


Kjenner jeg blir mektig provosert av denne type Besserwisser-komentarer. Det de faktisk antyder er altså at havnedirektøren i Bodø er faglig helt inkompetent, og har bommet med over 100% i sine beregninger. Og sånt skal en kystby få servert fra innlandspamper! Det er nesten på grensen til injurierende!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

Rapporten fra NFF

Dersom en leser denne rapporten, så ser man at Bodø dessverre ikke tilfredsstiller formelle krav. Det er jo det som er grunnen. Det spiller ingen rolle om man har 500.000 hotellrom eller 1 million, poenget er at man må over et minstekrav for å i det hele tatt bli vurdert. Så lenge dette kravet er tilfredsstilt kan en fokusere på andre ting. Hvordan skulle det hjulpet på søknaden vår at Bodø var med, når vi ikke tilfredsstiller formelle krav?

Synes det er fryktelig trist at alskens politikere dukker frem nå, og klager på at det "aldri" blir arrangert noe i nord. Det de da egentlig sier er at vi burde blitt valgt pga at vi er i nord. Om vi hadde blitt valgt pga ditriktspolitikk synes jeg det hadde gitt en flau smak i munnen, mye bedre å bli valgt for at vi hadde vært blant de fire beste alternativene.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Mendi »

Det er misvisende å kategorisk vise til at Bodø ikke tilfredsstiller formelle krav. Som Los-Loco påpeker er f.eks. vurderingen av hotellkapasitet basert på synsing fra folk som ikke har greie på det de synser rundt. Bruk av skip til overnatting er anerkjent av både IOC og UEFA, hvis Norge hadde ønsket å ha med Bodø så hadde dette latt seg løse.

Når det gjelder transport baserer man seg også på synsing. Bodø har en stor flyplass, de har jernbane (som kan utbedres ytterligere frem til 2016) og de har som kjent stor kapasitet sjøveien. Ved å gjøre skikkelig research med tanke på det å få tak i fly kunne man evt bevist for UEFA at det var gjennomførbart med f.eks. 60 fly i stedet for 30. Hvis man hadde ønsket å ha Bodø med.

For å belyse, og kritisere, prosessen enda mer vil jeg fortsette å dra inn Bergen. Hva er det som gjør at Bergen sitt kandidatur faller? Det er dårlig forarbeid med tanke på stadion. Ønsker NFF å ha Bergen med? Da kunne man forsøkt å gå i en dialog også på det. Det er prosessen og dialogen som svikter. For meg er det komplett uforståelig at det ikke skal være mulig å arrangere EM i Bodø når stadion-elementet er avklart. Dette måtte jo evt være det punktet man kunne røket på, men her var man i følge Kåfjord innenfor.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

Mendi wrote:Bruk av skip til overnatting er anerkjent av både IOC og UEFA, hvis Norge hadde ønsket å ha med Bodø så hadde dette latt seg løse.
UEFA fraråder bruk av skip til overnatting for såkalte KTG (Key Target Groups?) (ref rapporten fra NFF)

Synsing? Blir ikke alt synsing da? Hvis det hadde vært så enkelt å anskaffe 60 fly, hvorfor har ikke Bodøs EM-komite fått en slik garanti?
Forøvrig scorer Bodø forholdsvis svakt på alle punktene, selv om det var disse to som virkelig felte oss.

For å snu litt på det; hvorfor skulle Bodø velges når det åpenbart er flest utfordringer knyttet til Bodø? For å ha større mulighet til å slå gjennom hos UEFA? Ja, kanskje det, det er ikke utenkelig at UEFA hadde falt for muligheten til å arrangere EM-kamper på et eksotisk sted.
Likevel har vel helhetsvurderingen vist at ulempene knyttet til Bodø er større enn fordelene sammenlignet med de andre søkerbyene, og da er det jo greit.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Mendi »

Vel, du legger hovedpoenget på bordet selv. UEFA kunne falt for muligheten til å arrangere EM på et eksotisk sted. Utfordringene knyttet til infrastruktur er til stede, men Bodø har gjort jobben sin med å vise at det er mulig å løse utfordringene. Det var aldri hensikten at den lokale komiteen skulle løse hele EM-kabalen ved dette forarbeidet.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

Selvfølgelig kunne de falt for det. Likevel tror jeg ikke de hadde falt for det dersom vi ikke klarer å tilfredsstille alle de andre kravene de stiller. Det nytter ikke å kun være eksotisk.

Som sagt; jeg synes det er synd vi ikke ble valgt, det hadde vært utrolig morsomt å være med i kampen for EM, og ikke minst om vi faktisk hadde blitt tildelt EM. I tillegg liker jeg godt at det tenkes litt stort også her.
Likevel har jeg ingen problemer med å godta at vi kom til kort denne gangen, og det synes jeg og rapporten underbygger godt.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Los-Loco »

tjongs wrote:Dersom en leser denne rapporten, så ser man at Bodø dessverre ikke tilfredsstiller formelle krav. Det er jo det som er grunnen.
Bodø tilfredstiller ikke kravene, slik NFF velger å tolke dem! UEFA har utrykt seg skeptisk til bruk av cruiseskip, men har slett ikke avvist det. Selvsagt er det utfordringer knyttet til bruk av cruiseskip, men i et konsept som Bodø kan det kompenseres betydelig ved det kompakte arrangementet det ville blitt. UEFA har stilt krav om at hotellene skal ligge innen er radius av 10 mil. Du kan jo selv tenke deg hva tilreisende til et EM (både KTG og andre) ville velge om de fikk muligheten; et landbasert femstjerners hotell ni mil fra stadion, eller lugar på et en luksuscruiser i gangavstand fra stadion, sentrum og flyplassen.

Argumentene for transport er jo også helt urimelige. Man stiller spørsmål rundt hvor mange fly som vil kunne være tilgjengelige seks år fram i tid. Eventuelle kapasitetsproblemer blir rene spekulasjoner. Chartrer man flyene når man får arrangementet (flere år i forveien), så har man selvsagt tilgjengelig så mange fly som helst! Det var snakk om å bruke 30 fly til Bodø. Tar man utgangspunkt i at dette skal være fly i størrelsesklasse Boeing 737-400 så har disse en kapasitet på 150 personer. Med effektiv hånderting kan hvert fly gjøre turen Oslo-Bodø t/r på 3 timer og 10 minutter. Hvert fly kan altså fly fire turer om dagen mellom kl 08.00-20.40. Det blir 600 passasjerer hver vei, og med tretti fly kan man da transportere 18.000 mennesker ut og inn av byen hver dag. Legger man inn én ekstra avgang for hvert fly (altså flyavganger mellom 06.30 og 22.20) er man oppe i 22500 passasjerer inn og ut av byen hver dag. Dette som et tillegg til de ordinære ruteflyene som tar unna 1350 passasjerer daglig med dagens kapasitet. Det er vel ikke urimelig å anta at den kapasiteten vil være økt en god del om seks år.
NFF nedjusterte fra 30 til 20 charterfly i sin rapport, på grunn av usikkerhet i charterflymarkedet. Med 20 fly i tillegg til eksisterende ruter ville kapasiteten være 16.350 pr dag, og enda med margin dersom man utvider flytidene enda mer. UEFAs krav (det kravet NFF har basert rapporten på) er å dekke et behov for inn/ut-transport av 14262 personer dagen. Regnestykket over viser med all tydelighet at det er uproblematisk med god margin. Så det eneste NFF har å "ta" Bodø på er mulige vanskeligheter med å få nok charter-fly, formulert på denne måten:
Bodø lufthavn har mye ledig kapasitet til å ta imot økt trafikk i forbindelse med et EM. Imidlertid kan det være en utfordring knyttet til markedet for charterfly. I vurderingen nedenfor er det derfor tatt utgangspunkt i maks 20 charterfly per dag. Øvrig transportbehov til og fra vertsbyen må dekkes med landbasert transport. Bodø vil ha problemer med å dekke dette behovet.


og
Usikkerhet knyttet til å nå max-kapasitet på charter da også andre EM-byer vil ha behov på dette området. Det er knyttet usikkerhet til kapasitet på bagasjehåndteringen i Bodø, ettersom den relative økningen er større her enn i andre vertsbyer.
Ja, det er klart; med bare to bagasjebånd så er jo Bodø fullstendig utelukket! Et par ekstra bagasjebånd er jo en fullstendig uoverkommelig hindring å få på plass i løpet av seks år! :roll:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

Som Tjongs sier så var Bodø eneste byen som måtte ta i bruk hotellskip til KTG og skeptismen fra Uefa angående denslags løsning. Videre var det tvil om hotellskip oppfyller klassifiseringen til klasse 5 hotellrom.

Synd man ikke har fått smelt opp Artic Edge, 20 etasjer på rønvikfjellet hadde hjulpet godt på :wink:

http://www.juliusjakhelln.no/content/view/268/1/

Stusset forøvrig etter å ha lest følgende intervju med Hege Leirfall:
Det kommer frem fra Avinors rapporter at flyplassen i Bodø har en god kapasitet, men her blir det en utfordring i og med at det i utgangspunktet kommer så få fly til Bodø per dag. I tillegg er det satt en begrensning på maks 30 charterfly til hver by hver dag, sier hun.
Link:
http://www.ab24.no/default.asp?page=534 ... 4,1&lang=1

For i rapporten opererer man da vitterlig med 20 fly som begrensning. Javel, en forsnakkelse i farten og sånn kan fort hende, men det fikk meg i alle fall til å se på de tallene på nytt.

Trondheim: Kapasitet 15324. Hvorav 7800 er dekket av eksisterende ruter, 7500 av charter. Karakter 7

Bodø: Kapasitet 14262. Hvorav 6762 er dekket av eksisterende ruter, 7500 av charter. Karakter 5??

Prøver du å fortelle meg at en forskjell på 3.8% fordrer såpass til karakterforskjell?
Det er jo merkelig når man ser på hva karakteren betyr:

Score 5-6: Oppfyller helt eller delvis krav eller behov per i dag.
Risiko knyttet til dokumentasjonen.

Score 7-8: Oppfyller krav eller behov per i dag.
Moderat risiko knyttet til dokumentasjonen.

Bodø oppfyller dette spesifikke kravet, det sier de jo selv. Ankepunktet er om man når chartermax, noe som er felles med Trondheim. Annet minus med Bodø er vistnok bagasjekapasitet....noe jeg har vansker med å tro at ikke skulle være godt utredet fra Avinor, som jo mener flyplassen klarer høyere kapasitet enn det NFF opererer med. Hvis da dette er nevnt av Avinor så ville jo dette "problemet" også bli betydelig mindre med den relativt lave kapasiteten NFF forutsetter.

Eventuelt kan man jo bare kjøre Air France løsningen, som later til å være å brenne eventuell overskuddsbagasje :lol:

Forøvrig er det verdt å merke seg Bodø ikke er i nærheten av å oppfylle kravene til Fanzones. Behovet var 45000, Bodø har et udokumentert kapasitet på 20.000.

Til sammenligning har eksempelvis Trondheim kapasitet på 61500 og Bergen 120.000.

Edit:
Ser at Locoen har skrevet mye av det samme da jeg forsøkte å poste, men nå har jeg skrevet for mye til å la være :)
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Los-Loco »

Larsen wrote: Forøvrig er det verdt å merke seg Bodø ikke er i nærheten av å oppfylle kravene til Fanzones. Behovet var 45000, Bodø har et udokumentert kapasitet på 20.000.

Til sammenligning har eksempelvis Trondheim kapasitet på 61500 og Bergen 120.000.
Hvor fant du tallet 45.000?

Anyway, Bodø har lagt opp til 20.000 i FanZones, men det må da være åpenbart for alle og enhver at dersom behovet er større så må da det være verdens minste problem. Den ene FanZonen er jo tenkt lagt inntil stadion, i enden av Rønvikjordet. Greit nok at utnyttelsen av jordet er omstridt, med som et midlertidig anlegg kun for dette arrangementet må man da kunne bygge så stort som helst. Rønvikjordet kan med letthet ta omså 100.000 mennesker om nå det skulle være behovet. Kan ikke forstå hva de mener med "udokumentert kapasitet på 20.000".
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

Flyplassen har på nåværende tidspunkt naturligvis ikke i nærheten av kapasitet til et slikt antall bevegelser/passasjerer. Akkurat det skulle uansett la seg løse med oppgraderinger og utbygginger innen den tid.

For all del, jeg ser ikke bort fra at vi har fått noe dårligere score på enkelte punkter enn vi skulle hatt, men absolutt ingen burde være overrasket over at vi havnet sist. Vi hadde jo naturlig nok det desidert vanskeligste utgangspunktet, som en småby liggende vanskelig tilgjengelig til. Ut fra det synes jeg det er prisverdig at vi tar opp kampen mot såpass tøffe konkurrenter, men da må vi også godta at vi taper.

Jeg tror fortsatt at utfordringene med Bodø er for store å svelge for UEFA, og derfor synes jeg avgjørelsen er helt grei. Vi er faktisk minst og har de største utfordringene på alle punkter.

Nok en gang vil jeg understreke hvor bra jeg synes det er at vi tør å tenke stort her, og med slik tankegang er det lettere å få store arrangement hit, selv om dette kanskje ble for stort.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Post Reply