Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Moderators: Sulliken, Larsen

EM i Norge?

Ja
30
77%
Nei
8
21%
Lengen til
1
3%
 
Total votes: 39

J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by J I P »

Gutta på tur til Innsbruck
http://www.an.no/sport/article3953712.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Viking positive til EM
http://fotball.bt.no/em/article123670.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by J I P »

UEFA skjerper kravene.
EM kun for de store landene?
http://fotball.bt.no/em/article124840.ece
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Snorreth »

Oja. Her er en tråd ja.
Vi har nå fått bekreftelsen fra NFF at Bodø trenger mye oppgraderinger skal vi tro de første rapportene!

http://www.fotball.no/files/%7B2E0EC569 ... 03E%7D.pdf - Overnatting.
http://www.fotball.no/files/%7BA6E192EE ... EEC%7D.pdf - Transport.

EDIT:
Siterer fra AB24s artikkel:
- Hva har du å si til rapportene som slakter transport- og overnattingsforholdene i Bodø?
- Jeg har registrert det, men vi har en rapport som tilsier noe annet. Vi har gjort forarbeid der vi har pekt på at vi kan løse disse problemstillingene


Hvis det er fremtidsvisjoner burde det komme konkrete, realistiske planer på bordet og ut til avisene i god tid før vertsbyene bestemmes slik at NFF får nok tid til å tenke på eventuelt forslag. At Bodø kan vise at de har kompetanse og kontroll... og at Bod... øh... Nord-Norge ikke havner enda lengre ned i søla etter ekstremt mye slurv! Inntrykket burde hvertfall rettes opp på.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by J I P »

Valg av vertsbyer vil også bidra til å gjøre transporttilbudet mer robust overfor det
store transportbehovet man kan forvente under EM i fotball i 2016. For eksempel vil
reiseavstand og transporttilbud mellom Bodø og de andre vertsbyene i Norge gi så
store utfordringer at vi ikke vil anbefale Bodø som vertsby. Byen er i tillegg liten og
har dårligst lokaltransporttilbud.
Transportrapporten kan ikke være helt lystelig læsing for optimistene.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Heltenjohn »

Jeg vil da tro at ved et evt. EM så kan SB Nordlandsbuss innhente x-antall busser fra nærområdet som kan utvikle et skreddersydd lokaltransporttilbud, noe jeg også regner med de planlegger!?

Greit nok at supportere som kommer kjørende/tog/buss fra Europa får nesten dobbel så lang reise, den er jeg med på, men her vil nok de fleste ta fly uansett!
Det geniale med å legge det hit er jo å se på muligheten for at her kan supportere også legge opp til en ferie -> LOFOTEN!!
Avstand til vertsbyer er et moment, men nok en gang, med flyplassen i byen, så bruker man ikke lengre tid en hva man vil gjøre fra de andre byene..
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Kesseboy »

Lokaltransporten kan jo ikke være noe problem. På grunn av det helten sier, og på grunn av de fryktelig små avstandene.

Reisetida til de øvrige vertskapsbyene er dog et stort problem, og volumet reisende også. Men dét er jo ikke akkurat skjellsettende forskning.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by J I P »

*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by ingen87 »

Trond Giske vil ihvertfall at Bodø skal være en av søknadsbyene, så jeg på TV2 sporten.. Er utrolig spent, men regner med at de aktuelle byene vil bli: Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim... Det siste jeg ønsker er EM på Lillestrøm! Det ville vært nedtur det... hehe
Førr Evig!
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Heltenjohn »

Hvilke land er det som har meldt sin interesse?
Norge/Sverige, Italia, Frankrike?

Bodø har en stoor fordel med at Tromsø OL ikke ble satset på, dermed ligger spørsmålet nå på et politisk plan, der Giske støtter Bodø. Første gang jeg har sans for Giske :wink:
BoForPres
Posts: 1169
Joined: Sun May 01, 2005 1:51 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by BoForPres »

Det er ikke vanskelig å la tanken svirre..SYKT morsomt hvis dette blir en realitet.
FORZA GLIMT!

I MEDGANG OG MOTGANG!
Young Gun
Posts: 325
Joined: Sun May 18, 2008 6:41 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Young Gun »

Tenk deg EM 2016 i Norge. Gruppespillekamp i Bodø mellom Frankrike-Kroatia. Klokka er 9 på kvelden. Mens det i de fleste andre byer begynner å bli mørkt, er det fortsatt lyst som dagen i Bodø. Sola henger fortsatt igjen på himmelen, dog ikke like sterkt som tidligere. Temperaturen er varm og komfortabel, Og solglimt kan skimtes på deler av banen. Så, litt senere kommer midnattsolen og forvandler himmelen til en brennende rødgul farge som viser hvilken perle Bodø kan være på sommeren. Det er da alle fatter at det var riktig å la Bodø få ta del i EM festen.
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by dalers »

Er ikke så gira på EM-stadion i lille Bodø jeg. Da må den bygges drastisk ned i etterkant.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Heltenjohn »

Det er jo nettopp det den skal :wink:
Om Glimt uavhengig av EM bestemmer seg for å bygge ny stadion, vil den mest sanynlig ha en kapasitet på 10-12 000.
Noe som en EM-stadion kan reduseres til, men om de går for utbygging av dagens vil man da få litt over 10.000...
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Kesseboy »

Young Gun wrote:Tenk deg EM 2016 i Norge. Gruppespillekamp i Bodø mellom Frankrike-Kroatia. Klokka er 9 på kvelden. Mens det i de fleste andre byer begynner å bli mørkt, er det fortsatt lyst som dagen i Bodø. Sola henger fortsatt igjen på himmelen, dog ikke like sterkt som tidligere. Temperaturen er varm og komfortabel, Og solglimt kan skimtes på deler av banen.
Ikke for å være negativ, men jeg ser like gjerne for meg det følgende:
Mens det i de fleste andre byer begynner å bli mørkt, er det fortsatt lyst som dagen i Bodø. Sola er fortsatt en fjern drøm etter flere dager med kuling og regn. Temperaturen er sur og minner om seinhøst, og Glimt-logoen er det eneste som minner om solglimt.

:lol:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by dalers »

Giske kan prate så mye han vil om at Bodø burde få EM-kamper, men jeg er ganske sikker på at søknaden med det svekkes. Å få EM til Norge vil bli stort nok.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Young Gun
Posts: 325
Joined: Sun May 18, 2008 6:41 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Young Gun »

Kesseboy wrote: Ikke for å være negativ, men jeg ser like gjerne for meg det følgende:
Mens det i de fleste andre byer begynner å bli mørkt, er det fortsatt lyst som dagen i Bodø. Sola er fortsatt en fjern drøm etter flere dager med kuling og regn. Temperaturen er sur og minner om seinhøst, og Glimt-logoen er det eneste som minner om solglimt.

:lol:
I have a dream..

And you're ruining it :cry:
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Heltenjohn »

dalers wrote:Giske kan prate så mye han vil om at Bodø burde få EM-kamper, men jeg er ganske sikker på at søknaden med det svekkes. Å få EM til Norge vil bli stort nok.
Nå synes jeg du er negativ her...:D
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by dalers »

jeg vil bare ha EM jeg :wink:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Polardegos
Posts: 1
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:54 am

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Polardegos »

La oss være realistiske. Bodø er en småby så langt utenfor alfarvei som det er mulig å komme. Selvsagt er det lov å drømme om en fantastisk EM fest på et fantastisk stadium i Bodø, men det vil ikke og bør ikke skje. Hvordan i alle herrens dager skal vi kunne håndtere f.eks. 30.000 engelske, 30.000 svenske, 15.000 kroatiske og 15.000 portugisiske fan? Vi vil måtte ha en havn på størrelse med Europort i Rotterdam for å kunne håndtere alle de cruiseskipene om noen ville være sprø nok til å leie ut cruiseskip til dritings fotballsupportere.

Hvilke fortrinn har Bodø i fohold til andre byer som er aktuelle? Ingen, etter min mening. Det snakkes om kamper spillt i midnattsol, men da må de jo spilles etter midnatt for hele Norge er lyst til etter midnatt i slutten av juni. Noen snakker om den store flyplassen vi har, men den er jo mye mindre enn flyplassene i de andre aktuelle byene. Noen snakker om at UEFA vil synes det er stas med EM nord for polarsirkelen og at nettop dette vil gjøre det atraktivt for fotballfans å ta den lange reisen. Tror noen virkelig at engelske fotballsuportere ofrer en tanke på polarsirkelen, dersom de i det hele tatt skulle ha hørt om dem? Tror dere virkelig engelske eller andre supportere vil ta avstikkere til Lofoten for å se på den vakre naturen?

La oss være realistiske. Stadionkapasitet, transport og overnatting er det eneste som betyr noe for UEFA. Det ville vært urettferdig overfor Sverige dersom Norge skulle insistere på Bodø, da dette ville redusere mulighetene til å få arrangementet fra nesten ingen til null.

Distriktspolitikk er fantastisk så lenge vi er realistiske. Glimt vil alltid være en liten norsk toppklubb og vi trenger neppe en stadion som tar mer enn 8, max 10.000 tilskuere og den trenger ikke ha EM standard.

For meg er det åpenbart at norges stadion skal ligge i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
K_Duck

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by K_Duck »

Polardegos wrote:norges stadion skal ligge i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
Det hørtes ut som en himla stor stadion. :shock: Google Maps anslår å sette av ca 5 dager om man skal gå på løp fra en ende til den andre. :)
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Boombadila »

Blir i hvertfall mange langpassninger da :lol:
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by OTH »

Polardegos wrote:
For meg er det åpenbart at norges stadion skal ligge i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
Så har stavanger mulighet til å ta imot 30 000 tilskuere? Nei Stavanger er pr dag underbemannet på hotellplasser. Se når det arrangeres ONS der. Folk leier ut hus og hjem en uke for fantasi summer.
Alle byer har utfordringer ifm et EM. Den eneste byen som pr dag er best utrustet er Oslo.
Hvorfor skal alt av store arragemanger i Norge være sør for Trondheim? Dette er en gylden mulighet til å vi hele Europa og verden for den skyld Nordnorge. Tror turismen i Norge kunne fått seg en skikkelig oppsving etter EM i Bodø.
Det vil generere arbeidsplasser i nord så slipper søringene å klage over at det er for mange som flytter sørover.
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Snorreth »

Jeg hører UEFA stiller høye krav til parkeringsplasser.
Er dette noe Bodø kan lage midlertidig?
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Snorreth »

Jeg så Bodøs EM-presentasjon i går.
Kan noen fortelle meg hva Bodø ønsker å få frem på denne videoen som er bittebittelitt bedre enn PowerPoint-presentasjon?
Jeg fikk ikke med meg hvorfor Bodø skal velges eller hva Bodø kan tilby. Bare naturbilder? :?

http://www.an.no/eceRedirect?articleId=4448573&pubId=33
Post Reply