Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Moderators: Sulliken, Larsen

EM i Norge?

Ja
30
77%
Nei
8
21%
Lengen til
1
3%
 
Total votes: 39

MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10477
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by MhepA »

Hadde vært en stor mulighet for lille Norge å vise seg fram for resten av Europa.

http://www.dagbladet.no/sport/2007/01/22/489650.html

Kunne Aspmyra da vært en mulighet, den er ikke bygd ut enda og da kunne det vært perfekt å fått bygd den ut til da?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Post by Ville Lehtinen »

Det spørs jo bare om EM på kunstgress er aktuelt?
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Post by Kenneth »

Image

"Njææh, skeptisk..."
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
KristofferElvevoll
Posts: 454
Joined: Sun Apr 03, 2005 6:20 pm
Location: Bodø/Grønnåsen

Post by KristofferElvevoll »

Heller Danmark enn Norge synes jeg. Mye mindre reising for publikum, og de har Parken.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10790
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2306 times
Been thanked: 383 times

Post by liverglimt »

Lerkendal og Ullevål er nok de to i Norge som kan bli EM-stadioner.

Hva skal vi med en stadion som tar 16.000 tilskuere? Mener det er minimumskravet i EM.
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Post by Sulliken »

liverglimt wrote:Lerkendal og Ullevål er nok de to i Norge som kan bli EM-stadioner.

Hva skal vi med en stadion som tar 16.000 tilskuere? Mener det er minimumskravet i EM.
30.000.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
brawno
Posts: 2331
Joined: Thu Mar 18, 2004 4:49 pm
Location: Oslos beste vestkant

Post by brawno »

Hihi, hensiktsmessig å bygge ut Aspmyra til 30 000 sitteplasser. Begrepet "tomme tribuner" ville gått inn i nye dimensjoner.
Vi e' gul, og vi e' spræk. Heia Glimt!
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Post by Ville Lehtinen »

Men det ville ha hjulpet godt på vindforholdene inne på stadion. :)
OTH
Posts: 2270
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 153 times
Been thanked: 88 times

Post by OTH »

Viking stadion og brann stadion er også nevnt som mulige arenaer i denne saken
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
KristofferElvevoll
Posts: 454
Joined: Sun Apr 03, 2005 6:20 pm
Location: Bodø/Grønnåsen

Post by KristofferElvevoll »

Er lange avstander i Norge, samt at flyprisene er høye. Sett fra et supporterperspektiv er det vel best å arrangere i Danmark? Fly til Kastrup, så tar det max 3 timer med bil til uansett hvor du skal i Danmark.
Jeg vet hvert fall at jeg hadde valgt EM i Danmark framfor Norge. Norge er dyrt, Norge er langt. Det eneste Norge har å by på er fin natur, men er vel heller få fotballsupportere som bryr seg om natur hvis de skal på EM i fotball.
At Norge skal arrangere EM med en landslagsarena som pr.dags dato ikke har høy nok tilskuerkapasitet blir for dumt. Blir jo bare fylt opp 2-3 ganger i året: Cupfinalen og hvis Norge spiller mot et landslag som er verdt å se på.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10790
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2306 times
Been thanked: 383 times

Post by liverglimt »

KristofferElvevoll wrote: Norge er dyrt
Jeg reiste til Rotterdam når Norge spillte EM-kamp mot Spania. Jeg var der i 5 eller 6 dager. Totalkostnaden har jeg aldri regnet på for da betydde ikke kostnaden det store. Jeg overnattet 2 netter på Herberge, rett og slett fordi det var det eneste som var ledig i rimelig avstand til sentrum.

Nederland er i utgangspunktet ett rimelig land, men de vet å melke kua de også akkurat som i Norge. Så turen ble ikke akkurat på lavkost. Men moro var det og jeg hadde gjort det igjen og igjen og igjen!
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Post by Sulliken »

Skeptisk til EM i Norge. Stadionene vil stå etter et evt mesterskap, og ingen lag i Norge vil trekke 30.000 på kamp, og da vil det virke stusslig å spille på de arenaene, selv med 15.000 oppmøtte.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by J I P »

Fra Lokalavisen Groruddalen Torsdag 30. Oktober
********
Fotballforbundet har stor tro på at Norge kan få til et godt fotball-EM i samarbeid med Sverige.
Prosjektleder i NFF, Hilde Barstad poengterer også de store ringvirkningene som vil komme i kjølvannet av et slikt arrangement. --Det vil gi en stor samfunnsøkonomisk gevinst, med varige effekter, sier hun, og antyrder flere milliarder kroner i overskudd.

4 norske byer
--Men vi er avhgengige av støtte. Dette kan bli en folkefest over hele landet, sier Hilde Barstad.
Sverige og Norge vil plukke seg ut fire byer hver. Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Bodø er aktuelle norske EM-byer, men Barstad antyder at Bodø er den svakeste kandidaten.
-- Jeg tror midlertid vi vil ha størst utfordreinger med Bodø, både når det gjelder å få folk dit, og med tanke på overnatting. Vi vil evt, kunne bruke Ullevål stadion istedet, sier Barstad.

Bodø har mest å bevise
Du er ikke redd dette kan vekke reaksjoner i nord? Nordlendingene er allerede ganske sure etter at de ikke fikk OL.
-- Nei, dette er ingen nord-sør konflikt. Det vil aldri bli aktuelt å legge et nasjonalanlegg til Bodø. Det vil ligge i Oslo. Men vi snakker gjerne om at de kan bli en av fire arrangørber, hvis de er i stand til det. Det er Bodø som har mest å bevise, sier hun.
Vil det i tilfelle bli bygget en ny stadion i Bodø?
-- Nei, det er snakk om midlertidige løsninger. Man bygger opp, og river ned etter EM. Det blir ikke nødvendigvis vakkert, sier prosjektlederen.

************
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Heltenjohn »

Til årets EM ble det bygget stadioner som ble demontert til en stadion dimmensjonert etter behovene til klubben som skulle bruke stadion etter EM.
Mener Viking har tenkt i disse baner når de har bygget sin stadion.. Tror den er dimmensjonert for en midlertidlig utbygging for et EM.
Så har RBK planene klare for en utbygging, så tipper den siste byen vil stå mellom Bodø og Bergen.
Vet ikke hvordan mulighetene er for en utvidelse av Brann stadion, mens Glimt er inne i en prosess med utvidelse, evt. ny stadion der resultatet ved evt. EM by er ny stadion som kan bygges ned til det behovet som er idag.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by FSHelgeland »

Jeg blir ikke forundret om det går politikk i dette og at Bodø blir valgt utifra regjeringens satsing på nordområdene og det faktum at Tromsø ikke får søke ol.
Tippeliga 2015
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Heltenjohn »

du skal ikke bli forundret over noe i molboland Norge...
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10790
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2306 times
Been thanked: 383 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by liverglimt »

Brann stadion skal etter sigende være grei å bygge ut, men det er mer nytten av å bygge ut. Det ligger i ett område hvor næringsvirskomhet er vanskelig. Derfor har det i mange år vært vurdert å flytte stadion, men det ble det ikke likevel. De bygget ut og skal være ferdig til 100-års jubileumet i 2009.

Image

Jeg er enig med FSHelgeland om at Bodø nok fort kan bli valgt av politiske grunner. Det kan sies mye om molbo og andre argumenter. Det er uansett en kjennsgjerning at vi har en flyplass med meget god kapasitet, den ligger i tillegg ett spøttan fra stadion. Uansett om det blir Aspmyra eller Rønvikjordan som blir valgt som plassering i framtiden. Med en flyplass som Bodø så kan de lett skyfle ut og inn flere tusen reisende på få timer. Det er nok ett godt argument som må brukes for det det er verdt. Samt at Fotball-EM nord for polarsirkelen i midnattsol er spektakulært nok i seg selv. Gleder meg over at det er flere som ser stort på ting nå enn før i Bodø. Så er det bare opp til byen å velge å støtte dette slik at negativiteten som vanligvis råder ikke får fotfeste.
@liverglimt
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

FSHelgeland wrote:Jeg blir ikke forundret om det går politikk i dette og at Bodø blir valgt utifra regjeringens satsing på nordområdene og det faktum at Tromsø ikke får søke ol.
Bedre kan det med andre ord ikke bli :D
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by J I P »

For gjenbruken sin del så kan det nesten være fordel Bodø med tanke på at utbyggingen at det kan planlegges med tanke på at halve stadion tas ned igjen etterpå. Egentlig hadde det vært fint med en ny Nordlandshall med den nødvendige kapasiteten Glimt behøver. Det hadde sikret etterbruken.

Men, hvem skal da overta øvre del? Noen som trenger alt, eller kan man spre seksjonene utover Addecco. Kanskje Mo og Alta behøver nye fasiliteter?

Trønderne utvider sikkert til det de behøver i forhold til en EM.
Noen har nevnt at Viking stadion kan bygges ut. Noen linker om dette?

Kan virkelig Brann stadion også bygges ut?

I Oslo kommer det nok ei løsning - enten i form av et nytt stadionanlegg eller videre utbygging av Ullevaal.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10477
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by MhepA »

Hvis Lerkendal bygger ut hjørnene så har de vel rundt 30.000?

Viking og Stavanger har vel gidd klar beskjed om at de er uaktuell pga. de nettopp har bygget ut stadion og ikke ønsker å gjøre noe mer med det?

Så da står vi igjen med Brann som sakte men sikkert bygger ut sin stadion og har planer om å få plass til rundt 30.000 tilskuere.

Bodø/Glimt ønsker å bygge helt ny stadion og kan med litt hjelp bygge en stadion til rundt 12.000 tilskuere som senere kan bygges ut til 35.000 for så å rives ned igjen.

Oslo er jo selvsagt.

Så jeg tror Bodø ligger forran Stavanger når det gjelder stadion.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by J I P »

Nå våkner storkara i Fredrikstad
http://fotball.bt.no/em/article122194.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5637
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 433 times
Been thanked: 443 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Glimt1916 »

MhepA wrote:
Viking og Stavanger har vel gidd klar beskjed om at de er uaktuell pga. de nettopp har bygget ut stadion og ikke ønsker å gjøre noe mer med det?



Så jeg tror Bodø ligger forran Stavanger når det gjelder stadion.
Stavanger og Viking vil fortsatt ha EM, og de vil sansynligvis bygg ut stadion om de får det eller ikke. Så foran dem trur æ ikke vi e på noen måte.

Virka som de aller fleste har avskrevet Bodø lenge før Norge og Sverige har fått avgjort om de vil søk. Men uansett et morsomt initiativ.

Bodø kommer ikke spesielt bra ut når det gjeld overnattingsplassa :) :

http://fotball.aftenbladet.no/internasj ... 121362.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by dalers »

Håper bare vi får EM jeg. Kjenner jeg driter litt i om Bodø får det eller ikke. Tror ikke mesterskapet (eller særlig søknaden kanskje) blir bedre om Bodø er en av vertsbyene. Kanskje det heller veier MOT at vi skal få mesterskapet. Ikke sånn på snusfornuftig vis, men mot de som sitter og skal avgjøre hvilken nasjon som skal få avholde EM.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Post Reply