Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Moderators: Sulliken, Larsen

EM i Norge?

Ja
30
77%
Nei
8
21%
Lengen til
1
3%
 
Total votes: 39

User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Masinga »

Tror ikke høststormen slår så godt an. Dessuten er vel Lofotfiske irrelevant?

Det hadde vært morro og veldig spesielt med EM-kamper i midnattssol. Dessverre tror jeg Sondre Kåfjord er såpass sementert mellom øra at han velger bort Bodø og Stavanger.

Ikke skjønner jeg hvorfor Lillestrøm i det hele tatt blir dratt inn i kampen. Det er vel ett av de kjedeligste stedene i Norge. Karl Erik Harr ble en gang for mange år siden spurt på radio om naturen hadde noe å si for hans kunst. Jo, det mente han. "Det å vokse opp i Harstad og se fjellene gir helt andre perspektiver enn å bo på Lillestrøm". Det er jeg enig med ham i.
Masinga
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Snorreth »

Lillestrøm dras inn fordi de fyller alle UEFAs krav fra før av?

Jeg har aldri trodd at Bodø vil bli valgt til EM-vertsby, men jeg føler at Nord-Norge markedsfører seg selv på en merkelig måte. Da mener jeg at vi fremstiller oss selv som et samfunn i gokk der moderne teknologi og samfunn ikke finnes - noe mange er avhengig av i dag.
Det er kun natur, fiske og "spennende fremtid" som alltid blir kommer frem.

Jeg er ikke noe ekspert, men jeg føler at filmen som ble laget var bom. Da spesielt at de viser mange vinterbilder og.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by MhepA »

Kunne uten tvil vært bedre, veldig lite kreativt. Det er ikke så mange som er interessert i naturen, derfor må flere ting som Bodø kan tilby i 2016 komme i videoen.
Tviler på at NFF/komiteen ble imponert av dette. Det irriterer at Lillestrøm blir tatt imot med åpne armer, mens andre ikke blir det. Dette er faktisk urettferdig, men kommer ikke som noen bombe at NFF opptrer på en slik måte. Hvis Oslo blir en av vertsbyene (som det blir) så er det egoistisk å sette en av de andre vertsbyene rett ved siden av. Oslo, Bergen, Trondheim og Bodø. Da er så og si alle landsdelene inkludert og alle kan kjøre til sin nærmeste vertsby (de fleste).
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan denne biten:
På transportsiden kommer Bodø veldig godt ut sammenlignet med de andre byene. Avinor har laget en rapport for hver av byene, og denne samsvarer med EM-komitéens egne beregninger.

– Den bekrefter det vi selv mener, nemlig at vi fint vil klare av de besøkende, sier Norø.

Bodø Lufthavn vil kunne klare av rundt 2.850 passasjerer pr. time ifølge beregningene. I tillegg er Bodøs konsept det klart mest kompakte, noe UEFA har sagt de legger stor vekt på.
Link:
http://www.an.no/sport/article4434202.ece

Går overens med følgende fra rapporten fra NFF som Snorreth linket til tidligere i denne tråden:
Alle flyplassene har kapasitet til å kunne øke kapasiteten hva gjelder terminal- og rullebanetilgang. Dette representerer derfor ikke noen vesentlig begrensning for
fleksibilitet med hensyn til en eventuell midlertidig økning i flytrafikk ved norske,
større flyplasser. Slikt sett er det mulig å kunne øke alminnelig rutetrafikk samt
chartertrafikk under arrangementet. Imidlertid viser erfaringene fra EURO2008
(Innsbruck) at det internasjonale flymarkedet i liten grad har fleksibilitet til å vri
flytilbudet for å ivareta transportbehovet i forbindelse med et kortvarig arrangement.
For ikke å snakke om:
Valg av vertsbyer vil også bidra til å gjøre transporttilbudet mer robust overfor det store transportbehovet man kan forvente under EM i fotball i 2016. For eksempel vil reiseavstand og transporttilbud mellom Bodø og de andre vertsbyene i Norge gi så
store utfordringer at vi ikke vil anbefale Bodø som vertsby. Byen er i tillegg liten og
har dårligst lokaltransporttilbud.
Var rapporten fra NFF så på viddene?
Eller er man håpløst optimistiske?

Jeg finner det videre svært merkelig at dette punktet tydeligvis ikke ble tatt opp av NFF etter at prosjektet ble presentert. I følge AB24 var det følgende ting man tok opp etterpå:
Blant disse spørsmålene som NFF-styret stilte i etterkant av presentasjonene, var hvordan man i Bodø ser for seg gjenbruk av elementene som blir til overs etter mesterskapet, finansiering av stadion og det lokale og regionale engasjementet.
I rapporten fra NFF blir Bodø knapt nevnt og mer eller mindre avfeid som kandidat som følge av transportproblemet, men nå nevnes det ikke i det hele tatt?

Hvor kan man finne Avinors rapport for den skulle det være interessant å se hva de støtter seg på. .
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by dalers »

Oslo, Bergen og Trondheim er rimelig klare. Det sier seg selv.

Kampen står mellom Lillestrøm, Stavanger og Bodø. Det nytter ikke for Bodø å komme med midnattsol og flott Lofotvegg når det er mest sannsynlig at det blir striregn og nordavind... Jeg tror Lillestrøm utgår fordi det vil ikke styrke søknaden å legge kamper til en stygg liten forstad til Oslo. Da gjenstår Stavanger og Bodø. Jeg heller en knapp på Stavanger og tror også søknaden blir sterkere med Stavanger enn Bodø.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by MhepA »

Bodø er strengt tatt det mest kompakte alternativet.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Heltenjohn »

Larsen wrote:
Slikt sett er det mulig å kunne øke alminnelig rutetrafikk samt
chartertrafikk under arrangementet. Imidlertid viser erfaringene fra EURO2008
(Innsbruck) at det internasjonale flymarkedet i liten grad har fleksibilitet til å vri
flytilbudet for å ivareta transportbehovet i forbindelse med et kortvarig arrangement.
Har hørt at ca 80-90% av tilreisende kommer med charter. Derfor skal ikke det være noe problem! Ja, det er en time lengre reising med fly, men så kan jo vi nesten ha rullebånd fra flyplass til hotell, camp, stadion, etc. Både Sola, Flesland, Gardemoen og Værnes ligger en god kjøretur unna (forutenom til Lillestrøm) som jeg tror UEFA pampene helst vil slippe (...)

Ryktene sier også at Bergen har gitt dem en pakke, nokså urealistisk + at de skyver alt av økonomisk ansvar over til NFF...

Det som desverre viser seg er jo at NFF har lagt sin elsk til Lillestrøm, hvordan det nå enn går an?
Antageligvis har de måttet velge Bodø om Lillestrøm ikke skulle være et alternativ, derfor har dem plukket ut sin favoritt!
Helt håpløst men typisk!
Så vil det jo vise seg om mr. Giske har bein i nesa til å stå ved sine ord om et EM som inkludere hele Norge, og et naturlig valg av Bodø i den sammenheng? Tror nok han, som politikere flest driter i hva de tidligere har sagt når Sondre Kåfjord kommer krypende for å be om penger! Bare Giske blir invitert og får sitte på VIP sammen med Ari Behn sitter vel pengene løst :?
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by eidurgud »

Oslo, Bergen, Trondheim og Lillestrøm blir nok byene som får "æren" av dette. Bodø har nok aldri hatt sjanse i havet på å nå helt frem i denne sammenhengen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by MhepA »

Mao. Bergen, Trondheim, Oslo og Oslo får æren. Flott inkludering av NFF.
Fåreslår; velg Oslo/Lillestrøm, Bergen/Stavanger, Trondheim og Bodø. Vips er alle landsdelene inkludert, noe som ville vært en sensasjon. Er det rart vi klager på aldri å bli inkludert. Jeg synes heller ikke Bodø burde være mindre prioritert enn Lillestrøm.
Når var det søknadsbyene skulle være klar?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by eidurgud »

I morgen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

Det er ikke bare å snakke om å innkludere når man snakker om et arrangement av denne størrelsen, Bodø må faktisk også kunne overbevise om at de har kompetanse og infrastruktur til å ta på seg noe slikt.
Det er tross alt vesentlig forskjell på dette og si, semifinale i MGP.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

Det hadde utvilsomt vært moro med EM i Norge, og enda mer morsomt i Bodø. Hvorvidt Bodø er et av de fire beste alternativene har jeg ingen forutsetning for å si noe om, og heldigvis er det ikke jeg som skal ta den avgjørelsen.
Håper selvfølgelig Bodø blir valgt, da for at Bodø er et av de fire beste alternativene, ikke på grunn av noe politiske tullegreier.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by J I P »

Det jeg tror NFF vil velge er:
Oslo
Trondheim
Stavanger
Bergen

Det jeg håper:
Oslo
Trondheim
Stavanger
Bodø

Hvis en av de andre byene utenfor Oslo bygger stadion for 40.000 da knuser de Lillestrøm.

Og så blir Bodø evt. en vertsby for lagene som skal spille i Trondheim mellom kampene.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Sulliken »

Lillestrøm blir med. merk mine ord. Så får NFFpampene kortere reiseveg. I tillegg vil det komme i begrunnelsen at de kan bruke diverse overnattingsfasiliteter i Oslo, da det er en kort busstur unna stadion i Lillestrøm

:guns NFF
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

Oslo, Skedsmo og Trondheim er nok bankers tipper jeg. Så da står den siste plassen mellom Bergen, Stavanger og Bodø!
Blir svært overrasket om Bodø blir valgt, men desto mer gledelig om så skulle skje.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by MhepA »

Sulliken wrote:Lillestrøm blir med. merk mine ord. Så får NFFpampene kortere reiseveg. I tillegg vil det komme i begrunnelsen at de kan bruke diverse overnattingsfasiliteter i Oslo, da det er en kort busstur unna stadion i Lillestrøm

:guns NFF
De må jo skjønne at de trenger dobbelt så mye plass også da, hvis de skal ta imot dobbelt så mange turister. Sannsynligvis vil det komme over dobbelt så mye i dette tilfellet.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
K_Duck

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by K_Duck »

http://www.an.no/nyheter/article4455056.ece
"Oslo, Lillestrøm, Stavanger og Trondheim er Fotballforbundets valg som EM-byer."
:?
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by PEMA »

Det e jo helt sykt!!!
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Snorreth »

Kan jeg spøre hvorfor dette er sykt?
Det har vært klart siden vi meldte oss på at vi ikke fylte opp disse kriteriene som felte oss.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by tjongs »

Skjønner heller ikke hva som er så sykt med det. Ingen overraskelse, og sannsynligvis det beste valget ifht å nå opp mot de andre søkerlandene.
Uansett er det jo bra at man tør å satse litt også her i Bodø, selv om vi ikke nådde opp denne gangen.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Snorreth »

Vi skal vel uansett bli en vertsby for et av fotballagene. Noe Kåfjord signaliserte sterkt, direkte?
Kanskje ikke fra Pot 1, men bedre enn ingenting det. :mrgreen:
Gule Ørn
Posts: 1814
Joined: Tue Jun 15, 2004 7:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Gule Ørn »

Skuffende av vi i nord aldri blir inkludert.
Ball?
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by MhepA »

Veldig enig. Jeg tror ikke Kåfjord og resten av tullingene skjønner at Sverige ikke har inkludert sine venner fra nord. Og av den grunnen ville EM i Bodø vært for alle Nord for Trondheim og Sundsvall. Argumentene for å ikke inkludere Bodø var elendige.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by Larsen »

Argumentene var da gode nok de?
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Fotball EM 2016 Norge/Sverige

Post by MhepA »

Nei, for de stemte jo ikke?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Post Reply