Landslaget

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Landslaget

Post by Trapattoni »

Ståle Solbakken inngikk i 2010(?) en avtale med NFF om å overta landslaget fra 1.1.2012. Drillo skulle fungere som midlertidig løsning frem til Solbakken overtok. Sommeren 2011 fikk Solbakken tilbud fra Køln, og valgte derfor å bryte avtalen med NFF. Dette falt mange tungt for brystet, bl.a. Semb. Flere mener at Solbakken fortsatt er uspiselig i NFF-systemet etter dette. Hvor sant det er, vet jeg ikke.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Landslaget

Post by Knuta »

En trenerperiode i Køln som ble en gedigen fiasko og han fikk sparken etter kort tid. Jeg vil ikke ha Solbakken som landslagstrener.
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Landslaget

Post by Glimt1916 »

Om du bruker akkurat den prioden for å dømme Solbakken, hvilken periode vil du trekke frem hos Nordlie som gjør han bedre kvalifisert?
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Landslaget

Post by Trapattoni »

Skulle jeg valgt utelukkende mellom Nordlie og Solbakken, så ville valget vært enkelt for meg - Solbakken. Flere års erfaring utenfor vår egen lille andedam, både på godt og vondt.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Landslaget

Post by bjornage »

Nå som Siem og Hallen er ute vil nok Solbakken starte med blanke ark om det skulle bli aktuelt. Nå har vi bortekamp i Aserbajdsjan neste måned. Da tror jeg Høgmo ryker.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Landslaget

Post by Trapattoni »

Det er sant, situasjonen for Solbakken har nok endret seg etter de forsvant.
Mange etterlyser en internasjonal storhet som landslagstrener. Men når det er støy rundt Høgmos årslønn på rundt 2,7 mill, så lurer jeg på hvordan det hadde blitt når vi skal betale bortimot 10-gangen for Hiddink...

Min personlige favoritt er fortsatt Bob Bradley. Ingen garanti for suksess det heller. Men en ny retning fra NFFs side.

Tror egentlig ikke Høgmo har særlig lyst til å reise til Baku i Oktober.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15806
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Landslaget

Post by Kesseboy »

Jeg har mer lyst på Bradley enn Solbakken. Når det gjelder landslagstreneryrket ser man vel oftere etter erfaring enn resultater. Nå kan man jo så klart diskutere hvor lurt det er, men jeg tror man fort kan være bedre egna til å lede det norske landslaget etter å ha vært landslagstrener for en eller annen internasjonal mygg, sammenlikna med å vasse i skandinaviske mestertitler.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Landslaget

Post by Garrincha »

Hvis jeg fikk velge fra en høvelig realistisk liste så blir det Bob Bradley på førstevalg , Lagerback på andre og Solbakken på tredje.

Tar vi ikke poeng mot Aserbajdsjan må Høgmo sparkes. Enkelt og greit. Aller helst synes jeg han burde blitt sparket allerede etter fiaskoen i forrige play-off.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Landslaget

Post by G-s-enz »

1.Bielsa
2.Bradley
3.Sett inn utenlandsk trener med nye ideer
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Landslaget

Post by Trapattoni »

Forsvinner Høgmo nå, så må jo Bradley være en kandidat. Må jo være rene kinderegget for NFF. Utlending, internasjonal erfaring og brukbar kjennskap til norsk fotball.
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Landslaget

Post by G-s-enz »

Jeg vet helt ærlig ikke om god kjennskap til norsk fotball teller som ett pluss. Hadde vært veldig gøy å sett hva en med omtrent null kunnskap på forhånd hadde gjort både mtp på tropp og taktikk.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Landslaget

Post by Trapattoni »

Tror jo det er mulig å gjøre store endringer selv om man han er viss kjennskap til norsk fotball. Blir litt merkelig om kunnskap om norsk fotball plutselig skal være en diskvalifisernde faktor. Hvordan man enn snur og vender på det - det er norsk fotball landslagssjefen skal jobbe med.

Jeg ser gjerne at det blir en utenlandsk landslagssjef. Spennende. Men selvsagt ingen automatikk i at det blir bra av den grunn.

Uten noen særlig relevans forøvrig: den forrige utenlandske treneren på det norske landslaget prøvde mye spennende. Bl.a. ved å ta ut spillere som verken før eller senere fikk spille på øverste nivå i Norge. Det ble egentlig litt for spennende... :-)
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Landslaget

Post by G-s-enz »

Haha ja det var jo inovativt. Må være en viss kvalitet på personen ja :)

Forøvrig veldig interessant å lese Josimars sak om hestehandelen som har blitt bedrevet :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Landslaget

Post by Trapattoni »

Moro med Josimar, som egentlig fillerister både NFF og norsk sportsjournalistikk. Tipper Kjetil Siem hater dem som pesten.

Forresten, noen som vet hvilken utdannelse Kjetil Siem har?
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2308 times
Been thanked: 384 times

Re: Landslaget

Post by liverglimt »

Ifølge wiki så er han lærer med spesialutdanning...
Han har utdanning som allmennlærer fra Sagene lærerhøgskole i 1984 og seinere som pedagog med spesialområde innen dukketeater
@liverglimt
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by Ville Lehtinen »

Siem er utdannet innenfor dukketeater? Dette er jo en så opplagt vitsetegning at det nesten ikke er morsomt.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Landslaget

Post by Trapattoni »

Pedagog med spesialområde innen dukketeater ja....

Når det gjelder norsk vs. utenlandsk trener, så er kanskje mitt sterkeste argument for utenlandsk trener at norske topptrenere trenger seg "en på kjeften". Mitt inntrykk er at det norske trenerkollegiet i stor grad anser seg selv for å være i den absolutte verdenstoppen. Mye tyder vel på at så ikke er tilfelle? Selvsagt bare vill synsing fra meg, men jeg tror en taktisk tøffere type enn Kåre Ingebrigtsen hadde sørget for at RBK hadde vært klar for gruppespillet i CL nå.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15806
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Landslaget

Post by Kesseboy »

Bradley har i hvert fall autoritet nok til å slåss mot konturene av et mullaapparat i NFF.

Bielsa hadde jo vært helt vansinnig fantastisk, men han koster mye og kan plutselig finne på å gi seg fordi noen i publikum ikke har knytt skoene på riktig måte.

For øvrig støtter jeg tanken om en utenlandsk trener, kanskje mest av alt fordi jeg ikke ser at "den rette" norske treneren finnes akkurat nå. Kanskje Solbakken, Henning Berg eller Ronny Deila, eller (gisp) Jørn Andersen, på sikt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Landslaget

Post by G-s-enz »

Helt enig Trappatoni,så kan man å legge til at de fleste kommer fra samme trenerutdanning i NFF og svært få av de har vært utenlands å fått impulser derifra. Nærmeste er Sollied & Solbakken,om man tenker suksess. Så har man H.Berg,Deila m.fl bak som har gjort det okay. At man har spilt utenlandsk kan ikke regnes.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Landslaget

Post by bjornage »

Klarer ikke se at NFF (slik status er nå) vil være i stand til å finne en trener utenfor "fotballfamilien" for å ta over landslaget.

At Siem & co er lei Josimar tror jeg også, og sånn skal det være. Mediene ellers har behandlet fotballfamilien med silkehansker i årevis i bytte mot rettigheter og eksklusivitet. Når selv en av de mest profilerte kommentatorene (Esten O. Sæther) også har en rolle i NFF blir det jo bare rør. Avsløringene som kommer nå om spillet i fotballforeningene og astmasakene i langrenn viser vel først og fremst at mangelen på åpenhet kanskje er idrettens største problem. Når det offentlige pumper inn utallige millioner i idrett forventes det at det som foregår er åpent, men det har blitt forsømt veldig de siste årene.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Landslaget

Post by Trapattoni »

Ellers er jo dette med å ansette gamle trenerlegender ikke noe sikkerstikk. Trenerlegenden over alle trenerlegender, Giovanni Trapattoni, lykkes jo ikke spesielt godt i Irland. Forstå det den som kan....
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Landslaget

Post by Garrincha »

Jeg har sansen for Deila men jeg tror ikke han blir landslagssjef denne gangen, men ikke usannsynlig en gang i fremtiden. Når det gjelder NFF så mener mange med meg at det kanskje ikke bare er selve treneren som burde skiftes ut, men også samtlige av de andre. Heller ikke de har særlig tillit i befolkningen. Folk er lei gutteklubben grei.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Landslaget

Post by Boombadila »

For øvrig er rollen som generalsekretær nå ute på NAV sine sider. Jeg regner med at folket finpusser sine søknader?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7100
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 191 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by ingen87 »

SEMB kan ikke noen være så snill å få gjort noe med SEMB?! I 2009 tok han rollen som toppfotballsjef for å styrke internasjonale resultater på landslag og klubbnivå. Vi har da for f... ikke hatt dårligere internasjonale resultater enn på de årene han har vært toppfotballsjef. Det begynte med at han ansatte kompisen sin Høgmo som landslagssjef. Og det fortsatte med alle disse tåpelige og idiotiske forslagene om omlegging av den norske toppdivisjonen. Der man hyret inn konsulenter etter konsulenter for å se på modeller for den norske serien. I tillegg klarer NFF i samme periode å selge TV-produktene under bordet, og har pulverisert kamptidspunktene til hele helga. Publikumsoppslutningen er bare en brøkdel i forhold til 2008 og produktet norsk fotball er latterlig svakt i forhold til hva det var i 2008 før SEMB ble ansatt som toppfotballsjef. HAN MÅ BORT! #SEMBOUT!
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10791
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2308 times
Been thanked: 384 times

Re: Landslaget

Post by liverglimt »

Siden jeg har lite eller ingen ting å gjøre i dag, så ser jeg på kampen. Dette er det værste norske laget jeg har sett siden -80 tallet.
@liverglimt
Post Reply