Landslaget

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by J I P »

- Vi vil stå på for Norge
- NFF sier Sætt dæ-

- Vi vil stå på for Norge
- NFF sier Sætt dæ-

- Vi vil stå på for Norge
- NFF sier Sætt dæ-
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Landslaget

Post by Kesseboy »

Sulliken wrote:Det triste med dette er at det egentlig ikke er alt for mange alternativer til de uttatte pr i dag.
Det er sant ved første øyekast, men man kunne dratt veksler på en del relasjoner dersom man tenkte litt annerledes. For eksmpel -- uttaket av Høgli og Reginiussen er positivt på den måten at disse spillerne har en etablert relasjon på klubblaget, i de samme posisjonene som de aspirerer til på landslaget. Slike relasjoner vil kunne være noe å bygge på når landslaget ikke har fungert i det siste. Et annet moment er hvilke spillertyper som fungerer godt sammen, samtidig er det et poeng at laget ikke består av keeper pluss fem "par". Det må være en enhet. Det finnes grunnlag for en del sånne valg blant de spillerne som er tatt ut, men jeg betviler endel at Hareide tenker på den måten jeg sikter til.

For eksempel stiller jeg meg tvilende til et spisspar bestående av Carew og Iversen, for eksempel. Da er kanskje Carew og Nevland et bedre alternativ, men så må man spørre seg hvilke spillere som bør bekle midtbanen i forhold til disse. Kanskje er Winsnes og Strömstad den sentrale duoen som passer best til disse?

Ei venstreside bestående av Riise og Gamst Pedersen har ved flere anledninger vist seg å ikke fungere. Hva er det beste alternativet? Og hvem kan spille høyrekant med tilstrekkelig tyngde til at spillet ikke lener seg kun mot venstresida (som kanskje ikke fungerer). Hvem skal rykke opp fra mellomleddet for å støtte spissene, og komme seg i avslutningsposisjon i boks? Hvordan skal ballen komme inn i boksen -- er det fra Carew som trekker seg ut, fra en kantspiller, eller fra backen? Hvem skal være den mest sentrale ballfordeleren, og hvordan skal han fordele ballen, hvordan skal oppspillsfasen struktureres? Hvilke spillere passer best til variabelt press, høyt press eller lavt press, avhengig av kampopplegget? Hvilke spillere vil i størst grad være i stand til å nøytralisere motstanderens gode spillere uten at det går på bekostning av egne styrker?

Det er ingenting tydelig (for meg) ved noe av dette i Hareides laguttak. Kanskje er det jeg som ikke ser det, vi får håpe det er sånn.

Noen mulige spillere å ta med ville vært (de vrakede) Elyounoussi, Skjelbred og Demidov framfor Helstad, Andresen og Hæstad. Espen Hoff kunne vært et alternativ på høyre kant, Alexander Ødegård også. Og det finnes sikkert enda flere.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Landslaget

Post by Masinga »

Hareide roter videre. I grunnen er det patetisk at NFF lar han fortsette, men det får bli en annen diskusjon. Han har et vanskelig utgangspunkt. Det er ikke flust med norske spillere med internasjonalt snitt. Men var det stort bedre da Drillo overtok landslaget tidlig på 90-tallet?

Det Drillo klarte, som Hareide ikke får til, er å heve spillere til et høyere nivå. Så lenge Hareide har hatt ansvaret har det motsatte skjedd. Riise, Gamst Pedersen etc. presterer dårligere på landslaget enn på klubblaget. Dette må være et tankekors.

Og hva i all verden mener Hareide med å hente inn Atle Roar Håland, Morten Morisbak Skjønsberg, Erik Nevland, Kristofer Hæstad og Daniel Fredheim Holm nå som kvalifiseringen starter? OK, jeg kan godta Hæstad. Han har prestert bra før. Men verken Hæstad eller Fredheim Holm gjør det stort i VIF. Skal vi tro at Hareide vil klare å få mer ut av disse enn VIF gjør? All erfaring tilsier at det ikke vil skje.

Det er bortimot en skandale at Elyounoussi, Skjelbred og Demidov er utelatt. Kanskje også Tettey. Disse er stortalenter og vil bli hjørnesteiner på landslaget, i hvert fall hvis vi blir kvitt Hareide snart. Jeg ser fortsatt ikke hvorfor Tom Høgli er så mye bedre enn Hamoud. Høgli er vel der for å demme opp bakover og ikke så mye mer.

Men vi slår sikkert Island.
Masinga
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by Loffen »

Hva med André Hanssen? Spiller han fortsatt fast på Heerenveen? Han var vel god både som sentral og høyre indreløper?
Hvis ja bør jo Hanssen absolutt være et bedre alternativ enn Hæstad?!
Her i huse et vi torsketunge!
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by ingen87 »

Jeg skjønner ikke at Moa er tatt med og ikke Tarik.. Mener at Tarik alt i alt er en bedre spiller enn Moa, og Hareide sa jo at han ahdde tatt ut lag med tanke på rutine! Da han ble spurt om hvorfor Skjelbred og Tettey var vraket.. Uansett så tror jeg dette blir Hareides siste periode som landslagstrener. Med det laget han har tatt ut nå, og med det landslaget har prestert i det siste, så har jeg liksom ikke helt troa på at det skal bli noe VM i Sør-Afrika på oss.

Gamst er slik som Helstad, passer ikke inn slik som Norge spiller.. Har Norge hadd et system som har passet Helstad, så ville vi sett en MYYYE bedre Gamst på venstresiden!
Førr Evig!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Landslaget

Post by brutus »

ingen87 wrote: Gamst er slik som Helstad, passer ikke inn slik som Norge spiller.. Har Norge hadd et system som har passet Helstad, så ville vi sett en MYYYE bedre Gamst på venstresiden!
Det er rørende å registrere at glimtsupporterne er begynt å like exTIL-spilleren Morten Gamst Pedersen fordi pappaen hans jobber i Glimt. Det er vel det nærmeste dere kommer å ha en landslagsspiller i overskuelig framtid. :wink:
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by Sulliken »

kun du som kan tolke det utsagnet som at glimtsupporterne liker gam(p)st
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by ingen87 »

Har faktisk alltid hadd sansen for Gamsten! :oops: Far i Bodø eller ei, og den gang han var i Tromse så hadde jeg ikke noen stoore fordommer mot de..
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Landslaget

Post by Kesseboy »

Hvis rutine er et tema, så er det jo bare latterlig å spille med Hæstad f.eks, som har noen landskamper og en halv sesong på benken i Premier League å vise til. Skjelbred og Tettey har erfaring fra UEFA-cup, Champions League, litt A-landslag og en haug med U-kamper.

Når det gjelder Gamst, så er vel han den som har underprestert grovest av samtlige A-spillere de siste tre-fire åra i forhold til hvordan han har gjort det på klubblaget. Jeg hadde helst sett at han ikke fikk flere sjanser på ei stund.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Landslaget

Post by FSHelgeland »

Jeg hadde helst sett at Åge Hareide ikke fikk flere sjanser på en stund. Det var en trist dag når han valgte å fortsette. Gleder meg til den dagen Norge atter en gang har ansatt ny trener, da skal jeg begynne å se landslagsfotball igjen.
Tippeliga 2015
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Landslaget

Post by Masinga »

Det må være et tankekors at Andresen, Fredheim Holm, Hæstad og Moa blir fullstendig rundspilt av RBK i dag. Hvorfor tar ikke Hareide en Skammelsrud og setter ut Andresen nå? Kanskje mangler det klarsyn? I Skammelsrud tilfelle var det feil da Hareide valgte å vrake Skammelsrud i 2002, selv om han var 36 år på det tidspunkt. Men han holdt toppnivå fortsatt. Andresen er ikke mer enn 31, men han har fått nok sjanser til å hevde seg internasjonalt.
Masinga
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Landslaget

Post by Los-Loco »

Det er i tillegg meningsløst å tro at Andresen kan levere topp som spiller både på VIF og landslaget, samtidig som han skal være manager for et av de største lagene i Norge, med et voldsomt medietrykk. Han er ikke supermann heller, tross alt.

Jeg mener Andresen tok et valg da han ble manager, da får han konse på den jobben og la andre sysle med landslagsspill.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Landslaget

Post by Larsen »

Selv om det forsåvidt er en bra ting at Hareide tar ut Skjelbreid så bidrar ikke denne manøveren til et bedre inntrykk av Hareide:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=525501" onclick="window.open(this.href);return false;
Young Gun
Posts: 325
Joined: Sun May 18, 2008 6:41 pm
Location: Bodø
Contact:

Re: Landslaget

Post by Young Gun »

Det ble vurdert å ta ut ytterligere to spillere til kampen mot Island, men Hareide lar det bli med Skjelbred. Landslagssjefen fant ingen andre som hadde utmerket seg så godt at han fant plass til flere.
Er landslagssjefen blind?
Blæh, så lei jeg er av Hareide og Norge..
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Landslaget

Post by brutus »

Jeg synes det er riktig av Hareide å ta ut Skjelbred etter glimrende kamper mot Djurgården og Vålerenga, med begrunnelsen at han er nær en startplass på A-landslaget. Tettey har spilt bra, men ville blitt innbytter. Demidov har vært dårlig i en lang periode, og dummer seg kraftig ut ved å kreve landslagsplass. Trond Olsen har vist offensive kvaliteter i noen kamper, men er alt for dårlig defensivt til å konkurrere ut Morten Gamst Pedersen. Han svinger dessuten voldsomt i prestasjonene fra kamp til kamp. Det er bare å lese gjennom spillertråden hans her på forumet for å innse det.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Landslaget

Post by Kesseboy »

Nå har vel Gamstens prestasjoner på landslaget de siste to årene ikke vist annet enn at Dagfinn Enerly per dags dato er en åpenbar kandidat, så Olsen hadde ikke vært det dårligste alternativet. Men jeg tror ikke Olsen, i hvert fall ikke ennå, holder landslagsklasse. Jeg hadde sett for meg en spiller som f.eks. Espen Hoff, eller kanskje (gulp) Huseklepp, som ser ut til å være i bra form for tida.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Landslaget

Post by brutus »

Espen Hoff har vært elendig de siste kampene, og er nok helt uaktuell. Huseklepp er i likhet med Trond Olsen dårlig utstyrt med defensive egenskaper, og så lenge landslaget spiller 4-4-2 er nok begge uaktuelle.
Knuta
Posts: 10031
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Landslaget

Post by Knuta »

Hareide 'is magic'. Litt ironisk. Sagaøya's helter tror på minst uavgjort mot Norge på lørdag. Jeg er så frustrert, irritert, forbannet på det norske landslaget at jeg nesten er fristet til å håpe at Island vinner. Det er den eneste måten å bli kvitt Hareide på, desverre.
User avatar
tomzy
Posts: 146
Joined: Fri Apr 22, 2005 9:42 pm

Re: Landslaget

Post by tomzy »

Det er synd å si det, men Hareide kan ta ut per og pål på sentral midtnane og askeladden på kanten uten at det hjelper noe. Faktum er at pr dags dato har ikke Norge en eneste sentral midtbanemann med internasjonalt snitt over seg.
Tomzy savner trioen Bohinen/Myggen ,Leo og Rekdal !
Næmmen Gunn-Margit, hva er det du gjør!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Landslaget

Post by brutus »

Etter dagens treningsøkt er dette den mest sannsynlige startoppstillingen mot Island: Rune Allmenning Jarstein - Tom Høgli, Brede Hangeland, Tore Reginiussen, John Arne Riise - Martin Andresen - Fredrik Strømstad, Fredrik Winsnes - Steffen Iversen - Thorstein Helstad, John Carew.(vg.no)

Jeg er egentlig ikke interessert i landslaget i det hele tatt, men med to TIL-spillere i startelveren er jeg vel nødt til å benke meg foran TV-en lørdag. Og krysse fingrene for at ingen av dem blir skadet. :?
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Landslaget

Post by Masinga »

Gudjohnsen gruser sikkert Høgli og Reginiussen i første omgang...

Spøk til side. Høgli er neppe det som skal til når Norge skal møte Nederland og Skottland senere i høst. Vi har egentlig tilgode å se Norge overraske i kvalifiseringskamper under Hareide. Unntaket er kanskje 1-0 seieren over nettopp Skottland i Glasgow i okt. 2004.

Under Hareides 54 kamper er det ellers et par seire over Ungarn, men de kan neppe regnes som store. Seirene over Sverige og Argentina var treningskamper.

Det forventes at Norge vinner over Island. Den saken er grei. Men etter det?
Masinga
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Landslaget

Post by eidurgud »

Spiller Eidur kampen, da? Husker jeg ble skuffa når han ikke kom til Bodø :(

Virker som at laget skal få en ny vår, ifølge media - men hva er det som har forandret seg så merkverdig mye siden sist fiasko?
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Landslaget

Post by G-s-enz »

Martin Andresen er ikke lenger kaptein og kan vrakes,med andre ord kan oppturen komme om han dele benk med tullrennarn på samme lag som han(Hæstad)....
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
tomzy
Posts: 146
Joined: Fri Apr 22, 2005 9:42 pm

Re: Landslaget

Post by tomzy »

Hareide har aldri hatt så mange formspillere offensivt før! Hurra! ..Hva sier det om tidligere uttak den godeste landslagssjefen har gjort?????
Men i god norsk tradisjon så hauser nå VG og Dagbladet opp de norske spilerne..Carew verdens beste, Andresen best i Europa osv sov. Jeg tror vi er verdensmestere i å hause opp egne middelmådige spillere :evil:
Næmmen Gunn-Margit, hva er det du gjør!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Landslaget

Post by eidurgud »

Masinga wrote:Gudjohnsen gruser sikkert Høgli og Reginiussen i første omgang...
Det ble ikke Eidur, men Heidar som knuste Reginiussen :wink:
Post Reply