Casualklovner-igjen!

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Casualklovner-igjen!

Post by Larsen »

Etter gårsdagens by-derby mellom Vålerenga og Lyn på Ullevaal skal en gjeng med Vålerengacasuals ha ventet på feirende Lyn-tilhengere utenfor stadion. De ønsket kraftig "revansje" for 1-2 tapet til Martin Andresen og co inne på selve kamparenaen.

- Det kom en 10-12 supportere fra Vålerengamiljøet inn på t-banen da den ankom Forskningsparken (t-banestasjonen etter Ullevaal stadion red. anm.) og lurte på om det var noen SaC-medlemmer ( gruppering av Lyn-supportere innen Bastionen red. anm.) der. Ingen som var inne i vognen reagerte og da gikk de løs på flere av dem som var tilstede. Verst gikk utover en helt uskyldig 15 år gammel jente som ble utsatt for kraftige slag mot kroppen og grov fysisk vold, sier lederen av Lyns supporterklubb, Bastionen, Tjøstel Lindøe, til ABC Nyheter.
Link:
http://www.abcnyheter.no/node/74135" onclick="window.open(this.href);return false;

Makan til idioter.

Utrolig nok ser man til stadighet at casualmiljøet blir forsvart med at "hvem bryr seg om de avtaler vold seg i mellom et eller annet sted utenfor allfarvei?". Vel, man ser jo tydelig at terskelen for vold er betydelig lavere hos disse kronidiotene og det i bunn grunn spiller liten rolle for dem hvem det går ut over.
glimtrox
Posts: 477
Joined: Tue Apr 12, 2005 2:33 pm
Location: Glomfjord

Re: Casualklovner-igjen!

Post by glimtrox »

Klanen: En gang apekatter, alltids apekatter!
Go shave your wrists Gillett!
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Casualklovner-igjen!

Post by dalers »

Larsen wrote:Verst gikk utover en helt uskyldig 15 år gammel jente som ble utsatt for kraftige slag mot kroppen og grov fysisk vold,
------------------------------
Utrolig nok ser man til stadighet at casualmiljøet blir forsvart med at "hvem bryr seg om de avtaler vold seg i mellom et eller annet sted utenfor allfarvei?". Vel, man ser jo tydelig at terskelen for vold er betydelig lavere hos disse kronidiotene og det i bunn grunn spiller liten rolle for dem hvem det går ut over.
Dette er BLIND VOLD og kan vel knapt kalles noe annet???

En del som ønsker å forskjønne såkalt casualskultur og ønsker sågar å leke casual så kan det selvfølgelig gå galt. Synes dette gjelder når såkalt voksne mennesker skal hive seg rundt for å prøve å skape noe som likner hooliganisme i Norge.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Casualklovner-igjen!

Post by J I P »

Re Glimttrox - du henger ut klanen men i artikkelen det henvises til står det:
Lindøe ønsker å presisere at de som lagde bråk trolig ikke har noe offisielt med VIFs kjente supporterklubb, Klanen, å gjøre.

- Uten å vite det med sikkerhet så var de som stormet t-banen mest sannsynlig ikke medlemmer av Klanen
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Glimt1916 »

Dette har ingenting med klanen å gjør. Trur klanen nok e de som e aller mest lei av disse folkan.

EDIT :

-vanærer både Vålerenga og Klanen:

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/ ... 222880.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Casualklovner-igjen!

Post by dalers »

Klanens talsmann Espen Knutsen:
- Politiet anså også dette som en nullrisiko-kamp.
Utrolig!!! :shock:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
glimtrox
Posts: 477
Joined: Tue Apr 12, 2005 2:33 pm
Location: Glomfjord

Re: Casualklovner-igjen!

Post by glimtrox »

Kjell Grønningen, talsmann i Klanen, mener casuals handler om én ting: Dyre klær.

- Skal vi kriminalisere folk fordi de går med dyre klær? I tennis- og golfmiljøet bruker folk dyre klær, men de får ikke medieomtale av den grunn. Vi har ikke hatt noe tull med casuals i Vålerenga.


Dette var i 2005. Tro om de har skiftet mening nå.

Hvordan kan de si med sikkerhet at disse ikke er medlemmer av klanen? Klanen har jo omtrent 12000 medlemmer!
Go shave your wrists Gillett!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Glimt1916 »

Det e vel fordi det stort sett e den samme lille gruppa av folk som laga bråk kver gang.

Selvfølgelig kan ikke klanen forsikre sæ mot at ingen av demmes medlema laga bråk, men de kan gjør så godt de kan for å steng ute de som evt. gjør det. Å si at dette e klanen sin feil synes æ bli heilt håpløst. Det e det samme som å si at DGH e rasista fordi en dust satt på Aspmyra og lira av sæ dritt i fjor. Ikke så morsomt å få skylda for ting som andre gjør, e det vel?
- Vi tar fullstendig avstand fra alt som har med bråk å gjøre. Det er ikke forenlig med Klans-medlemskap å drive med bråk, og hvis vi identifiserer folk som er involvert i bråk så vil vi gjøre alt vi kan for å få dem utestengt fra Vålerengas kamper, Bohemen og VIF-sjappa, sier Klanen-talsmann Espen Knutsen til Nettavisen.

- Men denne saken handler altså ikke om Klans-medlemmer.
T1N av KT
Posts: 142
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:48 pm

Re: Casualklovner-igjen!

Post by T1N av KT »

Mye bedre med DGH-TIfos oppgjør med Krattet-Tifo.
krattet tifo
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Kesseboy »

Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brawno
Posts: 2331
Joined: Thu Mar 18, 2004 4:49 pm
Location: Oslos beste vestkant

Re: Casualklovner-igjen!

Post by brawno »

"Han er godt utdannet, har en bra jobb, kjæreste og bedyrer at han ikke er voldelig i sitt vanlige liv."

Definer utdanning? Etter å ha lest denne artikelen og fått en slags oppfatning av hvilke holdninger og meninger dette mennesker innehar, har jeg store vansker med å forestille meg at en slik person klarer å tenke på et nivå som trenges for å gjennomføre f.eks. høyere utdanning. Det tror jeg rett og slett ikke er mulig. Dette er så jævlig typisk norsk journalistik, å romantisere og hause opp under denne form for kraftidioti. Norske journalister fremstår ofte som totalt udugelige og inkompetente. Dette er jo på grensen misbruk (kan noen sørge for at Ole K. Sagbakken mister sin journalistiske integritet totalt?) Dette minner meg om de fantastiske innleggene en viss Maria B har på an.no (no offence) som har større likheter med de skolestilene jeg bruker å rette for 8. klassen min, enn med informative nyhetsartikler. Jeg finner det bekymringsmessig at dette faktisk blir publisert, helt ukritisk. Jeg vil ha kilder som kan dokumentere dette. Dette er ræl.

Jeg klarer uansett ikke å forestille meg noe annet enn at dette er mennesker med problemer som trenger hjelp til en meningsfull hverdag, og å komme på rett linje igjen. Som den gode gamle Kings-gjengen. Hvor mange av dem var familiefedre? Jeg er ikke en ekspert på dette feltet - men jeg nekter å tro at det foregår på denne måten.
Vi e' gul, og vi e' spræk. Heia Glimt!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Los-Loco »

brawno wrote:"Han er godt utdannet, har en bra jobb, kjæreste og bedyrer at han ikke er voldelig i sitt vanlige liv."

Definer utdanning? Etter å ha lest denne artikelen og fått en slags oppfatning av hvilke holdninger og meninger dette mennesker innehar, har jeg store vansker med å forestille meg at en slik person klarer å tenke på et nivå som trenges for å gjennomføre f.eks. høyere utdanning.
Som nevnt i en annen tråd, er det jo en del som definerer Krigsskolen som høyere utdanning....
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Kesseboy »

brawno wrote:"Han er godt utdannet, har en bra jobb, kjæreste og bedyrer at han ikke er voldelig i sitt vanlige liv."
Min første innskytelse er at å være godt utdanna ikke er det samme som å være godt oppdratt.

Når det gjelder det siste punktet, så er jeg heller ikke voldelig i mitt vanlige liv, jeg er bare voldelig når jeg dreper, plyndrer og voldtar.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Larsen »

Man kan da ha god utdannelse, god jobb, kjæreste og fortsatt være psykopat.
Robert Hare is the creator of the Psychopathy Checklist. The 20-item personality evaluation has exerted enormous influence in its quarter-century history. It's the standard tool for making clinical diagnoses of psychopaths -- the 1% of the general population that isn't burdened by conscience. Psychopaths have a profound lack of empathy. They use other people callously and remorselessly for their own ends. They seduce victims with a hypnotic charm that masks their true nature as pathological liars, master con artists, and heartless manipulators. Easily bored, they crave constant stimulation, so they seek thrills from real-life "games" they can win -- and take pleasure from their power over other people.
According to the Canadian Press and Toronto Sun reporters who rescued the moment from obscurity, Hare began by talking about Mafia hit men and sex offenders, whose photos were projected on a large screen behind him. But then those images were replaced by pictures of top executives from WorldCom, which had just declared bankruptcy, and Enron, which imploded only months earlier. The securities frauds would eventually lead to long prison sentences for WorldCom CEO Bernard Ebbers and Enron CFO Andrew Fastow.

"These are callous, cold-blooded individuals," Hare said.

"They don't care that you have thoughts and feelings. They have no sense of guilt or remorse." He talked about the pain and suffering the corporate rogues had inflicted on thousands of people who had lost their jobs, or their life's savings. Some of those victims would succumb to heart attacks or commit suicide, he said.

Then Hare came out with a startling proposal. He said that the recent corporate scandals could have been prevented if CEOs were screened for psychopathic behavior. "Why wouldn't we want to screen them?" he asked. "We screen police officers, teachers. Why not people who are going to handle billions of dollars?"
"I always said that if I wasn't studying psychopaths in prison, I'd do it at the stock exchange," Hare told Fast Company. "There are certainly more people in the business world who would score high in the psychopathic dimension than in the general population. You'll find them in any organization where, by the nature of one's position, you have power and control over other people and the opportunity to get something."

There's evidence that the business climate has become even more hospitable to psychopaths in recent years. In pioneering long-term studies of psychopaths in the workplace, Babiak focused on a half-dozen unnamed companies: One was a fast-growing high-tech firm, and the others were large multinationals undergoing dramatic organizational changes -- severe downsizing, restructuring, mergers and acquisitions, and joint ventures. That's just the sort of corporate tumult that has increasingly characterized the U.S. business landscape in the last couple of decades. And just as wars can produce exciting opportunities for murderous psychopaths to shine (think of Serbia's Slobodan Milosevic and Radovan Karadzic), Babiak found that these organizational shake-ups created a welcoming environment for the corporate killer. "The psychopath has no difficulty dealing with the consequences of rapid change; in fact, he or she thrives on it," Babiak claims. "Organizational chaos provides both the necessary stimulation for psychopathic thrill seeking and sufficient cover for psychopathic manipulation and abusive behavior."
Link:

http://www.fastcompany.com/magazine/96/open_boss.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
brawno
Posts: 2331
Joined: Thu Mar 18, 2004 4:49 pm
Location: Oslos beste vestkant

Re: Casualklovner-igjen!

Post by brawno »

Jeg nekter å tro at det er høyt utdannede familiefedre som driver med denne slags aktiviteter, selv om pressen åpenbart velger å tro på det. Men Larsen har jo helt rett. Varg Vikernes har jo tatt utdannelse i fengselet og stiftet familie, så da må jo han ifølge norsk presse være en familiefar med god utdannelse. Arrester meg gjerne, men vanlige familiefedre gjør ikke dette for å få litt krydder i hverdagen. Da møter man gamle kompiser for en runde Lazer-X eller gokart, og så drikker man seg drita etterpå. Jeg ser på meg selv som en relativt fornuftig og normal fyr. Jeg velger ikke å konvertere over til nynazismen fordi at livet tidvis er litt A4.

Sliter litt med å komme frem til poenget mitt. Altså. Romantiseringen av denne formen for idioti er egentlig hakket mer idiotisk. Det finnes også idioter med kone og barn som drar ut på byen for å slåss. Forskjellen mellom disse og vanlige menn er at de er idioiter, vanlige menn er ikke det. Hvorfor skriver ikke avisen "Familefar med god utdannelse slo ned mann i taxikø"?
Vi e' gul, og vi e' spræk. Heia Glimt!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Casualklovner-igjen!

Post by ingen87 »

Bare vent til jeg er ferdig å studere, da skal jeg blir Bodø/Glimts første og eneste casuals! Først må jeg bare få barn og sånn, for da passer det enda bedre med livsstilen min å bli en casual! :) Tipper guttungen/jentungen syns det er kjempestas at far blir en dag forsinket hjem fra bortekamper, da jeg har tenkt å bli arrestert, og samtidig ikke rekke hjemreisa! :)
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Boombadila »

tja, vi hadde jo en som ble truet med å bli kastet ut av fr.stad stadion, fordi at vaktene oppfattet han som en potensiell casual. Forøvrig samme kamp som GLIS fikk politieskorte ut av fr.stad fordi at politet var redd for bråk.

Men appropos casuals, jeg personlig tror at vi her snakker om personer som legger feil forstålese av ordet ære til grunn(feil er kanskje ta hardt i, en annen forståelse enn de fleste andre er kanskje mer riktig), på samme måte som man kan diskutere om at ridderene i middeladeleren misforstod ordet.

Det ironiske er at når man slår opp ordet ære i ordboka(http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoe ... n&renset=j) så snakkes det om anstendighet og sømmelighet, og det er jo ikke akkurat ord man forbinder med slåssing.(sånn uten å ta en debatt om krig og fred og genevekonversjonen og sånt)
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Kesseboy »

CASUALSMILJØET TIL Vålerenga, som kaller seg Isko Boys, består anslagsvis av 80 til 100 personer. Som navnet tilsier, er det ingen jenter blant disse. Ifølge Reim er dette et fristed for «gutta».

- En viktig side ved kulturen og miljøet at det er et mannlig kameratfellesskap, der man kan rendyrke en tydelig, mer tradisjonell form for maskulinitet, sier Reim.

- En slik funksjon kan supportermiljøer generelt sies å ha, som et frirom for ellers «myke» og dedikerte familiefedre. Men i casualsmiljøene leves dette ut enda mer eksplisitt.
Nå skal ikke jeg henge ut "Isko Boys" mer enn andre, de var bare nevnt i det første avsnittet, som nesten bør gjengis i sin helhet.

Men generelt er det betenkelig at mennesker søker seg til miljøer som omfavner slike aktiviteter. Jeg mistenker egentlig at dette med det "mannlige kameratfellesskapet" og "rendyrking [av] en tydeilg, mer tradisjonell form for maskulinitet" bare blir ei akademisk "unnskyldning" for mennesker som det egentlig er noe feil med. Det er mennesker som ikke evner å innfinne seg behagelig innenfor samfunnets naturlige begrensninger, og dette kan vi ikke finne bedre uttrykk for i den diplomatiske sosiologiens vokabular, der vi ellers ville kalt dem antisosiale. Selv om det kan være en delmotivasjon, så betviler jeg at hovedmålet bak å avtale slåsskamper med andre supportere er et reflektert og intellektuelt fundert ønske om å ville omgås likesinnede, dyrke fellesskap, utforske maskulinitetens mange fasetter eller finne sin plass som mann i en kompleks og feminisert verden. Bu-hu, det er så vanskelig å være mann i dag, det er synd på meg, så jeg må få slåss litt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Larsen »

Adresseavisen har en kommentator som ser ting med vel, sitt eget syn.
Tidligere i år presterte han å anklage Kjernen for fascisme.

Link:
http://fotball.adressa.no/incoming/article117503.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Leser du artikkelen jeg linket til så ser du sammenhengen og hvor latterlig hans påstander er.

Nå er samme man sannelig på gang igjen:
Først vil jeg komme med en uforbeholden unnskyldning til Kjernen. Jeg kom i sommer i skade for å påstå at Kjernen ikke ønsker folk som er litt annerledes i sin midte da de skrev et brev til alle som var litt annerledes og ba dem finne seg et annet sted å være. En av dem som ble litt lei seg for det brevet, var en jeg kjenner med sykdommen Parkinson, som gjør at han ikke kan hoppe og danse så godt som alle de andre. Det ble et helvetes oppstuss, for å si det forsiktig.

Men nå ser jeg til min store glede at jeg har tatt feil, og at Kjernen virkelig er inkluderende, for jeg leste om en fotballsupporter i Adressa nylig som fortalte at han har stor fornøyelse av å reise rundt i England, iført sitt fineste tøy av de flotteste merker, og banke opp folk rett og slett fordi han liker det, og fordi han mener det er det rette å gjøre for en som elsker fotball. Hjemme i Trondheim tar han det litt mer med ro og benker seg sammen med sine medsupportere i Kjernen til kamp. Det er frisonen hans.

Han nevnte ingenting om at han har fått brev som ber ham finne seg et annet sted å være, så her har jeg altså begått en grov urett mot de svarte og hvite. Selv de med hang til å begå umotiverte og rasistisk baserte voldshandlinger mot tilfeldige forbipasserende er selvsagt velkommen i hopen, så min påstand om at supporterkulturen er ekskluderende er urimelig.

Helt urimelig.

Det gjør godt å få sagt det.

Og den som nå forsøker å gjøre seg morsom på det faktum at man bruker mer kraft på å renske ut elementer med sykdommen Parkinson og dårlig sangstemme, enn på å bli kvitt folk med blind vold som hobby, har rett og slett ikke skjønt bæra.
Link:
http://fotball.adressa.no/eliteserien/article122005.ece" onclick="window.open(this.href);return false;


Mannen må jo ha et dyptpløyende hat mot ikke bare Kjernen med supporterkultur generelt, makan til vrangsyn har jeg sjeldent sett.
Hadde dette vært skrevet på et forum hadde jeg ikke nølt med å kalle forfatter et troll :roll:
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Boombadila »

No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Sulliken »

Det var nå hjemmefansen som ble angrepet av bortelaget, da..

Men det må ha vært en enkel match for Bolivar. 2-0 på walkover =)
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Johansen
Posts: 1336
Joined: Sat Oct 30, 2004 4:34 pm
Location: J-Felte på Aspmyra

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Johansen »

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=562420
27 pågrepet etter flere masseslagsmål i Oslo
Flere «casuals» skadet etter bråk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Kesseboy »

Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Casualklovner-igjen!

Post by dalers »

Her snakker vi "the real deal" - dessverre:
http://www.dagbladet.no/2009/08/26/spor ... d/7820357/

Merker meg at ingen av managerne vil kritisere egne fans...
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Casualklovner-igjen!

Post by Los-Loco »

Hooligans og Casuals er vel ikke helt det samme, men begge deler er like på trynet!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply