Cupfinalen - dårlig dømming?

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Kesseboy »

http://fotball.aftenposten.no/dommerhjo ... 167190.ece
En desemberkveld i Marseille fikk [Terje Hauge] beskjed om at det aldri mer ville bli noen store mesterskap. EM 2008 og VM 2010 ville gå uten Terje Hauge. Meldingen fikk han en uke før det ble offentliggjort hvem som skulle til EM i Sveits/Østerrike.

– Daværende leder i dommerkomiteen i UEFA, Volker Roth, møtte meg før kampen mellom Marseille og Liverpool. Han sa rett ut at belastningen med å ta meg ut etter det som skjedde i mesterligafinalen ville bli for stor. Det kom ikke til å bli flere mesterskap på meg, sier Hauge.
Synes det er betenkelig at én dårlig avgjørelse skal kunne få sånne konsekvenser for en dommers karriere. Det er til og med betenkelig at én dårlig kamp (jf. Øvrebø) skal være så styrende for dommerens videre muligheter.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Mendi
Posts: 717
Joined: Wed Mar 26, 2008 6:07 pm

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Mendi »

Det handler jo om å finne dem som presterer på topp når det koker som verst. Det å prestere dårlig i en finale i Champions League kan jo tyde på at presset ikke håndteres så bra, spesielt tatt i betraktning at Hauge sin tabbe ikke handlet om hva han fikk med seg eller ikke. Det var en regelrett grov feilvurdering som sannsynligvis aldri ville skjedd om det hadde vært en Adeccoligakamp i Mjøndalen i stedet for CL-finale hvor man vet at alt blir analysert i hjel. Av den grunn er det lett å ha forståelse for avgjørelsen.

Når det gjelder Øvrebø så kan det jo diskuteres om feilene var av en slik karakter at det er riktig å la det få konsekvenser for han. Det ble imidlertid så mange feil at det til slutt ble skandaløst. En dommer er avhengig av tillit, og Øvrebø sin tillit blant toppklubbene i Europa er vel noe tynnslitt... Hans mangel på avblåsninger i avgjørende situasjoner kan jo tolkes som en redsel for å ta de store avgjørelsene.
Post Reply