Cupfinalen - dårlig dømming?

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by eidurgud »

Først, gratulerer til AaFK med cupgull! Uhyre morsomt, og digg at Rekdal vinner gull etter straffer! :lol:

Så til det jeg mener er et horribel feilsteg av den "joviale" Kjell Jonevret:
Kampen var for stor for dommeren
sier han i et intervju med VG, hvor han langer ut mot dommeren i gårsdagens finale, Kristoffer Helgerud.

Videre kommer
Både spillere og trenere gjør feil i løpet av en fotballkamp. Om dommersjef Rune Pedersen mener at denne dommerkvartetten er den beste i landet, så er den kanskje det. Men da er jeg urolig for nivået på norske dommere
Personlig mener jeg Helgerud gjorde en tilnærmet perfekt kamp, bortsett fra at han ikke lot Mota ta straffen sin på nytt. Lindegaard i AaFK-buret forlot streken for tidlig.
At han ikke viser ut Parr når han feller Mota alene med keeper, er forståelig siden ballen forandrer retning i forhold til hvor spillerene løper. Det ser virkelig ut som at Parr er på ballen først.
At han ikke blåser i forkant av utligningen fra Roberts er også forståelig, siden Helgerud ikke var sikker på om det var straffe eller ikke. Er dommeren ikke sikker, så bør han la spillet gå. Han sier selv at han aldri vurderte å blåse for filming.

Mot slutten av artikkelen kommer så denne:
Jonevret understreker at han ikke ønsker å fremstå som en dårlig taper.
Ja, dét tror jeg på.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Kesseboy »

Klart det er bittert for Jonevret, de situasjonene der Helgerud tok feil ble veldig utslagsgivende situasjoner. Men den verste er den første straffa, enig med det, de andre kan på sett og vis forstås.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Sulliken »

Trur nok Lindegaard hadde tatt den straffen uansett, den var plassert godt innenfor keepers rekkevidde. Dessuten var ikke Moldekeeperen helt uskyldig han heller, eneste forskjellen er at han ikke reddet.

Jeg har hatt sans for Jonevret, men dette fremstår som sutring for meg, hverken mer eller mindre.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Knuta
Posts: 10030
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Knuta »

Sulliken wrote:Jeg har hatt sans for Jonevret, men dette fremstår som sutring for meg, hverken mer eller mindre.
På samme måte som Kåre i flere kamper.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by bjornage »

Så kan vi lure på om dette er bevisst taktikk fra trenere for å avlede oppmerksomheten vekk til spillerne og over på seg selv? At keepere tar et "par steg" ut under en straffekonk er forsåvidt vanlig og ikke akkurat noe nytt fenomen, jeg tror Jonevret prøver å lette litt på trykket på egen spiller så det ikke blir noen syndebukk av han.
Heltenjohn
Posts: 742
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:00 pm

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Heltenjohn »

Vil bare kommentere tørt at hadde det vært Glimt det hadde blitt dømt imot, så hadde vel meningene her inne vært mange og krasse mot dårlig dømming.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Masinga »

Det er en stund siden cupfinalen, men jeg synes dommertrioen gjorde det utmerket! Dagens spillere, gjerne med sydlandsk blod i årene, har lagt seg til en vane å filme. Da må dømmingen bli deretter. Da vil feil bli gjort der det virkelig skulle vært straffespark. Når man opplever filming, i denne kampen ved Pape Diouf først og deretter Diego Silva, mener jeg nesten at en dommer konsekvent skal la være å dømme straffespark i andre situasjoner. Som Kristoffer Helgerud da også unnlot å gjøre. Eneste feilen er at han burde gitt gule kort der det ble filmet. Jonevret og Reka bør ta opp uvesenet internt.

Videre bør alle dommere ikke dømme straffespark til Viking når unge Høyland er på banen.
Masinga
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Kesseboy »

Tar det her siden det omhandler norske dommere: Ga strengt rødt kort til Kerzjakov, skriver Dagbladet, og lenker til videoen.

Mulig jeg fantaserer, men det ser da tydelig ut som om russeren sparker etter den slovenske keeperen? Se f.eks. på 56 sekunder.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by eidurgud »

Ballen ligger jo der også, jeg syns det ser ut til at han prøver å treffe ballen. Strengt rødt kort, men vanskelig å si utfra de bildene å si om det er hårreisende feil.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Cheese Smirnoff »

Spark eller forsøk på spark er direkte rødt kort. Keepern holder jo ballen med begge hendene, og det fins ikke fnugg av sjans for at spilleren ikke ser det. Rødt kort for farlig spill, og nok et rødt for ekstrem unødvendighet.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by eidurgud »

Keeper "holder" ballen med venstre hånd, mens han gir Kerzhakov en rett høyre med den andre handa. Situasjonen er ikke så stygg som flere skal ha det til, keeper har langt fra full kontroll på ballen selv om han har den ene handa liggende oppå ballen. Kerzhakov prøver å sparke ballen, ikke keeper.

Handanovic (keeperen) burde forøvrig også fått det røde kortet. Et slag er like ille som et spark, og Hauge må jo ha sett at han slo Kerzhakov siden han fikk gult kort. Dét er dårlig dømming det!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Sulliken »

skjønner ikke helt hva problemet er med det røde kortet der, Eidur. Soleklart etter min mening. Men at keeperen og kunne ha fått rødt kan jeg være med på.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Cheese Smirnoff »

En rett høyre... Han dytter han ihvertfall vekk. En slovensk utespiller gir jo også russern en "rett høyre".

Men jeg tror Hauge gir keepern (Handanovic 8)) gult kort for knuffingen etterpå.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by ingen87 »

Keeper får gult kort ja. Og et helt greit rødt kort!
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Kesseboy »

http://www.vg.no/sport/fotball/artikkel ... tid=592554
Carew mener heksejakten i etterkant av kampen burde være rettet mot dommerene, ikke mot spilleren.

- Det er dommerteamets ansvar.
Trappatoni sa noe liknende også. Jeg lurer sånn på hvorfor man er så ute etter å frifinne spilleren som, faktisk, bevisst juksa. Dommerteamet har lite ansvar her -- de har gjort så godt de kunne. Henry valgte bevisst å bryte reglene, og skjule det etter beste evne. Det er Henry som må bære hele ansvaret sjøl her, slik jeg ser det. Tar jeg så feil?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by FSHelgeland »

Er helt enig med Kessrboy her, spilleren har jukset helt bevisst. Man kan ikke forlange at dommerne skal se alt, men de som med vitende og vilje jukser. Det er de man må ta! Synd de som styrer i fotballen enten det er hjemme eller internasjonalt, bestandig skal skjerme de store.
Tippeliga 2015
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by eidurgud »

Det er totalt skivebom å skylde på dommerne ihvertfall i saken med Thierry Sundgot-Henry!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Kesseboy »

Aftonbladet wrote:Att Martin Hansson dömer igen väcker åter känslor till liv på Irland.

– Frustrerande att han får chansen så fort. Men Henry och Blatter är de stora skurkarna, säger reportern Mark McCadden.
VG wrote:- Jeg lurte på om jobben var verdt all ydmykelsen. Samtidig har jeg skjønt, etter all støtten, at det ikke var min skyld. Det var en uheldig hendelse som fikk store følger for Irland.
Han dømte vel, såvidt jeg forstod, en bortimot feilfri kamp bortsett fra handsen? Litt absurd om han, som Anders Frisk, på tross av å være en utmerket dommer skulle ende opp med å gi seg på grunn av tull og tøys.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Krølle
Posts: 364
Joined: Thu Dec 18, 2008 7:46 pm

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Krølle »

Hadde, og har forsåvidt fortsatt sympati med irene etter kampen i Paris. Men nå er det kanskje på tide å kaste inn hansken? Synes det blir vel mye gnål fra deres side nå. Forespørselen om å få komme med til VM som lag nummer 33 var jo helt håpløs. En feil avgjørelse, og så vips skulle begge lagene til VM.... :roll:

Er forøvrig helt enig i at dommeren ikke kan lastes for den avgjørelsen. Hvor mange tv-seere fikk egentlig med seg den handsen før reprisen ble kjørt?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Los-Loco »

Krølle wrote:Men nå er det kanskje på tide å kaste inn hansken?
Håndkledet! Man kaster inn håndkledet når man gir seg, hansken kaster man når man vil utfordre noen!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Sulliken »

:lol: :lol: :lol:
(hysterisk morsomt)

De har vel pælmet hansker så det holder..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Kesseboy »

Alex Ferguson om Øvrebø:
- Jeg så høydepunktene fra kampen og det var en helt vannvittig avgjørelse på vinnermålet. Kanskje det ville vært best om UEFA ga ham en pause. Kampeen er så viktige og intense, at det er helt avgjørende med klassedommere, sier Ferguson til The Guardian.

- Jeg så han dømme, og han holder ikke samme standard som de italienske og spanske dommerne, legger manageren til.
VG om Jamie Redknapp om Øvrebø:
- Øvrebø holder ikke nivå. Nå har han fått sine sjanser, sa Redknapp, som trodde årsaken til det han kalte Øvrebøs dårlige dømming, var at han stort sett dømmer i den norske ligaen...
Riccardo Montolivo om Øvrebø:
- Det er flaut å se en slik standard blant dommerne som skal dømme i en åttendedelsfinale i Champions League
1: Engelske dommere holder helt åpenbart ikke noe toppnivå, hvis man skal la enkelthendelser ligge til grunn. Se bare på Graham Polls VM-innsats. Italienske dommere holder tilsvarende heller ikke helt nivået, jamfør for eksempel utvisninga av Darren Fletcher i fjorårets Champions League-finale. Det er helt sikkert ikke noe problem å finne dårlig dømming med spansk toppdommer i hovedrolla heller.

2: Hvor ofte får dommerne anledning til å uttale seg om at det er flaut å se en slik standard blant spillerne som skal spille i en åttendedelsfinale i Champions League?

Dette er ikke en forsvarstale for Øvrebø, ei heller er jeg oppildnet av indignert nasjonalisme, men at det blir gjort et tema av Øvrebø sine prestasjoner i München er eine og aleine et resultat av at det ble så dramatisk på Stamford Bridge i fjor. Fotballdommere lever en énvegs-tilværelse på banen, der det beste de kan håpe på er å ikke bli lagt merke til. Når så i tillegg media opererer som fleksible mikrofonstativer for mennesker som har all slags mer eller mindre velbegrunna syn på dommernes prestasjoner, blir det utvilsomt utrolig vanskelig å være dommer. Den stadige og konstante hakkinga på fotballdommerne, kombinert med lav lønn, kan fort føre til fotballens død; det er ikke akkurat noe rekrutteringstrekk å kjøre en sånn vedvarende hatkampanje mot de som faktisk er fullstendig nødvendige for gjennomføringa av fotballkamper.

</rant>

EDIT: For øvrig er det vel stort sett et kvalitetsstempel at Ferguson synes man er en dårlig dommer ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by brutus »

Øvrebø er en arrogant og dårlig dommer, som har sluppet altfor lett unna kritikk i Norge. Den kritikken han får i Europa er fullt fortjent.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Sulliken »

Nja.. Nå så ikke jeg kampen, men er det ikke strengt tatt assistentdommer som skal ha pepper? Hoveddommer må jo stole på at assistentene har kontroll. (Selv om denne offside-feildømmingen var direkte stygg)
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Cupfinalen - dårlig dømming?

Post by Kesseboy »

Wenger fortsetter dommermobbinga. Her fra Guardian:
Arsène Wenger has risked the wrath of Uefa by mounting a renewed attack on the Swedish referee who presided over Arsenal's defeat in Porto on Wednesday, claiming Martin Hansson is "incompetent or dishonest, I prefer to think incompetent" and unfit to work at the highest level.
"I wanted to understand what happened on the free-kick, so I got some information from professional referees," he continued. "They explained to me that he made five mistakes. First, he did not give the free-kick at the point where it happened. Then he was not in the right position. Then he did not put the players at the proper distance. Then he should never have given a quick free-kick once he is in the middle of the action. And finally he didn't raise his arm until after the free-kick was taken, which is too late. These are technical points, so I believe he is incompetent. He has shown he is not up to it.

"I never criticise referees. I say just on that point he was incompetent. You see the referee take the ball and say, 'OK, score a goal.' How can you be a referee with common sense and give goals away like that in a competition like the Champions League? It makes a complete joke of the competition. But we were naive too, I don't deny that."
(Min utheving :roll: )

Wenger mener altså at dommeren burde oversett det som er et åpenbart brudd på reglene (utilsikta tilbakespill meg her og der, ballen kommer fra innsida av Campbells fot), at han skulle latt Arsenal få destruktivt holde på ballen til de hadde alle spillerne på plass, at han skulle la Arsenal få fordelen av at Campbell ikke hadde vett til å fjerne seg fra ballen, at dommeren ikke skulle la Porto ta et hurtig frispark fordi dommeren (!) står for nær ballen, og til slutt at det indirekte frisparket ikke burde få gjelde fordi dommeren ikke hadde handa i været tidsnok. Hvor anal går det an å være?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply