Fotball-VM 2010

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by eidurgud »

Kesseboy wrote:Helt klart uenig. At en linjemann på dette nivået ikke klarer å se at Tevez er innafor ikke bare nest siste, men også siste forsvarer, er helt utrolig.
Det er det vel ingen som argumenter mot heller, er det? Jeg mener bare det er en større skandale å ikke se en ball som er minst en halv meter inne i målet, enn å misse en offside. Er selvfølgelig enig i at det er svakt å ikke se det er offside, men jeg så ikke det var det før etter å ha sett reprisene - mens jeg så med en gang at ballen fra Lampard var inne.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by Knuta »

Serbia ble fratatt 2 klare straffer mot Algerie, England fradømt et mål, Argentina får mål med 2 meter offside. Serbias bortdømming er verst fordi dette hindret det beste laget i pulja til å gå videre. England ville uansett tapt for Tyskland, og jeg forstår ikke at dette laget er så oppblåst foran hver eneste VM, og at spillerne har en slik arroganse og selvhøytydelighet.
Det var nesten komist å se Barry ble fraløpt, det så jo som å se Panzer-Hagen det siste året i VIF.
Last edited by Knuta on Mon Jun 28, 2010 10:06 am, edited 1 time in total.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by liverglimt »

Mål preger kamper og det er klart alle resultat blir annerledes av om mål godkjennes eller ikke. De Knuta nevner toppes av de unevnte handsmålene til Brasil. Når åpenbare feildømminger gjøres med så hyppig frekvens så er det på tide med måldommere og/eller målkamera. Har en ball passert grensen for mål så blir det patetisk å "annulere" fordi noen ikke har sett dette.

Mexico tapte kampen i går når det ble 1-0. Det ble brukt mye energi på å overbevise dommerne om at det var offside. Det gir spillerne en negativ lading når de ikke får gjennomslag og de sitter igjen med en følelse av overtramp. Argentina spillte best i går, men det er ikke alltid det laget som spiller best som vinner. Det er målene som avgjør i fotball. Derfor vil det for ettertiden aldri bli klart om Mexico kunne ha vunnet om offside hadde blitt dømt og målet annulert.

Så lenge det ikke deles ut tellende karakterer for spill så må vi få på plass det som skal til for å bestemme om det er mål eller ikke. Måldommere eller kamera, samme for meg, la rettferdigheten råde!
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: Fotball-VM 2010

Post by Sulliken »

eidurgud wrote:Jeg mener bare det er en større skandale å ikke se en ball som er minst en halv meter inne i målet, enn å misse en offside. Er selvfølgelig enig i at det er svakt å ikke se det er offside, men jeg så ikke det var det før etter å ha sett reprisene - mens jeg så med en gang at ballen fra Lampard var inne.
Er du sikker på at du ikke har litt farget syn her? Jeg oppfattetdet nemlig omvendt. Offsiden syntes jeg var VMs klareste før reprisene, men var ikke sikker på skuddet til Lampard. (Og Argentina er et av "mine" lag).
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by eidurgud »

Vel, jeg har ingen lag som er "mine" i VM, jeg ser på for underholdningens del - men jeg ser hvor du vil ift Lampard siden han er Chelseaspiller.

Jeg så med en gang at skuddet til Lampard var inne, og jublet for det jeg trodde var et flott mål. Det samme gjorde jeg når Tevez scora, jeg så ikke det var offside før reprisen kom.

Er forøvrig enig i det liverglimt sier, og til Knuta vil jeg bare spørre: Hvor er det du vil når du skriver at du ikke skjønner at England er hauset opp? Slik det ble, så tapte England fortjent, men ingen vet hvordan det hadde endt dersom det hadde stått 2-2 til pause.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by Kesseboy »

Noen fine innspill fra folk som legger inn kommentarer på Svein Erik Edvartsens blogg på VG. Det går i ting som
Hei. Når en ball treffer tverrligger 2 ganger, er det fysiske umulig at ballen ikke har vært inne! Så enkelt er det, og det ser jo dommer fra avstand!
og
Når ballen treffer tverrliggeren på vei opp, så kan du ALLTID VÆRE 100% SIKKER PÅ AT DEN HAR VÆRT OVER STREKEN!!!
Nydelig!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by Knuta »

eidurgud wrote: og til Knuta vil jeg bare spørre: Hvor er det du vil når du skriver at du ikke skjønner at England er hauset opp?
Det er mer en generell betrakning både før VM og under VM. Media og tidligere norske proffer har nesten et religiøst forhold til England, og glemmer fullstendig at engelske spillere er i klart undertall i toppdivisjonene. Det manglende tempo og teknikk blir bare mer og mer avslørt år etter år. Ser man på den troppen England stiller med i år så holder dette laget ikke mål.
Jeg er også glad i den engelske liga som jeg mener er verdens beste, men det engelske landslaget er desverre ikke i nærheten av dette nivået.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by liverglimt »

Vi er nok ikke uenige i din betraktning Knuta, men hadde det blitt 2-2, så hadde kampen fått ett annet utfall.

Siden England er åpenbart elsk og hat så vil jeg si følgende målt opp mot Spania som heller ikke har imponert så langt:
*Rooney har ingen erstatter. Torres har Villa og Pedro.
*Ingen samhandling. Spania stiller med 6 mann fra samme oppstilling som i EM-finalen i stort sett hver kamp. I tillegg spiller 4-6 spiller på samme lag.

Målt opp mot hverandre så er nok forskjellen mindre på lagene enn spillet til nå skulle tilsi. Men etter min mening mangler England en skikkelig bauta i mål, en Beckham og en skikkelig notorisk målscorer. Rooney er ingen nummer 9. Han er god, men en nr 9 henter ikke baller i eget forsvar for å angripe. 8)

Spania vinner kanskje VM rett og slett fordi de har mye mer å gå på enn det de har vist. Det er i dag det begynner å gjelde virkelig og Spania viste i EM at de duger når det gjelder. Så også mot Chile i siste kamp.

England er ute og virket utrolig slitne i hele VM. Få spillere som fikk vist hva de kan. FA må snart kvitte seg med LigaCupen og legge inn en vinterpause samt slutte serien 2-3 uker tidligere når det er mesterskap. Så får nok de "middelmådige" engelske spillerne mer overskudd og større sjanse til å vise at de kan spille fotball.

Edit:
Tydeligvis ett tegn når så mange PL spillere er ute...
@liverglimt
User avatar
KirkenesGlimt
Posts: 11
Joined: Sat May 22, 2010 4:02 pm
Location: Kirkenes

Re: Fotball-VM 2010

Post by KirkenesGlimt »

liverglimt wrote: England er ute og virket utrolig slitne i hele VM. Få spillere som fikk vist hva de kan. FA må snart kvitte seg med LigaCupen og legge inn en vinterpause samt slutte serien 2-3 uker tidligere når det er mesterskap. Så får nok de "middelmådige" engelske spillerne mer overskudd og større sjanse til å vise at de kan spille fotball.
Edit:
Tydeligvis ett tegn når så mange PL spillere er ute...
Veldig godt poeng, i tillegg tror jeg man med stor fordel kunne redusert Premier League ned til 18 lag. Da sparer man 4 kamper. Så bør FACupen flyttes til uka slik at helger utnyttes maksimalt til ligakamper.

Så bør engelskmennene begynne å bli mer ydmyke og lydhøre ovenfor andre.
Boød/Glimt's cupfinaleseier i 1975 samlet fotballNorge til et rike.
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by Glimt1916 »

– Det er nok mange faktorer som er med i bildet her. Flere spillere fra Premier League har gjort gode mesterskap, og har muligheten til å vinne. Men over alt står det engelske selvbildet. De tror at de har alle svarene, og at de ikke trenger impulser fra andre, sier Fjørtoft
Litt pussig å si i og med at to av de siste tre treneran til England har vært utenlandsk. Det samme går igjen i klubblagan der de fleste av de største klubban har satsa på både utenlandske managera og spillera i lengre tid.

Personlig syns æ spillermaterialet til England rett og slett e middelmådig minus. Hadde Upson klart å spella sæ inn på Glimt?
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by Knuta »

Glimt1916 wrote: Personlig syns æ spillermaterialet til England rett og slett e middelmådig minus. Hadde Upson klart å spella sæ inn på Glimt?
Der er vi enige, Upson og Barry vil nok knapt vært gode nok for Løv-Ham.
Men den engelske selvgodheten og arrogansen gjør nok at vi ikke har noe å frykte derfra til neste VM.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Fotball-VM 2010

Post by Masinga »

Vi må bare passe oss for at selvgodheten og arrogansen ikke smitter over på oss. :wink:
Last edited by liverglimt on Wed Jun 30, 2010 3:06 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering av OVENSTÅENDE innlegg!
Masinga
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by Knuta »

Godt poeng. Med Drillo kan nok det fort bli en realitet.
Last edited by liverglimt on Thu Jul 01, 2010 6:22 am, edited 1 time in total.
Reason: Sitering av OVENSTÅENDE innlegg!
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: Fotball-VM 2010

Post by ingen87 »

Knuta wrote:
Glimt1916 wrote: Personlig syns æ spillermaterialet til England rett og slett e middelmådig minus. Hadde Upson klart å spella sæ inn på Glimt?
Der er vi enige, Upson og Barry vil nok knapt vært gode nok for Løv-Ham.
Men den engelske selvgodheten og arrogansen gjør nok at vi ikke har noe å frykte derfra til neste VM.
Barry er ingen god spiller, priser meg enda lykkelig for at han gikk til Villa ifjor sommer..

Hva angår Upson så er han, hvis man er på den snille siden, maksimalt et tredjevalg på stopperplass hos britene, bak Rio, King og Terry.. I mine Liverpool-øyne vil jeg også påstå at Carragher er et bedre valg enn Upson..

England er vel et av de lagene som overbeviste mest i kvalliken ni seire på 10 kamper var fasiten før VM. Spania og Nederland vant samtlige kamper. Det blir vanskelig å sammenlikne den Europeiske kvalifiseringsmodellen mot den Sør-Amerikanske.

Men å si at det er urimelig å ha forventninger til et lag som har vunnet 9 av 10 kamper, er for meg urimelig :wink: England skuffet stort, og jeg tror mye av skylden var en Rooney som var veldig "off" og forfallet av Rio og King. En siste ting som England må forbedre frem mot et nytt mesterskap er keeperplassen.. Robert Green og David James er mildt sagt middelmådige keepere. David James KAN være bedre enn det han viste i år, men jevnt over en fryktelig ustabil sisteskanse. Joe Hart har muligheten, men er enda ung i keepersammenheng (23 år), ellers er det få keepere jeg ser for meg spiller på jevnt høyt nivå for England..
Førr Evig!
User avatar
Thomp
Quizmaster
Quizmaster
Posts: 258
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:16 pm
Location: Hagan Nittedal

Re: Fotball-VM 2010

Post by Thomp »

Brasil ute, en trist dag for alle som elsker Brasil :( Dunga er nok ferdig som landslagstrener, dette blir ikke tolerert i Brasil, hans "Drillofisering" av landslaget har ikke vært populært, nå kommer nok reaksjonene.

Men de kommer sterkt tilbake neste gang, da er det VM på hjemmebane.
Søker svar på kvinnens gåte, i mellomtiden har jeg det j.....moro:)
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by eidurgud »

ingen87 wrote:Barry er ingen god spiller, priser meg enda lykkelig for at han gikk til Villa ifjor sommer..

Hva angår Upson så er han, hvis man er på den snille siden, maksimalt et tredjevalg på stopperplass hos britene, bak Rio, King og Terry.. I mine Liverpool-øyne vil jeg også påstå at Carragher er et bedre valg enn Upson..
Vært en snartur innom Polet?

1) Barry gikk ikke til Villa i fjor.
2) Rio, King, Terry = 3. Med Carragher så blir det fire. Upson blir da et...? :wink:

James er nok ikke den mest stabile keeperen, men han er nok den beste engelske keeperen akkurat nå.


Brasil ute, og godt er det - selv om jeg var ganske sikker på at de kom til å nå finalen. De spilte ufint i dag, spesielt etter utvisningen til Melo - og har ikke vært spesielt fair tidligere heller.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Fotball-VM 2010

Post by Masinga »

VM tok seg litt opp i dag. Hittil har jeg vært skuffet. Synes mye er forutsigelig i spillets gang, selv om Italia og Frankrike ble sendt hjem tidlig.

Det snakkes om denne maskinfotballen og alle tenker Tyskland. Men i grunnen spiller alle lag i Europa og Sør-Amerika maskinfotball. Alt er organisert ned i minste detalj. Personlig lar jeg meg ikke underholde av støttepasninger og tversoverpasninger, som det er tusenvis av i hver eneste kamp.

I dag vant Nederland. Det synes jeg er helt greit. Vet ikke helt hva jeg vil trekke frem først, maskinfotball eller moral. Hvis vi definerer en maskin som motoren i en bil, har i grunnen Brasil og Nederland samme motor, men litt forskjellig karrosseri. Er det ikke sånn i dag? Alle skal ligne på hverandre og kjøper fra samme fabrikk. Men Nederland viste større moral. Noen kaller det lagmoral. Ikke vet jeg hva de snakket om garderoben, men Brasil i 2. omgang overlot alt initiativ til Nederland. Da Brasil ble satt under press og fikk et mål i mot, ja da var de plutselig bare mennesker de også. Hittil har Brasil imponert mest i forsvar, mindre fremover. Det er tydelig at mye har skjedd siden Roque Junior. Forsvaret har virket potte tett. Kommentatorene har ved flere anledninger utpekt Julio Cesar som verdens beste keeper, uten at jeg helt har skjønt hvorfor. Etter dagens kamp skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor. Kaka har spilt seg opp, men har manglet målene. Når han ikke scorer i dag heller, ja da er det duket. Snejder var kampens store spiller. men hvorfor ble han ikke kreditert det første målet? Ballen gjør en minimal retningsforandring på hodet til Melo og så blir det selvmål??? Jeg unner Nederland et mesterskap snart, til tross for at van Persie er en sutrekopp.

Synd med Ghana. De spiller definitivt ikke maskinfotball! Jeg sa tidlig i mesterskapet: Ikke glem Uruguay. Det holder jeg på. Ikke glem Uruguay. Forlan har vært stor. Utrolig hvor god en fotballspiller man kan bli ved å slutte i ManU.
Men det er synd på Ghana. Jeg holdt med de i kveld.

I morgen blir det to maskinfotballkamper igjen, der jeg holder mest med Argentina. Men sånn oss mennesker i mellom hadde det jo vært interessant å se om Maradona fortsetter å kysse spillerne sine dersom de går på et tap!
Masinga
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Fotball-VM 2010

Post by Masinga »

Thomp wrote:Brasil ute, en trist dag for alle som elsker Brasil :( Dunga er nok ferdig som landslagstrener, dette blir ikke tolerert i Brasil, hans "Drillofisering" av landslaget har ikke vært populært, nå kommer nok reaksjonene.

Men de kommer sterkt tilbake neste gang, da er det VM på hjemmebane.
Du fikk rett! Dunga har trukket seg.

http://www.vg.no/sport/fotball/vm/2010/ ... d=10009989

Hvis vi tenker etter, hadde det kanskje blitt litt kjedelig om Brasil skulle vinne hver gang! Brasil skal jo arrangere VM i 2014 og vinner sikkert da.
Masinga
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by G-s-enz »

Har du sett Tyskland i detta mesterskapet,det mest underholdanes til no hvertfall :)
Men ja man tenke jo Tyskland som maskinfotball,men med alle ungguttan så har dem jammen meg kombinert det med fantastisk angrepsfotball,takk gud for at Ballack ble skada :wink:
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Fotball-VM 2010

Post by Masinga »

Jeg har sett Tuyskland i dette VM og de spiller kan hende den mest underholdende fotballen av dem alle.

Det med maskinfotball er et relativt begrep. Det blir brukt som et skjellsord, opprinnelig på Vest-Tyskland. Det var vel Dag Solstad, i en av sine fotballbøker, som drøftet dette med maskinfotball. Han hadde ingenting i mot det så lenge det fungerte som en velsmurt maskin. Alle drømmer om å spille maskinfotball. Da vil alt være klikk klakk og utrolig underholdende for publikum. Men slik er det jo ikke i praksis.
Masinga
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Fotball-VM 2010

Post by Frodo Baggins »

synes Tyskland har vært morsomme å se på i VM, gode defensivt, og herlig angrepsspill. De 2 siste målene mot England kan knapt gjøres bedre. Solid defensiv struktur, og en vanvittig fart fremover på banen når de vinner ballen.

Selvsagt kan man diskutere om maskinfotball er underholdende, men de fleste lag spiller vel maskinfotball til tider, selv Brasil. Altså ha en solid defensiv struktur. Man kan sikker si at Brasil anno 1982 hadde vært morsommere å se på , med fantastisk lekne midtbane og angrepsspillere. Men med det forsvaret de hadde og en keeper som vel var like god som en utstillingsdukke fra H&M, så hadde de nok ikke kommet langt i dag.

Årets VM synes jeg startet dårlig med masse kjedelige kamper, men etterhvert så har det blitt bra. Begge kvartfinalene i går var strålende, endel av åttendelsfinalene var gode, og jeg tror det blir 2 gode kamper i dag. Og semifinalene tegner bra: Nederland - Uruguay, og (mestsannsynlig) Spania - Tyskland/Argentina ligger an til å bli klassikere.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Fotball-VM 2010

Post by Snorreth »

Kan ikke akkurat klage på tipset mitt så langt. Synd Brasil dreit seg ut i kvarten, men sånn ellers kan jeg ikke stå frem som overrasket når vi er i den siste uka. :skål

E: Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg har gjort tullet på semifinaleoppsettet. :?
Utfallet blir uansett det samme.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10481
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by MhepA »

I finalerundene har jeg tippet rett på alt bortsett fra Tyskland-England og Paraguay-Japan.
Slår Spania Tyskland blir de verdensmestere, hvis ikke vinner Nederland.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by Knuta »

Frodo Baggins wrote: Selvsagt kan man diskutere om maskinfotball er underholdende, men de fleste lag spiller vel maskinfotball til tider, selv Brasil. Altså ha en solid defensiv struktur.
Jeg har aldri tidligere vært tilhenger av tysk fotball. Men den fotballen Tyskland presenterer nå er underholdende, morsom, teknikk, hurtighet, løpskraft, overgangsspill i verdensklasse, finesser og vanvittig god struktur og samhandling. Alt som et lag trenger. Synd at de møter Spania i semi og ikke i finalen. Håper likevel at Spania vinner.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Fotball-VM 2010

Post by Masinga »

Det er vel på tide å dra frem Gary Linekers gamle visdomsord igjen:

"Soccer is a game for 22 people that run around, play the ball, and one referee who makes a slew of mistakes, and in the end Germany always wins."

Slik Tyskland spiller nå, er det helt greit. Men vi har sett, gang på gang, at lag som har god flyt frem til de avgjørende kampene ofte faller gjennom.

I grunnen hadde det vært moro med et revansjeoppgjør med Tyskland - Nederland i finalen, der Nederland denne gang stikker av med seieren. I 1974 holdt jeg med Neeskens og Cruyff, som spilte fantastisk fotball. Dessverre holdt det ikke helt inn. Straffesparket til Neeskens, der han kaldblodig knallet ballen midt i målet på selveste Majer, var foranledningen til moderne straffeskyttere.
Masinga
Post Reply