Fotball-VM 2010

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Fotball-VM 2010

Post by Kesseboy »

Når jeg endelig hadde svelgt unna sorgen over at Viasat omtaler sin egen kanal som "VM-kanalen", kom jeg over en morsom sak om Terry/Bridge-affæren, hos Guardian. Den blir ei fin innledning til tråden.
The point is that The Press have only two stories here: England win the World Cup or England don't win the World Cup. One of these is a lot more likely, and so The Press is already diligently turning it into a coherent story, with a villain, some sex and a tempting notion of hubris. The Press now has a narrative for failure. We have a story arc, even if it's the same one – debauchery, decadence, pitfalls of celebrity – as last time around.
Anbefales for de som synes engelsk er greit å lese.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by MhepA »

Kan være verdt å ha en oversikt over hvordan gruppene er.
http://www.fifa.com/worldcup/


Som regel bruker jo vertsnasjonen å "overraske". Derfor er det størst sannsynlighet for at Sør-Afrika og Frankrike går videre fra Gruppe A. Litt vanskelig å tippe Gruppe B siden jeg anser Hellas og Nigeria som forholdsvis like gode, men to helt forskjellige lag. Holder en knapp på Argentina og Nigeria skal jeg være ærlig. Gruppe C er null stress, England og USA. Resten av gruppene er faktisk vanskelig å tippe men tror vi står igjen med disse lagene i finalesluttspillet:

Sør-Afrika
Frankrike
Argentina
Nigeria
England
USA
Tyskland
Serbia
Nederland
Kamerun
Italia
Paraguay
Brasil
Portugal
Spania
Sveits
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
stormp
Posts: 451
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:00 pm
Location: Fauske

Re: Fotball-VM 2010

Post by stormp »

Pleier å tippe utfallet sånn hvert 4 år og får rett sånn ca aldri... Likevel... Her er noen dristige tips

Åttendelsfinalene (vinner uthevet):

A1 Frankrike - B2 Nigeria
B1 Argentina - A2 Sør-Afrika
C1 England - D2 Tyskland
D1 Ghana - C2 USA
E1 Nederland - F2 Paraguay
F1 Italia - E2 Kamerun
G1 Elfenbenskysten - H2 Chile
H1 Spania - G2 Brasil

Som gir følgende kvartfinaler (vinner uthevet - igjen)

Frankrike - Tyskland
Argentina - Ghana
Nederland - Elfenbenskysten
Kamerun - Brasil

Og semifinaler:

Tyskland - Elfenbenskysten
Argentina - Brasil

Og da vinner Argentina

Personlig hadde jeg ønsket Argentina - Nederland i finalen, men tror Elfenbenskysten blir bra. Så dem i Afrikamesterskapet og selv om Egypt vant - som vanlig - var de imponerende.
"Problemet med sitater på internett er at det er umulig å fastslå om de er sanne eller ikke" George Washington
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Fotball-VM 2010

Post by FSHelgeland »

Jeg tror England kommer til å nå veldig langt, Capello er en slu rev som får myyye ut av mannskapet han har tilgjengelig.
Tippeliga 2015
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Fotball-VM 2010

Post by Snorreth »

Min tipping for dette VM. Basert på magefølelse og kvalifisert gjetting.

Fra gruppespillet. Første lag på førsteplass. Andre lag på andreplass.
A: Uruguay, Frankrike
B: Argentina, Nigeria
C: England, USA
D: Tyskland, Serbia
E: Nederland, Kamerun
F: Slovakia, Italia
G: Brasil, Portugal
H: Spania, Chile

Da sitter vi igjen med 9 europeiske lag, 4 sør-amerikanske, ett nord-amerikansk og 2 afrikanske.

16-delsfinale
Uruguay - Nigeria (To ukjente lag for meg, men setter Uruguay som favoritt. De har bra angrep)
England - Serbia
Nederland - Italia
Brasil - Chile
Argentina - Frankrike (Ønsker å gi begge lag "byebye" kun pga trenere. Tipper det går Argentinas vei pga enkeltprestasjoner)
Tyskland - USA
Slovakia - Kamerun
Spania - Portugal

Kvartfinalen
Argentina - Tyskland
Uruguay - England
Brasil - Italia
Kamerun - Spania

Semifinale
Uruguay - Tyskland
Brasil - Spania

Bronse/tredjeplassen
Uruguay - Spania
Finale
Tyskland - Brasil ( :D Jammen blir det ikke tysk gull :hedre )
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by MhepA »

Du sier Uruguay er et ukjent lag for deg og plasserer dem som fjerde beste i sluttspillet? :)
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Snorreth
Posts: 1486
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:09 pm
Location: Sagene, Oslo

Re: Fotball-VM 2010

Post by Snorreth »

Ja, de har bare et par-tre spillere jeg kjenner til. Tror på en overraskelse fra de. :)

I sluttspillet får de en grei vei.
- Nigeria har til gode å imponere meg. Gode spillere, ja, men jeg føler ikke at de strekker seg så langt som en kvartfinale enda.
- England er så som så. De er som Nigeria: Gode spillere, men sliter med å nå til de aller beste. De kan selvsagt nå veldig langt med materialet de har tilgjengelig i dag, men jeg tror ikke de når lengre enn kvartfinale.
User avatar
Thomp
Quizmaster
Quizmaster
Posts: 258
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:16 pm
Location: Hagan Nittedal

Re: Fotball-VM 2010

Post by Thomp »

Syenes det var utrolig labert på denne tråden, med tanke på at VM er like rundt hjørnet 8) mine favoritter er som alltid, Brasil, dette er ikke bare pga kvalitet, resultater, men jeg fikk som 7 åring se Brasil fra VM i Mexico 1970, og har siden vært betatt av den fotballen :)

Ellers ser Spania som en utfordrer,har kvalitetene, og nå ser det ut som om landslaget har fått en høyere status blant spanjolene, og spillerne, noe som ikke alltid var tilfellet før.

Italia vil jo alltid være der, tenker de snubler seg gjennom gruppespillet(som vanlig), og vil muligens komme helt frem til en finale.

Det skal bli spennende å se hva Maradona klarer å få ut av Argentina, får han det beste ut av Messi, Aguero osv. kan det gå hele veien, men hvordan kunne han la være å ta ut Cambiasso???? :roll:

Tyskland, England og Frankrike ser jeg på som outsidere, England tror jeg kommer lengst av disse. Frankrike tror jeg blir en gedigen skuffelse, uten at det er bygd på grundige fotballfaglige punkter, bare en magefølelse.

Aldri et VM uten at noen overgår seg selv, jeg tror at et Afrikansk land, Elfenbenskysten, kan gjøre det bra,ellers ser jeg ikke noen andre som kan overraske, men så er jo det overraskelsens natur, man ser den ikke på forhånd.


ønsker alle et godt VM. Måtte de beste(BRASIL), vinne :)
Søker svar på kvinnens gåte, i mellomtiden har jeg det j.....moro:)
User avatar
Thomp
Quizmaster
Quizmaster
Posts: 258
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:16 pm
Location: Hagan Nittedal

Re: Fotball-VM 2010

Post by Thomp »

oops, glemte Portugal i mitt forrige innlegg :oops: , men jeg tar de med i samme bolk som Tyskland, Frankrike og England, en mulig outsider.
Søker svar på kvinnens gåte, i mellomtiden har jeg det j.....moro:)
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by liverglimt »

Thomp wrote:Ellers ser Spania som en utfordrer,har kvalitetene, og nå ser det ut som om landslaget har fått en høyere status blant spanjolene, og spillerne, noe som ikke alltid var tilfellet før.
Nå har Spania spillere fra de fleste kanter av landet, det gjør det mer interessant for alle å følge med. 7 millioner kanariere har f.eks. 2 spillere å følge med. Hvis de ikke hadde hatt noen, ville interessen her vært minimal.

Spania vinner. :)
@liverglimt
User avatar
Thomp
Quizmaster
Quizmaster
Posts: 258
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:16 pm
Location: Hagan Nittedal

Re: Fotball-VM 2010

Post by Thomp »

Helt riktig liverglimt, Pedro(Tenerife), og David Silva(Arguineguin,riktig skrevet?), Valderon,Deportivo, er også fra samme sted som Silva bye the way :), men at Spania vinner, vet ikke helt, finale mellom Brasil-Spania hadde vært snacks da 8)
Søker svar på kvinnens gåte, i mellomtiden har jeg det j.....moro:)
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by liverglimt »

Helt riktig skrevet. Klar over Valeron. Vi har flere kommende stjerner fra øyene, men de er ikke landslagsspillere for dette VM. :)

Vi får se hva som skjer. Jeg ble litt småledd av når jeg nevnte Spania som min favoritt foran forrige EM. Vi vet hvordan det gikk. Grunnen til at jeg tror Spania kan dra det hele veien er at de har så mange rutinerte og gode spillere. Det kan bli utslagsgivende. Mange land har stjerner, Spania er spekket av dem. Men få av dem har nykker...
@liverglimt
User avatar
Thomp
Quizmaster
Quizmaster
Posts: 258
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:16 pm
Location: Hagan Nittedal

Re: Fotball-VM 2010

Post by Thomp »

8)
liverglimt wrote:Helt riktig skrevet. Klar over Valeron. Vi har flere kommende stjerner fra øyene, men de er ikke landslagsspillere for dette VM. :)

Vi får se hva som skjer. Jeg ble litt småledd av når jeg nevnte Spania som min favoritt foran forrige EM. Vi vet hvordan det gikk. Grunnen til at jeg tror Spania kan dra det hele veien er at de har så mange rutinerte og gode spillere. Det kan bli utslagsgivende. Mange land har stjerner, Spania er spekket av dem. Men få av dem har nykker...
Spillerne frmstår nå mer samlet, det så vi sit under EM, så jeg ser ikke bort fra at de kan gå hele veien, men jeg har nå min Brasil-tro da så...... 8)
Søker svar på kvinnens gåte, i mellomtiden har jeg det j.....moro:)
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Fotball-VM 2010

Post by dalers »

Og der hadde England hele FEM spillere i troppen fra Tottenham Hotspur Football Club. 5 av 23 spillere. Hmm...

Stolt, men litt usikker på hvor bra dette Englandslaget er :wink:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by MhepA »

Det er bra hvis de tørr å benke klippekortspillere som Gerrard og heller plassere en rask og brukbar kant på banen. England har jo Walcott også bruker de han ikke? :shock:

Og bruk for guds skyld Rooney og Defoe på topp istedenfor Heskey.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by eidurgud »

Walcott er jo ikke tatt ut til VM, og det er minst én god grunn til det..
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by MhepA »

Heller Walcott enn Gerrard på kant...
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by eidurgud »

Walcott er ikke god nok for England, uansett posisjon.
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Fotball-VM 2010

Post by dalers »

MhepA wrote:Heller Walcott enn Gerrard på kant...
*kremt* Blir nok Lennon på kant høyre. Mer målfarlig enn Walcott og DET behøver nok England...
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Fotball-VM 2010

Post by J I P »

Sjekk denne linken for full kontroll over kampdatoer, gruppene med mere: (Bruk Full screen view)

http://www.marca.com/deporte/futbol/mun ... glish.html

Mitt sålangt soleklare førstevalg for å holde oversikten over hvem spiller når.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by liverglimt »

Her er en link for de som bruker mac, last ned og importer i kalenderen.

http://www.apple.com/downloads/macosx/c ... tures.html

Synkroniser med din telefon, sett alarm på enkeltkamper så går du ikke glipp av noe som helst!
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Fotball-VM 2010

Post by Sulliken »

Det er så deilig å se at Hellas får bank :twisted:
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Fotball-VM 2010

Post by G-s-enz »

Det er enda mer deilig å se at Sør-Korea spille flott fotball :lol: Trur dem kan overraske positivt og faktisk gå videre,Nigeria er jo litt svekket og Argentina har en trener som gjør veien mellom himmel og helvette ufattelig kort.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Fotball-VM 2010

Post by brutus »

Sør-Korea er det beste offensive laget jeg har sett så langt, men har for svake midtstoppere til å kunne gå langt i mesterskapet.
DIXI
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Fotball-VM 2010

Post by Sulliken »

Dette kan bli en vanvittig morsom kamp siden Argentina allerede leder 1-0. De spiller forøvrig noe som ligner på 4-2-4 :lol: Her skal det satses
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Post Reply