Tabelltips for Tippeligaen 2010

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Tabelltips for Tippeligaen 2010

Post by Kesseboy »

Tre millioner er i seg sjøl ganske mye (17% ekstra av det forventede underskuddet), men å styre mot et underskudd på 17 millioner er ... interessant.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Tabelltips for Tippeligaen 2010

Post by brutus »

Vel, det er aksjeeiernes penger, i hovedsak Troms Krafts og Sparebanken Nord-Norges. Og det er de som har fastsatt budsjettet for 2010. En annen måte å se dette på er at de sponset TIL med 17 millioner dette året. Men det er også sagt at underskuddet skal fjernes eller ihvertfall reduseres betydelig i 2011 (budsjettet er ennå ikke klart). I så fall blir det tøft for TIL å opprettholde toppsatsningen i 2011. Heldigvis har vi en god spillerstall allerede. Og mitt tips er at aksjeeierne lar seg overtale til å drive med et større underskudd også neste år.
DIXI
Johnny
Posts: 246
Joined: Mon Apr 19, 2004 9:37 am

Re: Tabelltips for Tippeligaen 2010

Post by Johnny »

Du kan vri og vende så mye du bare vil på det, men faktum er at TIL har brukt 20 millioner mer en de har hatt inntekter denne sesongen. Mens resten av landet har innsett at de ikke kan drive slik så stikker man hodet i sanden og oppretter nye selskaper for og slippe unna gjelden.
Se bare på isbergetforumet, det er knapt nok noen som diskuterer økonomien i klubben. De få trådene som er der er lite reflekterte og de aller fleste mener at TIL skal hive ut mer penger på nye spillere.

Ser også at TIL rapporterer om at de skal kutte 15 millioner neste sesong. De starter prosessen med å hente inn 3 spillere som har 500k i lønn minst. Steffen Nystrøm hadde et greit kontraktsforslag fra godset når han skrev under for TIL, men fikk et langt bedre tilbud der. Hvordan skal man da kunne si til spillergruppen at vi må kutte i lønnen deres, men vi betaler flere spillere som ikke har bevist noe eller ikke har spilt en seriekamp på over 1 år over 500 i årslønn.
Det har blitt mange leiesoldater i klubben og jeg nekter å tro at disse har interesse av å kutte i lønnen sin.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Tabelltips for Tippeligaen 2010

Post by brutus »

For det første er det tøv at det ikke diskuteres økonomi på Isbergets forum. Her er en link til tråden "Røde tall for TIL" som foreløpig er på 33 sider: http://www.isberget.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=3558

For det andre skjønner du ikke hva det vil si at TIL nå er eid av to ulike aksjeselskaper. Det er ikke Tromsø Idrettslag som må dekke (det budsjetterte) underskuddet, det er aksjeeierne, først og fremst Troms Kraft og Sparebanken Nord-Norge. Det var selvsagt også aksjeeierne som i utgangspunktet budsjetterte med underskudd.

Dette er faktiske opplysninger, jeg vrir og vender ikke på noe. Men jeg forventer vel egentlig ikke at du skal forstå det jeg skriver.
DIXI
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: Tabelltips for Tippeligaen 2010

Post by Parelius »

Et budsjettert underskudd er fortsatt et underskudd, og jeg tipper at det ikke skal mange årene til før man også i Tromsø finner ut at det ikke er så lurt å gå med 20 mill i underskudd over lengre tid.

Greit, man har en rik bergenser og aksjonærer (i form av større bedrifter) som dekker gjelden. Men disse vil nødvendigvis gå lei av å dekke store kostnader.
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
Post Reply