Ingen vits i å sparke treneren

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Ingen vits i å sparke treneren

Post by Boombadila »

Ingen vits i å sparke treneren er en studie som er utført ved handelshøyskolen BI og tar for seg fenomenet sparking av treneren. I følge forskning dot no sin artikkel er det slik at lag statistisk sett gjør det bedre når de beholder treneren, kontra når de sparker den.

Nå har jeg jo ikke lest studien i seg selv, så datagrunnlaget kan være feil, men følgende er slående:
På litt lengre sikt gjør lagene som sparker treneren det faktisk dårligere enn de som holder fast ved sjefen. Over en periode på 15 kamper fikk klubbene som beholdt treneren 2,87 flere poeng en de som ga ham avskjed, viser studien.
Nesten tre poeng mer er relativt mye, det er en seier mer, eller tre uavgjort til.
Når man da også ser at de mener å ha belegg for følgende, så er jo spørsmålet om å sparke treneren blitt enda mer åpent:
Klubber som sparker treneren opplever at det går bedre i de fem første kampene etterpå, viser resultatene. Men; i klubbene som ikke sparker treneren inntreffer akkurat det samme.

Alt i alt en interessant studie, som er verdt lesningen. Og for de som vil sparke treneren, sier de jo faktisk følgende:
- Men vi bestrider ikke at det finnes gode og mindre gode trenere, og at det i noen tilfeller kan være riktig å kvitte seg med en trener, sier førsteamanuensis Jan Ketil Arnulf ved Handelshøgskolen BI, til forskning.no.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ihateikea
Posts: 14
Joined: Mon Sep 20, 2010 11:25 am

Re: Ingen vits i å sparke treneren

Post by ihateikea »

Interessant lesning. Det som hvertfall er sikkert er at alt for mange klubber sparker trenere uten å ha en plan og oversikt over en god erstatter. Det ansettes på måfå ofte, virker det som.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: Ingen vits i å sparke treneren

Post by Los-Loco »

Interessant lesing. Men jeg forsto ikke helt hvordan de klarte å få et reelt sammenlikningsgrunnlag. De lagene som sparket treneren er det jo greit med, da har man et målingsgrunnlag før og etter skiftet. Men når starter de å måle på de som IKKE skiftet trener? Forsto det slik at det var lag som slet de hadde sammenliknet med (ellers ville undersøkelsen ikke gi noe fornuftig svar), og når setter man da punktet for sammenlikning?

Forøvrig er jeg enig i at trenere sparkes for ofte. Samtidig er jeg av den oppfatning av at trenere generelt er for dårlige til å hente inn ekstern kompetanse når de ser at de selv ikke strekker til som motivatorer. Jonevret er brukt som eksempel i artikkelen. Det sier seg selv at han ikke ble noen dårligere trener på én sesong. Men alle prestasjonsgrupper vil oppleve perioder man sliter, og det er ingen selvfølge at den treneren man til enhver tid har er den rette til å dra gruppen opp av den "mentale sumpen". Henter man ekstern kompetanse til dette, kan treneren få fortsette og laget forhåpentligvis komme inn på vinnersporet igjen. Billigere og riktigere løsning, etter min mening.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply