Brutus sin skrytetråd om TIL!

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by brutus »

Glimtfan wrote: TIL er ingen storklubb har fått tak i Kara.
Beklager å måtte korrigere deg der. Ser vi på de fire siste årene under ett er TIL tredje beste norske klubb, og må dermed betegnes som en storklubb i norsk sammenheng.
DIXI
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by brutus »

Glimtfan wrote:Det deles forøvrig ikke ut medaljer for 4 sesonger totalt sett og det er vel neppe tilfeldig at du bruker 4 sesonger istedenfor 5, 6 eller 7:)?
Samme hva du sier så er TIL den tredje beste norske klubben de fire siste årene. Og må dermed regnes som en storklubb i norsk sammenheng.
DIXI
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by mortsto »

Brutus: Ja hvis du ser bort fra at TIL har en av de minste arenaene (i TL), kommer på 12.plass mht hjemmepublikum, på sisteplass ift publikumstekke på bortebane, har et middels budsjett, og stort sett blitt lavt prioritert ift tv-kamper og dekning i media, og KUN går ut fra tabellplassering de fire siste årene, ja da er TIL et storlag. :roll: (All ære for tabellplasseringen de fire siste sesongene forøvrig.)

Ellers heter tråden "Glimt 2011". Glimt sa vel i AN at de kommer til å ligge rundt 30 mill i budsjett de neste årene, noe som høres fornuftig ut hvis de klarer å få de inntektene i et såpass ræva år som 2010. Å si at en skal legge seg på 10-15 mill blir særdeles defensivt, synes jeg.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by brutus »

Når man skal avgjøre hvilke lag som er "storlag" i en gitt liga er det ingenting annet enn gjennomsnittlig tabellplassering de siste årene som kan telle. Brann har for eksempel mye publikum, men er et bunnlag fotballmessig. Og det er vel det vi snakker om?
DIXI
RS2-Gti

Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by RS2-Gti »

Det er nok mest folk som sier "boillj" som tror TIL er en storklubb. Som de si; roooooli nu!

Liverpool har ikke vunnet noe siden jernalderen, men det er ingen som nekter for at det er en storklubb?
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by mortsto »

Nei. Det er ikke det vi snakker om. Brann er et bunnlag, men ingen vil betvile at de etter norsk målestokk er et storlag. Jeg tror vi skjønner hverandre Brutus. Ingen grunn til å tvære mer på dette.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by brutus »

Haha, jeg skjønner godt moderatoren som synes at dette ikke hører hjemme i en tråd om Glimt. Nå har vi allerede tråden "Superlaget Tromsø" der jeg kan skryte av hjertens lyst, så dette burde vel egentlig plasseres der.
DIXI
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by brutus »

brutus wrote:
Glimtfan wrote:Det deles forøvrig ikke ut medaljer for 4 sesonger totalt sett og det er vel neppe tilfeldig at du bruker 4 sesonger istedenfor 5, 6 eller 7:)?
Hvis jeg tar deg på ordet og ser på de sju siste årene istedenfor de fire siste, har vi disse plasseringene siden 2004: 4, 8, 10, 6, 3, 6, 3 (hvis vi altså beholder tredjeplassen i år). Hvis vi summerer disse tallene og deler på sju får vi svaret 5.7. TILs offisielle målsetting er å bli blant de seks beste i Tippeligaen hvert år, og vi ligger altså gjennomsnittlig der.

Hvis vi ser på maratontabellen for årene 2004-2010 ser vi at TIL er det fjerde beste norske laget i perioden, bare Rosenborg, Vålerenga og Brann er foran: http://www.nifs.no/maraton.php?land=1&t=5&u=5696 TIL erobret i denne perioden 274 poeng. Til sammenlikning ligger Glimt på 15. plass med 121 poeng.

Hvis vi ser på hele perioden TIL har vært i Tippeligaen (1986-2010, i Adecco 2002) ligger vi på 6. plass med 811 poeng. Glimt ligger på 10. plass med 504 poeng. http://www.nifs.no/maraton.php?land=1&t=5&u=5696 I samme periode har TIL vært cupmestere to ganger. Det er altså ingen tvil om hvilket lag som har vært det beste i Nord-Norge de siste 25 årene.

Men før 1986 var vel Glimt det ledende laget i Nord-Norge? Ja, fordi dere hadde fire sesonger bak dere i Eliteserien. Glimt rykket opp i eliteserien i 1977 og ned igjen i 1980. Dere vant cupen i 1975, og tok både serie- og cupsølv i 1977. Åttitallet var et svart tiår for Glimt, der bunnen ble nådd i 1984 med spill i den daværende 3. divisjon (nivå 4). Glimt rykket faktisk ikke opp til eliteserien igjen før sesongen 1993. Hvis vi ser på Maratontabellen f.o.m. Glimts opprykksår i 1977 (altså ni år før TIL første gang rykket opp!) t.o.m. 2010 ligger Tromsø på 8. plass og Glimt på 10. plass: http://www.nifs.no/maraton.php?land=1&t=5&u=5696

Til slutt vil jeg minne om hva jeg begynte med å si, at TIL er det tredje beste laget i Norge hvis vi ser de fire siste årene under ett. Uansett hvordan vi snur og vender på det er TIL det beste laget nord for Trøndelag, og fortjener uten tvil hedersbetegnelsen "Nord-Norges stolthet". :wink:
DIXI
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by Kesseboy »

Uansett hva slags tullestatistikk du drar opp, mener du? :wink:

Man kan jo kanskje måle suksess i antall medaljer. Der har vel TIL, så vidt jeg kan huske, ett sølv og tre bronse i serien, to cupgull (0,1,3/2,0), mens Glimt har tre sølv i serien og én bronse, samt to cupgull og tre finaletap (0,3,1/2,3). Eller har jeg glemt noen TIL-triumfer? Har hørt rykter om at fotball handler om resultater.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Thomp
Quizmaster
Quizmaster
Posts: 258
Joined: Fri Mar 12, 2004 12:16 pm
Location: Hagan Nittedal

Re: Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by Thomp »

ikke for å være surmaget, men MÅ det være 2 tråder som omhandler Tromsø på dette forumet?

Makan tror jeg ikke finns på andre suporterforumer rundtomkring.
Søker svar på kvinnens gåte, i mellomtiden har jeg det j.....moro:)
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by brutus »

Kesseboy wrote:Har hørt rykter om at fotball handler om resultater.
Fotball må betraktes som ferskvare. Gamle bragder er hyggelige å mimre over, men ny framgang både lukter og smaker bedre.

Thomp: det er moderator som har opprettet denne tråden.
DIXI
tjongs
Posts: 2583
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by tjongs »

Hvorfor i himmelens er ikke dette tullet slettet, evt flettet inn i Tromsø-tråden (som definitivt burde byttes navn på). Dette er glimtforum.net, ikke polardegos.com.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by bjornage »

At TIL har hatt gode resultater de siste årene er ikke til å stikke under en stol, men de er på ingen måte noen storklubb i norsk sammenheng og kommer ikke til å være det før de drar "store" tilskuertall og/eller utfordrer om titler, noe de ikke gjør eller er i nærheten av å gjøre. At de vaker rundt medaljeplass har lite å si, Glimt gjort det nok av ganger på 90-tallet uten at noen påberopte dem storklubb-status. Faktum er at TIL har det 5. laveste tilskuersnittet så langt i sesongen, og ligger i skjiktet sammen med andre giganter som Haugesund og Sandefjord når det gjelder tilskuertall. Til tross for sitt pulserende uteliv, urbane folk og generelle nordens paras-virksomhet som er i en by med 60000+ innbyggere er det saktens ikke mange som gidder å gå på kamp selv nå når klubben deres har blitt stor.

De eneste store klubbene i norsk målestokk er Rosenborg, VIF, Brann og kanskje Viking hvis vi tar tilskuertall alene. Til tross for at Brann er et bunnlag har de fremdeles ferskvarer i trofeskapet sitt.

Man kan si mye positivt om TIL, men at de er noe større enn mellomstor er bare feil. Og at de er blant de tre beste klubbene i landet over de siste årene kjøper jeg ikke. I tippeligaen er det 1. plass og 14., 15. og 16. plass som har noe å si, resten er bingo og det vet alle.
Last edited by bjornage on Thu Oct 14, 2010 1:56 pm, edited 1 time in total.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Brutus sin skrytetråd om TIL!

Post by liverglimt »

Der var siste ordet sagt i denne tråden. STENGT. :)
@liverglimt
Locked