Tippeligaen 2011

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2011

Post by bjornage »

Jeg har bare sett noen få matcher, men jeg liker opplegget. Litt mer løssluppent enn TV2, Bernt Hulsker er overraskende morsom og Steinar Nilsen er bra som programleder. Mindre dommerfokus, mer humor og fotballfag. Sånt kan man like. Selv om det ikke er HD.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Tippeligaen 2011

Post by Boombadila »

Bernt gjorde et godt inntrykk på nsa-seminaret ja, og der vektla de at de skulle være faglig sterk, og lage seg en egen nisje som var anderledes enn tv2-greia, slik at folk skulle se forskjell.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2011

Post by Sulliken »

De fotballfaglige analysene til Steinar Nilsen under matchen er et spenstig innslag og en god Idè. Men problemet mitt med det er at det er Steinar Nilsen =)
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2011

Post by bjornage »

Stabæk er ferdig i Telenor Arena. http://www.budstikka.no/sport/stab%C3%A ... -1.6338066

Gymsalen ble ingen stor suksess gitt, 35 millioner i året i leie er også helt vanvittig. Jeg lurer på hvor de ender opp nå.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Tippeligaen 2011

Post by Boombadila »

Kjenner jeg blårussen rett så får de vel en stiftelse opp og går.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Tippeligaen 2011

Post by brutus »

Stabæk uttalte for et par uker siden at det er uaktuelt å ruste opp Nadderud til tippeligastandard, og at Ullevaal er alternativet hvis de må ut av Fornebu Arena.
DIXI
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2011

Post by bjornage »

Ullevaal kommer til å se verre ut enn gresset til Mjøndalen hvis VIF, Stabæk og landslaget skal spille på den i løpet av en hel sesong.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Tippeligaen 2011

Post by Masinga »

Ullevål bør tåle en kamp i uka. Slitasjen er større når Bon Jovi spiller der!

En annen sak er at Stabæk hører overhode ikke hjemme på Ullevål eller innenfor Oslos grenser.
Masinga
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Tippeligaen 2011

Post by Boombadila »

NFF tjener jo penger som andre folk bytter sokker, så de burde jo kunne sette av penger til gress, men det er vel ikke sexy nok...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Tippeligaen 2011

Post by Shredd »

Ullevaal talte det nå høvelig godt når Lyn og Vif delte den.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2011

Post by bjornage »

Skjelbred er så godt som klar for Hamburg (Sportsdirektør Frank Arnesen uttalte nettopp til tysk presse at han har fulgt han siden han var 15 år og vil mest sannsynlig gå rett inn på laget) og en avtale vil være klar iløpet av svært kort tid. Samtidig nekter Lustig å signere ny kontrakt og kan forsvinne allerede nå i ferien. Jeg klarer ikke se hvordan RBK skal kjempe seg tilbake til gullstriden hvis de mister to av sine beste spillere nå i sommer med mindre de har skikkelige gode erstattere klare.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Tippeligaen 2011

Post by Masinga »

Artig at Skjelbred får prøve seg i Bundesliga! Men for RBK er det alvorlig at en av "kontinuitetsbærerne" forsvinner, enten i sommer eller til nyttår. Skjelbred er også en "local boy". RBK er avhengig av en stamme med spillere fra Trøndelag. Det er ikke bare å fylle opp med svensker og tro at trønderpublikummet vil være like hengivne.
Masinga
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2011

Post by bjornage »

De har jo en del flere lokale igjen. Markus Henriksen får vi nok se mye stort fra i årene som kommer, Bakenga ser ut til å slå igjennom også har de han nye karen fra Levanger (Svensson?) som begynner å gjøre seg bemerket i tillegg til Wangberg og Åsen som også er veldig spennende spillere. Det spirer og gror i RBK også, og de satser langt mer på lokale talenter enn de får kred for.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Tippeligaen 2011

Post by FSHelgeland »

Molde ser mer og mer ut som et lag som kan ta gullet. Ole G begynner virkelig å få sving på laget der nå.
Tippeliga 2015
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2011

Post by bjornage »

Må si Godset imponerer meg igjen og igjen. De røk ut mot Atletico Madrid men kan være stolte av prestasjonene i begge matchene. Offensiv stil, kommer til gode muligheter og trøkker på. Jeg har virkelig fått sansen for dem, under Fagermo syns jeg de var et av de kjedeligste lagene noensinne og hatet å se dem spille, men Deila har virkelig fått sving på sakene og spiller skikkelig god fotball. Og det uten rike onkler, store sponsoravtaler eller andre store inntekter. Budsjettet er på 45 millioner og de har ikke særlig mer enn 4000 på kampene sine, det er beundringsverdig.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2011

Post by Sulliken »

Da kan man vel føle seg sikker på at Start rykker ned.

Mons Ivar Mjelde før kampen mot Sogndal i dag: Vi har forberedt oss god, og fredagstreninga var den beste siden jeg kom hit.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Tippeligaen 2011

Post by Masinga »

Sulliken wrote: Vi har forberedt oss god, og fredagstreninga var den beste siden jeg kom hit.
Dette er vel omtrent noe av det verste en trener kan si. Du har så rett, så rett, Sulliken!

Det ser ut som Start er redningsløst fortapt. Jeg regner med at Sarpsborg slår følge. Forsvarsspillet til Sarpsborg var grusomt mot VIF. Men hysj, ikke si noe til VIF om dette. De tror sikkert at alt er i orden igjen.
Masinga
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Tippeligaen 2011

Post by Boombadila »

VIf tror vel alt er i orden nå, jeg regner med at det er stille i fjøset der neste kamp. Ikke det at man har hørt noe av klanen i år.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Tippeligaen 2011

Post by mortsto »

Beregninger fra Norsk Regnesentral
http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/ar ... d=10010350
Gullet går til Molde (beregninger før dagens seier) og Start og Sarp går ned.
Glimtfan
Posts: 2420
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:37 am

Re: Tippeligaen 2011

Post by Glimtfan »

Molde imponerer ingen for tiden, men sterk seier på en dårlig da og de fortsatt store favoritter. Er likevel fortsatt 7 kamper igjen for Molde og det skal ikke veldig mye roting til før de har TIL eller RBK i nakken. TIL har hjemmekamp mot Molde igjen og bedre målforskjell.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Tippeligaen 2011

Post by mortsto »

http://www.dagbladet.no/2011/09/19/spor ... /18195141/

Atter mer prat om reduksjon av antallet lag i TL. Denne gang av Esten O Sæther som har formuleringsferdigheter og logisk oppbygning som den jevne supporter rundt stengetid natt til søndag, og som under overskriften "Sesongen er reddet. Betyr Åråsen-festen færre lag i Tippeligaen?" forteller om en eller annen festkamp mellom ett Oslolag og ett nestenOslolag som samlet imponerende 8300 tilskuere. Hvordan han drar linjene fra denne kampen over til at den skulle være et argument for å skjære ned på antallet lag, klarer jeg ikke helt å skjønne ut i fra artikkelens innhold, men noe må det da være siden han jevnlig får spre sin klokskap i en av landets største aviser?

Ellers synes jeg tilhengerne av 16-lagsserien som vanlig peker på gode grunner til at tilskuertallene går nedover, som det faktum at (de for gode) medieavtalene gjør at en for noen få kroner kan få en overdose norsk fotball inn i stua, noe NFF sjelden eller aldri snakker om, og det faktum at fotballrunden nå er spredt ut over fire av sju dager.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2011

Post by bjornage »

Tullball igjen, og jeg har vanskelig for å forstå argumentet til Sæther.

Billettprisene må ta sin del av skylda, selv når man skal se Glimtkamp må man må man betale minst 150 kroner (hvis man ikke vil sitte på Toyota) og 250 kroner for en god plass på Diadora og vi er billige i forhold til mange andre klubber i tippeligaen. Samtidig tror jeg også mange blir lei av den konstante fotballdekningen med kamper fredag, lørdag, søndag og mandag, og andre som ikke er så innbitte supportere sitter heller hjemme og ser gratis fotball på Max, TV2 og TV2 Zebra i langt mer komfortable omgivelser istedenfor å punge ut med kampbillett+reise+mat og drikke som fort kan nærme seg 400-500kr per kamp for de som ikke bor i nærheten av stadion. TV2 sitter nærmest med all makt nå, og har enorm innflytelse. Jeg tror den massive promoteringen av engelsk fotball også har hatt en stor effekt. Mange av storkampene i England spilles som oftest søndags ettermiddag, samtidig som runden vår her. Det hadde forsåvidt vært spennende å sett tilskuertallene i norge sammenlignet med når det spilles og når det ikke spilles kamper i england.

Og hvis vi reduserer antallet lag, blir det sportslige noe særlig bedre? Jeg tviler. Store klubber kan fortsatt finne på å rykke ned, og da tror jeg nok pipa til Sæther & co får en helt annen lyd. Men klart, det er jo lett å skylde på tett kampprogram og får dårlig sportslig nivå når fotballgudene i VIF blir ydmyket av småklubber fra distriktene som Sogndal, Haugesund og Tromsø. Media vil ha høyere seertall, lesertall, klikk og oppmerksomhet. Ingen bryr seg om at Tromsø gjør det bra og at Molde er i ferd med å vinne sitt første seriegull noensinne - Alle blikk går mot VIF - LSK (Som TV2 kaller "det største oppgjøret i norsk fotball", hørt sånt vås!) og Manchester United-fokusert journalistikk mot Ole Gunnar Solskjær. Den norske fotballdekningen er flau til tider, på tross av at de har pumpet enorme summer i fotballen er den fortsatt tabloid som det, med stort konfliktfokus, uforståelig hype og opphausing (jmf. VIF - LSK) og klar favorisering av større lag. Ikke at det er et særnorsk fenomen, TV2 har igjennom alle år sett til formulaen Sky Sports har kjørt i england og gjort akkurat det samme - bare at det faktisk høres litt troverdig ut når eksperte der snakker om "verdensklasse".

Å endre tippeligaen til 12 lag vil ikke gjøre noe som helst hverken med kvaliteten, men det vil sikkert gjøre det enklere for VIF å komme i gullstriden.

PS: En bekjent av meg i tyskland kjøpte seg sesongkort til Bayer Leverkusen denne sesongen og betalte knappe 300 euro (2300 kroner) for det, og det var ikke det billigste kortet heller. Hva får du for 2300 kroner i året her? Klart, det er forskjell på norske klubber og en storklubb som Leverkusen, men NFF og media bør virkelig få seg et nytt perspektiv på fotballen her til lands.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Tippeligaen 2011

Post by Kesseboy »

RBK får 15 millioner å kjøpe for: http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/ar ... d=10038554.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2011

Post by Ville Lehtinen »

Kjære Semb, hadde det vært kvalikspill i årets eliteserie, ville ikke bunnstriden ha vært avgjort to måneder før serieslutt.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Tippeligaen 2011

Post by mortsto »

http://fotball.adressa.no/eliteserien/article210155.ece
Henning Berg om tilskuerflukten fra norsk fotball:

Berg mener det totale TV-tilbudet kveler fotballsupporteren.
I dag kan du fra TV-stolen kjøre slalåm mellom eliteserien (TV 2 og Max), Premier League (TV 2), Mesterligaen (Viasat), La Liga, engelsk ligacup, Æresdivisjonen og Serie A (Canal +), Bundesliga (Eurosport 2) og den norske cupen (NRK).
- Eliteserien måles opp mot Premier League, Champions League og La Liga. Alle blir vist i Norge og får mye oppmerksomhet, selvsagt med rette. Men det totale tilbudet går ut over noe. Spørsmålet mitt er: Hvordan kan vi i Norge håndtere den oppmerksomheten disse ligaene får? Hva kan vi gjøre for å få folk tilbake på tribunen igjen? Er det riktig at alle kampene skal gå på nettet? Skal det være slik at kampene spilles på tre, fire forskjellige dager i uken? Er en sesong som strekker seg fra midten av mars til ut november ødeleggende for fotballinteressen, spør Berg
Post Reply