Generell Fotballprat

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Den vanskeligste oppgaven til dommeren er vel at han til en hver kamp skal "hit the mean", dvs at han ikke skal dømme for liberalt, men ei heller for strengt. For å finne denne balansen må han jo utøve skjønn, noe som åpner rom for kritikk.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Men som også gjør fotballen organisk. Dilemma!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Vil fjerne fire klubber og dele opp Tippeligaen:
32 serieomganger
Her er noen av de viktigste konklusjonene seriekomiteen gjør:

• Tippeligaen bør bestå av 12 lag.
• Alle møter hverandre hjemme og borte i de første 22 serierundene.
• Deretter deles ligaen i to: De seks øverste i en mesterskapsgruppe, resten i en nedrykksgruppe.
• De seks øverste spiller mot hverandre hjemme og borte, og det samme skjer med de seks lavest plasserte. Totalt vil hvert lag da ha spilt 32 kamper.
• Laget med flest poeng på 32 kamper, er seriemester.
• Laget med færrest poeng rykker direkte ned. Det nest nederste må ut i kvalifisering.
• Adeccoligaen består som nå, men bare ett lag går rett opp. Lag 2, 3, 4 og 5 spiller om retten til å møte lag 11 fra Tippeligaen i kvalifisering.
http://www.dagbladet.no/2012/01/19/spor ... /19860697/

Selv biter jeg meg merke i argumentasjonen om at det blir færre lag å spre de gode spillerene på, og tenker at om vi tenker logsisk på det, så er det jo bare å redusere til to lag som møter hverandre 18 ganger....
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell Fotballprat

Post by mortsto »

Jeg håper virkelig ikke Semb og supperådet får det som de vil. :evil:
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Semb har drukke maling, Han Semb har drukke maling..

(synges til ertetoner)

Fan for en sopp!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Ville Lehtinen »

Han Semb sku ha hatt en kval i fiseringen!
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

Butinox-spannet må ha gått på rundgang. Av alle serieformat de vil innføre så velger de nå altså in hybrid av det skotske og belgiske. Jeg blir målløs. I mine øyne vil dette drepe mye av interessen. Regner de med at f.eks VIF-fansen vil dukke opp hvis Vålerenga må spille nedrykksgruppa uten mulighet til å havne høyere opp på tabellen? Helt latterlig forslag. Og en nedrykksplass? Hah!
ingen87
Posts: 7096
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Skjønner ikke hvor de vil med dette! Skal liksom serien bli MER interessant på bakgrunn av at de deler opp lagene midtveis? Sikkert bra for de lagene som greier å stabilisere seg blant topp 6, men de vil jo ha gigantiske fordeler vis a vis bunn 6. Nivåforskjellene i norsk fotball vil bli enorme, omtrent sånn som man ser i Skottland med Rangers og Celtic. Spørsmålet er om dette kan være positivt? Antakeligvis positivt for 2-3 lag (Brann, RBK og Enga), men nekter å tro at Sogndal, Odd, Fredrikstad vil ha noen som helst gevinst av et slikt system. Heller motsatt... I tillegg til at man får denne segregeringa så vil det dessuten bli tilnærmet umulig å komme seg fra Adecco til Tippeligaen.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Foreslår at vi begynner med åtte lag. Så, etter en runde der RBK får hjemmekamp mot hvert av de andre sju lagenes b-lag, rykker de to nordligste lagene utenom RBK ned. Da har vi seks lag igjen, og deler opp ligaen i seks. Hvert lag spiller fjorten internkamper mot seg sjøl, og melder inn hvor lyst de har på pokalen, der RBK-RBK2 vises hver søndag på TV2. Når RBK da blir utropt til serievinner, cupvinner og vinner av fair play-plassen kan de andre lagene spille Royal League mot hverandre, der hjemmekampene skal avvikles minst femti mil fra lagets egentlige hjemmebane.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

neineinei, NFF vil jo ha RBK, RBK2, RBK3, VIF, Brann og Viking i serien. Det blir de 6 øverste lagene, slik at RBK er garantert europa.

Men hvorfor ikke gjøre det ordentlig: 16 lag, to kamper i uka, to rykker ned, og et lag spiller kvallik mot lag nummer 3 i addecco?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell Fotballprat

Post by Shredd »

Frykter veldig det de prater om nå, spesielt kombinert med dette pratet om å gi investorer mer makt. Kjøp billig, selg dyrt betyr det i mine ører. Og ikke faen om norske klubber selger billig til hverandre, så det blir mer import av billige afrikanere og øst-europeere. Det kan godt hende at det styrker norsk klubbfotball, men landslaget styrker det aldeles ikke. Og ikke interessen heller.

Artig er det jo at de 2 som er mest for dette forslaget er Hareide og Semb, som vi jo alle vet har hatt storsuksess med landslaget, så de vet jo selvsagt hva som fungerer der :lol:

Og skulle noen bli støtt av ordet faen, så beklager jeg ikke. Ikke faen.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Ville Lehtinen »

Kesseboy wrote:Foreslår at vi begynner med åtte lag. Så, etter en runde der RBK får hjemmekamp mot hvert av de andre sju lagenes b-lag, rykker de to nordligste lagene utenom RBK ned. Da har vi seks lag igjen, og deler opp ligaen i seks. Hvert lag spiller fjorten internkamper mot seg sjøl, og melder inn hvor lyst de har på pokalen, der RBK-RBK2 vises hver søndag på TV2. Når RBK da blir utropt til serievinner, cupvinner og vinner av fair play-plassen kan de andre lagene spille Royal League mot hverandre, der hjemmekampene skal avvikles minst femti mil fra lagets egentlige hjemmebane.
:lol: :lol: :lol:
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Generell Fotballprat

Post by Frodo Baggins »

Boombadila wrote:
• Tippeligaen bør bestå av 12 lag.
• Alle møter hverandre hjemme og borte i de første 22 serierundene.
• Deretter deles ligaen i to: De seks øverste i en mesterskapsgruppe, resten i en nedrykksgruppe.
• De seks øverste spiller mot hverandre hjemme og borte, og det samme skjer med de seks lavest plasserte. Totalt vil hvert lag da ha spilt 32 kamper.
For guds skyld så håper jeg at de ikke vedtar slik mumbojumbo.. En serie skal avgjøres etter at alle lag har spilt mot hverandre ett likt antall ganger. Dette tullet er i mine øyne bare vås.
Teoretisk sett, ved en jevn serie, så kan faktisk lag nr. 7 etter 22 runder være det laget som tar mest poeng i løpet av en sesong. Men på grunn av slike idiotiske splittinger etc, så kan de max. bli nummer 7!
Ved de har gjennomført dette i Skottland, og er det noen som vet om publikumsinteressen økte på grunn av dette? Og ble Skotsk fotball ble bedre i europeisk sammenheng av dette? Svaret her er vel nei, Skottland har vel gjort det elendig i e-cupene i de siste årene.
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

Det virker som at dette forslaget har blitt latterliggjort av de aller fleste nå, så det virker utenkelig at det kommer til å skje noe mer med det nå.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Eneste som kan (delvis?) forsvare en sånn deling av sesongen er i mine øyne om man har et sluttspill, sånn som diverse idretter borti junaiten driver med. Men det vil vel konkurrere ganske stygt med cupen, så ... neitakk.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Generell Fotballprat

Post by mortsto »

http://www.himolde.no/db/29/4123.pdf Artikkel som tar for seg argumentene som blir lansert vedrørende endring av antall lag. Anbefales!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell Fotballprat

Post by eidurgud »

Phil Dowd slaktes

"«Ikke glad! Hvordan kan jeg forhindre at den treffer hånda når den treffer foten først!» tvitret Richards etter kampen."

Vel, du kan forhindre at ballen treffer handa med å la være å strekke den opp slik.

Graham Poll, som i sin tid delte ut tre gule kort til en spiller før han viste han ut, skriver:

- For det første, Richards var to meter unna da skuddet gikk og handa var i naturlig posisjon. Det var et uhell. I tillegg til det traff ballen armen hans etter at den først gikk i foten.

Om han er to eller ti meter unna har ingenting å si. Naturlig posisjon? Jaha? Trodde det var fotball som var spillet, ikke basketball. Uhell? So what?! Hands er hands. Og ballen treffer svært ofte en fot før den treffer ei hånd. FOTball, remember? Idiot..

Straffen var soleklar [punktum]
ingen87
Posts: 7096
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Jeg er enig med deg. Situasjonen blir nok litt oppillnet siden City bare et par minutter i forkant burde hadd straffe når Dzeko blir klønete sparket av Adam.

At Richard holder begge hendene ut på den måten, mener jeg er mer et tegn på å gjøre seg stor enn en naturlig blokkeringsposisjon. En naturlig posisjon på hendene ville vært bak kroppen, for det er der de vil havne om målet er å strekke seg lengst mulig etter en ball.
Image

Dette er hvordan jeg tolker at hendene vil være ved naturlig plassering
Image

Micah Richard drar fordelen av å gjøre seg stor med å strekke ut hendene i blokken. At ballen kommer fra kort hold, samt skifter retning i hans egen fot mener jeg er irrelevant. Det som jeg mener er utslagsgivende for straffen er den klønete armplasseringen, som gjør at han drar nytte av hendene for å blokkere skuddet. Siden ballen er på veldig god tur mot mål så mener jeg at straffa er helt korrekt.

Synes det er tullete av Poll å legge seg opp i dette! Han har strengt talt et rufsete rulleblad på Anfield. Normalt gidder jeg ikke å bruke så mye energi på å diskutere handssituasjoner, da det virker som om alle tolker de ulikt. Men denne har fått såpass mye oppmerksomhet, og min vinkling av synet på hands i feltet forsvarerer Dowd i denne situasjonen.

I Norge blir det hands om spilleren står en halvmeter unna, og ballen blir lobbet med vilje opp i hendene. Eventuelt når spillerne står med ryggen til ballen og den snidder borti albuen/skuldra.. Richards skulle prøvd en sesong i Tippeligaen.

EDIT: BYTTA BILDE. VAR VANSKELIG Å SE BALLEN PÅ DET FØRSTE BILDET JEG LA UT. HER SER MAN TYDELIG HANDSEN, MEN SOM SAGT BALLEN KOMMER VIA FOTEN.
Last edited by ingen87 on Fri Jan 27, 2012 12:10 am, edited 1 time in total.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Formuleringa i laws of the game sier noe om "intent", altså forsett. Dette med hendenes naturlige stillinger er en konsekvens av det. Det er *ikke* slik at alle hender som berører ballen er straffbar hands, men i de situasjoner der en spiller fører hendene sine slik at de ikke inngår som en naturlig del av bevegelsen for øvrig, eller der en spiller beveger hendene for å gjøre seg større, tolkes dette som at handsen er med forsett. Har ikke sett situasjonen det snakkes om, men generelt vil det at ballen treffer en fot el. og speetter opp i handa kunne være "formildende" for spilleren da forsettet blir langt mer utydelig.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

Har sett de der gå begge veier. Jeg syns det var litt strengt, og tror ikke noen ville klaget hvis den ikke hadde blitt gitt.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Generell Fotballprat

Post by eidurgud »

Kesse, det er helt klart at ikke alle tilfeller av hands er straffbare! Hadde MR stått rett opp og ned, med armene ned, hadde jeg ikke reagert dersom ballen hadde vært innom en arm, men her slenger han seg ned for å blokkere et skudd. Ballen treffer armen som er strukket ut fra kroppen. Det er ingenting naturlig med måten armene til MR er i dette tilfellet. At ballen treffer føttene hans før den endrer retning i armen har ikke noe å si. Ballen hadde retning mot mål, og MR endrer den ved hjelp av armen sin. Soleklar straffe.
ingen87
Posts: 7096
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Har bytta bilde på posten lengre opp. Dette for å vise bedre sammenlikningen av hva jeg mener er en naturlig posisjon å ha hendene, kontra unaturlig (gjøre seg stor).
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Derfor kan Bakenga glede seg til 01.07.2027. Litt interessant om nederlandske og belgiske lønnsordninger.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7096
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Fascinert over kampen mellom Inter og Palermo:
Resultat: 4-4
Milito: 22, 55, 61, 69
Miccoli: 52, 66, 85
Matovani: 1

Kan ikke være ofte at det scores 7 mål fordelt på to spillere, i løpet av èn kamp?
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Eller enda verre -- at to spillere seg imellom skårer fem mål på 17 minutter?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply