Generell Fotballprat

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

På en måte er jeg glad for at det er innført. På den andre siden er jeg bekymret for hva veien er videre. Jeg er i mot videodømming generelt og håper ikke det vil blir det neste steget etter dette.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Dette erså vidt jeg har forstått et varslingssystem som skal fortelle dommeren on the spot om ballener inne eller ikke, lit ala vibrasjonsgreia når assistentdommer vil hakontakt med hoveddommer.
Ikke type "stoppe kampen for å se nøyere etter"
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Hmm, kanskje noe jeg må skrive om ja.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell Fotballprat

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg syns prinsippet om at fotball skal ha samme regler og forutsetninger på løkka som i VM-finalen er flott, og mye av dette forsvinner med mållinje-teknologi. Samtidig ser jeg jo at fotballen er big business, og at feildømming kan koste et lag flerfoldige millioner kroner. Vrien sak, men jeg håper at slik teknologi vil kun brukes i store turneringer. Det er jo selvfølgelig en utopi.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

Så dukker det opp flere problemstillinger - er systemet til å stole på? Vi har sett noen ganger (Chelsea mot Spurs i FA-cupen i fjor om jeg husker rett) der selv etter utallige repriser er det ingen som er i stand til å slå fast at ballen var over streken eller ei. Og så lenge det er rom for kontrovers og usikkerhet vil det alltid være protester all den tid det som oftest vil uansett koke ned til meningen til en person å avgjøre om denne sensoren fungerer som den skal.

Det er litt av poenget mitt med videodømming også. Selv om man får det på video vil det uansett være meningen til dommeren (eller videodommer) som tar avgjørelsen. Og hvor lenge må vi vente da? Fans, trenere og spillere i toppfotballen maser stadig etter videodømming - jeg tror ikke det vil løse noe særlig av problemene, og det vil skape mange nye problemer.

Min mening: Behold alt som det er nå. Det er mangelen på stopp i spillet, det faktum at klokka alltid går og ikke minst dramaet som gjør fotball til verdens beste sport. Worst case blir at vi ser en viktig kamp som blir ødelagt av trenere og spillere som skal utfordre dommeren med å kreve videoavgjørelse for å stoppe spillet og dra ned tempoet mens de løper bort til sidelinja for å se videoen. Da lurer jeg på hvor mange ganger de må se en takling i slow-motion for å avgjøre om det skulle være frispark eller ikke.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell Fotballprat

Post by Cheese Smirnoff »

... og ikke minst hvor mye mannskjit Davy Wathne klarer å lire av seg på den tiden. Grøss.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Det er visst ikke videodømming akkurat. Men sensor i ball og i målet. Dommer vil få beskjed i real time. Uten stopp i spillet.
Det er slik jeg har skjønt det.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Det er vel helt vanlig å ha en klausul i arbeidsavtalen at men ikke kan ta seg jobb i en konkurrerende bedrift mens du er ansatt, og gjerne med en karenstid etter arbeidsforholdet er opphørt. Jeg syns det er rart om ikke TV2 har noe slikt i deres kontrakter.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Litt rart å se Eto'o spille i gult.. Og egentlig en litt våt drøm og..

Kampen Newcastle-Anzhi
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by J I P »

Jeg er litt overrasket over at Sandnes får lov til å beholde lisensen med en slik standard på banen.

Lisenskravene dekker ellers det aller meste, men ikke det aller viktigste - spillerflata!

http://sandnesposten.no/index.php?page= ... hetID=6906
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Er igrunn litt enig med deg; når man ser tilbake på hvordan standarden har vært på mange stadioner opp gjennom årene.. Likevel mener jeg at banen må være generelt dårlig for at det skal føre til kosekvenser. Når NFF setter opp seriestart midt i mars, kan de ikke forvente grønne plener i hele landet..

Slik som Alfheim, Aspmyra, Fosshaugane, Gjemselund og ikke minst Briskeby så ut i sine glansdager, mener jeg burde være grunnlag for å miste lisensen. Dette var gresstepper som var brukbare i juli måned, ellers var de ræva.. Takk gud for kunstgress!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Veldig generelt dette. men pytt, pytt.
Vålerenga Vertshus har pusset opp på dass
Image

Juvenil fotballhumor på sitt beste :lol:
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Sykt skuffende! Jeg blir degradert fra keeper til offensiv midtbane i generalprøven før seriestart.. :shock:
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell Fotballprat

Post by Cheese Smirnoff »

Har du Kåre Ingebrigtsen som trener?
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Skulle tro det.. Men nei.. Noen aktive idrettsutøver som kan gi meg tips til bedre utholdenhet i løpet av ett døgn? :)
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell Fotballprat

Post by Shredd »

I løpet av et døgn? Spar krefter og spring kun på de ballene du vet du vinner blir mitt tips da.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Boombadila »

Eventuelt ta med halga og lek vinnie Jones.... :p
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell Fotballprat

Post by Cheese Smirnoff »

Shredd wrote:Spar krefter og spring kun på de ballene du vet du vinner blir mitt tips da.
Med andre ord: gå inn i Berbatov-modus.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell Fotballprat

Post by Shredd »

Absolutt, men så lenge man putter er det ingen som klager
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Generell Fotballprat

Post by Cheese Smirnoff »

På 6.divisjonslaget jeg spiller på er store deler av spillerstallen i slik modus hver kamp, hver trening, hver eneste sesong.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell Fotballprat

Post by Shredd »

Høres ut som et lag for meg! Kanskje jeg må ta opp fotballkarrieren igjen når jeg flytter til Trondheim til høsten.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell Fotballprat

Post by MhepA »

Jeg føler ikke vi kommer unna diskusjonen omkring antall lag i Tippeligaen/Adeccoligaen og seriestart osv.
For jeg synes det virkelig ikke ligger noen som helst grunnlag for så mange lag i Tippeligaen og Adeccoligaen som det gjør nå.

I Tippeligaen starter vi sesongen 15. mars. Da er som regel ikke snøen forsvunnet i Kristiansand engang. I Adeccoligaen starter vi sesongen 7. April, noe som er litt mer humant, men fortsatt alt for tidlig. Dette skaper store problemer for lag som Follo og Hødd. Vi blir nødt til å utsette kamper i begynnelsen av serien. Jeg vil argumentere for at det blir et høyere nivå i Tippeligaen og Adeccoligaen om vi hadde fjernet to lag fra hver divisjon. Det blir mer publikum, bedre baner/bedre kamper, bedre lag. Og da forhåpentligvis vil det gi en effekt av at noen lag utpreger seg bedre i toppen av norsk fotball, noe som vi ser at vi absolutt trenger.

Det norske seriesystemet burde gå tilbake til sånn som det var for 10 år siden. 14 lag i Tippeligaen, kvalik for tredje sisteplass i TL mot tredjeplass i Adecco.
Last edited by MhepA on Sun Apr 14, 2013 2:17 pm, edited 1 time in total.
Post Reply