Generell Fotballprat

Moderator: Larsen

Svar
Brukeravatar
ingen87
Sted: Saltdal
Kontakt:

Re: Generell Fotballprat

Legg inn av ingen87 » man jun 04, 2018 10:08 am

Når starter nedtellinga ved utspill fra keeper? Ser veldig mange keepere "slenger" seg unødvendig på slutten av kampene, for så å ligge nede 10-12 sekunder før de reiser seg og bruker 10-12 sekunder på selve utspillet. Et av de mest ekstreme tilfellene (kanskje litt farga av stundens alvor) var Iven Austbø mot Glimt i nest siste serierunde i 2016.

Hver gang ballen gikk inn til keeper slang han seg fremover, og lå på ballen og ruga selv om det ikke var Glimt-spillere i nærheten. På J-feltet talte vi sekundene på hvert utspill (ikke femmeter), og det gikk over 15 sekunder nesten hver gang. Til tross for at publikum talte sekundene, og at dommeren ble tydelig oppmerksom på tidsbruken så skjedde det ingenting. Hverken indirekte frispark for brudd på 6 sekundsregelen, eller gult kort. Dette er sakset fra vglive: 60. min: Kraftig pipekonsert mot Iven Austbø hver gang Viking-keeperen har ballen nå. Bruker alt han har av tid på hver eneste situasjon nå, Austbø.

Dette ble altså skrevet i det 60 minutt. Enda var det en halvtime igjen, og han fikk lov til å fortsette med uthalinga ut kampen.

MEN når det er sagt, føler jeg at dette er en del av spillet, og vi har selv hatt keepere selv som har holdt på på samme måte (Londak). Det som frustrerer meg er regelverket som aldri blir fulgt (6 sekunder!) og dommere som ikke slår ned på uthaling. Det er deres fordømte plikt å få spillerne til å overholde reglene. Dette er keepers måte å hale ut tida på, og så lenge dommerne ikke reagerer så vil det bare fortsette. Backene gjør det samme på innkast. Og klysete fotballspillere med for mye Renati i håret gjør det med å spille hodeskadet. Den siste er langt sleipere og motbydelig enn de to første, for i de første tilfellene mener jeg dommeren har et regelverk som han kan benytte seg av.
Førr Evig!

Brukeravatar
Kesseboy
Sted: Bodø

Legg inn av Kesseboy » man jun 04, 2018 10:56 am

Jeg har skjønt det sånn at regelen er formulert slik at den ikke skal gi keeperen dårlig tid, men forhindre uthaling av tida. Så i utgangspunktet burde vel tellinga starte fra keeper står klar til å ta utspill/utkast. Samtidig regner jeg med det er tatt høyde for situasjoner der keeper ser etter muligheter men ikke finner, f.eks. etter at keeper har plukket en corner, eller noe sånt.

Det er vel mest for symbolregel å regne, kan ikke huske å ha sett at det har blitt blåst på det noen gang.
Shikata ga nai

Trapattoni

Legg inn av Trapattoni » man jun 04, 2018 11:01 am

Mignolet ble avblåst for det i e-cup for et par år siden. Da var det snakk om 19 sekunder.

Trapattoni

Legg inn av Trapattoni » man jun 04, 2018 11:21 am

Kesseboy skrev:
man jun 04, 2018 10:56 am
Jeg har skjønt det sånn at regelen er formulert slik at den ikke skal gi keeperen dårlig tid, men forhindre uthaling av tida.
Bør absolutt kunne utvises skjønn her, men det er påfallende hvor mer opptatt dommerne er av dette etter 91 minutter sammenliknet med etter 63 minutter. Som du sier, nærmest en død regel. Og det er fordi dommerne har latt den dø. Jeg mener en god del av det vi ser av uthaling av tid er det dommerpraksis som må ta ansvar for, ikke regelverket. For det er der.

Brukeravatar
Kesseboy

Legg inn av Kesseboy » man jun 04, 2018 12:47 pm

Et godt sted å starte ville være å innføre rugby-disiplin med tanke på kommunikasjon med dommeren. Ser for meg at en del av dommerslurvet handler om spillerkontroll, altså lar de seg tøye litt for å unngå stimling og sinte reaksjoner.

Veldig mye begynner der, tipper jeg. (I tillegg er mange dommere så dårlig på man management at det nok hadde vært en fordel for mange av dem).
Shikata ga nai

Trapattoni

Legg inn av Trapattoni » man jun 04, 2018 12:57 pm

Mye av kritikken mot VAR har jo handlet om tidsbruken. I FA-cupkampen Liverpool-WBA i vinter handlet jo tidsbruken i all hovedsak om at spillerne ikke lot dommeren være i fred. Her er det bare å smelle opp kortene fort. Regelverket tillater det. Blir spennende å se hvordan dommerne i VM kommer til å håndtere akkurat dette.

Brukeravatar
Boombadila
Moderator
Moderator

Legg inn av Boombadila » man jun 04, 2018 2:19 pm

Vi hadde jo en italiensk dommer der som var flink for noen år siden. Men samtidig, når han satte blikket i deg...
If you have ghosts, you have everything

Wendigo

Legg inn av Wendigo » man jun 04, 2018 2:36 pm

Rugby-disiplin ville vært bra, og det er bare å bli enige om å gjøre det, enkelt og gratis.

Dessverre tror jeg det er ett bevisst valg å ikke gjøre dette. I en markedsfokusert verden skaper slike konflikter oppmerksomhet. Det handler om interessene til de som tjener penger, ikke det beste for sporten.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-

Brukeravatar
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Sted: Da Nang, Vietnam

Legg inn av liverglimt » man jun 04, 2018 2:37 pm

Klone Colina er vel det eneste som kan gjøres?

Må bli skjerping på kort snart for det er for mye tøv mot dommeren. Rugby regel i dommersnakk er mer enn velkomment fra min side.
@liverglimt

Svar