Tippeligaen 2013

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by MhepA »

Njæ, alt er ikke ment så bokstavlig. Men jeg begrunner det med at 60-70% av befolkningen i Sandnes er en del av fanskaren til Viking, fordi Sandnes Ulf aldri har vært et ordentlig topplag. Jeg mener også at anlegget i Sandnes må kraftig opprustes. Jeg synes Glimts fasiliteter akkurat er på grensa.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by Knuta »

Sandnes/Ulf rykker vel ned sammen med Hønefoss. Synes det er riktig for en klubb som Sandnes å tenke på økonomi og ikke storslåtte stadion-planer som gjør at klubben går konkurs. NFF's dobbeltmoral her skremmer meg. Husker Raufoss som måtte gå ned en divisjon p.g.a stadion, samtidig som man viste at dersom man brukte millioner på oppgradering av stadion ville klubben gå konkurs.
Glimt's kan sakte nå begynne å oppgradere deler av stadion. Men de utgiftene bør ikke være en del av de sportslige utgiftene i Glimt, men finansieres på annen måte.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by Boombadila »

Nå eier jo ikke glimt stadion lengre, det gjør kommunen...
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2013

Post by bjornage »

Tror det kommer til å bli mer og mer vanlig blant klubbene i norsk toppfotball i årene fremover.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Tippeligaen 2013

Post by FSHelgeland »

Sandnes/Ulf spiller også ok fotball om dagen. Vår nabo i nord derimot, spiller bra hjemme men klarer likevel ikke mer en et poeng mot et Enga som også taper for Start og så taper de alt borte. Ser stygt ut for TIL dette
Tippeliga 2015
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2013

Post by ingen87 »

Når vi nå snakker om Glimt og stadion. Hvordan er ståan med Aspmyra? Husker det var en lang prosess for å få Aspmyra godkjent sist vi var oppe i Tippeligaen. Hadde vel noe med alderen på Sparebank-tribuna (gammel betong?), og at den måtte utbedres?

Noen som vet hvordan ståan er nå?
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2013

Post by bjornage »

Om jeg husker rett er vi vel inne i den siste sesongen med dispensasjon for å bruke den gamle tribunen?
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Tippeligaen 2013

Post by Shredd »

Hadde jo vært gøy om man fikk revet den og restene av løpebanen, og bygget en kopi av diadora på den siden også. Hadde blitt en estetisk penere stadion om ikke annet.
Nå blir vel neppe akkurat det å skje, og må uansett si at jeg foretrekker å sitte på Sparebank tribunen. Oversikten man får derifra er enestående.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2013

Post by ingen87 »

Jeg liker også å sitte på Sparebanken, man får god høyde i forhold til banen, til tross for at man sitter litt lengre unna pga løpebanen vil jeg påstå at det gir bedre oversikt.

Tipper at hvis det blir bygd nytt så bygges det på hele banebredden, spørsmålet er vel hvor mange rader de tar seg råd til å bygge oppover? Kunne kanskje sett for meg noe ala DnB Arena bare med tak? Ihvertfall ei billig og sikkert grei løsning i Bodø..

Image
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2013

Post by Sulliken »

Nei. Æsj.

Glimt skal ikke bygge stål/plast-tribune som man ser på diverse små adeccobaner og i 2.div. De er stygg, har aura av billigst mulig løsning, og vil gjøre Myra til et forferdelig lappeteppe.

Skal det bli noe slikt, så KUN som nødløsning mens man får påplass finansieringen til en skikkelig tribune.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2013

Post by Ville Lehtinen »

Jeg har en drøm om at man klarer å få til et nytt Aspmyra i samme stil som Aker stadion. Det er den beste arenaen jeg har vært på i Norge, med lukkede hjørner, tak over alle plasser, og overraskende intimt og bra. Syns ikke det er overdådig heller med tanke på størrelse på by og befolkningsgrunnlag, men så var det jo dette med rike onkler da.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2013

Post by ingen87 »

Jeg synes Sør-Arena ser penest ut, men har hverken vært der eller Aker så kan ikke uttale meg :) Men ut fra bilder synes jeg Sør Arena er hakket penere :)

PS: Og siden vi har kunstgress, ser jeg ikke poenget med å ha så stor åpning i taket. Jo mer "tett" jo bedre..
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by OTH »

Er enig med Ville at Aker er norges fineste arena. Nå er Sør Arena og en fin stadion, men den er bare en om tegnet versjon av Aker. Det er samme arkitekten bak de to.
Det som hadde vært tøft var en stadion der taket kunne åpnes og lukkes, men da flir det dessverre mye dyrere med en gang.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2013

Post by Sulliken »

Folk har forskjellige aspirasjoner, skjønner jeg. Noen vil ha noe lignende som Ranheim, mens andre vil bygge 100+++millstadioner.

Jeg tror nå at til syvende og sist, når enn det skulle bli, at det bygges en diadora-ish tribune, samt få på plass tak på toyota og føkk naboene. (Det var vel en tidsbegrenset greie det der med å ikke bygge taket med hensyn til dem?). Av en eller annen grunn regner jeg med at DGH flytter til Toyota om det bygges tak der. Kanskje en liten bortetribune på Rimi-siden.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by MhepA »

ingen87 wrote:Jeg synes Sør-Arena ser penest ut, men har hverken vært der eller Aker så kan ikke uttale meg :) Men ut fra bilder synes jeg Sør Arena er hakket penere :)

PS: Og siden vi har kunstgress, ser jeg ikke poenget med å ha så stor åpning i taket. Jo mer "tett" jo bedre..
Jeg har vært på begge og Aker Stadion er en klasse for seg selv. Det er den eldste moderne stadion i Norge, men fremdeles den fineste. Sør Arena er veldig bra den også. Kanskje hakket mer moderne naturligvis.

Når det kommer til Aspmyra Stadion, så er den ødelagt for lengs mtp. leilighetene som er bygd på betongen. Det er overhodet ingen mulighet for Aspmyra å bli som Aker Stadion eller Sør Arena, da må Glimt isåfall flytte ut av Aspmyra og inn på en ny arena, og det kommer neppe til å bli aktuelt med det første. Det kommer mest sannsynlig til å bli revet og bygget en ny Diadora-ish tribune som dere sier. Toyota blir som den alltid har vært. Videre tror jeg faktisk ikke Glimt kommer før de har flyttet ut av Aspmyra. Denne stadion her står i sjakk. Den må flyttes om den skal rustes opp på skikkelig vis.

EDIT: Alternativ 2
Det går jo også ann å snu Aspmyra, slik som de har gjort på Skagarak Arena. Da må Toyota og Sparebanken rives, og det må muligens rives en del av Diadora også. Dette ville vært meget komplisert, for det måtte blitt bygget undergang for bilene som skulle kjørt gjennom Hålogalandsgata, eller så måtte den delen av gata blitt borte.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2013

Post by bjornage »

Det beste vi kan håpe på er at gammeltribunen rives og en ny tribune settes opp nærmere banen. Det kommer aldri i vår levetid til å skje noen utbygninger på Aspmyra som vil gå på bekostning av veiene og bebyggelsen rundt.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Tippeligaen 2013

Post by Trapattoni »

I mange år var det nærmest en vedtatt sannhet at man måtte ha et hypermoderne stadionanlegg for å hevde seg i norsk fotball. Etterhvert som økonomiske realiteter har slått til, så er det kanskje i ferd med å endre seg noe? Klubber som Viking og Start sitter med flotte anlegg uten å ha oppnådd noe som helst sportslig, snarere tvert imot. HamKam og Fredrikstad sitter også med flotte anlegg som er i ferd med å ta kvelertak på klubbene. Jeg tror vi i dag vi skal være glade for at Bodø og Glimt ikke kastet seg over et fantasiprosjekt. Å tro at Bodø får en ny hypermoderne stadion de neste 10-15 årene tror jeg er en utopi. Kanskje er en "ny Diadora" ved Hålogalandsgata godt nok for Glimt og Bodø by?

Ellers har jeg hørt at noen sysler med tanken om å utvide Nordlandshallen og gjøre den til permanent arena for Glimt.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by poteten »

Glimt trenger ikke større stadion enn til maks 7.500 tilskuere.

Ny Diadora-tribune holder i massevis for Bodø/Glimt. Betongklossen i enden er grusom, men den er nå der og det går helt fint.

Om man skal fortsatt være på Aspmyra, synes jeg vi skal være nøktern. Skal vi bygge nytt anlegg, må det være et type anlegg som gir valuta for pengene og den bør være i tilknytting til ballbinger og andre idrettsanlegg i Bodø.

Alternativ 1 er å velte om på Stormyra og lage en intim "stor"stue ved siden av Nordlandshallen med plass til 6.500 tilskuere (all seater) med lukkede hjørner og tak over alle tribuner. Går helt fint an å bygge sånt i små målestokk. Det ville antagelig, ved byggeslutt, fremstått som Nord-Norges mest praktiske idrettsanlegg med alt på en plass.

Alternativ 2 er bygge en liten intim storstue med samme tilskuerantall på Rønvikjordet, med to ekstra fotballbaner i tilknytning. I tillegg til f. eks. en ishall som er ved siden, som kan brukes til curling, bowling etc etc etc. Få med Grand Bodø på dette og få kvinnene inn på samme arena.

Da flytter man bare Aspmyra opp til Rønvika med klubbhus, og alt, slik at kommunen kan bygge boliger på samme område, evt. grøntarealer rundt den eksisterende kunstgressbanen ved siden av og lage et prakteksempel av en grønn lunge.

My best guess er uansett at det i så fall kommer et eller annet kjøpesenter.


Pris for alternativ 1 er antaglig opp mot 300-400 millioner kroner med tanke på hvor mye som må omstruktureres på Plassmyra for å få det i gang.

Pris for alternativ 2 er antaglig rundt 200 millioner kroner.


Så det er bare å tippe Eurojackpot, folkens ;)
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by Kesseboy »

Kan vi ikke bare få noen av kommentarfeltsamuraiene på AN til å relokalisere noen milliarder fra det rødgrønne vanstyret? :D
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by Knuta »

Det er vel ikke rød/grønt i Bodø så vidt jeg vet. Tror det heller er blått/blått. Det er vel ikke et statlig ansvar å bygge stadion i Bodø, men et kommunalt ansvar sammen med investorer og klubben. Men så er jo FRP det mest idrettsfientlige parti også i Bodø.
Men tilbake til Aspmyra. Hvorfor kan ikke Toyota gjøres noe med?. Det er fullt ut mulig å endre Aspmyra til en god forbedret stadion. Har noen arkitekter/utbyggere sett på saken og konkludert?.
Ruskelispretten
Posts: 56
Joined: Mon May 21, 2012 11:49 am

Re: Tippeligaen 2013

Post by Ruskelispretten »

At Godset fikk utlikning mot seg på slutten skyldes hverken udyktighet eller uflaks, det er annen forklaring på det : Den sedvanlige "Rævva BK flaksen".

Rævva vinner Tippeligaen 2013, ikke fordi de er best, men fordi de framover vil være mindre dårlige enn Godset og vær du sikker på at Rævva vil ha marginene på sin side utover også.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2013

Post by Cheese Smirnoff »

"Marginene" kommer av at RBK har en tropp med stort sett bare rutinerte spillere, mens Godset har stort sett bare unge spillere som i beste fall knapt har prøvd seg på landslaget, eller en cupseier. Det er en grunn til at Godset snubler når det teller som mest, og RBK ofte skårer i siste minutt, og det er (i de aller fleste tilfeller) ikke flaks, men rutine og dyktighet. Det er ikke uten baktanke at ungdomssatseren Ronny Deila har hentet inn Simen Brenne og Jarl Andrè Storbæk, og bruker Øyvind Storflor og Peter Kovacs på regelmessig basis.

Når det er sagt er det desto mer imponerende at Strømsgodset er så nær å ta gullet for tredje år på rad, og man så sist RBK og Godset møttes hvilken glød de spilte med, noe de nesten tok 3 poeng på.

For de norske klubbene som ikke kan konkurrere med RBKs budsjetter er en balanse mellom unge talenter og rutinerte ringrever viktig for å hevde seg i Tippeligaen, og derfor håper jeg at Glimt henter inn noen som kan stå for rutinen sammen med Christian Berg til neste år.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2013

Post by Cheese Smirnoff »

http://www.adressa.no/100Sport/meninger ... 390861.snd

Vittig tekst om Rosenborg som svever avgårde i sin egen lille boble, langt unna bakkekontakt.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by Kesseboy »

«Dette er klasserommet vårt, det er her vi øver oss», sier lektor Hansen. «Vi ser ikke andre klasserom hvor det henger folk i vinduene og kikker inn. Dette må til for å lage rammer for et godt læringsmiljø».
Nå skal jeg fortelle en liten historie om hvordan skolebyggene i Nordland fylkeskommune skal utformes! Eller nei, jeg skal ikke fortelle, for det vil kjede alle til døde, men bare konstatere at der er det meningen at folk skal henge i vinduene og kikke inn. For da blir alle så motiverte til å arbeide, når de ser andre som arbeider hardt, og så videre, og så videre.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by MhepA »

Mtp. nedrykksplassene som blir det mest spennende tilslutt i Tippeligaen så er dette neste runde:

Sandnes Ulf - Sarpsborg 08
Hønefoss - Start
Tromsø - Rosenborg


Tromsø med den klart vanskeligste kampen i en meget kritisk runde. Jeg mener perfekt resultat i denne runden (sett med Glimt-øyne) er B, B, B... Det blir vanskelig men det hadde vårt kjekt.

Hvis Sandnes vinner så er de ihvertfall ganske trygg og da er det egentlig i praksis fire lag som kan rykke ned. Det er ideelt. Meget spennende avslutning. Neste runde vil være slik:

Sarpsborg 08 - Tromsø
Start - Sogndal
Molde - Sandnes Ulf
Hønefoss - Viking
Post Reply