EURO 2012

Moderators: Sulliken, Larsen

Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: EURO 2012

Post by Cheese Smirnoff »

Ferdighetsnivået på spillerne på banen igår var helt fantastisk, men når fotballen som spilles er så destruktiv og tempofattig så hjelper det veldig lite. Spania har en taktikk som har fått dem til finalen for tredje mesterskapet på rad, det må de få ros for, men for nøytrale tilskuere spiller de gørr kjedelig fotball. Det er en ultradefensiv taktikk forkledd som leken angrepsfotball. Forsvarslinja står på midtbanen, men ballen blir spilt på tvers utenfor motstanderens 16-meter uten interesse av å spille den i lengderetning for å skape en målsjanse. Virker som om Spania i år satser på å score mål fra corner, altså har de tatt det så langt at de har blitt et dødball-lag.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: EURO 2012

Post by bjornage »

Nja, husker corneren Spania fikk på slutten av kampen i går. De hadde nesten hele laget i boksen, og corneren endte opp hos David Silva som - i stedet for å slå den inn i boksen - spilte den helt tilbake til Casillas. Det summerte egentlig opp hele kampen for meg.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 440 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: EURO 2012

Post by Los-Loco »

Hva ER problemet til spillere som på død og liv skal blotte seg etter å ha scoret mål? Det er jo en tvilsom fetisj i seg selv, men når det også er en sikker vei til gult kort framstår det jo utelukkende som fullstendig hjernedødt. Nesten så jeg håper Balotelli pådrar seg ett til for ett eller annet, slik at han mister finalen.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: EURO 2012

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være gult kort for å ta av seg trøya uten å ha noe under. Hva er problemet med en bar overkropp?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: EURO 2012

Post by Shredd »

Shredd wrote:Tror Italia kan bli bra. Ser bedre ut enn på lenge.
Ikke mye jeg har truffet på av forhåndstips i EM, men denne kan jeg fint dra fram :)
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: EURO 2012

Post by Masinga »

Nye Italia er forfriskende å se på. Treneren skal ha all honnør for sin positivitet og "gir" fotballen tilbake til folket. Dette er et lag alle kan bli glad i, i motsetning til det laget som verdensmester i 2006.
Masinga
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: EURO 2012

Post by Sulliken »

Jeg har generelt ikke likt Italias landslag, og var temmelig skuffet da de slo Frankrike i Finalen 2006.

Men den ballen de har spilt i dette EM, har faktisk imponert meg.

Nå er jeg spent på hvordan begge lag går inn til finalen. Skal Spania kun spille kortpasninger, så får de fort en Bakroms-Balotelli midt i trynet. Det er noe Italia har vært veldig gode på. Brudd på midten og ballen rett i bakrom. (høres det kjent ut?). De er og kompakt i forsvarspillet, så det spørs om Xavi, Iniesta, Alonso, Navas og co klarer å tråkle seg igjennom. De slet villt mot Portugal.

Jeg heier fremdeles på Spania, men jeg tror Italia tar det hjem denne gangen, gitt.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: EURO 2012

Post by bjornage »

Mestertakter fra spania i kveld, de har vist seg frem fra sin beste side etter ett litt rutinepreget mesterskap frem til i dag.

Vanvittig match av Fabregas også, synd han ikke spiller i rødt og hvitt lengre...
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: EURO 2012

Post by Masinga »

Må innrømme at jeg holdt med "underdog" Italia i denne matchen. Dessverre opplevde Italia det samme som Tyskland gjorde i semifinalen, kruttet var ikke akkurat kjempetørt. Dessuten var ikke Spania dummere enn at de nøytraliserte Pirlo og Balotelli.

Prandelli gjorde dessuten sin første feil i turneringen ved å bytte inn Motta for Montolivo etter 56 minutter. Hva ville han oppnå med dette? Syntes umiddelbart at virkningen av dette byttet ville være marginalt. Montolivo hadde i det minste vist tegn til friske føtter. Alle skjønte at her tok Prandelli en pokersjanse ved å bruke sitt siste bytte når det stod 34 minutter igjen av kampen. Det gikk som det måtte gå. 4 minutter senere lå Motta, av alle, og vred seg på banen med strekkskade.

Vel, vel. Spania ledet på det tidspunktet komfortabelt 2-0. Med litt bedre marginer kunne Di Natale ha scoret på et par av sjansene i begynnelsen av 2. omgang. Der og da ble kampen avgjort.

Spania spilte en meget bra finale, ingen tvil om det. Det tar likevel ikke bort den kjedelige fotballen de viste tidligere i turneringen. Med litt mindre flaks kunne Portugal gått videre i straffesparkkonkurransen (her viste jo Portugal dårlig dømmekraft ved ikke å bruke Ronaldo, men han ville sikkert bommet så dårlig som han spilte i 120 minutter). Dessuten irriterer Ramos meg ganske kraftig og dommerne lar tjuvtriksene passere. Men det er sikkert bare meg, ingen andre kommenterer albuene til Ramos.

Litt kjedelig at det samme laget vinner hver gang, men gratulerer til Spania.
Masinga
Post Reply