Hva er egentlig det beste Online Managerspillet?

Flere ulike tråder om diverse spill er begynt å oppstå på forumet. Vi føler derfor for å samle disse, slik vil også forumet bli ryddigere for de som ikke er så interessert i spill.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply

Din favoritt?

HT
11
34%
Sokker
8
25%
Xpert Eleven
7
22%
Ett annet
6
19%
 
Total votes: 32

Gule Ørn
Posts: 1814
Joined: Tue Jun 15, 2004 7:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Hva er egentlig det beste Online Managerspillet?

Post by Gule Ørn »

Ja, jeg er nysgjerrig.

Det finnes nok en haug med managerspill, men her på Glimtforum spilles det vel mest i hatrick, sokker og Xpert Eleven.

Hva liker du best? Kom med begrunnelse!
Ball?
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Post by FSHelgeland »

Sokker selvfølgelig, mest på grunn av kampmotoren. Man får se kampen, se bevegelsesmønsteret til spillerne. Å man kan faktisk gjøre noe med det.
Tippeliga 2015
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Post by poteten »

Hattrick, selvsagt. Sokker er for deprimerende. Har prøvd å engasjere meg i det intet mindre enn fem ganger og jeg klarer det ikke. Er for HTifisert.
Kritisk
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Jeg startet Hattrick ca en uke før jeg begynnte med Sokker, xperteleven spiller jeg også og til og med på managerleague har jeg lag.

I mine øyne er sokker det soleklart beste alternativet. Her får man faktisk se kampen og man kan faktisk se forskjellen i individuelle ferdighetene på spillerene. Når man setter opp taktikken så gir det hele langt mer mening enn i f.eks HT hvor det tilsynelatende gjelder å regne seg frem til hva som vil gi mest fordelaktig utgangspunkt. Jeg får rett og slett mer fotball "feeling" av sokker.
Her trenger spillerene å ha mer enn en skill for å være brukbare, dette har HT bare nylig funnet ut av til tross for hvor lenge de har drevet på.

Juniorskolen er også en kilde til stadig forbannelse og glede i sokker, fint opplegg.

Xperteleven er anderledes på sitt vis og var forsåvidt litt underholdende i starten når alt var nytt, men i sum dårligere enn både Sokker og HT. Managerleague har et forfærdelig overgangsystem spør du meg og er ikke spesielt spennende heller.

Sokker er tilsynelatende vanskelig for de som nettopp har begynnt og mangler ramler nok av i starten, kanskje spesielt de som kommer i fra HT og går i de klassiske HT-fellene. Men gidder man å lese begynnerguiden så er det slett ikke så vanskelig som mange vil ha det til.

Nå når sokker blir "revitalisert" i form av et nytt utseende vil det nok også appelere enda mer, det er faktisk de som lar seg avskrekke av sokkers litt kjedelige utseende.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Post by poteten »

Jeg er blant dem, hehe.

Dog har jeg lest nybegynnerguiden en rekke ganger, men spillet tiltaler meg ikke. Rett og slett for kjedelig.

HT har som sagt blitt mer lik sokker, og med nyvinningene i HT, så vil nok Sokker tape stort. Der er jo de individuelle ordrene allerede på vei.
Kritisk
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

poteten wrote:
Dog har jeg lest nybegynnerguiden en rekke gangerJeg er blant dem,, men spillet tiltaler meg ikke. Rett og slett for kjedelig.

HT har som sagt blitt mer lik sokker, og med nyvinningene i HT, så vil nok Sokker tape stort. Der er jo de individuelle ordrene allerede på vei.
HT er kun spennende for de som ikke har opplevd å se sin egenproduserte taktikk dra inn en jevn kamp i sokker. Jeg fatter ikke hvordan det skal kunne sammenlignes å sitte å vente på at en tekstlinje dukker opp for å se om det skjer noe i kampen.

HTs endringer er alt for lite til å true Sokker på noe som helst vis, forøvrig er det jo et morsom uttalelse all den tid HT er en gigant i forhold til Sokker :wink:
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Post by Kesseboy »

Larsen wrote:
poteten wrote:
Dog har jeg lest nybegynnerguiden en rekke gangerJeg er blant dem,, men spillet tiltaler meg ikke. Rett og slett for kjedelig.

HT har som sagt blitt mer lik sokker, og med nyvinningene i HT, så vil nok Sokker tape stort. Der er jo de individuelle ordrene allerede på vei.
HT er kun spennende for de som ikke har opplevd å se sin egenproduserte taktikk dra inn en jevn kamp i sokker. Jeg fatter ikke hvordan det skal kunne sammenlignes å sitte å vente på at en tekstlinje dukker opp for å se om det skjer noe i kampen.

HTs endringer er alt for lite til å true Sokker på noe som helst vis, forøvrig er det jo et morsom uttalelse all den tid HT er en gigant i forhold til Sokker :wink:
For meg er det taktiske aspektet ved HT mer spennende enn Sokkers. Vel er mulighetene litt begrensa, men valget av formasjon, type taktikk og slikt er -- for meg -- mer spennende enn "skal jeg flytte høyrebacken ett hakk fram eller skal jeg la være?" Det er imidlertid mer underholdende å følge med på Sokker-kampene, selv om HT har den fordelen at en kamp faktisk varer i nitti minutter (Sokker lider litt under mangelen på repriser, f.eks., så man er nødt til å følge med absolutt hele tida). Jeg ser ikke helt for meg at det har noe for seg å sammenlikne de på like villkår siden de er så pass forskjellige som de er.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Post by FSHelgeland »

Er jo ikke noe problem å se reprise i sokker. Du kan jo se kampen så mange gang som du bare vil. Det er jo også en av fordelene med sokker, du får se kampen uten å vite resultatet selv om du var borte når kampen ble spilt
Tippeliga 2015
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Post by poteten »

Larsen wrote:
poteten wrote:
Dog har jeg lest nybegynnerguiden en rekke gangerJeg er blant dem,, men spillet tiltaler meg ikke. Rett og slett for kjedelig.

HT har som sagt blitt mer lik sokker, og med nyvinningene i HT, så vil nok Sokker tape stort. Der er jo de individuelle ordrene allerede på vei.
HT er kun spennende for de som ikke har opplevd å se sin egenproduserte taktikk dra inn en jevn kamp i sokker. Jeg fatter ikke hvordan det skal kunne sammenlignes å sitte å vente på at en tekstlinje dukker opp for å se om det skjer noe i kampen.

HTs endringer er alt for lite til å true Sokker på noe som helst vis, forøvrig er det jo et morsom uttalelse all den tid HT er en gigant i forhold til Sokker :wink:
Nei, ser ikke helt den. Du kan fint se din egenproduserte taktikk på HT. Bare ikke med det døve grafikken. Da funker det mye bedre å la den være liva ala vg live. ;)
Kritisk
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Kesseboy wrote: For meg er det taktiske aspektet ved HT mer spennende enn Sokkers. Vel er mulighetene litt begrensa, men valget av formasjon, type taktikk og slikt er -- for meg -- mer spennende enn "skal jeg flytte høyrebacken ett hakk fram eller skal jeg la være?" Det er imidlertid mer underholdende å følge med på Sokker-kampene, selv om HT har den fordelen at en kamp faktisk varer i nitti minutter (Sokker lider litt under mangelen på repriser, f.eks., så man er nødt til å følge med absolutt hele tida). Jeg ser ikke helt for meg at det har noe for seg å sammenlikne de på like villkår siden de er så pass forskjellige som de er.
Det er nettopp det taktiske aspektet ved HT jeg ikke liker, eller synes er "døvt" for å bruke potetens ord.

Da fortrekker jeg langt på vei "skal jeg flytte høyrebacken ett hakk fram eller skal jeg la være?" fremfor "skal jeg benytte meg av offensiv, normal eller defensiv knappen?".

Jeg får ikke gysninger av spenning av å lese slike forklaringer på hvilken spiller som passer hvor:
OK, so you've seen these rather inexact advice before, but it's quite boring to guess each time and to be unsure whether you really picked the right player. And what where the characteristics of that player that worked so well?

Time to introduce key values: you can once and for all decide how important you consider different skills to be, and then compare players in a straightforward manner. All you need is som basic maths.

The foundation on which key values rely is the enumeration of player skill values (and this is where you realise that solid isn't that much more than passable ;-) ). For the ambitious manager, high/low skill values also need to be considered.
Disastrous 1
Wretched 2
Poor 3
etc. etc.

The next step is to define your key values, and this is where your experience as a Hattrick manager enters. I can only tell you how I do it, and I will exemplify it showing how I assess a forward. Please note that my formulae are tested with players with inadequate-solid skills, and in this interval they work fine. I hope to be able to test on better players in the near future ;)

1. Skills, how important are they? I sum the skills of the forward below. In the formula I usually assume C1=0.25 and C2=0.75 - but you probably know better than I do. C1+C2 should be 1 for convenience.

BasicSkillValueForForward = C1*Passing + C2*Scoring

2. How does stamina affect? Here I multiply the skills with a stamina factor, since stamina nowadays affect all skills. (Tip: for inner midfield players the stamina should affect the various skills differently, for playmaking C1 should be lower and C2 higher). I usually set C1=0.95 and C2=0.01 for all skills but for playmaking.

SkillValueForForward = BasicSkillValueForForward*(C1 + C2*Stamina)

3. Consider form, it's extremely important. My proposal for a formula is on the same form as stamina consideration. Form is much more important though, so I set C1=0.5 and C2=0.1! But I may be wrong, experiment!

CurrentSkillValueForForward = SkillValueForForward*(C1 + C2*Form)

4. Consider experience. I like to use an experienced team to avoid silly defensive mistakes, but since it doesn't affect player skills directly it's certainly not compulsory to consider it a factor when selecting players. Once again the formula is on the same form as earlier formulae, and once more the importance is not that high, so I use C1=0.95 and C2=0.01.

KeyValueForForward = CurrentSkillValueForForward*(C1 + C2*Experience)

I still don't consider set pieces since I'm a bit unsure how important long shots are. Special events aren't considered either, perhaps someone has a proposal how to enter those into the equation? OK, it's time for an example from my own squad:
Player Patrick Li
Scorer Sol =7 Sol =7
Passing Pass =6 Poor =3
Form Pass =6 Weak =4
Stamina Inad =5 Sol =7
Experience Inad =5 Poor =3

Most of you can already decide who is better fitted for the job of forward in the next game, but here is how you decide using the equations above.
Player Patrick Li
BasicSkillValueForForward 6.75 6.00
SkillValueForForward 6.75 6.12
CurrentSkillValueForForward 7.43 5.51
KeyValueForForward 7.43 5.40

So Patrick should play, not Li. If you like, you can translate the values back to the skill values, meaning that Patrick corresponds to a highly solid scorer/passer in inadequate form, inadequate stamina and with inadequate experience. Li on the other hand corresponds to an inadequate (close to passable) scorer/passer in inadequate form, inadequate stamina and with inadequate experience.
Jeg foretrekker å slippe å dra frem kalkulatoren når jeg skal spille et spill.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Noen punkter:

Sokker:

-Sett opp taktikken på lignende måte som i FM.
-Du får faktisk sett kampen og spillerenes prestasjoner reflekterer deres respektive skills.
-Spillerene har forskjellig talent, dvs at ikke alle kan bli superstjerner.


HT:

-Sett opp taktikken din ved hjelp av kalkulator og artige formler.
-Kampene kan leses, dersom du er heldig får du riktig mange tekstoppdateringer i løpet av 90 minutter.
-Spillerene har eksakt samme talent og trenes akkurat like fort.

Oppsummering:

Dersom du liker FM og at ikke alle spillere kan bli like gode velger du Sokker. Dersom du liker å se fotballkamper på TV eller på stadion velger du også Sokker.


For de som liker at alt er gjennomanalysert og beregnet velger du HT. Med en kalkulatur burde det ikke være store problemer med å sette opp en brukbar taktikk, fotballkjennskap ikke nødvendig.
Hjelper også om du helst følger kamper via VGlive fremfor å faktisk se selv hva som foregår.

Denne fullstendig objektive vurderingen burde hjelpe folk å velge hvilket spill som passer best :)
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5650
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 355 times

Post by poteten »

Larsen wrote:Noen punkter:

Sokker:

-Sett opp taktikken på lignende måte som i FM.
-Du får faktisk sett kampen og spillerenes prestasjoner reflekterer deres respektive skills.
-Spillerene har forskjellig talent, dvs at ikke alle kan bli superstjerner.


HT:

-Sett opp taktikken din ved hjelp av kalkulator og artige formler.
-Kampene kan leses, dersom du er heldig får du riktig mange tekstoppdateringer i løpet av 90 minutter.
-Spillerene har eksakt samme talent og trenes akkurat like fort.

Oppsummering:

Dersom du liker FM og at ikke alle spillere kan bli like gode velger du Sokker. Dersom du liker å se fotballkamper på TV eller på stadion velger du også Sokker.


For de som liker at alt er gjennomanalysert og beregnet velger du HT. Med en kalkulatur burde det ikke være store problemer med å sette opp en brukbar taktikk, fotballkjennskap ikke nødvendig.
Hjelper også om du helst følger kamper via VGlive fremfor å faktisk se selv hva som foregår.

Denne fullstendig objektive vurderingen burde hjelpe folk å velge hvilket spill som passer best :)
Objektiv my ass. :lol:

Uansett går det vel på smak og behag. Alt er dog ikke gjennomanalysert, så du bommer kraftig, ang. HT. Synes jeg.
Kritisk
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Post by Kesseboy »

Larsen wrote:Noen punkter:

Sokker:

-Sett opp taktikken på lignende måte som i FM.
-Du får faktisk sett kampen og spillerenes prestasjoner reflekterer deres respektive skills.
-Spillerene har forskjellig talent, dvs at ikke alle kan bli superstjerner.


HT:

-Sett opp taktikken din ved hjelp av kalkulator og artige formler.
-Kampene kan leses, dersom du er heldig får du riktig mange tekstoppdateringer i løpet av 90 minutter.
-Spillerene har eksakt samme talent og trenes akkurat like fort.
Jeg liker ikke å sammenlikne spillene, som sagt, men vil bare skyte inn et par ting. På de lavere nivåene er det ikke alltid Sokkers kampvisninger sier så mye om spillernes egentlige ferdigheter, og det kan være vanskelig å analysere basert på hva som skjer. Hva er dårlige spillerferdigheter, og hva er særegenheter i kampmotoren? Og når det gjelder hva som skjer i HT, så er det for meg en mye vesentligere del av HT å forsøke å spekulere seg fram til hva slags opplegg motstanderen kommer til å kjøre, og å tilpasse mitt opplegg til motstanderens styrker, svakheter og formodentlige plan. I Sokker har jeg spilt med samme formasjon i samtlige seriekamper dette året, og rykket nå tilsynelatende opp etter seier i kvalikkampen -- med samme formasjon.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Kesseboy wrote: I Sokker har jeg spilt med samme formasjon i samtlige seriekamper dette året, og rykket nå tilsynelatende opp etter seier i kvalikkampen -- med samme formasjon.
Samme gjorde jeg de to første sesongene, så ble jeg avslørt og måtte forandre for å holde følge. i år har jeg gjort flere endringer enn noensinne og har lært masse på det.
Jeg tror nok du vil oppleve at det trengs mer av taktiske disposisjoner i 1.div selv om det riktignok ennå er managere som klarer seg godt med sin ene.

For min egen del irriterer det at man ikke kan lagre flere egne taktikker, jeg har i lengre tid måttet slette en formasjon for å lage ny.
Gule Ørn
Posts: 1814
Joined: Tue Jun 15, 2004 7:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Post by Gule Ørn »

Heh, mange som har stemt på Xpert Eleven. Er det fordi man ikke har spilt andre online spill eller liker man det bare rett og slett, slik som meg? :D

Syns Xpert Eleven har mye bra i seg. Personlig syns jeg Transfermarkedet er ganske bra, det er vanskelig og få tak i gode spillere, noe som gjør spillet mye mer utfordrende. Man har ett sponsormarked som fungerer sånn tålelig, en fin detalj er jo at man kan av og til gjette på fotballspørsmål for å få sponsorpenger slik at det ikke hele tiden bare er å få penger rett i fanget!

Press Release er en fin tingest. Her kan man snakke litt om laget sitt til "Pressen" i tide og utide. En strålende måte å presentere laget sitt på slik at andre får litt kjennskap til de forskellige klubbene!
En grei kampmotor skal jeg ha hørt selv om jeg aldri har brukt den selv. Tippehullet, der man kan tippe kampene og vinne store penger! Arti liten sak.
Det negative med XE er at man kanskje ikke får så veeeldig mye fotballfølelse over spillet, kunne gjerne vært litt mer bilder av stadion, og at man kunne se tilskuerantall, evnt. gjort noe med stadionen sin. Ehm.. Det er sikkert annet å, men men! :wink:

HT og Sokker har jeg ikke prøvd, men får vel gjøre det etterhvert for å konkludere om hva som egentlig er det beste Online Manager Spillet, men i mellomtiden er jeg fornøyd med og sysle litt på XE med FCE. =)
Ball?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16606
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Post by Sulliken »

Jeg har prøvd både HT og Sokker, men jeg likte xperteleven best. Enkelt, oversiktelig, og mye humor i pressemeldingene. Du må trene spillerne dine, og du bør legge opp taktikken etter motstanderen. Da kan man kjøpe kamp-rapporter, slik at man kan se hvordan motstanderen har spilt i tidlige kamper.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Gule Ørn
Posts: 1814
Joined: Tue Jun 15, 2004 7:14 pm
Location: Bodø
Contact:

Post by Gule Ørn »

Sulliken wrote:Jeg har prøvd både HT og Sokker, men jeg likte xperteleven best. Enkelt, oversiktelig, og mye humor i pressemeldingene. Du må trene spillerne dine, og du bør legge opp taktikken etter motstanderen. Da kan man kjøpe kamp-rapporter, slik at man kan se hvordan motstanderen har spilt i tidlige kamper.
Ja, her kommer du med mye positive ting som jeg utelot, det som også er gøy er at det i ny og ne kan komme morsomme ting som skjer i laget ditt som f.eks fra Eidurguds lag:

"Recently Nelson Peres behaved like a real jerk when out clubbing and was seen touching several of the female guests. Someone had a camera and the next day the photographs were all over the front page of the local paper. Fortunately Nelson Peres is one of those guys who does not care much about what other people think."

Håper dog det snart kommer Norsk tekst på XE som man kan velge. Finnes jo dansk, men det blir litt rart..
Ball?
Stormen
Posts: 235
Joined: Tue Apr 06, 2004 3:25 am
Location: Bergen

Post by Stormen »

Min stemme gikk til.. *trommevirvel* HATTRICK! Hattrick har fenget meg aller mest og jeg sitter fremdeles å følger kampene mine med argusøyne hver onsdag og lørdag :lol: Er med på mange managerspill på nettet; Managerleague, ManagerZone, Online Soccer Manager og var med på Xpert Eleven og Sokker men det fenget meg ikke like godt som hattrick har gjort.

Hattrick 4ver :glis
User avatar
Zoolander
Posts: 20
Joined: Sat Apr 05, 2008 10:07 pm
Location: Stamsund

Re: Hva er egentlig det beste Online Managerspillet?

Post by Zoolander »

Jeg liger Sokker og Managerleague best.
Managerlegaue er litt mer fart i, for det er to seriekamper per dag og er litt mer nybegynnervennlig., Sokker er det mest ekte, for der ser du kampene, og r mye mer ekte. Et 3.divisjonslag i RL har rundt en 3 millioner i omsetning, mens på Managerleague har et 6.divisjonslag rundt 15,000,000 i omsetning. Det er det som gjør spillet spesielt, litt mer uekte.
Bodø/Glimt <3
User avatar
tomzy
Posts: 146
Joined: Fri Apr 22, 2005 9:42 pm

Re: Hva er egentlig det beste Online Managerspillet?

Post by tomzy »

Jeg stemmer på Managerleague, utelukkende for at det går fort og greit.
Men nå skal jeg gi Sokker en fair sjanse før jeg uttaler meg veldig bestemt:)
Næmmen Gunn-Margit, hva er det du gjør!
User avatar
XuliX
Posts: 1328
Joined: Sun Apr 03, 2005 2:36 pm
Location: Mørkved city
Been thanked: 1 time

Re: Hva er egentlig det beste Online Managerspillet?

Post by XuliX »

Jeg synes managerleague er det beste. sesongene går fort, man kan tjene mye penger selv i lav divisjon.

Eneste minus slik jeg ser det nå, er overgangene. Det at man må vente 12 (?) timer for at selgeren kan akseptere. Og grensene (25% av spillerens verdi).

Begynner å få et godt lag i 4.divisjon og om 2 sesonger rykker jeg opp med et ungt lag som vil få en enorm erfaring i 3.divisjon. så blir det å overleve.
"It's not the fart that kills you, it's the smell" - Petter Solberg
Post Reply