Den o'store brettspilltråden

Flere ulike tråder om diverse spill er begynt å oppstå på forumet. Vi føler derfor for å samle disse, slik vil også forumet bli ryddigere for de som ikke er så interessert i spill.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Den o'store brettspilltråden

Post by dalers »

Vel, la oss innse det. Pc-spill og nettbaserte spill er for nofriends og einstøinger. Du er ikke en nerd før du har fortapt deg til det sosiale livet med brettspill in natura!

Hints og tips angående gode brettspill, strategispill og gjerne kortspill postes her til glede for andre sosiale vesen :D

Starter med 3 sikre favoritter i hver kategori som er sikre kjøp for alle og en hver.

Brettspill:

Ticket to ride: Togspill som engasjerer de små og store. Lett begynnerspill. Anbefaler "Nordic" og "Europe"

Axis&Allies: mange scenarioer fra 2.verdenskrig bygd stort sett over samme lest. Verden. Europe. Pacific. Normandie. er de jeg selv har.

Diplomacy: diplomatiet før 1.verdenskrig er kaotisk. Og ingenting er som å backstabbe din beste venn. Bygg allianser og bryt dem ;)


Kortspill:
Fårspill: Lek med adjektiv som jeg sjelden har sett maken til. Jo grovere adjektiv og ord du kommer på jo bedre og artigere.

Bohnanza: Et realt bønnespill. Strategikortspill som er ufattelig underholdende.

Gloom: Du styrer en familie og målet med den er at den skal dø raskest og mest mulig ulykkelig. Deres triste skjebne er i dine klamme hender. :lol:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Den o'store brettspilltråden

Post by Sulliken »

Spilte mye Axis&allies før jeg flyttet til Oslo. Bruker å være på besøk hos en kar i Bodø, og da hender det at man børster støvet av spillet og kjører en sesjon.

Kortspill. Vel. På slutten av 90-tallet brukte man noen tusen på Magic the gathering. Var med til Ca til fith edition.. (expansionsettet Visions var det siste jeg kjøpte noe av) Ser nå til min skrekk at de har kommet til 10th edition.

Var også innom et sci-fi-kortspill som jeg ikke husker navnet på, med det sugde big-time.

Ellers spilte man noe rollespill. Da gikk det på Cyberpunk og MERP eller Middle erart role playing. Var og innom Ad&D eller avansert dumt og dårlig, som vi kalte det.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Den o'store brettspilltråden

Post by ingen87 »

Gode gamle titusen med terninger må da være det ultimate.. Her er taktikk like viktig som en god posjon flakss!
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Den o'store brettspilltråden

Post by G-s-enz »

Søskenbarnet mitt fikk bronse i EM i axis & Allies faktisk :)


Og broren hannes driv stadig å banke meg i det når jeg er i Oslo :lol:
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Den o'store brettspilltråden

Post by dalers »

Jul er brettspilltid. Ingen tvil. Etter nyttår dro jeg på hytte med noen kompiser og i 2 døgn var vi innom mange gode spill; Brass, Race for the Galaxy, Age of Empires, men ingenting slo vinneren: Dominion. Du får en lysende idé om å utvide ditt kongerike. Uheldigvis for deg får dine naboriker samme idéen ;) Et spill med 500 kort hvor du kan spille rundt en million ulike scenarioer faktisk :lol: Alle ble hekta og vi satt timesvis og spilte det uten å enda ha gått lei. Du får hjelp av hekser, tyver, spioner og militia til å ødelegge for de andre, mens du selv må finne riktig balanse mellom action, gull og kjøp av nye provinser. ANBEFALES!!!

2-4 spillere og hvert spill tar mellom 20 og 40 minutt.
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Den o'store brettspilltråden

Post by dalers »

Kortspill

Må komme med et par gode kortspillomtaler. Dominion er nevnt ;)

Lost Cities: Fått sin renesanse hos meg nå like før jul. Et race for å oppdage nye verdener. Mulig det mest perfekte 2playerspill? Bare synd jeg taper hele fuckings tiden :P

Ceasar and Cleopatra: Du er en av partene i krigen om makten i Egypt. For å kontrollere Egypt må du kontrollere Senatet i Rom. En hesblesende kamp om de forskjellige patricians i senatet er i gang. ANBEFALES!!

Giljotine: Det er revolusjon i Frankrike og du og dine motstandere (2-5 players) skal halshugge adelen. Pass på skitne knep fra de andre bødlene. Og for all del ikke halshugg en martyr eller en folkehelt ;)


Ellers så skal jeg snart prøve ut Lunch Money hvor du i likhet med dine medspillere/motstandere er pøbler på en skole som banker hverandre opp for å stjele hverandres lunchpenger :lol:
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Den o'store brettspilltråden

Post by Kesseboy »

Roll Through the Ages var forferdelig morsomt. Og RoboRally var neimen ikke dumt det heller.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Den o'store brettspilltråden

Post by dalers »

RoboRally er meget underholdende. Et spill jeg vurderer å skaffe meg.

For de som lurer (og det er sikkert mange :lol: ) så går RoboRally ut på å programmere sin egen robot gjennom en labyrint av et spillebrett. Alle deltakere programmerer sin rute samtidig før de "kjører" programmet. Da blir det fort kræsj og konflikter i racet på å nå mål først :D
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Johansen
Posts: 1336
Joined: Sat Oct 30, 2004 4:34 pm
Location: J-Felte på Aspmyra

Re: Den o'store brettspilltråden

Post by Johansen »

Brettspill:

Junta: Spillet finner sted i en Sør-Amerikansk bananrepublikk, og spillerne inntar roller som president, sjef for det hemmelige politiet, sjef for flyvåpenet, marinen, eller som generaler i hæren. Målet med spillet er å stikke unna så mye u-hjelpspenger som mulig på hver enkelts sveitsiske bankkonto. For å vinne må man inngå snuskete avtaler, stjele, rane, lyve, sende leiemordere etter medspillerne, eller, best av alt, begå kupp.

Fantastisk spill!
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Re: Den o'store brettspilltråden

Post by dalers »

Junta er en klassiker, Johansen. Jeg stinker i det, men elsker det :lol: Give me a call if u play it someday!! :D
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Den o'store brettspilltråden

Post by Sulliken »

Ikke brettspill, men et fantastisk mortsomt og koselig rollespill: MouseGuard. Bygget på tegneserien med samme navn. Ugler, Katter og ikke minst Vesler er kjempeskumle.

Kjempeenkelt kampsystem, og man bruker mer tid på å innta rollen sin enn å kaste terninger.. Anbefales
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 455
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 35 times
Been thanked: 22 times

Re: Den o'store brettspilltråden

Post by Thomas Andersen »

Utrolig hva man finner på GLimtforumet, etter lang tid. Enig med Dalers at PC-spill ol er for einstøinger, men i "disse tider" hvor ingen har tid (barn, familie, jobb, reiser) så er det en enkel løsning, desverre.

Selv spiller jeg Axis & Allies på brett, samt Risk med "vanlige folk". Har lyst til å prøve andre greier, men WW2 strategi er favoritten.

Kortspill: Samlet og spilte Star Wars CCG, og hjertet er fortsatt der. Faktisk vet jeg om 4-5 andre Bodø og Glimt-dudes som gjorde det samme. Ingenting var større enn å deploye Executor! ;)

PM om du vil spille noe, eller bare bable.
Gult er kult!
Post Reply