FM-tråden

Flere ulike tråder om diverse spill er begynt å oppstå på forumet. Vi føler derfor for å samle disse, slik vil også forumet bli ryddigere for de som ikke er så interessert i spill.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: FM-tråden

Post by eidurgud »

Sorterer alltid etter de egenskapene jeg er ute etter. En spiss må f.eks ha 15 eller mer på pace, acceleration og finishing. Sett han som "poacher", og han bøtter inn mål. Spilleren kan ha hva som helst på de andre egenskapene, så lenge han har nok på de tre.
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: FM-tråden

Post by Parelius »

Vant addeccoligaen og Jim ble toppskårer, nå starter forberedelsene inn mot TL. Klarer jeg å beholde alle spillerne er jeg usikker på om det trengs så store forsterkninger..
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: FM-tråden

Post by Parelius »

Sesong 1 igatabell, oversikt over antall mål og foretrukket taktikk.

Image

Image

Image

Rullerte mye på vingene så DB, Viljar, Ruben og Erlend spilte ca like mye. Etterhvert ble Imingen og Hamoud foretrukket på backplassene, men Thomas og Eek spilte en del de og. Fidjeland og Bjørnbak rullerte litt på stopperplass, mens Nordberg spillte mer eller mindre alle kampene i årets sesong. Ble litt rullering på keeperplass også, stortalentet Shemesh må også matches i kamp.

Edit: Artig å være linket til både Bolton og Wolverhampton, men har så langt benektet all interesse. Målet er jo å ta Glimt ut i Europa :)
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: FM-tråden

Post by Kesseboy »

Før i tida var jeg jo rimelig god på disse greiene, men hver gang jeg prøver meg nå ender det opp med sånne sci-fi-resultater (1-0-tap mot Strømmen etter 20-3 i skudd), forsvarsspillerne finner seg hvert sitt hjørne av 16-meteren og blir der så det er bare for motstanderen å løpe ballen i mål. Tre 1-0-tap på rad med mål av samme kaliberet, og det er jo håpløst å justere for noen ting.

Tror FM har blitt for avansert i forhold til hva det var, men ikke avansert nok til å fungere (for meg) som hva det ønsker å være.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: FM-tråden

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg vant Adecco førsteåret med 9 poeng ned til andreplassen. Hentet før sesongen Adnan Haidar, som ble en umiddelbar suksess, samt Tom Erik Breive, Madiou Konatè og Abdou Darboe som ble umiddelbare flopper. Jeg begynte i 4-3-3, men defensiv trygghet er nøkkelen til suksess for meg så jeg la over til 4-5-1 i diamant med Jim Johansen på topp.

8 kamper inn i første Tippeliga-sesongen leder jeg serien etter å ha tapt èn kamp, mot Molde, og hentet poeng fra Vålerenga, Brann, Viking, Rosenborg og selvfølgelig Tromsø. Jacob Falch Meidell på lån fra Molde gjør at Hamoud er forlengst glemt. Nå satses det på plass i Europa til neste år. Førstelaget mitt består forøvrig av fem (mer eller mindre) nordlendinger: Imingen, Falch Meidell, Viljar, Ruben Want og Jim Johansen.

At jeg går i gjennomsnittlig underskudd på 1,5 millioner i måneden blir jo selvfølgelig bare bagateller når det er sportslig suksess! :glimt
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: FM-tråden

Post by Boombadila »

Kan forresten fortelle at Tommy Bergersen gjør det bra på midtbanen til Real Madrid, sammen med Zidane, Totti og Makelele.

Ellers er Høiland et talent som spiller til minimum 7 i hver kamp.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: FM-tråden

Post by Shredd »

Tatt fatt på FM13 nå, akkurat ferdig med første sesongen med Halifax. Det endte med hårfint opprykk fra Blue Square Bet North, etter å nesten ha rotet det vekk på slutten av sesongen med ett tap og tre uavgjorte på siste 4. Reddet av at Chester ble grusa i siste serierunde.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: FM-tråden

Post by Cheese Smirnoff »

Idag skjedde dette:

Image

Uploaded with ImageShack.us

Lønnsbudsjettet er nå på 1 000 000 blanke norske kroner i uka, og som en konsekvens av det er min farmerklubb Raufoss stapfull av verdensklasse-spillere som er på lån fra Glimt på grunn av for mange utenlandske spillere.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: FM-tråden

Post by Shredd »

Haha opplegg. Da burde ferden ut i Europa være innbydende. Har klart å få Halifax opp i League 1, hvor jeg absolutt ikke har noe å stille opp med og kjemper enn innbitt kamp for å overleve. Lønnsbudsjettet er på såvidt under 10 millioner i året, hvor Bolton er suveren i ligaen med 100 millioner mer i årlige lønnsutbetalinger. Likevel ligger de under streken, mye takket være 10 poengs trekk for økonomisk rot. Og for hver kamp som går irriterer jeg meg mer og mer over at alt av innlegg enten ender opp med at en forsvarer demper ballen slik at motstander har blank kasse eller bare ikke gidder å dekke opp motstanderen. Godt over 90% av alle baklengs kommer på innlegg, uansett taktikk.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: FM-tråden

Post by bjornage »

Jeg er i gang med FM14. Måtte gjøre endringer i editoren før jeg kunne spille med Glimt - som å plassere dem i tippeligaen (Hønefoss ble satt i adeccoligaen) og gjøre det slik at de som hadde kontrakter ut 2013 ble satt med kontrakter ut 2014 - samme med låneavtaler. Christian Berg flyttet jeg over til FFK. Ellers var en del rart inne i spillerdatabasen - Badou er defensiv midtbanespiller og tjener 80.000 kroner i uka. Nå har ikke jeg kjennskap til kontrakten hans, men vil driste meg til å si han tjener litt mindre enn det... Endte opp med å sette han som angripende midtbanespiller og reduserte lønna med 90%.

Avsluttet den første tippeligasesongen på 10. plass. Det startet bra, før jeg fikk en voldsom knekk på sommeren (da flere nøkkelspillere fant ut de ville bort), så fikk jeg en ny bra periode før jeg avsluttet med 3 seire på mine 10 siste kamper. Likevel var jeg ikke matematisk ute av gullkampen før det gjensto fire runder, så det var mildt sagt en jevn sesong. Ålesund vant seriegull, Rosenborg og Godset havnet på plassen bak meg og Tromsø vant cupen - med Agnar Christensen som sjef.

Nå forbereder jeg meg til 2015-sesongen, og er i ferd med å selge unna det som er. Mange av dagens Glimtspillere er direkte ubrukelige, noe som irriterer litt når man vet at de ikke er så dårlige i virkeligheten. Bortsett fra Tommy Knarvik som det var så mye rift om fra utenlandske klubber at jeg bare måtte selge han. Sane solgte jeg til Saudi-Arabia for to og en halv million etter seks måneder med mas og gnaging fra han. Noe sier meg at databasen ikke er helt oppdatert når det gjelder Glimt...

Spillerverdiene virker å være helt skakkjørte i denne utgaven - og de fleste spillere i adeccoligaen og nedre halvdel av tippeligaen kan hentes gratis eller for noen få hundre tusen. Lønnskostnaden er utfordringen siden store klubber som Rosenborg lett kan finne på å betale opp mot 100.000 kroner i uka for sine beste spillere, mens jeg har lønnstak på en tidel av det - jeg er sjanseløs på å hente andrelagsspillerne deres kun på grunn av det.

Likevel, det er litt gøy. Før sesongstart hentet jeg Ørjan Hopen gratis fra Sogndal og han leverte varene som bare det. Herman Stengel kjøpte jeg for 20000 kroner. Satser på å gjøre flere kupp nå, tror ikke seriegull kan være umulig.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: FM-tråden

Post by mortsto »

Kom gjerne med flere spillertips. Rart at det er såpass dårlig mht kunnskaper om Glimt. Er det ikke lokale speidere som kommer med informasjon? 80K i uka på Badou er jo bare latterlig.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: FM-tråden

Post by Cheese Smirnoff »

Patchen i januar bruker å fikse på slike ting.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: FM-tråden

Post by bjornage »

Dette med høye lønninger er ikke bare et Glimt-problem. Godset-spillerne Jarl Andre Storbæk og Thomas Sørum tjener hhv 160.000 og 120.000 kroner i uka, Nicki Bille tjener nesten like mye. Til sammenligning er hele lønnsbudsjettet mitt på 270.000 kroner i uka.
User avatar
XuliX
Posts: 1328
Joined: Sun Apr 03, 2005 2:36 pm
Location: Mørkved city
Been thanked: 1 time

Re: FM-tråden

Post by XuliX »

Spiller med vårt kjære Glimt. Opprykk første sesong, og Sané ble solgt for utrolige 35 millioner. Nå koser jeg meg med spillere jeg siklet etter i adecco. Første sesong i TL. Ligger på andreplass etter 8 kamper, etter seier mot Rosenborg og Tromsø, begge på bortebane!
"It's not the fart that kills you, it's the smell" - Petter Solberg
User avatar
XuliX
Posts: 1328
Joined: Sun Apr 03, 2005 2:36 pm
Location: Mørkved city
Been thanked: 1 time

Re: FM-tråden

Post by XuliX »

mortsto, første sesong i Glimt, kjøp Daniel Aase. Fikk han for 4,5k og gikk rett inn på laget.
"It's not the fart that kills you, it's the smell" - Petter Solberg
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: FM-tråden

Post by Loffen »

Hvorfor gidder jeg å spille denne dritten?! Jeg må være den eneste i verden som faktisk suger i dette spillet!

Etter å ha tapt 6 kampen på rad idag (12 i rekken totalt) så hadde jeg en indre monolog: "Hvorfor gidder jeg? Det kommer garantert til å ende med at datamusa evt PC-skjermen må lide"

Nå er FM sletta og det vil ta år før jeg fortsetter. Håper stalloen tar det! :evil:
Her i huse et vi torsketunge!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: FM-tråden

Post by ingen87 »

Signeres!
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: FM-tråden

Post by ingen87 »

Kan også overføres til FIFA..
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: FM-tråden

Post by Boombadila »

Mener å huske en Pondus-stripe over samme tema.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: FM-tråden

Post by Zero »

Får bare beklage først som sist men: Spill med Glimt i 4-4-2 :rock trenger bare å hente Åsen fra Ranheim så har dere en kjempesolid midtbane.
Stian Sommerheim
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: FM-tråden

Post by G-s-enz »

Slet som faen selv på det nye,men nå har jeg lagt inn 2 timer med taktikklaging og tweeking. Ble en veldig offensiv 3-4-3 selv om det nesten er 3-2-5,skorer veldig mye mål.

Signeres angående FIFA,spilte med Glimt til laget hadde 4 stjerner,så fikk jeg sparken fordi jeg havnet på 2.plass bak RBK,kasta stikka og har ikke spilt siden.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: FM-tråden

Post by ingen87 »

Zero wrote:Får bare beklage først som sist men: Spill med Glimt i 4-4-2 :rock trenger bare å hente Åsen fra Ranheim så har dere en kjempesolid midtbane.


Dette forklarer jo en hel del! Har kun lyktes med ett spill CM4 03-04. Hvor jeg vant Champions League med Cambridge United i 2017. Der klarte jeg å finne en "uslåelig" taktikk, som fikk laget opp fra Conference til PL og CL.. Vant aldri PL tho, presterte å selge fem av mine beste spillere i fylla, og hentet inn tre keepere. Morsomt å våkne dagen derpå og innse at man har fem keepere i stallen, og mangler stjernespillerne.. Gikk inn i kamphistorikken og så jeg hadde tapt 5-1 borte mot United. Glad ikke alle PL-managerne handler i fylla (Harry Redknapp)??
Førr Evig!
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: FM-tråden

Post by Zero »

Hmm....jeg "snudde" treern på midten, karlsen og chatto på sentral midt og Berntsen (som ikke er på Glimt på FM15 :roll: ) som offensiv midt bak Momoo (som blir MEGET god) :glimt å det fungerer overaskende bra!
Stian Sommerheim
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: FM-tråden

Post by Zero »

ingen87 wrote: Glad ikke alle PL-managerne handler i fylla (Harry Redknapp)??
Nå har vel aldri Harry handlet når han var edru.. :lol:
Stian Sommerheim
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: FM-tråden

Post by G-s-enz »

Kan legge til at det ble en kortvarig suksess med den nye taktikken,havna på kvalikk å rykka ned :lol:

Sleit som faen i starten i 1.div også men ser bedre ut nå(får sikkert sparke snart)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Post Reply