Extreme City Makeover

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Extreme City Makeover

Post by Los-Loco »

Tung statsing for å rekruttere nye folk til Bodø:

http://www.extremecitymakeover.com

Kampanjen går i november for fullt på dn.no, vg.no, finn.no og ikke minst på facebook.

Fabelaktig Bodø-reklame. Spre den gjerne videre til folk utenfor byen som kanskje kunne bli fristet av å flytte hit, kanskje spesielt utflyttede nordlendinger som bør ta turen hjem igjen.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Extreme City Makeover

Post by Ville Lehtinen »

Jeg er ferdig utdannet om et halvt år, og har begynt å titte så smått etter jobb i Bodø. Noen som har tips til bedrifter som kanskje kunne trengt en naturgeograf? :)
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Extreme City Makeover

Post by Kesseboy »

Med litt PPU så er det alltids en lærerjobb eller to å søke på ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Extreme City Makeover

Post by Boombadila »

Har ikke UIN noe?
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Extreme City Makeover

Post by ingen87 »

Ville Lehtinen wrote:Jeg er ferdig utdannet om et halvt år, og har begynt å titte så smått etter jobb i Bodø. Noen som har tips til bedrifter som kanskje kunne trengt en naturgeograf? :)
Rart om ikke Ramboll skulle trenge folk.. :) Synes de driver med målinger rundt om hele fylket for tida.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Extreme City Makeover

Post by Boombadila »

Det jeg forøvrig lurer på er når de skal begynne å bygge høyt i Bodø, for å få plass til alle folkene.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10714
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Extreme City Makeover

Post by liverglimt »

Bodø har 1350kvm å ta av så høye hus er det lite behov for.
@liverglimt
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Extreme City Makeover

Post by mortsto »

Selv om Bodø kommune er så stor, så er det vel ikke mange km2 som er fornuftige å ta i bruk når det gjelder byutvikling. Synes byutviklingen er på rett spor med utbygging på Hunstad sør, Alstad og Bodøsjøen, men ønsker også en vel gjennomtenkt bydel der Rønvikjordene er. Håper også at rullebanen flyttes, så en kan ta i bruk nye store områder der på lang sikt.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Extreme City Makeover

Post by Boombadila »

Også kan man jo spørre seg om man skal bygge ned landbruksjord?
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Extreme City Makeover

Post by mortsto »

Når en snakker areal med landbruksjord, så er det vel store mengder av dette innen kommunen slik jeg har forstått det.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Extreme City Makeover

Post by bjornage »

Blir det noe av den EM-stadionen i Bodøsjøen?
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Extreme City Makeover

Post by ingen87 »

Boombadila wrote:Også kan man jo spørre seg om man skal bygge ned landbruksjord?
La meg korregere litt; areal med SVÆRT GOD landbruksjord :) Mitt svar er et klinkende klart nei. Og hvis dette skulle bli et alternativ så håper jeg virkelig at kommunen har noen veloverveide argumenter for dette.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Extreme City Makeover

Post by MhepA »

Jeg ser i grunn frem til å flytte tilbake om 2 år. Så jeg håper bare det venter noen jobber og fine leiligheter på meg. Føler Bodø by tilfører det jeg trenger og mtp. at det er så mye "makeover" på gang virker det jo også som en spennende by å komme tilbake til etter å ha vært borte i over 5 år.

+ I Bodø har vi ihvertfall sol innimellom.... #letterefrustrasjon
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Extreme City Makeover

Post by ingen87 »

Det er kun en "Bergenser" som kan se gleden av de klimatiske forholdene i Bodø ;)
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Extreme City Makeover

Post by Los-Loco »

ingen87 wrote:
Boombadila wrote:Også kan man jo spørre seg om man skal bygge ned landbruksjord?
La meg korregere litt; areal med SVÆRT GOD landbruksjord :) Mitt svar er et klinkende klart nei. Og hvis dette skulle bli et alternativ så håper jeg virkelig at kommunen har noen veloverveide argumenter for dette.
Nå er det ikke bare kommunen som skal ta en slik avgjørelse, arealet eies vel i dag av fylkeskommunen, og staten har også et ord med i laget før en eventuell utbygging kan skje.

Men jeg kan likevel bidra med et par argumenter, så får du vurdere selv hvordvidt de er gode og veloverveide:

1. Byen trenger arealene. Det gir liten mening å sette opp bebyggelse ute i distriktene hvor vi burde ha landbruk, for å spare landbruksareal inne i sentrumskjernen.

2. Arealene benyttes i dag utelukkende til gressdyrking og beitemark, og slik har det vært i alle fall de siste 30 årene. Med andre ord ingen optimal utnyttelse av det du karakteriserer som svært god landbruksjord.

3. De to gårdene som drifter arealene i dag er offentlig eid. Det er et betimelig spørsmål om landbruksdrift bør være en offentlig oppgave i det hele tatt.

4. Enorme ledige arealer mer eller mindre i sentrum av en hurtigvoksende by er egentlig en drømmesituasjon. Verdens realiteter er slik at jordene kommer til å utbygd før eller siden. Hovdejordet er allerede tatt, likeså jordstykket ved siden av Hesteskoblokka i Maskinisten. Enda et jordstykke nede ved Riksveien er under planlegging. Slik vil det fortsette så lenge landbrukstilhengerne tviholder på jorda, og byekspansjonen framtvinger gradvise grenseendringer. En langt bedre løsning ville vært om vi i alle fall på papiret kunne åpne for en full utbygging, og dermed legge helhetlige planer for utnytting av hele arealet. Så kunne utbyggingen likevel gjøres gradvis, men som ledd av en helhetlig plan for området, i stedet for klatt på klatt til alle jorder er oppbrukt en gang rundt 2040.
Post Reply