Juleøl

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Juleøl

Post by Boombadila »

Juleøl...

Det er med juleøl som det er med vanlig øl; er det godt kan det drikkes året rundt.

This is not science of rockets....
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Juleøl

Post by Sulliken »

mortsto wrote:Når en begynner å sammenligne flere juleøltester så ser en hvor håpløst det blir. Feks Grans Julebrygg som går fra totalslakt og terningkast en til anbefaling og terningkast fem. Dette er bare ett av flere, hvor selvutnevnte eksperter spriker i alle retninger. Like greit å prøve ut flere og finne seg egne favoritter.
Det er litt morsomt at du nevner dette.

For noen år siden jobbet jeg bak et par bardisker. Det ene stedet spanderte på oss "ølpleiekurs" der man lærte om ølhistorien, hvordan servere øl, vi lærte om forskjellige øltyper, hvordan disse blir brygget, etc.

Foredragsholderen var en bransjemann som hadde brygget i 25 år. Først for Nordlandsbryggeriet, så for Rignes. En mann med mye kunnskap og erfaring.

Han kunne fortelle at alle i bransjen humret like mye hvert år til alle juleøltestene, da nesten samtlige bryggerier bruker (sin egen) samme oppskrift hvert eneste år. Han viste oss div anmeldelser av NBs juleøl igjennom 4-5 år der terningen spriket fra 2-6 i dom. Den samme avisen kunne gi 3 det ene året og 5 neste.

Poenget er at det er samme oppskrift som blir brukt hvert eneste år! Så at anmeldelser skal man bare skuffe på hav først som sist.

Finn den juleølla du liker best, og hold deg til den.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Juleøl

Post by mortsto »

Fint du bekrefter det jeg har hatt mistanke om. Noen har forklart sprikende resultater med at "jammen det er jo ny oppskrift for hvert år", noe jeg har tvilt veldig på.

Når det gjelder juleøl så skiller jeg selv mellom mat- og koseøl. Matøl som gjerne kombineres med akevitt kan godt være fra butikken. Men når en skal ha seg en til sjokoladeskåla foran peisen, så må den være svart og sterk. Prøvde meg på Berentsens Stelliger Divum på 19% men den smakte sterkt av alkohol over hostesaft. Ikke spesielt vellykket. Blir nok mildere etter et års lagring, men jeg tror uansett ikke jeg gidder kjøpe den på nytt.
Glimt1916
Posts: 5629
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Juleøl

Post by Glimt1916 »

Dette gjelder nok mange av de store industribryggeriene. Når det gjelder de mindre bryggeriene er det flere av dem som endrer litt på oppskriftene fra år til år. Det kan forøvrig også være vanskelig å lage noe som smaker helt likt hver gang, selv om man bruker samme oppskrift. Dette er lettere for de store bryggeriene så klart.

EDIT: Fks. vil God Jul fra Nøgne Ø smake litt forskjellig i år også: http://olportalen.no/2014/03/19/nogne-o ... t-god-jul/
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Juleøl

Post by mortsto »

Glimt1916
Posts: 5629
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Juleøl

Post by Glimt1916 »

Denne er verdt å lese om juleøltesting : http://olportalen.no/2014/12/05/kritikk-av-kritikerne/
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Juleøl

Post by Sulliken »

Sulliken wrote:(...)

Foredragsholderen var en bransjemann som hadde brygget i 25 år. Først for Nordlandsbryggeriet, så for Rignes. En mann med mye kunnskap og erfaring.

Han kunne fortelle at alle i bransjen humret like mye hvert år til alle juleøltestene, da nesten samtlige bryggerier bruker (sin egen) samme oppskrift hvert eneste år.
mortsto wrote:Fint du bekrefter det jeg har hatt mistanke om. Noen har forklart sprikende resultater med at "jammen det er jo ny oppskrift for hvert år", noe jeg har tvilt veldig på.
I år kåret Dagbladet Lervigs Juleøl som best i butikkstyrke, noe som førte til at bryggeriet på fredag la ut den lakoniske Facebook-meldingen ”Lervig kommer greit ut i år med samme oppskrift som i fjor gav en toer på terningen”.
Rotete sitering, men Lervig bekrefter bare det jeg skreiv lengre opp i tråden.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Juleøl

Post by Cheese Smirnoff »

Altså, alle anmeldelser går jo på anmelders/testpanelets personlige smak. Det gjelder jo alt fra musikk, film, mat og drikke osv. Selv innenfor feinschmekeriet vinsmaking er det jo smakerens nese og tunge som avgjør hvor "god" vinen er.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Juleøl

Post by Kesseboy »

Itvilstiller du validiteten til den noble kunst av vinsmaking?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Juleøl

Post by Sulliken »

Poenget mitt er i allefall at juleøltestene er BS.

Som sagt, smak deg frem til den du liker best. I år blir det Hansa (butikk) for min del, polvariant må jeg bare gamble på.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Juleøl

Post by mortsto »

Jepp. Det var også poenget mitt med den linken. Selv om øltesterne har dårlige arbeidsforhold, så synes jeg det er rart at de presser seg inn i et format som får dem til å fremstå som amatører og ja...terningtrillere.
Har smakt en del på årets juleøl, og foreløpig er årets favoritter svenske: Dugge Christmas Idjit, samt de tre som kommer fra Mohawk (to stout, en porter), samt Gouden Carolus. Dette er mørke, sterke dessertøl, som er best for seg selv, evt med andre søtsaker. Hornbeer Julehumle er også et friskt alternativ.
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Juleøl

Post by mortsto »

User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Juleøl

Post by Boombadila »

Såeh, hvem her holder seg til vanlig, godt øl i jula, og ikke sånn dere fancy juleøl?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Juleøl

Post by Sulliken »

Det skal drikkes på Rock In i kveld.

Jeg har funnet en butikkjuleøl til jeg liker.
Ringnes spesialbrygg - Limited Edition. Den vanlige rignes juleøl smaker utvannet, men spesialbrygget faktisk var godt.

I år igjen dropper jeg de sterke polølene, pga treåringen min.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Juleøl

Post by J I P »

Så fint at treåringen din bare får butikk juleøl og ikke poløl. Men hadde det ikke vært bedre med Munkholm juleøl til han da?

Du derimot går glipp av Vintersolverv - et godt juleøl etter min smak - som jeg rett nok åpnet to dager for tidlig.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Juleøl

Post by Sulliken »

Henne, jip, ikke han.

Poenget var vel heller at jeg kan ta 1-2 butikkøl mens hun er våken uten å være redd for å bli beruset..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Juleøl

Post by Boombadila »

Sulliken wrote:Det skal drikkes på Rock In i kveld.

Jeg har funnet en butikkjuleøl til jeg liker.
Ringnes spesialbrygg - Limited Edition. Den vanlige rignes juleøl smaker utvannet, men spesialbrygget faktisk var godt.

I år igjen dropper jeg de sterke polølene, pga treåringen min.
Full fest og stormende jubel?

Bare så synd de ikke spiller ordentlig musikk der :twisted:
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Juleøl

Post by Kesseboy »

Skal ikke påtvinge andre mine holdninger, men vi har valgt å ikke drikke alkohol i det hele tatt så lenge barna er våkne. Til de som er usikre: Det anbefales.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5629
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 431 times
Been thanked: 437 times

Re: Juleøl

Post by Glimt1916 »

EDIT: Feil tråd
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Juleøl

Post by Sulliken »

Kesse.

Jeg er helt sikker på at jeg kan ta 1-2 juleøl til middagene uten at jeg blir noe som helst beruset av det.

Men at det finnes folk som ikke er disiplinerte nok til å stoppe der, er en annen diskusjon.

Jeg vet nå allerede nå sånn røfflig hva Locoen har å si om saken, så nå hsr jeg sagt mitt..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Post Reply