Bodø i Svindelen

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Bodø i Svindelen

Post by poteten »

http://bodonu.no/kampanjebloffen/

Bra sak, eller spekulativt?
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø i Svindelen

Post by mortsto »

Har litt blandede følelser rundt denne saken og kampanjen. Jeg har en god del venner fra rundt om i landet som har lagt merke til kampanjen det er snakk om, og jeg tror den kan ha noe for seg. Samtidig er det vel ingen tvil om at folkene som står bak den har målt dens suksess på svært tvilsomme måter.
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 156 times
Contact:

Re: Bodø i Svindelen

Post by ingen87 »

Rent spekulativ; men i etterkant av denne kampanjen har Bodø blitt lansert som et av verdens mest spennende reisemål av blant andre National Geographic. Er vel helt sikkert ingen sammenheng her, men synes det er morsomt at Bodø rangeres så høyt :)
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Bodø i Svindelen

Post by Cheese Smirnoff »

At folka bak kampanjen vil legge frem best mulig tall, og dermed benytter seg av de høyeste tallene de kan få tak, er da vel ikke svindel. Ja, de burde nok ha nevnt på en eller annen måte at dette ikke er eksakte tall, men man skal ha bra lite kunnskap om hvordan reklame og PR fungerer hvis man leser slike tall bokstavelig.

Her syns jeg faktisk Bodø Nu opptrer spekulativt og anklager mennesker for svindel i en fillesak. Skal man ettergå alle "ufarlige" tall PR-byråer legger fram får man det travelt.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Bodø i Svindelen

Post by Wendigo »

Jeg syns i stor grad artikkelen er saklig og god, selv om den gjør veldig lite for vise det som er bra med kampanjen m.m. (f.x. må antall klikk i riksdekkende avis forventes å ha en mye lavere treffprosent for en slik kampanje, sammenlignet med for en bank).

De som kommer ut av dette uten ære er oppdragsgiverne. Hvor er de objektive målekriteriene, hvorfor er det ikke noen utenfor med kompetanse som måler effektene. Hvordan i svarteste kan man gi mer penger til dette etter at man lar dem evaluere seg selv???
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Bodø i Svindelen

Post by Los-Loco »

Fullstendig lavmål av Bodø Nu! Selvsagt vil Bodø i vinden evaluere seg selv positivt. Dette er en omdømme/brandingkampanje, og Bodø i vindens egen evaluering må sees i forlengelsen av selve kampanjen - en positiv omtale forsterker et allerede godt resultat.

Wendigo kommenterer oppdragsigverne: De har naturligvis sin egen evaluering av kampanjen, men har ingen interesse av å legge dette fram på en pressekonferanse fordi dette i motsetning til Bodø i Vindens evaluering ikke er en del av selve kampanjen. Hvilke konklusjoner de enkelte bidragsyterne har trukket vet vi ikke, annet enn at de antakelig er litt forskjellige. Noen av bedriftsfilmene fikk betydelig mer oppmerksomhet enn de andre.

Det Bodø Nu gjør er å regne som ren gjørmeroting, helt uten fornuftig mål og mening. Det eneste de oppnår er å rakke ned på en kampanje som både har gitt Bodø nasjonal oppmerksomhet, og som har gjort Bodøværingene (i alle fall noen av dem) stolte av egen by.

Dette føyer seg bare inn i rekken av patetiske forsøk på kritisk journalistikk som Bodø Nu har bedrevet. De bør ta inn over seg at de er et månedsmagasin, og holde seg til uproblematisk stoff som kultur og reportasjer uten "edge".
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Bodø i Svindelen

Post by mortsto »

BodøNU har med kritisk blikk evaluert en kampanje som kommunen har finansiert. Det bør være en selvfølge at dette også evalueres av folk utenfra, og ikke bare de som har gjennomført den. BodøNU viser at halleluja-stemningen som de involverte har fått til, ikke umiddelbart kan måles i tall. "Selvsagt vil Bodø i vinden evaluere seg selv positivt" Eeeh. Ja, de fleste vil vel det. Hva om Glimt i fjor hadde kjørt en hurra-kampanje, og etter sesongen evaluert seg selv slik Bodø i vinden gjør? Som en stor suksess? Og hvor de attpåtil hadde jukset med tallene?
Jeg setter pris på jobben Bodø i vinden har gjort, og tror som sagt på at den har profilert Bodø bra for utenforstående. Jeg tror allikevel de hadde profittert på å være ærlig på at det er vanskelig å måle suksess, istedet for å regelrett jukse med tall for å få de resultatene de ønsket.
BodøNU har gjort en god ny gravesak, og jeg synes de fyller månedsmagasin-formatet bra. De kan bruke lang tid på å jobbe med saker, istedet for at de må levere dagsaktuelle saker som vanlige nyhetsaviser må.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Bodø i Svindelen

Post by poteten »

Jeg er litt sånn både/og. Det faktum at det er skattepenger i potten gjør saken i høyst grad interessant for offentligheten, spesielt når man har brukt tallene som man har brukt dem. I tillegg synes jeg det er bra at det settes på plass det jeg lenge undret over; at 50.000 besøkende på en side ikke nødvendigvis er så bra og at de har trikset i overkant med tallene når det kom til filmvisningene.

Dog, dette er uansett for tidlig å slakte. SLik merkevarbygging tar flere år. Derfor synes jeg kritikken kanskje er noe lavmål, med tanke på at den hadde vært mer på sin plass om tre-fire år.

Then again, 2,2 millioner i bidrag er massivt for en slik aktør i næringslivet.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Bodø i Svindelen

Post by Wendigo »

oppdragsgivernes evaluering er åpenbar idet de bevilger mer penger. Hvis det fins objektivt grunnlag for det kan du ta gift på at det hadde vært offentliggjort.
Post Reply