Arctic Race of Norway (Sykkel)

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by kimbo »

Like etter Tour de France er det klart for det som vel er det første internasjonale sykkelrittet på Nord-Norsk jord.

Etappene blir som følger:
1. etappe: Bodø (start/mål) - 192 kilometer. Bodø-Fauske-Rognan-Saltstraumen-Bodø.

2. etappe: Svolvær - (start/mål) - 156 kilometer. Svolvær - Kabelvåg - Leknes - Stamsund - Kabelvåg - Svolvær

3. etappe: Svolvær - Stokmarkenes - 201,5 kilometer - Svolvær - Raftsundet - Sigerfjord - Bø - Sortland

5. etappe: Sortland-Harstad - 155 - kilometer - Sortland - Tjeldsundet - Harstad

http://sport.aftenposten.no/sport/sykke ... 281422.ece
Flere som gleder seg? :mrgreen:
User avatar
Los-Loco
Posts: 7272
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 434 times
Been thanked: 871 times
Contact:

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by Los-Loco »

Nei...
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by Sulliken »

JA!!!!

Fantastisk at de fikk dette opp å gå. Det har vært pratet om artic race i flere år, og det er fantastisk at det endelig blir realitet.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by bjornage »

Fantastisk at de får til dette her i nord, gleder meg veldig!
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by mortsto »

Må bare applaudere dette. Hvis det blir godvær blir dette helt sykt spektakulært.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by Kesseboy »

Når skjer dette? Må nesten prøve å unngå ferietur under førsteetappen ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by bjornage »

Torsdag 8. august i Bodø, resten av uka er dem i Lofoten og Vesterålen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by Cheese Smirnoff »

Så utrolig tåpelig at pressekonferansen hvor opplegget ble presentert ble holdt i Oslo sentrum. Man kommer jo nesten ikke lengre unna "Arctic Norway" enn Oslo, og byen har ingenting med løpet å gjøre.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by Sulliken »

Si det til sjefen for Tour de France som holdt pressekonferansen. For folket på kontinentet er alt nord for Danmark "Artic".
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by bjornage »

De skulle vært her denne uka. Helt uvirkelig fint nå om dagen. Dersom tv-produksjon blir skikkelig blir dette herlig nasjonalromantikk til glede for hele sykkelverden.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by ingen87 »

Kommer helt an på hvem som deltar.. Kan fort bli et "B-mesterskap" rett etter Tour de France..
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by bjornage »

Helt toppet blir det nok ikke, men jeg tror det kan komme et og annet stort navn. Et etapperitt som dette vil være god restutisjon etter TdF.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by Sulliken »

Nja.

De færreste som sykler Giroen sykler Tour de France, og jeg vil definitivt ikke kalle Giro d'Italia et B-mesterskap med navn som Wiggins, Nibali, Evans, Uran Uran, Hesjedal, Scarponi, Cavendish og Rodriguez med fler.

"B-mesterskapet" til Touren må bli Polen rundt som går ca samtidig.


I Artic race ser jeg for meg at de norske "store" kommer. Det vil si at lagene BMC (Hushovd), SKY (Boasson Hagen og Gabba), og Blanco (Nordhaug) sannsynligvis stiller. Og der de lagene kjører, finner du som oftest og Thinkoff, Radioshack (Leopard Trek), Lampre, Orica-Greenedge, Vacansoleil med fler. Alle disse lagene har nesten bare store navn for oss som er litt interessert.

Husk at et world-tour lag kan ha 30 ryttere i stallen, mens det i Tour de France og Giroen, f.eks kan hvert lag kun stille med 9 ryttere.

Dette blir garantert ikke noe B-preg over!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by ingen87 »

Får håpe det! God reklame for landsdelen. Selv om sykling er umåtelig kjedelig :)
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by Sulliken »

Kjedelig? Tullprat. Da har du ikke forstått konkurransen og lagspillet, allianser på tvers av lagene, om bruddet går inn, og hvilke lag er interresert i å la bruddet gå inn, og hvilke vil gjøre alt for å hente dem inn.. osv osv.
Det er IKKE bare at de sykler langt og fort og førstemann til mål vinner.

Fotball er kjedelig for dem som ikke kan offsideregelen..
Snooker er kjedelig for dem som ikke forstår hvorfor dommeren plukker opp de fargede kulene hele tiden.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by Boombadila »

Sykkel er kjedelig. Formel-1, dermot, der har du en ren og fin sport, i hvert fall når det gjelder doping.
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by kimbo »

Bare synd Formula 1 blir ødelagt av masse unødvendige og irriterende regler som endres hvert bidige år.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by Boombadila »

Det begynte de jo med etter 2003-sesongen, hvor Ferrari var overlegen alt og alle.
Helt syk sesong egentlig, i sær med tanke på hvor godt Ferrari traff med både bil og førere.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by ingen87 »

Det eneste som er morsomt med sykling det er når de skal over glatt brostein! :) Og når det blir massevelt på oppløpet.. Har alldeles kjønt at sykling ikke bare er første mann til mølla ;) Det er sikkert masse taktikk i volleyball og vannpolo også :)
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by Sulliken »

Hvordan klarte jeg å glemme Norges besterytter så langt i år med flere sterke plasseringer i vårklassikerne: Alexander Kristoff i Team Katusha.

Taktikk i Vannpolo.. Tja, kanskje? I Volleyball? Nekter jeg å tro på. Men point taken =) Det skal sies at jeg ikke begynte å interessere meg for sykkel før jeg hadde fylt 30.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by liverglimt »

Jeg var interessert i sykkel, og følger litt med enda. Sette meg ned foran tv og se på ritt, IKKE aktuelt lenger etter alle dopingavsløringer!
@liverglimt
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by ingen87 »

Skal innrømme at jeg lot meg rive med de årene jeg jobba på Intersport, men som LiverGlimt mistet jeg helt interessen etter alle dopingavsløringene. Jeg var en av de som heia på Contador (fordi alle hata han :p ), så ble han tatt i doping. Alle Contador-motstanderne ropte "hva var det vi sa?", så ble Frank Schleck tatt i doping.. Håper for alt i verden at Boasson og Hushovd er rene, men merker at jeg sliter med å tro på meg selv..
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by Sulliken »

Nå skal det sies at alle de store dopingavsløringene som har kommet idet siste er ting som skjedde på 80-90 og tidlig 2000tall.
Etter blodpasset ble innført har sporten blitt renere og renere og nå er det ikke mye igjen. Klart. En og annen prøver seg enda men de blir tatt, og slik er det i alle idretter (det finske landslaget i langrenn, anyone?). Det er ingen idretter hvor dopingproblematikken og antidopingarbeid blir tatt mer seriøst og det er ingen som blir så ofte testet som syklister.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by ingen87 »

Hvordan vet man at de har blitt renere og renere? Hva om de bare ligger framfor blodpass ? På 80-90 tallet ble det også tatt masse dopingsprøver, og man sa at idretten var blitt ren.. Når sjefene for de største lagene (Bjarne Riis) får lov til å være sportsdirektør, så må det vel være grunn nok til å stille spørsmålstegn? Er som om Mika Myllylä skulle vært finsk landslagstrener i langrenn (kanskje litt dårlig eksempel siden han er død, men.)..

Man sier gang på gang at sporten har blitt renere, men stadig blir nye topputøvere tatt i doping. Sist Frank Schleck..
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Arctic Race of Norway (Sykkel)

Post by bjornage »

ingen87 wrote:Hvordan vet man at de har blitt renere og renere?
Enkelt. Se på tidene og prestasjonene og utviklingen de siste årene. Har ikke statistikken foran meg nå, men de beste rytterne har rett og slett blitt "tregere" enn når dopingen var på sitt verste. Det er sikkert haugevis med doping fremdeles, men jeg tror ikke det er like utstrakt som det var for noen år tilbake.

Mens vi snakker doping, jeg venter bare på den første skikkelig dopingskandalen i fotballen. Det får være grenser for hvor mange år man kan legge lokk på alt svineriet som foregår i europeisk toppfotball og spesielt i spania. Dette er interessant lesning: http://www.4dfoot.com/2013/02/09/doping ... -evidence/
Post Reply