Syria

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Syria

Post by Los-Loco »

Det er vel på tide med en Syria-tråd.

Obama viser seg som en verdig fredsprisvinner (not) og forsøker nå å finne støtte for et bomberaid mot Syria. Det ser foreløpig ut til at han står relativt alene, og man kan jo håpe at det fortsetter slik, men han får vel viljen sin regner jeg med. Argumentasjonen for et militært engasjement er den angivelige bruken av kjemiske våpen mot egen befolkning som skal ha tatt livet av ca 1000 personer.

Sett fra en fredshissers synspunkt så kan det synes noe paradoksalt at fordømmelsen av regimets handlinger handler isolert om valg av våpentype, og ikke konsekvensene. Hittil er over 100.000 rapportert døde i konflikten, som resultat av konvensjonelt våpenbruk. Forferdelige tall, som burde ha framtvunget internasjonale reaksjoner for lenge siden, men da helst med en annen metodikk enn cruiseraketter.

Ironien bak argumentasjonen om å beskytte sivilbefolkningen mot deres egne styresmaketer kommer tydelig fram når en ser på en del andre borgerkriger med langt høyere dødstall enn Syria (Sri-Lanka, Angola, Somalia, Sudan m.fl.) som overhodet ikke har vekket interessen for noen militær intervensjon fra USA/NATO/Vesten.

Likevel kjøper tilsynelatende folk historien som serveres om at en militær respons er "nødvendig" for å beskytte sivilbefolkningen. Hvor lettlurte er folk egentlig?
ingen87
Posts: 7096
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: Syria

Post by ingen87 »

Abombe dritten tilbake til steinalderen. Ta med Egypt i samme slengen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Syria

Post by Cheese Smirnoff »

Hvem er dritten som skal atombombes?
ingen87
Posts: 7096
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: Syria

Post by ingen87 »

Skulle bare lage et ytterpunkt i diskusjonen ;)
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Syria

Post by Cheese Smirnoff »

Skjønte det, men det største problemet med Syria er at ingen vet hvem som er mest bad guy i konflikten. Både Assad og opprørerne virker til å være nesten like ille, og radikale islamister er sterkt inne på opprørernes side. Samtidig er det de sivile som lider, og resten av verden blir tilskuere.
kimbo
Posts: 437
Joined: Tue Mar 25, 2008 11:57 pm
Location: Rønvika
Contact:

Re: Syria

Post by kimbo »

Nato og vesten skal helst holde seg så langt unna det tullet der som mulig, la dem gjøre opp seg i mellom når det ser ut til at begge sider er like jævelige.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3674383.ece
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Syria

Post by Cheese Smirnoff »

Over 100 000 sivile er drept så langt. Dessverre er det ikke dem det handler om i denne konflikten, men hvem av drapsmennene som er verst. Verden er jævlig.
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Syria

Post by Loffen »

kimbo wrote:Nato og vesten skal helst holde seg så langt unna det tullet der som mulig, la dem gjøre opp seg i mellom når det ser ut til at begge sider er like jævelige.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3674383.ece
Jeg er enig, men kall meg gjerne umenneskelig når jeg sier at Vesten skulle holdt seg unna Midtøstens konflikter i det hele og store. Det er få inngrep fra Vesten jeg synes har virket med sin hensikt, om noen i det hele tatt. :?

Et i overkant forenklet innlegg om et komplisert tema, men kjerneinnholdet står jeg for.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: Syria

Post by Los-Loco »

Vesten skal ikke nødvendivis holde seg unna Midt-Østen, men væpnet intervensjon har aldri gitt tilstrekkelige positive gevinster til å oppveie de negative følgene. Det bør vi snart ta lærdom av, og se etter andre former for virkemidler.
Post Reply