Øl

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderatorer: Larsen, Mod-gruppen.

Svar
Brukeravatar
gavharr
Sted: Oslo

Re: Øl

Legg inn av gavharr » tor jun 15, 2017 9:48 am

Og Arne Hjeltnes har litt å si om den saken:
https://bodonu.no/god-pils-og-darleg-jo ... 5.06-10:30
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."

mortsto
Sted: Trondheim

Legg inn av mortsto » tor jun 15, 2017 2:55 pm

Har lest litt om saken på div Facebook-sider og blogger og Hjeltnes er kjapt ute med å stemple folk som kjipe og negative, og har svært få gode motargumenter til de som kommer med konstruktiv kritikk. Som mange sier er det særdeles vanskelig å starte et bryggeri og konkurrere på pris mot giganter som Carlsberg. I tillegg er en helt nødt til å få innpass i en av de store butikkjedene for å få dette til å fungere. Se bare på den økonomiske smellen Mack får når Rema strammer skruen. Svar fra Hjeltnes:

"Smålege ølfolk på denne bloggen"
"Å pissa på kvarandre er ein veldig dårlig ide for det norske ølmiljølet. Trist er det."
"Hadde eigentleg håpa at norske ølvener var litt meir sakelege mot kvarandre og ikkje proppfulle av skuldingar og Jantelov"

Når han sier at det nye bryggeriet verken skal konkurrere med Bådin eller Carlsberg, og får spørsmål om hvem de da skal ta markedsandeler fra, svarer han ganske patetisk:

"Du vil altså heller ha utanlandsk pils enn norsk brygga av trivelege folk i Bodø? Eg må seia at eg lurar på som rører seg i hovudet på denne gjengen som frekventerer denne bloggen. Eg visste verkeleg ikkje at det fantes slike ølfolk i Noreg, som heller vil ha ein eller annan hemmeleg IPA frå eit slovensk bryggeri som ingen har høyrt om, enn å heia på nordmenn som vil laga norsk øl kultur. Denne gjengen her er ein trist opplevelse."

Tror den opprinnelige advarselen om at dette er noe en potensielt kan tape mye penger på, står ved lag.

Glimt1916

Legg inn av Glimt1916 » søn jun 18, 2017 12:41 pm

Folk må selvfølgelig gjøre som de vil. Poenget var bare at det er greit å høre om hvordan Norbrew oppfattes av en del andre. For meg fremstår de som en gjeng med investorer og kjendiser som ser en mulighet til kjapp profitt på noe som har blitt trendy. At de først og fremst er interessert i å tjene penger er jo en ærlig sak, men det er greit for potensielle investorer å være klar over at noen av planene kan virke litt urealistiske. Og skal man lykkes med såpass store planer, så kan det jo være lurt å ikke starte med å støte folk i miljøet fra seg.

Dette sa grunnleggerne av et av Norges beste bryggerier når de valgte å ikke selge til Norbew;
– Vi ønsket samarbeidspartnere og investorer med samme tanker og ideer som oss om hvordan Haandbryggeriet skal drives videre, sier de to, med et tydelig spark til Norbrews planer.

Alle gründerne deltok i et innledende møte med den sultne oppkjøperen, som fra før eide håndverksbryggeriene Voss Fellesbryggeri og Northern & Co. Men verken Hilde eller Eide ønsket å gå videre med et slikt salg, som de mener baserte seg på urealistiske forventninger om rask lønnsomhet.

– De sa de ville øke fra dagens maksproduksjon på én million liter til seks millioner liter. Det ville ikke la seg gjøre med dagens fysiske kapasitet, og vi produserer per i dag bare halvparten av hva vi klarer fordi vi ikke får solgt mer, sier Hilde.

– De snakket aldri om kvalitet, bare om mengde. De skulle bli størst i markedet på kort tid, men da forstår de ikke mye av bransjen. Det er hardt arbeid over lang tid, og et sted der det er vanskelig å gjøre raske penger, supplerer Eide.

Ble forresten Bådin nevnt i den opprinnelige saken? Kan ikke huske at de ble nevnt av hverken journalisten eller av Hjeltnes. Slik jeg husker artikkelen var vinklingen at man "endelig" skal få et bryggeri i Bodø igjen.
Form is temporary, class is permanent.

mortsto
Sted: Trondheim

Legg inn av mortsto » man jun 19, 2017 8:36 am

Bådin ble ikke nevnt i avisa. Men Hjeltnes har nevnt i sosiale medier at de ikke først og fremst skal konkurrere med dem. Hadde jeg vært investor med ræva full av penger skulle jeg hjulpet Bådin med en Bådin&Friends Brewpub i Glasshuset. :D

Glimt1916

Legg inn av Glimt1916 » man jun 19, 2017 11:53 am

Når de ikke skal konkurrere med noen eksisterende aktører så kan man jo spørre seg hvor de skal hente markedsandeler

Glimt1916

Legg inn av Glimt1916 » man jun 19, 2017 1:26 pm

Som jeg nå ser allerede er nevnt ovenfor... :)

Svar