Øl

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Øl

Post by gavharr »

Og Arne Hjeltnes har litt å si om den saken:
https://bodonu.no/god-pils-og-darleg-jo ... 5.06-10:30
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Øl

Post by mortsto »

Har lest litt om saken på div Facebook-sider og blogger og Hjeltnes er kjapt ute med å stemple folk som kjipe og negative, og har svært få gode motargumenter til de som kommer med konstruktiv kritikk. Som mange sier er det særdeles vanskelig å starte et bryggeri og konkurrere på pris mot giganter som Carlsberg. I tillegg er en helt nødt til å få innpass i en av de store butikkjedene for å få dette til å fungere. Se bare på den økonomiske smellen Mack får når Rema strammer skruen. Svar fra Hjeltnes:

"Smålege ølfolk på denne bloggen"
"Å pissa på kvarandre er ein veldig dårlig ide for det norske ølmiljølet. Trist er det."
"Hadde eigentleg håpa at norske ølvener var litt meir sakelege mot kvarandre og ikkje proppfulle av skuldingar og Jantelov"

Når han sier at det nye bryggeriet verken skal konkurrere med Bådin eller Carlsberg, og får spørsmål om hvem de da skal ta markedsandeler fra, svarer han ganske patetisk:

"Du vil altså heller ha utanlandsk pils enn norsk brygga av trivelege folk i Bodø? Eg må seia at eg lurar på som rører seg i hovudet på denne gjengen som frekventerer denne bloggen. Eg visste verkeleg ikkje at det fantes slike ølfolk i Noreg, som heller vil ha ein eller annan hemmeleg IPA frå eit slovensk bryggeri som ingen har høyrt om, enn å heia på nordmenn som vil laga norsk øl kultur. Denne gjengen her er ein trist opplevelse."

Tror den opprinnelige advarselen om at dette er noe en potensielt kan tape mye penger på, står ved lag.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Folk må selvfølgelig gjøre som de vil. Poenget var bare at det er greit å høre om hvordan Norbrew oppfattes av en del andre. For meg fremstår de som en gjeng med investorer og kjendiser som ser en mulighet til kjapp profitt på noe som har blitt trendy. At de først og fremst er interessert i å tjene penger er jo en ærlig sak, men det er greit for potensielle investorer å være klar over at noen av planene kan virke litt urealistiske. Og skal man lykkes med såpass store planer, så kan det jo være lurt å ikke starte med å støte folk i miljøet fra seg.

Dette sa grunnleggerne av et av Norges beste bryggerier når de valgte å ikke selge til Norbew;
– Vi ønsket samarbeidspartnere og investorer med samme tanker og ideer som oss om hvordan Haandbryggeriet skal drives videre, sier de to, med et tydelig spark til Norbrews planer.

Alle gründerne deltok i et innledende møte med den sultne oppkjøperen, som fra før eide håndverksbryggeriene Voss Fellesbryggeri og Northern & Co. Men verken Hilde eller Eide ønsket å gå videre med et slikt salg, som de mener baserte seg på urealistiske forventninger om rask lønnsomhet.

– De sa de ville øke fra dagens maksproduksjon på én million liter til seks millioner liter. Det ville ikke la seg gjøre med dagens fysiske kapasitet, og vi produserer per i dag bare halvparten av hva vi klarer fordi vi ikke får solgt mer, sier Hilde.

– De snakket aldri om kvalitet, bare om mengde. De skulle bli størst i markedet på kort tid, men da forstår de ikke mye av bransjen. Det er hardt arbeid over lang tid, og et sted der det er vanskelig å gjøre raske penger, supplerer Eide.




Ble forresten Bådin nevnt i den opprinnelige saken? Kan ikke huske at de ble nevnt av hverken journalisten eller av Hjeltnes. Slik jeg husker artikkelen var vinklingen at man "endelig" skal få et bryggeri i Bodø igjen.
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Øl

Post by mortsto »

Bådin ble ikke nevnt i avisa. Men Hjeltnes har nevnt i sosiale medier at de ikke først og fremst skal konkurrere med dem. Hadde jeg vært investor med ræva full av penger skulle jeg hjulpet Bådin med en Bådin&Friends Brewpub i Glasshuset. :D
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Når de ikke skal konkurrere med noen eksisterende aktører så kan man jo spørre seg hvor de skal hente markedsandeler
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Som jeg nå ser allerede er nevnt ovenfor... :)
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Fra AN:
siden årsskiftet 2018 har tre av fire styremedlemmer i Norbrew AS fratrådt, deriblant Hjeltnes.
Ingen nye er kommet inn. Hjeltnes er også ute av styret i datterselskapet Northern & Co.
Per nå er daglig leder Steinar Knutsen eneste styremedlem, foruten styreleder Geir Hjorth.
De skriver også at selskapet, og de fem datterselskapene, har en samlet gjeld som nærmer seg 100 millioner.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Nå saksøkes de av sin oppsagte finansdirektør: https://www.dagbladet.no/nyheter/kjendi ... r/69605675
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Øl

Post by mortsto »

Det der er jo en varslet katastrofe. Håper de ølbloggerne med litt vett i toppen klarte å bidra til at ikke masse folk tapte penger. Synes litt synd på Kristopher Schau. Skjønner ikke hvordan en avholdsmann med lite økonomisk sans klarte å rote seg inn i den gjengen der.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Øl

Post by Sulliken »

Er Kristopher Schau avholds? Han fra Hurra Torpedo? Vokalisten i The Cumshots? Mr.Forfall?

Da er fyren mer gæærn enn det jeg gå han cred for. Fordi mange av stuntene hans har jeg vært overbevist om har blitt snekret sammen i fylla..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Øl

Post by mortsto »

Han har ikke alltid vært det. Om en hører på Krisemøte-podcasten så får en godt innblikk i mange av historiene som bidro til hvorfor han slutta.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Broren er avholdsmann, men tørrlagt er vel mer beskrivende enn avholds når det gjelder Kristopher Schau...
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Voss fellesbryggeri mister sin bryggemester, og samtidig sin andre daglige leder på bare ett år.
Rune Midtun meiner drifta av Voss Fellesbryggeri har vore for dårleg. - Eg har sagt opp draumejobben, seier han.
- Eg har lenge vore ueinig i måten Voss Fellesbryggeri har vorte drive på. Det vart satsa for høgt og brukt for mykje pengar frå start av, seier bryggmeisteren.
Han starta i jobben i 2015, og det er Midtun som er hovudmannen bak utviklinga av dei mange ølsortane til bryggeriet. I fjor vart det produsert 130.000 liter til saman av øl og sider i lokala til det tidlegare Voss Fellesbakeri. Men økonomien i selskapet er alt anna enn god. I 2016 var driftsinntektene om lag 3,3 millionar, og resultat før skatt var på minus 6,5 millionar.
For om lag eitt år sidan slutta Frode Horvik i stillinga som dagleg leiar. Og Rune Midtun overtok då også stillinga som dagleg leiar.
- Då fekk eg meir innsikt i korleis drifta av selskapet var. Til då hadde eg stort sett berre tenkt på å gjera det eg likar best: Å bryggja godt øl.

Norbrew
Voss Fellesbryggeri er eigd av Oslo-selskapet Norbrew, som også eig Northern og Oslo & Akershus bryggeri.
- Me her på Voss står for produksjonen, så skal Norbrew ta seg av sal- og distribusjon. Eg meiner dei har svikta i denne jobben. Me har landsdekkjande distribusjon gjennom Norgesgruppen, men det sviktar på andre område.
- Eg har sendt brev med kritikk til styret i Norbrew. Kritikken går på generelt for dårleg jobb, at dei har brukt for mykje pengar og for å ha hatt for lite realisme.
Svara var ikkje gode nok, og eg sa opp jobben på nyåret. Eg har seks månaders oppseiingstid, seier Midttun.
- Når ein seier opp ein jobb ein er lidenskapeleg interessert i, så er det eit teikn på at noko er gale. Eg har sagt opp draumejobben, legg han til.

Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Det tok ikke mange uker før det endte med kroken på døra for Voss Fellesbryggeri. Det virker spm Norbrew rakner sakte men sikkert https://www.bt.no/direkte/politikk-og-s ... ned/120941
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Øl

Post by Boombadila »

Med et marked som er såpass segmentert som Norge sitt, må du jo være villig til å satse store summer over tid om du skal få stor markedsposisjon.

Eller du må være "heldig", slik som lovløs er.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Man må i hvert fall ha en realistisk forretningsplan. Lovløs lager jo cider, og der er konkurransen mye mindre foreløpig. Men de er vel uansett milevis unna de tallene Norbrew fanatserer om?
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Øl

Post by Boombadila »

Nå er det bare tilfeldigheter som gjør at jeg vet om Lovløs, de ble anbefalt av en bekjent.

Men det jeg vil anta at Lovløs har gjort rett er at de var først ute, og at de har laget et godt produkt. I tillegg virker markedsføringen og planene jordnære, dvs at de er tilpasset situasjonen man er i. Så får man heller vokse etterhvert.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Gjelden til Voss Fellesbryggeri er 46,2 millioner. Det er også verdt å merke seg at Arne Hjeltnes har endret tonen totalt siden de eplekjekke hersketeknikk-uttalelsene i fjor:
Arne Hjeltnes var mellom gründerane bak Voss Fellesbryggeri. Selskapet vart etter kvart ein del av konsernet Norbrew. Hjeltnes trekte seg for nokre frå styret i Norbrew i januar.

– Eg var ikkje einig i måten selskapet dreiv på, seier Hjeltnes.

Om gjelda på 46,2 millionar kroner, seier Hjeltnes:


– Gjelda høyrest overraskande høg ut.

Og han meiner skulda for dei dårlege tala ikkje ligg på Voss.

– Problemet har ikkje vore Voss Fellesbryggeri, men at Norbrew viste seg ikkje å vera det me hadde håpa. Meininga var at det skulle vera ein stordriftsfordel ved at tre bryggeri hadde felles distribusjon med meir. Men dette skjedde aldri. Det var inngått ein del avtalar som gav for høge kostnader, seier Hjeltnes.

Han var klar over at det ikkje var gode tal for bryggeriet, men han seier dette nyhendet kom overraskande på han.

– Eg er overraska. Eg hadde håpa det skulle vera mogleg å driva bryggeriet vidare. Eg er også overraska at Voss Fellesbryggeri melder oppbod, medan Norbrew skal halda fram
.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Øl

Post by J I P »

Intet tre vokser helt opp i himmelen.

Produksjonskapasiteten for håndtverksøl er nå tre ganger høyere enn salget.

https://www.dn.no/nyheter/2018/07/05/16 ... i-himmelen
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Når jeg satt og leste om Glimts nye samarbeidsavtale med et luftslott av et tullefirma, kom jeg til å tenke på Norbrew. Lenge siden jeg har hørt noe om dem, så jeg søkte på nettet:
TV-kjendiser tapte alt i bryggerisatsing
Gutta gikk på en skikkelig smell sammen med rekke andre kjendiser og profilerte advokater. Nå er 52 millioner kroner borte.
https://m.nettavisen.no/na24/tv-kjendis ... 18191.html
– Det har ikke gått så bra med den investeringen, sier Arne Hjeltnes til Nettavisen
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Nå er også den Norbrew-eide Siste Sang konkurs.
Nordhagen fikk nok, og sa takk for seg, sa opp i protest over at sjefene i Norbrew, til tross for laber økonomi, ville sette Oslo og Akershus bryggeri inn i pyramidevirksomheten Lyoness. Også to andre ledere i Norbrew gav opp satsingen og forlot firmaet på omtrent samme tid. — Tiden med Siste Sang og Oslo & Akershus bryggeri er to år jeg ikke får igjen, sier Nordhagen.
https://vartoslo.no/dan-marius-nordhage ... midespill/
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 428 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Norbrew gikk konkurs bare dager etter at jeg postet forrige oppdatering. Alle pengene som folk eventuelt satset er med andre ord borte.

https://e24.no/naeringsliv/vin-og-oel/k ... s/24500764
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Øl

Post by Boombadila »

Det er vel mange om beinet i den bransjen, og hvis man bare skal fokusere på pris og volum, går det nok dårlig.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Øl

Post by gavharr »

Smakte en stout ved navn "Viewpoint Coco" i går...
https://www.ratebeer.com/beer/amager-d- ... co/666876/

Styr klar. Makan til skuffelse :(
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Øl

Post by Loffen »

Har du smakt «3 beans» da? Lovprist av mange, men smakte tjære med pepperkakeessens for min del. Og jeg er glad i det mørke.
Her i huse et vi torsketunge!
Post Reply