Øl

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Øl

Post by mortsto »

Bør vel kunne få til en generell diskusjon om godt øl her inne? Har blitt skikkelig bitt av basillen, og gikk til det skritt å bestille 2 flasker http://no.wikipedia.org/wiki/Westvleteren_(%C3%B8l) Westvleteren 12 fra belgiuminabox. Den ene skal knekkes i helga, og den andre skal få hvile et par år i ølkjelleren.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Har smakt 6 (blonde), 8 og 12. 12 er klart best :)
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Et tips til dere som er glad i IPA:

Dogfish Head og Sierra Nevada har i samarbeid med Spiegelau laget glass som er spesielt designet for IPA. Glassene kan du lese om her:

http://olportalen.no/2013/02/09/er-dett ... urce=pubv1

http://olportalen.no/2013/08/14/til-bor ... -glassene/

Video: https://www.youtube.com/watch?v=w0sglokhBYM

Jeg har disse glassene selv, og jeg liker dem veldig godt. Men når jeg skulle kjøpe dem fant jeg en pris som utmerket seg blant de andre.

Royal design selger en topakning for 204 kr, og en sekspakning for 451 kr. http://royaldesign.no/viewitem.aspx?ID=110922

Men når du scroller nedover finner du samme sekspakningen til 84 kr http://royaldesign.no/viewitem.aspx?ID=110923

Jeg bestilte til sammen 24 glass og betalte 435 kr inkludert frakt. Bedre pris finner du ingen plass, hverken i Norge eller utlandet.
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Øl

Post by mortsto »

Morsomt sammentreff. Jeg abonnerer på Sierra Nevada på Instagram, og de posta akkurat et bilde med disse glassene. Har aldri sett dem før, men ser at den artikkelen er over et år gammel.

Edit: takk for tipset forresten. 183 kr for en sekspakning inkl frakt. Det må jo være en eller annen feil i systemet.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Øl

Post by Kesseboy »

Handla meg en Meantime IPA idag, 750 ml. Snasen flaske med kork type champagneflaske. Har jeg noe å glede meg til?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Jeg har ikke smakt den, men den scorer godt på ratebeer og Beeradvocate, så du kan nok glede deg ja :)

Om det fortsatt er noen her inne som er i Bergen så kan jeg anbefale denne plassen :

http://www.ve.no/Index_henrik.html

Norges nest beste pub i følge Ølportalen : http://olportalen.no/2013/03/31/norges-25-beste-puber/

Jeg var kanskje ikke fullt så imponert når jeg var innom i går. De har over 50 øl på tap, men når jeg spurte etter flaskemeny fikk jeg beskjed om at det hadde de ikke. De hadde de flaskene man så i hyllene, og der var det ikke 150-200 som de skriver på hjemmesiden. Men fortsatt en fin plass med mye godt øl.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Øl

Post by ingen87 »

Synes det er skuffende at de ikke har med Arresten Pub på Andenes på Ølportalen sin vurdering. En av de kuleste bryggeripubene jeg har vært på i Norge!

Kul historie, eget bryggeri, god mat og et utvalg øl enestående det jeg har opplevd tidligere i Nordland (mottar gjerne tips om andre plasser med bra utvalg).

Nå kan det hende at jeg var litt farget av at jeg faktisk oppholdt meg på Andenes, og at jeg aldri hadde trodd jeg skulle finne en sånn pub der mens jeg venta på flyet, neste morgen. Det ble en hard flytur! Ser derimot at de har fått nye eiere så tar forbehold om at det kanskje ikke er like kult som for 4 år siden.

Så over til øl; da jeg var på Arresten bestemte jeg og tre kompiser oss for å hele tiden kjøpe nye sorter. Tror vi endte opp med å pløye igjennom 25 forskjellige øl. Hvilke som var på fat og hvilke som var på flaske husker jeg ikke. Jeg forelska meg skikkelig i "Old Speckled Hen" og er nok idag min favoritt blant kjøpesølet.

Blant mine kolleger på Landbruksskola er det en utbredt hjemmebrygging-bevegelse. Spesielt Ole Sagen (faren til Anette og eier av golfbanen i Mosjøen) har enormt godt øl. Han har laftet eget ølbryggeri, og her meget dedikert til det han driver med. Hans kölsch kunne jeg betalt for å drukne i, og er nok det ølet jeg ville foretrekket blant alt jeg har smakt.
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Øl

Post by Boombadila »

Old speckled hen er en gammel klassiker, som også passer bra til whisky.

Ellers; øl som er brygget for alle=relativ tynn suppe.
øl som det blir produsert få av: noe tykkere suppe.

Men jeg må si at hansaølet fra Sør-Afrika smakte godt.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Øl

Post by Loffen »

Er ingen feinschmecker på ølfronten. Synes Nordlandspils er godt og Isbjørn/Tuborg smaker piss. Skal jeg virkelig slå ut håret så klinker jeg til med noe butikkøl jeg aldri har smakt før. Case closed. :skål
Her i huse et vi torsketunge!
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Øl

Post by ingen87 »

Jobba en periode på vinmonopolet. Da hadde jeg en sånn policy at hver gang jeg jobba lørdag skulle jeg kjøpe med meg minst to nye ølsorter jeg aldri hadde prøvd. Jeg ble satt opp på jobb nesten hver lørdag.. haha..
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Øl

Post by Kesseboy »

Meantime IPA-en var jo god, men kunne etter min smak vært litt mindre bitter og litt mer fruktig. Var litt for kald da jeg begynte på den, og smakte da ikke så mye. Ble bedre etterhvert som den nådde riktig temperatur. Men den er sterk, føles som om den slår godt over de påførte 7,4%.

Spesiell følelse å åpne champagnekorka på toppen for å kjenne øl-lukta umiddelbart etterpå.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Øl

Post by Novi »

mortsto wrote:Edit: takk for tipset forresten. 183 kr for en sekspakning inkl frakt. Det må jo være en eller annen feil i systemet.
Ja, var det. Nå er den 451,- pluss frakt :-(
Una mas cerveza.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

for de som er interessert så anbefaler jeg untappd. Lettere å holde styr på hva du har smakt, og hvor godt du likte det.

Noen som er aktiv der allerede? Brukernavnet mitt er Morten1916, om noen vil legge meg til.

https://untappd.com/user/Morten1916
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Øl

Post by mortsto »

Tommelen opp for nesten 1100 unike. Over dobbelt så mange som meg sjøl. Bruker kun den usosiale appen "Beer" på Android siden jeg ikke ønsker å bruke mer tid på sosiale medier enn jeg gjør i dag. Untappd med all toastinga og badges ble litt i overkant synes jeg.
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Øl

Post by mortsto »

@Glimt1916: 1137 unike nå. Hvordan er det mulig å drikke nesten 50 øl på tre dager? Er du med på prøvesmaking av noe slag?
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Øl

Post by Loffen »

Retro-Russ?
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Øl

Post by Boombadila »

Shotglass med øl ;)
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Jeg har ferie og er i California, og jeg har besøkt noen bryggerier og barer som har taster menues. Du får små glass av alt de har på tappekran. Dette landet har utrolig mye godt øl.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7272
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 434 times
Been thanked: 871 times
Contact:

Re: Øl

Post by Los-Loco »

"What´s the similarity between american beer and making love in a canoe?"
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Øl

Post by Sulliken »

eehh..

Fucking close to water?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Los-Loco
Posts: 7272
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 434 times
Been thanked: 871 times
Contact:

Re: Øl

Post by Los-Loco »

spot on! :wink:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Øl

Post by Wendigo »

En myte som kan avkreftes med en liten tur over. De har mye billig piss av "fucking close to water" men også eksepsjonelt utvalg for de mer interesserte.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Øl

Post by Sulliken »

Jeg smakte en gang en Milk Stout fra Rocky Mountains et sted. Smakte litt sjokolademelk, faktisk.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Øl

Post by Loffen »

Sulliken wrote:Jeg smakte en gang en Milk Stout fra Rocky Mountains et sted. Smakte litt sjokolademelk, faktisk.
Hørtes faktisk jævlig godt ut!
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Øl

Post by Kesseboy »

Brooklyn Brewery sin IPA er en av mine absolutte favoritter. Vet ikke om det man får kjøpt i Norge faktisk er tappa i USA, men det går vel under "amerikansk øl" likevel.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply