Øl

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Øl

Post by bjornage »

Brygget i USA, distribuert av Ringnes i Norge.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Øl

Post by Sulliken »

Loffen wrote:Hørtes faktisk jævlig godt ut!
De har den på Beer Palace på Aker brygge.. Så neste gang du er i Oslo...

Og ja. den ER god.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Øl

Post by Boombadila »

Spørsmålet er vel heller om du får han med ut på skumle aker brygge. Fuøt av prebener og bibbier der, samt fedre på konferanse(betalt ferie) i Oslo.

For øvrig slår jeg et slag for ingefærølet.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Øl

Post by Cheese Smirnoff »

IPA... Hva er årsaken til at blomstervann har blitt moteøl?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Øl

Post by Loffen »

Vet ikke om mine synspunkter på øl er særlige valide ettersom det tilsynelatende er bred misnøye her på forumet hva ang. min elsk for Nordlandspils!!! :D

Dog skal det sies at jeg bevisst har prøvd mye rart i det siste. Drakk Crabbies her om dagen. Gjør de ølet spicy slik at man må drikke mer? :skål

IPA er jeg fortsatt ingen fan av. Den ligger foreløpig nede på fy-lista blant lugubre væsker som Isbjørn og Borg...
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Øl

Post by Boombadila »

IPA. wiessbier, pils, mørkt, brunt, cider, ingefær, rødt, blonde...

Det er mye rart der ute, og mye av det er godt, men det er også mye som jeg personlig ikke liker. En av disse er nordlandspils.

Men på den andre siden, om noen byr, så sier jeg ikke nei ;)
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Øl

Post by bjornage »

IPA er ikke noe moteøl, det har bare blitt allemannseie. Nå er det vel surøl som er det mest trendy?

Syns det var fælt med IPA og annet poløl i starten, men det har blitt en fin interesse nå. Utvalget på vinmonopolet er stort og veldig variert, om man syns IPA er blomstervann finner man garantert noe annet som man liker veldig godt.
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Øl

Post by mortsto »

Kan ikke helt se at IPA er "mote". Er glad for den ølrevolusjonen som er i landet nå, og tilgjengeligheten er jo noe en bare kunne drømme om for få år siden. Har for egen del inntatt mye IPA og Saison i sommer, og med høsten er det fint å kunne gå over på mørk stout og porter. Jo mørkere og sterkere, jo bedre! Greit å koble av med en nordlands i blant, men når en først har fått smaken på annen øl, er det ikke noe alternativ å skulle gå tilbake til pilsdrikking slik en dreiv på før i tida. Noen høstfavoritter som de fleste polene har:
http://www.beeradvocate.com/beer/profile/207/645/
http://www.beeradvocate.com/beer/profile/13307/46987/
http://www.beeradvocate.com/beer/profile/215/2512/
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Øl

Post by Cheese Smirnoff »

mortsto wrote:Jo mørkere og sterkere, jo bedre!
Dette er mer for min gane. Selv om et par turer til Munchen har gitt meg et sterkt forhold til tysk (ikke belgisk) hveteøl.

Jeg elsker både øl og vin, og det store utvalget som har kommet de siste årene. Jeg er nabo med et av de Vinmonopolene med best øl-utvalg i Norge, så jeg drikker mye forskjellig. For meg virker det som at IPA er en gjenganger hos de aller fleste som har oppdaget at de liker mer enn Tuborg. Det passer godt til mat og tørstedrikk, men skal jeg nyte et glass øl alene blir det for fruktig og lett.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Øl

Post by Loffen »

Har noen her smakt Westvleteren? Kan det kjøpes i Norge i det hele tatt eller må man ta turen til Belgia?
Her i huse et vi torsketunge!
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

:Polet fikk faktisk tak i noen Westvleteren for en tid tilbake. De solgte en til hver kunde. Sto i kø og fikk tak i en flaske av hver. Jeg har kjøpt en del i Belgia, og der mener jeg at de kostet rundt 10 euro per flaske. De selger dem også i Mikkeller-butikken i København. Da snakker jeg om 12, den klart beste av dem. Det er forøvrig et veldig godt øl, som er vel verdt å smake, men det får jo litt ekstra hype pga at det er så legendarisk vanskelig å få tak i. En billigere, lett tilgjengelig, og kanskje like god variant er Rochefort 10, som du kan plukke opp på de fleste pol.
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Øl

Post by mortsto »

http://belgiuminabox.com/shop/authentic ... results=44
Jeg bestilte fra Belgia. Blir ca 200 inkl porto for en flaske. Den er veldig god, men jeg anbefaler også Rochefort 10 som et godt alternativ.
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Øl

Post by mortsto »

@glimt1916: Hvilket pol var dette? Husker du hva polet tok pr flaske?
Edit: Ser tolveren ble solgt for 166 i fjor. Da er det jo bare å bestille på nettet.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Øl

Post by Boombadila »

Øl ja, husker jeg smakte Hansaøl i johannesburg. Litt anderledes enn den fra bergen, men fortsatt god.
http://www.sab.co.za/sablimited/content/en/sab-hansa
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Øl

Post by Sulliken »

Ble litt inspirert og tok en tur på butikken og kjøpte

1 Marston's Oyster Stout
1 Shepherd Neame Master Brew Kentish Ale
1 Thwaites IPA

Og 2 Bulmers orginal (jada, jeg vet at det ikke er øl, men godt likevel).

Rapport følger senere.

Oppdatering:
Oyster Stouten var overraskende god. veldig smooth og glei rett ned.
Ipa'en smakte.. vel.. IPA. Ikke noe overraskende der.

Oppdatering Mark II
Ipaen var IPA.. ingen höydare, med andre ord.

Stouten var en Stout, men som er mildere, smoothere og ikke så mye brent som andre stouter. Jeg likte det. Marston's Oyster Stout er fyldig på smak, men glir rett ned som en pilsner. Det er egentlig en øl beregnert på fiskemat, men fungerer utmerket til kun å drikke. Du blir nok ikke like mett etter 2 pints av den som f.eks Guinnes eller Murphys.

Shepherd Neame Master Brew Kentish Ale
where to begin.
Bare prøv det! Jeg likte den veldig godt. Etter litt nett-tid, ser jeg at det er masse Kentish Ale å få tak i fra forskjellige bryggerier.
For å si det slik: Jeg tar Kentish ale hver dag fremfor en hvilken som helst IPA.

Bulmers: MIn favorittcider i en del år nå.. Minner mer om øl med eplesmak enn om plastikkciderne de har på Rema.

Skål, Kosmonauter!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Øl

Post by Sulliken »

Au.

På tide å ta en tur retning jobb. .
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Som med andre øltyper, pils inkludert, er det store smaks og kvalitetsforskjeller når det kommer til IPA. Jeg er veldig glad i IPA, men det finnes mange kjipe IPA'er der ute. Særlig nå som øl-interessen har tatt sånn av popper det opp bryggerier som lager øl som ikke er verdt pengene. Det er også ganske stor forskjell på fks den lette butikk-IPA'en til Hansa og en intens dobbel-IPA på 7-9%.

Det er også verdt å huske at IPA er ferskvare, og jo lengre den er lagret jo mer taper den seg. Jeg var heldig nok til å få noen dager i Santa Rosa i ferien min, utelukkende for å besøke bryggeriet til Russian River, som lager den beste IPA'en jeg noen sinne har smakt, Pliny The Elder. Den er ekstremt humlet, men fantastisk balansert og veldig lettdrikkelig selv om den er 8%. Før vi dro fra San Francisco dro vi innom den eneste puben vi visste solgte Pliny, for å ta en siste av dem før hjemreisen. Som hos Russian River var den på tap, men den var ikke i nærheten av den vi fikk servert på bryggeriet. Det var veldig interessant å smake den store forskjellen, og jeg var ikke klar over at ferskheten (pluss temperaturen ølet blir oppbevart i og lysforhold) hadde så mye å si før dette. De som eventuelt drar innom den puben for å smake en Piny (som er verdenskjent) må bli veldig skuffet. Det smakte ikke engang som samme ølet.
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

mortsto wrote:@glimt1916: Hvilket pol var dette? Husker du hva polet tok pr flaske?
Edit: Ser tolveren ble solgt for 166 i fjor. Da er det jo bare å bestille på nettet.
Det var på polet i Vika i Oslo. De hadde bare fått tak i en kasse av hver type. Klosteret trengte visstnok et nytt tak og solgte litt mer øl enn de vanligvis gjør. Du får nok ikke tak i den på polet sånn til vanlig. Men om du skulle gjøre det, så tips meg gjerne :)
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Kjempeslipp på vinmonopolet 9. 0ktober : http://olportalen.no/2014/10/02/kjempes ... 9-oktober/
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Øl

Post by Loffen »

I god tro om at Reparationsbajer skulle være nettopp det jeg trodde, så måtte jeg resignert og egentlig veldig irritert på det danske sprog, slite meg gjennom den styggeste IPA'en jeg har smakt. :evil:

Det hjalp lite at jeg fra før skyr IPA som pesten, vik fra meg! USJ! :guns
Her i huse et vi torsketunge!
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Øl

Post by mortsto »

Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Øl

Post by Cheese Smirnoff »

Årets øl-høydepunkt. Jeg smaker av prinsipp ikke på juleølet før 1.desember, men klok av fjorårets skade handler jeg inn i god tid. De beste ølene forsvant fort i fjor.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: Øl

Post by Glimt1916 »

Det er også stas at Bådin har fått en øl inn på tilleggsutvalget.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Øl

Post by Ville Lehtinen »

Noen som har et forhold til denne?

Image

Jeg kjøpte med meg en sekser fra taxfreen på Keflavik, har ikke turt å smake på den enda.
mortsto
Posts: 7346
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Øl

Post by mortsto »

Har ikke smakt den, men den får god omtale både på Beeradvocate og Ratebeer, så her er det bare å peise på.
Post Reply