Fyllepenn-en smal tråd.

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Okey, jeg innser at dette blir temmelig smalt. Jeg er forberedt på at ingen andre enn jeg kommer til å skrive i denne tråden, med mulig unntak for noen humoristiske kommentarer på min bekostning. Men la gå, jeg skal gjøre et forsøk på å vekke interessen for fyllepenner.

Fra grunnskolens dager har jeg irritert meg over penner. De har aldri skrevet eller fungert slik jeg ville de skulle, og om de gjorde det var de ikke mine eller skrev godt kun for en veldig kort periode. Jeg vet ikke hvor mange penner jeg har kjøpt opp gjennom årene i håp om å finne en som kunne skrive tålelig godt. De eneste som fungerte tålelig greit var som regel sånne sponsorpenner som man ikke får kjøpt, irriterende nok. Disse ble som regel stjålet eller forsvant dit penner forsvinner, hvorhen det nå er.

Tidligere i år googlet jeg, uvisst av hvilken grunn, fyllepenner.

Jeg hadde innbilt meg at disse alltid måtte være fryktelig dyre. De få jeg noengang har sett i en butikk har kostet 900 kroner og så mye hadde såvist ikke jeg tenkt å bruke på en penn.
Men, det viser seg at man trenger ikke bruke så mye. For 110 kroner utenom frakt får man seg en knakende god fyllepenn. Jeg bestilte meg en sånn, og det å skrive med penn har aldri vært det samme siden.

Det er kort og godt en helt annen og bedre følelse å skrive med fyllepenn. Det føles litt fjollete å skulle forklare hvor mye glede den følelsen gir meg, og når jeg har forsøkt så kan jeg se folk bli glassaktig i øynene samtidig som de stillsittende flykter fra samtalen. :lol:

Mitt poeng er i alle fall at dersom du er såpass "gammeldags" at du liker å skrive for hånd så burde du prøve å skrive med fyllepenn. Det er en nytelse rett og slett.

Det må dog advares om at det er sterkt avhengighetsskapende. Snart får man lyst på en ny penn, bedre papir, flere blekkfarger osv.
Mariasha
Posts: 2704
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 64 times
Been thanked: 35 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Mariasha »

Fikk lyst til å anbefale podcasten The Pen Addict :) Har ikke hørt noe mer enn én episode selv, men Myke Hurley er kjempeflink (hører på tre andre podcaster han er med i), så jeg antar at det er kvalitet. Og 116 episoder om penner, det tyder jo på at du har rett i at det er avhengighetsskapende :D
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Hørte litt på den, foreløpig noe tørt skal jeg være helt ærlig, hehe. Men, fikk i alle fall en kode som ville gi meg prosenter på en ny penn :wink:

Det er veldig avhengighetsskapende. Pennene skriver så forskjellig og det er så mange forskjellige spisser man kan velge, alt med forskjellige egenskaper.
For ikke å snakke om blekk, jeg har 11 flasker med blekk allerede :?
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by liverglimt »

Kanskje jeg skal søke på fylletastatur siden det er den eneste håndskriften jeg har. :lol:
@liverglimt
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

:lol:

Faktisk var en av grunnen til at jeg kjøpte meg en fyllepenn var for å forbedre håndskriften min, den har alltid vært helt forfærdelig.
Og det virker til en viss grad.

Dette var fyllepennen jeg snakket om tidligere:

Image

Bildet er tilsvarende som jeg har, en Lamy Safari i blå farge. Den finnes i de fleste farger og det er gjerne den som anbefales til fyllepenn nybegynnere.
Jeg har en 1.1 mm stub nib i min. Det betyr kort sagt at spissen er slipt slik at vertikale streker blir bredere enn de horisontale. Det gir karakter til håndskrift og den hjelper veldig på håndskriften min.

Etterhvert falt jeg også for fristelsen og kjøpte meg en slik:

Image

TWSBI Diamond 580.
Rent skrivemessig er den god, men ikke nok til at det i seg selv forsvarer prisen. Men jeg digger å skrive med denne pennen. Det at den er gjennomsiktig og en såkalt "Piston-filler" gjør at man kan se blekket inne i pennen og det er nærmest hypnotiserende å se på.
Spissen er også mye finere enn på Lamyen:

Image

Tro det eller ei, men det er noe magisk med å se den spissen føre blekket utover papiret.
Ja, jeg er kjempenerd når det kommer til dette :roll:
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Kesseboy »

Hva slags priser snakker vi? Kjøpte meg ei dyr, god kulepenn i fjor sommer, men den spiser dyre patroner (ca en i måneden med min jobb).
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Tja, det kommer helt an på.

For en Lamy Safari som var det jeg kjøpte meg aller først blir det 120 kroner.
Lamy Safari
I tillegg bør man ha en converter slik at man kan bruke blekk fra blekkhus. (i stedenfor patron) En converter koster noe sånt som 30 kroner.
Converter

I tillegg må man ha blekk. En 80 ml flaske fra Diamine koster en femtilapp. Jeg bruker mye blekk fra Diamine og utvalget farger er stort.
Diamine

Nettsiden jeg linker til har jeg brukt selv mange ganger. Ligger i England så det tar som regel ikke evigheter å få det man bestiller heller.
Lamy safari er veldig grei fordi de som regel alltid fungerer, lite tull med kvalitetskontrollen. Tysk vøtt.
Dessuten er det veldig greit å bytte spiss på dem om man ønsker en annen størrelse. Fine eller medium er det de fleste foretrekker. En generell retningslinje er dess mindre håndskrift man har jo mindre spiss benytter man. Selv bruker jeg som regel F, men fristes mer og mer av M. Jo større spiss jo "smoothere" er det å skrive. Dog skal det sies at man da også bruker mer blekk.

Et annet alternativ er å kjøpe en Jinhao x750 på ebay. Eller en Jinhao x450 eventuelt Jinhao x159. Problemet her er at de kun kommer i M spiss og dessuten kan det være varierende kvalitetskontroll. Jeg har to Jinhao. Den ene fungerer utmerket, den andre tørker ut over natten. Det er naturligvis meget irriterende for da må jeg bruke noen minutter på å få den til å skrive igjen.
Et annet "problem" med disse er at de er mye tyngre enn Safarien, og er dermed ikke like behagelige å skrive med over lengre tid. Dog er de billige, koster omtrent 70 kroner inkludert shipping og converter fra Kina. Tar dog noe over en måned før de kommer.

Jeg vet ikke hva disse refillene til kulepennen din koster, men klarer man å holde seg til en fyllepenn og bruker blekkhus så tror jeg nok det blir billigere over tid.

Dog...det ER vanskelig å la det bli med en når man først oppdager gleden ved å bruke fyllepenn :D

Man skal dog være klar over at fyllepenner ikke egner spesielt godt til å skrive på papir av dårlig kvalitet. Da "blør" ofte blekket og flyter utover.
Her spiller også størrelsen på spissen inn. En mindre spiss, altså EF eller F bruker mindre blekk og er det mindre sannsynlig at man får problemer med. Blekk kan også påvirke dette, noen blekktyper "blør" mer enn andre.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Kesseboy »

Hvordan er det å være venstrehendt med dette?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Mange venstrehendte bruker fyllepenn uten problemer. Det eneste potensielle problemet slik jeg ser det er hvordan du unngår å smøre blekk utover når du skriver. Mange venstrehendte har måter å skrive på for å unngå å smøre blekk utover også med vanlig penn, så da blir spørsmålet hvordan du har unngått det til nå?

Hmf, dette forklarte jeg ikke spesielt bra. Du kan lese litt og se på bilder her.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Kesseboy »

Hvis problemet ikke er noe større enn til vanlig, så er det jo greit. Tenkte blekket er litt mer flytende og saktetørkende, kanskje?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by G-s-enz »

Sjokkerende progresjon i denna tråden :lol:

(ok det var litt interessant da)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Blekket er nok mer flytende. Hvor fort det tørker er avhengig av både papir og blekk. Papir kan ha en slags coating som gjør at blekket tørker saktere. Favorittpapiret (rhodia dotpad) mitt i øyeblikket har det, og blekket tørker helt klart noe saktere.
Noen blekktyper er laget for å tørke fort, har personlig ingen erfaring med dem så jeg aner ikke hvor stor forskjellen er.

Dersom du tilfeldigvis har tenkt deg til Trondheim 12 september for å se Glimtkampen så kan du få prøve å skrive med mine fyllepenner for å se om du liker det. (og det tror jeg du kommer til å gjøre)

Jeg har f.eks en gammel fransk fyllepenn med gullspiss som jeg kjøpte for en hundrelapp. Den var ikke i skrivbar stand da jeg fikk den, men med litt enkel restaurering fikk jeg den til å fungere. Den har en spiss som bøyer seg når man skriver, veldig spesielt å skrive med og det mener jeg på en god måte. Jeg kan ikke bruke den til å skrive notater med, for den fungerer ikke så godt når man skriver fort. Men skriver jeg sakte så er den fantastisk å skrive med.
En ting som skiller fyllepenner fra kulepenner er at man ikke trenger å presse ned for at pennen skal skrive.
Med en kulepenn må man presse ned ganske hardt for at det skal komme blekk, det må man ikke med en fyllepenn. Man trenger ikke bruke noe kraft i det hele tatt, blekket kommer av seg selv når spissen er i kontakt med papir.
I og med at gullspissen på denne gamle fyllepenn er myk kan jeg variere hvor tykk linjene i bokstavene er. Ikke noe press-->tynn linje, mer press-->tykkere linje.

Her er et bilde som illusterer bedre hva jeg mener:

Image

Trykk på bildet for en større versjon.

Det er hverken min håndskrift eller penn på bildet, men det illustrerer ganske godt hva effekten er. De fleste moderne pennespisser er dog ikke myke på denne måten.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

G-s-enz wrote:Sjokkerende progresjon i denna tråden :lol:

(ok det var litt interessant da)
Jeg er sjokkert over at noen faktisk leste tråden :lol:
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Boombadila »

Jeg har skrevet med penn i fylla, det fungerte like bra som det larsen beskriver.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Se denne videoen på full oppløsning. Magisk.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Kesseboy »

Da har jeg bestilt meg en Jinhao på ebay, bare for å sparke dette forsiktig i gang. Men det blir jo ikke levert over natta, akkurat.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Nei, det kommer til å ta lang tid.

Du skulle sa sagt i fra, så kunne jeg tipset deg om selgere. Tro det eller ei så finnes det faktisk billigere kinesiske kopier av Jinhao :lol:

Hvilken bestilte du og kommer den med converter? Og så må du huske på at du trenger blekk da :)
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Kesseboy »

x750? Og bestilte ikke med converter, men cartridge. Kan godt være søppel, men det kosta ikke mange kronene (så sikkert kopi). Mest bare for følelsen av å ha gjort noe, i påvente av lønningsdag (for ja, unga skal ha vintersko osv., og da blir selv 250 kroner på en pappadill uaktuelt).
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Tja, jeg skal krysse fingrene. Selv om det var en ekte jinhao så er det litt tilfeldig om man får en god versjon eller ikke, men i 750 er en av typene Jinhao som vanligvis holder god kvalitet. Den Jinhaoen som jeg har som fungerer godt er en hvit x750.

Cartridge har jeg litt blandede følelser for, i min Jinhao x750 har det fungert fint, men i andre penner har blekket hengt sett opp i toppet av cartridgen og dermed stoppet strømmen med blekk. Så er jeg litt spektisk til hvilken blekk man faktisk får fra kina. Blekket har faktisk en del å si for opplevelsen man får. Blekk kan ha ganske så forskjellige egenskaper hva gjelder flyt, glidemiddel, farge og hvor lett det er å rense ut av pennen. Men det er ikke noe stress, jeg har noen patroner til overs jeg kan sende til deg når du får pennen. Brunt blekk riktignok...av en eller annen grunn så har jeg en forkjærlighet for brunt blekk.

Vær obs på at Jinhao penner er temmelig mye tyngre enn hva som er vanlig for fyllepenner, for noen kan det være litt slitsomt å skrive med over tid. Om jeg husker riktig veier en x750 omtrent 45 gram, en Lamy Safari veier noe sånt som 10 gram.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Kesseboy »

Som alt annet bestilt fra ebay har jeg den forventninga at det er crap inntil det motsatte er bevist. Har bare lyst til å pirke litt i det. Kommer meg ikke nedover til RBK-kamp, så får nok ikke prøveskrevet da. Men jeg savner virkelig ei virkelig god penn, så det er verdt å gjøre noen forsøk.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Sulliken »

Larsen wrote: Brunt blekk riktignok...av en eller annen grunn så har jeg en forkjærlighet for brunt blekk.
Fordi det minner om tørket blod? :twisted:

Undeholdende tråd. Det er kun et fotballforum i hele verden som kunne finne på å diskutere fyllepenner.. Glimtforum.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Kesseboy »

Fått rekommendert sending fra Kina ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Sulliken wrote:
Larsen wrote:
Fordi det minner om tørket blod? :twisted:
Nei, til det har jeg blekket som heter Oxblood :wink:

Hvilket man kan se hvordan ser ut her:
http://4.bp.blogspot.com/_PYw92neEA7o/T ... xblood.jpg

Jepp, blekk analyseres og vurderes i stor skala.
Kesseboy wrote:Fått rekommendert sending fra Kina ...
Hæh, har det kommet allerede??
Har du fått testet den?

Edit: fikset sitatkluss.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Kesseboy »

Nei, det var selvfølgelig noe annet jeg hadde glemt at jeg hadde bestilt :lol:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

hehe, skjønner. Hadde vært smått utrolig om den kommer så fort. Min jinhao brukte omtrent seks uker på å komme seg hit.

Skal jeg sende deg noen patroner med blekk?
Jeg har patroner fra J.Herbin i fargene Cafe des iles og Vert olive som jeg fant her i byen. Ikke mine favorittfarger men egenskapene ellers er bra, jeg tør ikke helt tenke på hvordan blekket fra Jinhao er...
Post Reply