Fyllepenn-en smal tråd.

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by liverglimt »

Jeg trodde at en hverdag som golfkøllemaker var sær, men å like fyllepenner...

Blir jo så revet med her at det er like før jeg bestiller meg en for å signere kontrakter med! :lol:
@liverglimt
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Jeg er ikke sikker på om du er ironisk eller ikke liverglimt, men jeg svarer som om du mente at du ble revet med :)

Fyllepenner er definitivt ikke for alle, det er helt klart. Fyllepenner er ikke på langt nær så praktiske som penner er, det er tross alt en grunn til at fyllepennene stort sett er utkonkurert. En kulepenn trenger man ikke være redd for, den lekker veldig sjeldent og koster nesten ingenting. Kulepenner er drit å skrive med, men i det "papirløse samfunnet" fungerer den utmerket til den sjeldne gangen man trenger å skrive ned noe.

Jeg har et litt annerledes forhold til det.

For det første bruker jeg penn relativt mye. Jeg er student og foretrekker å skrive notater med fyllepenn fremfor laptop. Det hjelper meg rett og slett å få med meg mer av forelesningen, vi snakker med andre ord om en studeteknikk som fungerer bedre for meg.

Dessuten er det som allerede nevnt en ganske annerledes følelse å skrive med fyllepenn. Det finnes en betydelig mengde forskjellige fyllepenner og hver fyllepenn gir deg en litt forskjellig skriveopplevelse. Det gjør en ellers kjedelig studiehverdag morsommere.

Men det er noen ting man må tenke på når man bruker fyllepenn. Det ene er at man bør være forsiktige med dem. Mister du en fyllepenn så vil den som regel treffe bakken med spissen først. Spissen er sårbar og kan lett ødelegges om man er uforsiktig. Blir spissen bøyd blir den sannsynligvis helt jævlig å skrive med, hvis den kan skrives med i det hele tatt.

En fyllepenn er heller ikke særlig lurt å ta med seg på fly. Trykkforskjellen kan fort føre til at pennen begynner å lekke, og blekksøl ønsker man seg ikke.

For å unngå blekksøl bør man også være litt forsiktig når man tar av...øhh, hva er ordet på norsk? Har lest så mye engelsk i det siste at vokabularet svikter meg. Snakker om "cap`en". Den skal man ikke slite av slik man gjerne gjør med vanlige penner. Man drar den av litt forsiktig slik at man ikke skaper trykk som sender blekk ut av pennesplitten. Dette er kun en vanesak.
Den Jinhao pennen du har bestilt Kesseboy er av typen hvor man drar av "cap´en", verdt å huske på, også når noen spør om de får låne pennen :wink:

Det kan i grunn være lurt å gi en grunnleggende forklaring også på hvordan man er ment å bruke en fyllepenn, det er de som har prøvd å skrive med den med splitten feil vei når de har prøvd hos meg :tenk

Andre penner, lik TWSBI`en, har gjenger hvor capen skal skrus av.

Et annet aspekt ved fyllepenner er at de trenger litt vedlikehold i form av renhold. En fyllepenn trenger å renses med vann med jevne mellomrom. Hvor ofte avhenger i grunn av hvordan man bruker pennen. Når man skifter blekkfarge er det lurt å rense ut det gamle blekket med vann slik at ikke fargene blandes. Bruker man kun en farge eller bare skal ha mer av samme blekket trenger man ikke vaske pennen. Men også her trenger man litt slutt å rense pennen ettersom blekk etterlater seg rester som kan tette igjen blekkstrømmen.

I bruk bør man heller ikke la pennen ligge for lenge uten hetten (hetten var ordet tror jeg, ikke cap). Grunnen er at da vil blekket begynne å tørke ut i spissen. I første omgang vil pennen ikke skrive umiddelbart når du da tar den opp igjen, og det er litt knot før den skriver igjen.

Ei heller bør man la en fyllepenn ligge i 3 uker uten bruk. Vet man at man ikke blir å bruke den på såpass lenge bør man tømme den for blekk samt rense den ut med vann. Dersom blekket får tørke ut i pennen risikerer man å ødelegge den helt.

Sånn, nå tror jeg at jeg har dekket det meste av det som gjør fyllepenner upraktiske :lol:

Men likevel sverger jeg til bruken av dem. Det er gøy å pusle med dem når jeg har tid. Det er morsomt å fylle blekk, og ha kvaler for hvilken farge man har lyst på akkurat i dag (jeg bytter farge ofte). Fyllepenner er fantastiske å skrive med (generelt sett) og når jeg bruker en stubsplitt er det ikke tvil om at håndskriften min tar seg betydelig opp og tidvis faktisk blir lesbar for andre enn meg.

Jeg liker også muligheten til å benytte meg av annet blekk enn bare svart og blå.
For to måneder siden ble jeg faktisk såpass inspirert at jeg skrev et godt gammeldagsbrev til min mor. Jeg er litt usikker på om hun klarte å lese hva som sto der, men ingen tvil om at hun syntes det var stas med et gammeldags brev. Det får man ikke så ofte lengre.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Sjait, jeg glemte det med ergonomi.

En av grunnen til at fyllepenner er bedre til å skrive med er at man ikke trenger å dytte ned den kula for at det skal komme blekk ut. Man trenger ikke vekte pennen ned i det hele tatt, så lenge spissen er borti papir så vil den skrive. Etter år med kulepenn har jeg utviklet et dødsgrep om penner. Det resulterer i at jeg skal ikke skrive lenge før jeg får skikkelig vondt i hånda og en kul i fingeren.

Bruken av fyllepenn har gjort det enklere for meg å skrive lenge av gangen, spesielt kombinert med en fyllepenn som har et litt bredere grep.
Dette er et problem med å bo i Norge, det er knappest noen forretninger som fører fyllepenner så det er vanskelig å få prøvd ut hvordan de føles i hånda, folk har veldig forskjellige preferanser. Er det rart man ender opp med litt forskjellige fyllepenner? :wink:
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by liverglimt »

Jeg skriver betraktelig mindre nå enn i studietiden, så om tre uker uten bruk resulterer i rensing så er det nok ikke noe for meg,

Jeg var ikke ironisk, jeg ble rett og slett revet med. Hadde dette vært på vinteren når nettene er lange i tropene så hadde jeg nok bestilt en fjær for å skrive med. :D
@liverglimt
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Tja. Vi snakker ikke rengjøring som i type vårrengjøring :wink:
Det er stort sett snakk om noen minutter skylling i lunkent vann, og det er alt. Dessuten...når man først har en fyllepenn i hus så er det genuint vanskelig å ikke bruke den. Det er i alle fall slik for meg. Jeg setter meg og skriver noen kruseduller i ledige stunder, det er rett og slett en glede å skrive med.

Nå har jeg to gamle fyllepenner fra 40-50 tallet i hus. Begge trenger en ny blekkpose men er ellers i veldig fin stand. Det er enkelt å fikse selv for meg som har flere tommeltotter enn godt er. Har tid til å pusle med pennene denne helga og da er det temmelig irriterende at de nye blekkposene ikke har kommet. Spesielt den ene pennen har vesentlig flex i spissen, noe man ordinært må betale temmelig mye for å sikre seg. Jeg prøvde ut spissen ved å dyppe den i blekk, da skrev den omtrent som dette her:

http://youtu.be/y3Ea3VQ_Boo?t=47s

Er det rart jeg gleder meg?

I dag fikk forøvrig min første fyllepennkonvertitt pennen sin, han var meget fornøyd med ha sin egen Safari med 1.1 mm stub spiss.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7271
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 434 times
Been thanked: 871 times
Contact:

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Los-Loco »

Har begrenset erfaring med fyllepenner, skal innrømme det. Men det som en gang kunne ha vært grobunn for fyllepennentusiasme forsvant ved et par kjipe tildragelser hvor jeg hadde skrevet langt og pent med stor møye, før pennen ødela det hele ved plutselig slippe ut en stor dråpe blekk på papiret. Crap! Etter det har jeg holdt meg til calligrafi-tusjer når jeg har behov for å skrive mer enn gjennomsnittlig fint.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Hvilken type fyllepenn var det?

Jeg har aldri hatt det problemet. Det eneste som jeg kan huske kommer nært er når pennen akkurat har blitt fylt, da er det en god ide å tørke av litt blekk for "feeden" er overfylt med blekk og kan dryppe om man ikke er forsiktig. Ellers har jeg aldri hatt noen problemer og jeg har skrevet meg gjennom minst fem-seks notatbøker.

Så du behersker altså kalligrafi Loco? :)
User avatar
Los-Loco
Posts: 7271
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 434 times
Been thanked: 871 times
Contact:

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Los-Loco »

Blom og Blom, fru Behersker. Det kan nok sikkert diskuteres. Men jeg kan skrive tilstrekkelig til mitt bruk, som er litt pene bryllupsgavekort og den slags.

Merke på pennen aner jeg ikke. Det var noen gamle greier som fattern hadde liggende fra sine yngre dager (ja, han var så gammel at kulepenn var ikke spesielt vanlig i Norge på hans tid). Helt sikkert dårlig kvalitet, så jeg regner med at en dyrere variant ikke ville gitt dette problemet. Men uansett, ble aldri bitt av basillen på grunn av det griseriet, og i dag begrenser mitt behov for håndskriving seg til det helt minimale.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Jeg har lest de som mener at de stedene som ennå benytter fyllepenn i skoleopplæringen (Tyskland?) benytter såpass dårlige penner at de fleste aldri kunne tenke seg å benytte dem senere. De skraper og lekker og er generelt ikke noe stas å skrive med.

Om pennene fortsatt eksisterer så kan de ha verdi. Kan selvsagt være gammelt skrap, kan også være noe som ganske lett kan fikses og ha veldig god verdi. Verdt å sjekke ut i alle fall.

De gamle pennene jeg har skraper gjerne en del, jeg vet ikke bedre hvordan jeg skal forklare det. De pennene jeg har kjøpt som nye kjenner jeg knapt at er borti papiret. Det spesielle med gamle som er tidligere nevnt at de har spisser som er myke, noe man ikke klarer å få tak i på nye penner.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Kesseboy »

Nå har jeg da mottatt min Jinhao X750. Og den er en nytelse å skrive med!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by liverglimt »

Jeg er glad netthandelkortet mitt er tomt, ellers hadde jeg vært eier av en fyllepenn!! :skål
@liverglimt
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Kesseboy wrote:Nå har jeg da mottatt min Jinhao X750. Og den er en nytelse å skrive med!
Hør, hør! :klapp

Og liverglimt, jeg er sikker på at netthandelkortet ditt ikke kommer til å være tomt veldig lenge...så jeg antar det ikke er lenge før du koster på deg en skriveopplevelse til maks 70 kroner :wink:
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Kesseboy »

Jinhaoen tålte jo fint å ligge i grusen på en byggeplass ei regnfull helg. Ser litt herpa ut på utsida, men skriver like fint og føles like bra.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by liverglimt »

Hva driver du med Kesse?? Fyllevoldtekt?? :lol:
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Kesseboy »

Den penna jeg kjøpte, Jinhao x750 har mange fordeler, men et par av fordelene kan være ulemper. For eksempel er den elegante, svarte og glatte finishen med på å gjøre penna ganske glatt (det er et fint gripefelt når man skal skrive, men når toppen er på er den ganske glatt. Samtidig er penna ganske tung, det betyr at den ligger godt i handa og er god å skrive uanstrengt med, men det betyr også at den lett får litt fart i skulderveska når man skynder seg ut fra jobben.

De to tingene kombinert, gjorde at penna smatt ut av veska på fredag. Jeg merka ingenting før jeg tilfeldigvis så den på mandag og tenkte "jøss, den er jo helt maken til min jo" ... :roll:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
helsvhe
Posts: 1495
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 325 times
Been thanked: 81 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by helsvhe »

Når jeg begynte i første klasse tilbake i 1981 fikk vi alle utdelt hver vår fyllepenn. Den skulle brukes når vi skrev løkkeskrift. Kan bare huske at den ble brukt de første årene men jeg husker at jeg tok vare på min og brukte den av og til.
Men den var nok ikke laget i den beste plasten for den knakk der man skrudde den opp for å sette inn blekkpatroner.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7271
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 434 times
Been thanked: 871 times
Contact:

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Los-Loco »

Fyllepenn i 81? Mulig det var enkelte lokale varianter, men jeg hadde det inntrykket at alle på den tiden brukte den såkalte "Schneider 82", som strengt tatt var en kulepenn men med blekkpatroner, ekstra godt grep og skrivestøtte. En orange sak med svart gummi for fingergrepet.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
helsvhe
Posts: 1495
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 325 times
Been thanked: 81 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by helsvhe »

Den jeg hadde på Meløy skole var blå uten noen form for gummi på, mener navnet mitt var trykt på pennen også. De måtte også renses om de hadde ligget for lenge.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Kan ikke tenke meg at det var den beste kvaliteten på fyllepenner brukt på skolen, så er ikke overrasket over at plasten fikk sprekker.

Jeg er overrasket over at det ennå ble brukt fyllepenner i Norge i 81, kan det tenkes at fyllepennen du brukte het Pan?

Jeg har en liten blå fyllepenn med navnet Pan, fant den på en bruktforretning i Trondheim. Pan 1550 Patron for å være helt nøyaktig.
Jeg er litt usikker på om min penn er en norsk Pan, eller en utenlandsk Pan, men det fantes i alle fall en fyllepennfabrikk i Norge som produserte under merket Pan. Ikke utenkelig at de også lagde til skoler.

http://www.oblad.no/nyheter/norges-fors ... -1.7177016

Jeg kan se om jeg ikke får lastet opp et bilde etterhvert.

Til Locoen: Hvordan i huleste kan du huske navnet på en penn fra 80 tallet?? :shock:
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by liverglimt »

Jeg begynte på Saltvern i 1977 og vi brukte fyllepenn for å skrive løkkeskrift. Mener bestemt at min var mørkeblå. Ett herk å skrive med. Sølte som f... Sikkert derfor jeg aldri fikk sendt den bestillingen på ebay. Hadde laget meg en bestilling, men droppa den. Tror jeg ble kald nedover ryggraden. :shock:

PS! Locoen er autist. Klart han husker alt. :lol:
@liverglimt
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Tror mange desverre har et negativt inntrykk av fyllepenner nettopp av den grunn. Det eneste sølet jeg har hatt til nå var stort sett om jeg glemte å tørke av pennen etter å ha fyllt fra blekkhus.

Så lenge man ikke ødelegger pennen så slipper man søl, det er sant også for kulepenner. Gi fyllepenn et forsøk Liverglimt :D

Her er forøvrig to bilder av fyllepennen jeg snakket om tidligere. Trykk på bildet for å faktisk få se pennen:
Image

Image

Den har en "hooded"-spiss som jeg mistenker er gull ettersom den har litt fleks. Tviler vel dermed på at den har vært brukt på skole...
User avatar
helsvhe
Posts: 1495
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 325 times
Been thanked: 81 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by helsvhe »

Ligner veldig på den jeg hadde, så det er nok samme merke. Eneste forskjell er at spissen var en sølvfarget og litt større.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by liverglimt »

Husker de pennene, men var ikke en slik jeg hadde. Min var tykkere og hadde tykkere spiss.

Jada Larsen, jeg skal prøve!!
@liverglimt
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by Larsen »

Nå har det gått noen måneder...og spørsmålet er om du har fått prøvd å skrive med en skikkelig fyllepenn liverglimt? :)
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: Fyllepenn-en smal tråd.

Post by liverglimt »

Må desverre melde negativt.

Var i kjøpemodus men så skar det seg. Får prøve igjen nå, siden Paypal kontoen er stinn... 8)
@liverglimt
Post Reply