Jobbsøkeskrekk

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Jobbsøkeskrekk

Post by Kesseboy »

I og med at arbeidsgiversida i skoleverket, sammen med hele kommentarfeltnorge, fant ut at lærerne skal være fritt vilt på de fleste måter, har det blitt veldig fristende å skifte beite.

Men det medfører en hel del angst og panikk, nesten på linje med det å bli værende i et undertrykkende og kvelende miljø (avhengig av den pågående streikens utfall). For det første har jeg virkelig funnet min hylle i klasserommet, for det andre er jeg skikkelig dårlig på forandringer.

Kan noen av dere komme med noen innspill - har du skifta jobb (og kanskje bransje?), hvordan var det, hva var det beste og hva var det verste? Er det noen som har tips til meg?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Jobbsøkeskrekk

Post by OTH »

Jeg bytta jobb i Januar for å få mer å gjøre og ikke gå hjemme stort sett hele året. (jobber i oljebransjen). Jeg ble lovet gull og grønne skoger og at jeg skulle få jobbe så mye som jeg ville. Nå 8 måneder etter så ser jeg at det er samme leksa som i gamle jobben, med at snart tar det helt av.
Skjønner skrekken din med å bytte jobb, mann vet hva mann har men aldri hva mann får.
Har og lurt på å kanskje bytte bransje, men slik markedet er idag så er det ikke lett å finne reise jobb for ingeniører.
Om du ikke våger så vinner du iallefall ingenting
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Jobbsøkeskrekk

Post by liverglimt »

Peis på, søk jobber, skjerp opp kontaktnettverket ditt. Du har vel en linkein konto? :D

Forandring betyr bare at livet er i endring og det er det jo egentlig hele tiden. Så om du har funnet din hylle i klasserommet så lurer jeg på om du er på retur?!? :shock:
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Jobbsøkeskrekk

Post by Kesseboy »

Har linkedin, ja. Men ikke all verdens spennende kvaliteter for det private, så det blir jo mest i det offentlige.

Skal ikke kimse av klasserommet -- utrolig givende, utfordrende og spennende. Men det fordrer så klart at betingelsene rundt klasserommet gir en muligheten til å trives i det.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Jobbsøkeskrekk

Post by Larsen »

Kesseboy wrote: for det andre er jeg skikkelig dårlig på forandringer.
Jeg er også forfærdelig dårlig på forandringer. Hvilket nok også har litt innflytelse på at jeg har hatt samme jobben siden 1998(shit, jeg begynner å bli gammel). Jeg er nå inne i år tre av lærerutdannelsen, og det er ikke en udelt glede når jeg ser hvordan utviklingen er :?

Så råd har jeg lite av, men jeg er svært interessert i om det kommer noen gode råd.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Jobbsøkeskrekk

Post by ingen87 »

Jeg byttet fra lærerjobb til en ganske så ordinær byråkratjobb for fylkesmannen i Nordland. Merker ingen plass at jeg angrer. Til tross for stort konfliktnivå og press fra politikere føler jeg likevel mindre press enn som lærer. Den følelsen man får den dagen "lille Lise" stryker i en naturfagprøve, i et emne du vet hun kan så mye bedre; er så jævli mye værre enn all verdens kjenn fra ordførere rundt om i fylket.

Fordelen slik jeg ser det er at jobben faktisk er mer fleksibel enn å være lærer. Jeg har kjernetid fra 09-15, utover det styrer jeg dagen helt fritt selv. Eneste kravet er at jeg har 7,5 time i snitt per dag når vi skriver 31 desember. Per nå har jeg 10 timer flex som jeg kan ta fri når jeg vil. Det er en befriende tanke å vite at man kan ta fri akkurat de dagene man selv ønsker. Og til tross for en rolig periode med sommerferie og stille tid på kontoret har jeg faktisk opparbeidet meg 10 timer fri. Dette tallet vil øke betraktelig framover.

Hvor lenge jeg orsker å være byråkrat vet jeg ikke, merker det er dager jeg savner læreryrket. Men så lenge skoleverket er bygd opp som idag, med rektorer med alt for mye makt og handlekraft, obligatoriske møter hist og pist, samt utallige pedagogiske prosjekter, så kjenner jeg ingen plass at jeg faktisk savner læreryrket. Når jeg tenker på det var det nesten like mye byråkrati som det jeg opplever som saksbehandler. T

Til slutt ønsker jeg å ta med at jeg brenner for turer, friluftsliv, jakt og fiske. Elevene jeg hadde de siste årene var så dørgende lat at selv ordet "fjelltur" kunne skape hissige migreneanfall, manglende støttemusklatur i knærne, skiveutglidning i ryggen og ikke minst 45 grader i feber. Hvis det var noe som virkelig tok gnisten av meg var det de dagene hvor jeg hadde brukt hele ettermiddager på å planlegge turer og elevene møtte meg med sykemeldinger i begge hendene. På et tidspunkt ønsket jeg å ta en ringerunde til leger rundt om på Helgeland og fortelle dem at de var noen fjottnisser som anbefaler 16 åringer å holde seg unna fysisk aktivitet.. Ja bedre å feite de opp til jul, slik at man skal være sikker på at knær, rygg, ankler, etc skal bli ødelagte..
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Jobbsøkeskrekk

Post by Kesseboy »

Larsen: Du kan i hvert fall se positivt på at når du kommer inn i skoleverket, dersom utviklinga skulle bli dårligst mulig, at du ikke kjenner til noe annet. Strukturene vil være annerledes, og tilrettelagt den "nye" hverdagen. Vil tro at jobben med de minste barna kan bli mye som før, mens det vil endre seg mye på ungdomsskolen og videregående.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Jobbsøkeskrekk

Post by liverglimt »

Råd: gjør noe dere brenner for!!! :geeku
@liverglimt
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Jobbsøkeskrekk

Post by Wendigo »

Hvis du har funnet din hylle så skal det godt gjøres å finne noe nytt som også treffer.

Skulle det bli så ille med byråkratiseringen at du bare må bort, så anbefaler jeg å bare si opp umiddelbart. Det setter press på deg selv og pusher deg gjennom søke-skrekken.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Jobbsøkeskrekk

Post by Kesseboy »

Har familieforpliktelser som tilsier at jeg ikke bare kan si opp. Har ikke kvalifikasjoner til å jakte jobber helt fritt sånn.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Jobbsøkeskrekk

Post by J I P »

Skal man søke jobb, så kan det være nyttig- som Liverglimt skriver, at en Linkedin-konto er greitt å ha. Mange jobber lyses ikke ut men besettes fordi enten den som skal ansette - eller byrået som brukes for å finne den rette - skummer igjennom profiler på Linkedin.

Basert på telefonsamtaler jeg har fått fra rekrutteringsbyrå de siste månedene - på grunn av min navnebrors Linkedin-profil - så har en forseggjort profil der mye for seg - i forhold til en mer halvveis en som jeg selv har.

Så, da kan du fortsette i din eksisterende jobb mens Profilen din søker jobber for deg. Får du så en telefon, så skader det ikke å ta en prat om den nye muligheten.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Jobbsøkeskrekk

Post by Ville Lehtinen »

I tillegg er det ikke så dumt å registerere CVen sin på Finn.no. Jeg ble invitert på et intervju til en pen stilling i fjor etter at et rekrutteringsbyrå hadde funnet meg der.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Jobbsøkeskrekk

Post by MhepA »

Jeg har jobbet som lærervikar siden jeg ble ferdig på videregående. Der trivdes jeg veldig. Nå er jeg ute etter ny jobb i utgangspunktet, men merker at jeg nå selv etter å ha fått en bachelor er mer gira på lærerjobben. Jeg har fått én frivillig "jobb", som i bunn og grunn er av akademisk struktur pga. masteren, hvor jeg skal være med å drive eventene på Kick som er Kristiansands største scene/bar. Men jeg trenger jo noe som kan gi betalt. Noen med gode kontakter i Kristiansand?
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Post Reply