Kreative Industrier

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Kreative Industrier

Post by MhepA »

Hadde vært interessant å høre litt hva folk tenker om kreative industriers fremtid når den teknologiske utviklingen presser fram nye forretningsmodeller hos leverandørene. Spesielt musikkindustrien og filmindustrien er hardt rammet, men også journalister/aviser ser vi fremstår på en annen måte enn de gjorde for ti år siden.

Noe av det jeg ønsker diskutere er om det er en hensikt med søksmål til alle kanter når vi vet at forbrukerne allerede har bestemt seg. Har noen sett dokumentaren om Pirate Bay? En av mine lærere her ved Universitetet i Agder satt i rettssalen og argumenterte imot dagens copyright-regime hvor rettighetene ikke lenger fungerer som beskyttelse for skapernes inntekter eller verk, men mer som en stor kontrollmekanisme for de store aktørene i de ulike bransjene.

http://www.nrk.no/ytring/nettdugnad-for ... 1.12556428

Etter at Popcorn-Time ble lansert så var det vel rundt 250.000 brukere på streaming-tjenesten. Ironisk nok var det mange som trodde det var lovlig fordi det var streaming, men man kan vel enkelt si at selv om teknologien er lovlig så kan man bruke den illegalt allikevel. Men, jeg ser at Popcorn-Time har tatt med seg teknologien videre til et nytt prosjekt som de kaller Butter-Project. Det virker for meg veldig interessant, og kanskje dette er et stort skritt for filmbransjen som fortsatt sitter og ruger på rettigheter, og nærmest "nekter" folk å se filmene de egentlig vil se. For la oss være ærlige; sjeldent er det at forbrukere drar ned på Platekompaniet (om det i det hele tatt eksisterer i byen) og kjøper DVD/Bluray for å se filmen én gang. Og finnes det ikke på dagens fattige streaming-tjenester som Netflix og Viaplay, så laster man filmen ned. Alternativet eksisterer ikke enda! At det er en mye større utfordring for film enn det er for musikk, der kan jeg være enig. Men hvor lenge skal de store aktørene ruge på rettighetene bare for å kontrollere de? Når skal vi en dag få se en tjeneste som faktisk fungerer? La oss sitte i spenning å se hva som skjer med Butter-project. Sjansene for at vi snart får se noe mer likt Spotify i filmbransjen er vel rimelig stor, tenker jeg.
Last edited by MhepA on Mon Nov 30, 2015 3:32 pm, edited 1 time in total.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Post Reply