IDOL!!!!!!! :) :D ;)

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Var det fortjent at Aleksander vant?

Poll ended at Sat May 19, 2007 9:55 pm

Ja! Han Er bare aller BEST!
7
39%
Nei JONAS THE KING burde vunnet
11
61%
 
Total votes: 18

User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Post by eidurgud »

dalers wrote:Idol engasjerer. Det er både mester og hans kjære mutz et bevis på.

Idol har klart det. Konseptet er rimelig genialt.
Helt enig. Det er ikke mange gode vokalister som har kommet ut av programmet, sett bort fra Nilsen, men det engasjerer til 1000!

Så finalen, og ADW vant helt fortjent.
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

Et program som er med på å ødelegge og komersialisere folks forhold til musikk engasjerer selvfølgelig. Fordi det er viktig for oss som bryr oss om musikk å fortelle verden at musikk er mer enn en konkuranse for prepubertale mennesker. Idol er ett av flere konsept som er med på å ødelegge musikken. Sånn har det vært "bestandig". Noen melker et naivt marked og tjener grovt på det, helt til konseptet mister interesse. Så finner man på noe nytt. Det som imidlertid viser seg er at kvalitet og ærlighet i forhold til kustformen musikk er det som varer. Beatles selger enda plater for å si det sånn. Å si at noen av idol-deltakerne har lyktes (minus kurt) er i beste fall blank løgn. Hadde det ikke vært for at plateselskap,TV2 og VG hadde pøst inn millioner i promotering, hadde ikke disse "artistne" solgt mer plater enn de har venner og bekjente.

Man kan godt like idol, og la seg underholde av det. Ta det for det det er, på en måte. Men å være så frekk og påstå at dette har noe som helst med musikk å gjøre er tilnærmet idioti. Det er en hån mot de som har viet seg til musikken og som har dette som yrke.

Ja, konseptet er sånn sett genialt. Slik som også Hitler var genial. Men konseptet fungerer bare når folk lar seg lure av hypen. Derfor håper jeg at folk heller bruker pengene sine på mennesker som lager musikk, i stedet for å gi penger til styrtrike "bakmenn" som lar karaokesyngende tenåringer fronte dem.

VÅKNE!!!!
FØRR EVIG
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Folket får hva folket vil ha. Det gamle romerriket ga folket brød og sirkus.

Klart Idol har med musikk å gjøre. Disse unge menneskene har til dels gode sangstemmer og de utøver en slags kunstform. De presterer uten noe som helst slags form for stemmevridning foran en folkemengde. Respekt!

Idol består fordi folk vil ha det. Kanskje noen av ungdommene som ser på oppdager artister hvor låtene deres blir brukt av deltakerne i Idol. Ali bidro til at en sangdude solgte som hakka møkk i Norge. Kurt ga Sabya nytt liv.

Istedet for å rakke ned på Idol må vær enkelt av oss promotere den musikken vi liker. Den dagen en KinKs-låt brukes av en Idoldeltaker vil jeg bli uendelig stolt (forbehold om at låten fremføres ok).
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

dalers wrote:Folket får hva folket vil ha. Det gamle romerriket ga folket brød og sirkus.
Folket får det som tjener makta. Sånn som brød og sirkus. Det burde du, av alle, vite. Opium til folket
dalers wrote:Klart Idol har med musikk å gjøre. Disse unge menneskene har til dels gode sangstemmer og de utøver en slags kunstform. De presterer uten noe som helst slags form for stemmevridning foran en folkemengde. Respekt!
Karaoke er vel ikke en kunstform og det å ha en til dels god sangstemme gjør deg overhodet ikke til noen musiker. Du får ikke spille på landslaget fordi du er relativt flink med å trikse med en ball. Eller? (kanskje bortsett fra en motbydelig Brann kaptein)
dalers wrote:Idol består fordi folk vil ha det. Kanskje noen av ungdommene som ser på oppdager artister hvor låtene deres blir brukt av deltakerne i Idol. Ali bidro til at en sangdude solgte som hakka møkk i Norge. Kurt ga Sabya nytt liv.
Folk tror de vil ha det. Dalers du vet veldig godt hvilken makt media har. Du vet også inderlig godt at dette er TV2s store pengemaskin og at VG har samme eiere.... Tror du Windows er så store og at "folk vil ha det" fordi de leverer kvalitet, eller Telenor, eller Mercedes osv osv osv VÅKNE!!!
dalers wrote:Istedet for å rakke ned på Idol må vær enkelt av oss promotere den musikken vi liker. Den dagen en KinKs-låt brukes av en Idoldeltaker vil jeg bli uendelig stolt (forbehold om at låten fremføres ok).
Det positive er at Idol vekker denne type debatter noe som igjen kanskje vekker interessen for musikk. Der er vi "enig". :wink: At du blir stolt :shock: dersom en eller annen "gaute-fyr" etterligner KinKs får være din sak, men at det forhåpentlig vis kan rette fokus mot sangens rette eier kan vi enes om. Selv om jeg har mine tvil.
FØRR EVIG
dalers
Posts: 8254
Joined: Sun May 09, 2004 1:35 pm
Location: dengulehorde.no

Post by dalers »

Aaahh, hærlig dere!!
Mr Røsten wrote:
dalers wrote:Folket får hva folket vil ha. Det gamle romerriket ga folket brød og sirkus.
Folket får det som tjener makta. Sånn som brød og sirkus. Det burde du, av alle, vite. Opium til folket.
Folket får det folket vil ha. Uten folkets ønske om Idol så hadde Idol gått til grunne. Folket er fritt. VG og TV2 går heldigvis på blemmer etter blemmer hva gjelder oppslutning. En må huske på at det er VI som har makta!
Mr Røsten wrote:
dalers wrote:Klart Idol har med musikk å gjøre. Disse unge menneskene har til dels gode sangstemmer og de utøver en slags kunstform. De presterer uten noe som helst slags form for stemmevridning foran en folkemengde. Respekt!
Karaoke er vel ikke en kunstform og det å ha en til dels god sangstemme gjør deg overhodet ikke til noen musiker.
Karaoke er også en slags kunstform :wink: Sa ikke at disse er musikere. Sa at Idol hadde med musikk å gjøre... 8)
Mr Røsten wrote:
dalers wrote:Istedet for å rakke ned på Idol må vær enkelt av oss promotere den musikken vi liker. Den dagen en KinKs-låt brukes av en Idoldeltaker vil jeg bli uendelig stolt (forbehold om at låten fremføres ok).
Det positive er at Idol vekker denne type debatter noe som igjen kanskje vekker interessen for musikk. Der er vi "enig". :wink: At du blir stolt :shock: dersom en eller annen "gaute-fyr" etterligner KinKs får være din sak, men at det forhåpentlig vis kan rette fokus mot sangens rette eier kan vi enes om. Selv om jeg har mine tvil.
ja, her kan en bare spekulere. Fokus mot låtens rette eier har det vært før (i de nevnte eksempler gitt i bl.a. Sabya)

Er ikke like stolt hver gang KinKs-låter coveres. Da Lydverket nylig hadde et program viet Kinks og noen norske artister som skulle lage sine egne versjoner av Ray Davies vakre melodier så holdt jeg på å spy av noen av disses radbrekkinger. :?

Men Idol er nok uansett iferd med å forsvinne. Idol er nedadgående. Folket vil ikke ha Idol lengre. Folket har fått det som de ville. Idol er inne i siste liv... 8)
Football is about glory, it is about doing things in style and with a flourish, about going out and beating the lot, not waiting for them to die of boredom
Danny Blanchflower, Tottenham 1954-64
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

Jeg liker å se på idol! Ikke fordi musikken er så fordømt interessant, men fordi det er en konkurranse, som i temmelig stor grad er prestasjonsrettet i motsetning til de mekanismene som ifølge mester gjelder i musikkbransen. Litt pussig å se at folk som synes det er helt greit å se på alskens horrible reality-programmer, synes det er helt forferdelig når konkurransen gjelder musikk. For noen er det et eller annet hellig ved musikk. Hadde det vært en gitarkonkurranse hadde det sikkert vært greit, men når det er stemmen som er instrumentet så er det en kommersiell vederstyggelighet.

Idol er først og fremst et programkonsept. Det at jeg selv stort sett forakter samlebåndsmusikk av denne typen, og trolig aldri vil kjøpe ei Idol-plate, er ingen hindring for å like programkonseptet. Jeg liker konkurransemomentet, den dramatikken som utspiller seg mens det står på samt det å kunne glede seg over de sangtekniske ferdighetene som faktisk flere av deltakerne viser.
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
User avatar
roycat_2
Posts: 246
Joined: Fri Jun 10, 2005 3:29 pm
Location: Bodø

Post by roycat_2 »

må være flaut å stå med platekontrakt i hånda fordi en gjeng med lavpanna "dommere" har sagt at du er kjekk nok til å være med til oslo. deretter har du måttet skjemme deg ut på det ene viset værre enn det andre, før du endelig står der og hylles av tusenvis av unger/ungdommer som har sett at du bruker moteklær og synger sanger andre har bestemt at du skal synge for å få mest mulig penger i kassa..
NEI TAKK!!

greit at folk gjerne vil følge drømmen sin og gjøre det stort som musikere, men idol er et konsept som ikke hører hjemme i noen form for musikkpromosjon. skal man gjøre det stort må man klare det på egenhånd.. -alt annet er flaut..
Delt glede e dobbel glede
Delt sorg e halv sorg
Førr Evig
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

Pekri10 wrote:Litt pussig å se at folk som synes det er helt greit å se på alskens horrible reality-programmer, synes det er helt forferdelig når konkurransen gjelder musikk. For noen er det et eller annet hellig ved musikk.
Ser ikke på noen reality-program jeg..

Men musikk er hellig. Det har en uendelig stor betydning i manges liv. Liker bare ikke at bakmenn gjør store penger på karaokeversoner av stor musikk.

Men jeg forstår underholdningsverdien i konkurransen. Det har bare ikke noe med musikk å gjøre. Og det sangtekniske er mildt sagt litt under det enn kan forvente av en ung sanger, som om det hadde noe betydning for musikken...
FØRR EVIG
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

roycat_2 wrote:må være flaut å stå med platekontrakt i hånda fordi en gjeng med lavpanna "dommere" har sagt at du er kjekk nok til å være med til oslo.
Husker du "David-konseptet" til Idolsirkuset. Har var jo en "rocka" fyr. Jeg syntes oppriktig synd i han da han var i Bodø. Før konserten snakket jeg med tre stykker som skulle dit. Ei på 9, ei på 11 og en gutt som gikk i barnehagen jeg jobber.

Tenk så jævli pinlig det må være for han på scenen i kulturhuset. Fyren var helt åpenbart en cool type med god smak og gode intensjoner, men så måtte han gjøre denne type jobber. Stakkars fyr.
FØRR EVIG
User avatar
roycat_2
Posts: 246
Joined: Fri Jun 10, 2005 3:29 pm
Location: Bodø

Post by roycat_2 »

i remember..
david er vel en av de få det faktisk står litt respekt av i forhold til de som ikke har vunnet i årene etter første runde.. slapp vel en singel som var pålagt etter konkurransen og var med på sommerturneen, men forsvant etter det.. noen som vet hva han gjorde? -han gikk tilbake til gamlebandet sitt fra øya og startet fra scratch, for å gjøre det på et ordentlig vis. slo godt fra seg et år eller to etter med bandet the carnival, men fikk ikke det store gjennombruddet likevel..
er ikke det litt pussig? NEI! tvert imot: .det er ett av de klareste tegnene på at han kom så langt i idol fordi han var en kjekkas og ikke fordi han var den beste sangeren.. gjennomsyra kommersiell faenskap som går på bekostning av de som faktisk burde få oppmerksomhet, nemlig de musikerene som gjør det for seg selv og ingen andre...

men nok om dette. nå er det snart kamp, og GLIMT SKAL VINNE!
Delt glede e dobbel glede
Delt sorg e halv sorg
Førr Evig
mutz
Posts: 1379
Joined: Sun Oct 17, 2004 5:45 am
Location: bodø

Post by mutz »

heldigvis har vi alle førskjellige meininga!:) tenk så kjedeli verden ville vært hadde alle meint det samme!! ??

OMR: æ har massevis a respekt førr dæ, å det du har gjort me musikken, å ka du har løst å gi te folket a musikken din!! vi digga dæ når vi va "små"!! vi lærte oss den ene fine rolige sangen din utenat, å "dattra di" e jo en klasikker ;) ønskereprise; ja takk !

mester: all respekt te dæ å, og den musikken du holde på med! æ personli høre ikke så masse på den musikken nei, men det har du nu kansje skjønnt;) men æ syns den musikken og de folkan e fasineranes!

som pekri10 si, det med konkurrase; Norge generellt gla i konkurransa; derfør æ trur dette konseptet har gått såppas bra som det har gått! Konkurranse innstinktet te nordmenn e jo generellt på topp, på topp i verden kan man kansje si!?!

så, nu gjer æ mæ! mutz som har allt fra Idol, Backstreet boys,Lit, Metallica, Britney, Tungtvann, Gatas parlament, EVE6, Sugar ray, Avril, HMK garde cd, Dina, Fugees, P4 Ballade Hits, Incibus, Creedens Clearwater, Spice Girls, Dirty Oppland, Håkan Hellstrøm, Kenny rogers, Dolly Parton, Crowtown osv osv i CD sammlinga si! :D
gul 2005/2006 og turkis 2006/2007 drakt 17 tilhører nå MEG :D

Stolt medlem a DGH- Cheerleading, Pesslurskolt og DGH- Retards :D
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16602
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 779 times
Contact:

Post by Sulliken »

Hvor er alternativet "jeg gir F..." på voten?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Mr Røsten
Posts: 1426
Joined: Tue Jun 14, 2005 8:57 pm
Location: Bodø

Post by Mr Røsten »

mutz wrote:så, nu gjer æ mæ! mutz som har allt fra Idol, Backstreet boys,Lit, Metallica, Britney, Tungtvann, Gatas parlament, EVE6, Sugar ray, Avril, HMK garde cd, Dina, Fugees, P4 Ballade Hits, Incibus, Creedens Clearwater, Spice Girls, Dirty Oppland, Håkan Hellstrøm, Kenny rogers, Dolly Parton, Crowtown osv osv i CD sammlinga si! :D
Hærlig frekt! :D

Elsk musikken, og se gjerne på Idol for min del.

Nå skal jeg på Nadderud sammen med kanari-fansen og se Stabæk-Lillestrøm :shock: . Så hvem vet, kanskje jeg sitter og ser på Idol til neste år...hehe

Alt er mulig nå :wink:
FØRR EVIG
Pekri10
Moderator
Moderator
Posts: 2265
Joined: Sat May 08, 2004 4:27 pm
Location: Spikkestad

Post by Pekri10 »

For øvrig synes jeg det var greit at Aleksander vant. Han er mest pop, og vinnerlåta var mer skreddersydd for ham. Min klare favoritt har hele tiden vært Jonas, som har vært den mest rockete deltakeren. Han kunne det vært moro å se/høre i et skikkelig rockeband.
Noe resignert medlem av DGH don´t wannabes (Glimt i sør) http://www.glimtsupporter.com og
Scandinavian Hammers http://www.westham.no
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Post by eidurgud »

Mr.North wrote:Marita Johansen burde vunnet
Hva annet kunne man forvente seg fra deg :wink:
Post Reply