Gledesmuren

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Gledesmuren

Post by mortsto »

Hvordan har rekkevidden økt fra din 2014 til det som selges i dag? Kan en vente ytterligere rekkeviddeøkning de nærmeste årene?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by Sulliken »

Min er 24kwh og med snill jamn kjøring, kommer man seg 15 mil avgårde før 20 min hurtiglading. Jeg bor 5 mil unna jobb, så det er nok for meg.

Bilene som selges i dag har ikke bare større batteripakker (alt fra 30 kwh til 100) men de elmotorene blir bedre til å utnytte energien. Du vet. Teknologien utvikler seg.

Så rekkevidden på det som selges nå ligger fra 250km til 600km. Til neste år snakkes det om 800km.

Men fremtiden er ikke lithium-ion batterier, men såkalte "solid state" batterier.(Google det).

Kort fortalt er det fysisk mye mindre og lettere batterier, men kan lagre betydelig mer energi og lades mye fortere.
De fleste bilfabrikanter jobber med den teknologien nå.

Hvordan var telefonene som ble solgt ny i 2014 i forhold til dagens nyheter?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: Gledesmuren

Post by mortsto »

De nye er naturligvis bedre, men her er jo mobilene proppet med mer energikrevende innmat og programvare, så opplevelsen av bedre batteritid er absolutt ikke der. For min egen del tenker jeg på elbil som neste bilkjøp, men det blir neppe før om tidligst et par år, så jeg håper den rivende utviklingen fortsetter.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by ingen87 »

Er det noen 4wd el-biler aktuelle for det norske markedet snart? Da tenker jeg ikke på den Taslan til en million.. :p

Det er flere år siden jeg så en artikkel om at Kia Soul skulle bli 4wd, men såvidt jeg kan se har ikke den kommet enda. Jeg har lenge ønsket meg en elbil, men jeg bor dessverre slik at jeg ikke vil være foruten 4wd.

Må si du kjører litt til å bo "sentralt" på Østlandet.. Vet ikke om Kløfta regnes som sentralt men, for en i Evenesdal så er det meste det.. :p
Førr Evig!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by Sulliken »

Hundai kona

Kløfta er 3 mil nord for oslo. 25 min bilkjøring.

Jeg jobber på IKEA Slependen på andre siden av byen, nøyaktig 50 km unna.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by ingen87 »

Kjøpte meg akkurat en Toyota Urban Cruiser som en rimelig nr 2 bil som er billig i drift. Bruker under 0,5 på mila og var en drøm å forsikre kontra Outlandern. Siden jeg kjører over 20 000 km i året så eksploderer prisene på forsikring.. Hadde heller gått for en elbil med 4wd om det hadde vært noe på markedet.

Image
Førr Evig!
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Gledesmuren

Post by Wendigo »

1million koster det ikke for en firehjulstrukket Tesla.

Fremdeles ikke Urban Cruiser pris, men en ny Tesla S75D starter på 626K og vil ha nesten 400 km reell rekkevidde. En brukt S70D får du på finn for 500K før pruting.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by ingen87 »

Trodde det kun var Tesla X som kom med firehjulsstrekk? Hyundai Kona har ikke kommet med 4wd ennå etter det jeg kan se?

PS: Beklager stort bilde :S
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Gledesmuren

Post by Boombadila »

En bekjent av meg kjører rundt i Oslo i en Tahoo. Praktisk liten bybil, som han kaller det.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by ingen87 »

Ser forøvrig at Tesla X ikke er sååå dyr som jeg antok. Men både den og S er noen prishopp opp fra Leaf, Soul og Kona.
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Gledesmuren

Post by Boombadila »

Nå vet ikke jeg hvordan ting er i Salten eller kommer til å utvikle seg med tanke på bompenger og slikt, men per i dag kan du faktisk spare såpass mye i driftsutgifter+bompenger i året, at du har råd til en Tesla X. Særlig hvis du bor i Oslo eller andre steder med like høyt bompengetrykk.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by ingen87 »

Tja noen bommer kommer jo opp her og der, men jeg er såpass sjeldent utenfor Saltdal at jeg blir ikke ruinert av den grunn. Her har vi alt vi trenger. Får vel 300-400 kr i bompengeregning. Tror det er i kvartalet?

Med min kjørelengde ville jeg spart veldig mye på drivstoff ved å gå over til elbil. Men det blir ikke Tesla :p
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Gledesmuren

Post by Boombadila »

Det morsome med Tesla er jo at det er en dyr bil, men alt i alt betaler du like mye for å ha en Tesla i lån osv, som du faktisk vil bruke på f.eks en Bmw stasjonsvogn med disel, i hvert fall på disse trakter ;)

For å si det slik, med litt aktiv kjører snakker vi 1000kr i bompenger. I måneden.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Gledesmuren

Post by Wendigo »

Firehjulstrekk på Tesla model S ble lansert i oktober 2014. Og med luftfjæring som standard så skal du ha meget spesielle behov før du trenger en X. D-en i modellbetegnelsen står for Dual, altså 2 motorer, en foran og en bak.

Har hatt en S85D siden mai 2015 og den kommer frem overalt, står ikke noe tilbake for CRV-en jeg hadde før. Bikker snart 60000 km og har brukt litt over en tusenlapp på drivstoff...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by Sulliken »

Jeg sparer ca 3000 i mnd på bompenger alene, og siden jeg kjører 100km minimum hver dag, så jeg tør ikke regne på drivstoffutgiftene.

Som Boombis er inne på med kostnadene på tesla, så gjelder det og for meg. Jeg hadde ikke hatt råd til en fossilputrer i drift med min daglige kjørelengde.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Gledesmuren

Post by Kesseboy »

Boombadila wrote: Wed Mar 14, 2018 1:54 pm For å si det slik, med litt aktiv kjører snakker vi 1000kr i bompenger. I måneden.
Trenger ikke være særlig aktiv kjøring i Bodø engang.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by ingen87 »

Wendigo wrote: Wed Mar 14, 2018 2:56 pm Firehjulstrekk på Tesla model S ble lansert i oktober 2014. Og med luftfjæring som standard så skal du ha meget spesielle behov før du trenger en X. D-en i modellbetegnelsen står for Dual, altså 2 motorer, en foran og en bak.

Har hatt en S85D siden mai 2015 og den kommer frem overalt, står ikke noe tilbake for CRV-en jeg hadde før. Bikker snart 60000 km og har brukt litt over en tusenlapp på drivstoff...
Da lærte jeg noe nytt :) Blir ikke Tesla i denne omgang, men nyttig kunnskap som jeg kan ta med i betraktninga neste gang :)
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by ingen87 »

Kesseboy wrote: Wed Mar 14, 2018 9:23 pm
Boombadila wrote: Wed Mar 14, 2018 1:54 pm For å si det slik, med litt aktiv kjører snakker vi 1000kr i bompenger. I måneden.
Trenger ikke være særlig aktiv kjøring i Bodø engang.
Vi miljøbeviste tar toget til Bodø :p
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Gledesmuren

Post by Kesseboy »

Arbeiderklassen bor utafor sentrum og jobber i sentrum. Da blir det en trivelig ekstraskatt på en knapp tusenlapp i måneden.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: Gledesmuren

Post by Boombadila »

Kesseboy wrote: Wed Mar 14, 2018 9:23 pm
Boombadila wrote: Wed Mar 14, 2018 1:54 pm For å si det slik, med litt aktiv kjører snakker vi 1000kr i bompenger. I måneden.
Trenger ikke være særlig aktiv kjøring i Bodø engang.
Jeg har fått beskjed om å ikke overdrive i bompengebeløp, så jeg la meg på et nedre beløpsnivå.

Hvordan er det i Bodø, er det fast takst hele døgnet, eller har de også egne takster for rushtid, type bil(bensin/disel) e.l.?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by ingen87 »

Kesseboy wrote: Thu Mar 15, 2018 11:14 am Arbeiderklassen bor utafor sentrum og jobber i sentrum. Da blir det en trivelig ekstraskatt på en knapp tusenlapp i måneden.
Jeg forbinder også arbeiderklasse med tog (kanskje primært i feriesammenheng, men men). Selv om det også blir en liten ekstraskatt på en tusenlapp.
Førr Evig!
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: Gledesmuren

Post by Novi »

Greit å ha 3 unger i stor-bilstol-alder - da begrenser bilutvalget seg til Ford Galaxy og VW Sharan, så "slipper man" å vurdere mange el-bil og diesel-varianter :)
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Gledesmuren

Post by Kesseboy »

Boombadila wrote: Thu Mar 15, 2018 12:08 pm Hvordan er det i Bodø, er det fast takst hele døgnet, eller har de også egne takster for rushtid, type bil(bensin/disel) e.l.?
Fast takst hele døgnet, hele uka.

Hadde kjøpt meg elbil på dagen om jeg hadde råd.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Gledesmuren

Post by ingen87 »

Jojo, slipper vel å betale den ene passeringa dersom man kommer seg igjennom på en time?
Er det ikke den på Skjæringa som man slipper, hvis man har betalt på Tverlandsbrua? Eller husker jeg feil?

Så da slipper man unna den ene passeringa ihvertfall :p
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Gledesmuren

Post by Kesseboy »

Er timesregel, så du kan svisje inn og ut av bomringen et ubegrensa antall ganger på en time.

Betyr f.eks. at det er dyrere å kjøre fra Tverlandet og inn (betaler taksten på Tverlandsbrua, som er høyere, på tur inn). Men når man kjører inn til jobb om morran og hjem fra jobb om ettermiddagen, og så til byen og tilbake en ettermiddag eller to, og kanskje i helga, så kommer man akkurat under maksbeløpet på 1100 kroner.

Og nå vet jeg ikke hvorfor jeg skriver dette i gledesmuren, jeg er ganske sur på hele greia ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply