Lurepåtråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply

Ok med en tråd som omhadler ting vi lurer på?

ja
71
86%
nei
12
14%
 
Total votes: 83

User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Lurepåtråden

Post by Larsen »

Sant nok :wink:
ingen87
Posts: 7103
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Post by ingen87 »

Ah kruttpistolruller og tape! Minner!

Vi bruke gummistrikk som lunte, før vi ble avanserte og begynte med salpeter-lunte og magnesiumbiter i lag med kruttet..

Nå går det for det meste i kunstgjødsel og diesel..
Førr Evig!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

Larsen wrote:Det hele tok uansett slutt da en voksenperson hadde noe jeg selvsagt ikke husker navnet på (garantert noen som husker hva det kunne ha vært, tror også det må ha vært fra militæret), men som smalt noe grasalt høyt. Da var det ikke så morro lengre. Dels fordi det var såpass høylytt at det virker mer farlig enn morro, dels fordi det ikke var gøy å bli overgått på den måten av en voksen. Fantes ikke kruttlapper nok i landsdelen til å overgå det smellet.
Knallskudd tipper jeg. Veldig stas, ser ut som en liten dynamittgubbe, og smeller noe grasalt, men er relativt harmløs.

Husker vi fikk tak en sånn før vi egentlig visste hva det var. Vi tok den med oss opp i skauen for å se om vi kunne bruke den til å blåse opp hengelåsen på den gamle el-stasjonen som sto oppi Stordalen. Så vi stappa den på hengelåsen og fyrte av. Jeg spurtet avgårde og stilte meg på motsatt side av huset. Kompisen min derimot, han tok turen ut av vindfanget og stilte seg rundt hjørnet, og tenkte ikke på at han da sto med hodet ca 40 cm fra skuddet da det gikk av, med bare en tynn plankevegg imellom. Steike, han hadde øresus i timesvis etterpå. :lol:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16606
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Sulliken »

Jeg vil alltid elske ungen min, og jeg syns hun er kjempeflink til det meste hun prøver på. Men er jeg overdrevet stolt?

Jeg husker veldig godt da jeg begynte å lære tall og bokstaver, og da var jeg seks år gammel.

Dattera mi gir meg grisejuling i så måte. Hun er 2 år 10 mnd og 8 dager.

Er det normalt at barn på den alderen kan telle til 20? Da mener jeg både å pugge rekkefølgen på tallene samt kjenne igjen et tilfeldig tall i den "rangen". Skriver jeg 15 på et papir, sier hun "fæmten" (litt nordlending i hu enda, selv om vi bor i oslo).

Samt.. Er det normal at barn under 3 år kjenner igjen de skrevne navnene til seg selv, mammaen og pappaen sin?

Er jeg overdreven stolt, eller er dette en normal læringskurve i dette moderne Norge?

Jeg undres, og håper jeg har et lite geni sovende i senga si med "kosen", "bæen" og smokken sin.

JIP og Locoen har vel til sammen 4 fasiter.

Noen andre synspunkter?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Lurepåtråden

Post by Kesseboy »

Høres ut som om hun er litt foran på det punktet i hvert fall.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Lurepåtråden

Post by G-s-enz »

Absolutt godt fremfor normalen på dette området. Hilsen førskolelærer.

Mattekunnskaper er forøvrig det som blir minst kartlagt i barnehagen og samtidig sjeldnest meldt opp til Ppt.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Lurepåtråden

Post by Kesseboy »

Jeg er jo i andre enden, underviser matte på vgs. Og det er ikke få elever som sliter stort med faget helt unødvendig. Rimer med forklaringa over.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

Om du har et genibarn eller ikke er selvsagt avhengig av hva du sammenlikner med. Det fortelles at Carl Friedrich Gauss kunne finne feil i farens regnskapsbøker i en alder av tre, og Mozart var godt i gang med komponeringen i femårsalderen (han fullførte sin første klassiske symfoni da han var 8 ).

Nå er det jo et stykke opp til disse karene selv for oss voksne, og som G-s-enz skriver, dattera di ligger nok foran normalen.

Det jeg imdlertid har erfart med egne barn er at unger har et helt vannvittig læringspotensiale alt i tidlig alder. Ved hjelp av bokstavkjeks hadde vi lært ungene våre hele alfabetet når de var mellom 18 mnd og to år. Ettersom jeg selv var tidlig ute med lesingen tenkte jeg de også ville ta det lett, men vi gjorde nok den feilen å ikke følge opp godt nok. En periode uten bokstavterping, og vips så var det borte. Nå går de i tredje klasse, og er på ingen måte first in line når det gjelder lesing.

Så med andre ord: hvorvidt du har et genibarn er nok vel tidlig å konkludere med, men tipset er uansett å følge godt opp på det du lærer henne, for det de lærer i for tidlig alder kan fort bli borte igjen.
Last edited by Los-Loco on Sat Sep 20, 2014 9:31 pm, edited 1 time in total.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Lurepåtråden

Post by Kesseboy »

En annen ting er vel at det er mange områder å være langt framme på. Og ett går gjerne på bekostning av et annet. Man skal være fornøyd om ungen er frisk og glad. Men det blir aldri feil å skryte av sine egne unger.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

Du burde jo bli inspirert av de gamle engelskmennene. Latin før fylte fem, og gammelgresk før 8....
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
G-s-enz
Posts: 5431
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Lurepåtråden

Post by G-s-enz »

Kesseboy wrote:En annen ting er vel at det er mange områder å være langt framme på. Og ett går gjerne på bekostning av et annet. Man skal være fornøyd om ungen er frisk og glad. Men det blir aldri feil å skryte av sine egne unger.
Stemmer det,i tillegg ser jeg ofte at barn som er tidlig god språklig er tregere motorisk og motsatt.

Forøvrig er det startet flere prosjekter for å gi barna ett bedre grunnlag for å mestre matematikk på skolen. "Tidlig innsats" "Vi løfter i flokk" osv.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Loffen »

Er det nå blitt trendy for unge "menn" å ha museflette midt oppå hodet?
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16606
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Sulliken »

Da hadde vi i allefall fått noe å le av :-)
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

NOAH raser over dyremishandling:

http://www.nettavisen.no/nyheter/noah-r ... 90565.html

Intet nytt under solen. Nå er jeg verken dyremishandler eller fanatisk dyreverner. Det som imidlertid er en smule pussig, er at de hisser seg sånn opp over at dyr tar livet av dyr. Dette er jo det som skjer i naturen, hele tiden og kontinuerlig. Både revene og minkene på videoen har blitt så store som de er nettopp fordi de har jaktet, revet ihjel ogs spist dyr som mus, rotter, fisk, hare, ekorn osv. Det er dette ville dyr gjør, og jeg klarer likesom ikke å hisse meg opp over at enda et dyr fikk en ublid skjebne.

Det som skurrer er imidlertid å trene opp hunder til å jakte på den måten. Ikke fordi det er så synd på den stakkars minken, men fordi hundene da lett kan ta løs på andre dyr som helst ikke skal jaktes på, som mindre hunder og katter.

Eller er jeg blitt for hardhjertet på mine gamle dager?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Lurepåtråden

Post by bjornage »

Det er ingenting som er naturlig med å trene opp dyr og la dem gå løs på andre dyr som dette.
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Loffen »

Er vel for så vidt enig i at denne måten for småviltjakt er unødvendig, gitt hvilke midler vi har til rådighet idag.

Klarer egentlig ikke å bli såpass rystet over selve avlivingsmetoden ettersom dette er det som skjer i naturen hver dag, men det er forskjell på måten det blir gjort på. Når jeger står og ler fordi at hundene holder på å rive minken i to på Tom&Jerry-vis, da skjønner man jo egentlig hvilket verdigrunnlag den tosken har for å gå på jakt. Hvis det er mitt formål å avlive dyr så gjør jeg det med våpen.

NOAH har i dette tilfellet et poeng. Mitt problem med NOAH er derimot at jeg for det første er dundrende uenig i mye de sier, men ikke minst den usaklige og amatørmessige argumentasjonen de ofte fører. Det er synd, for de har et legitimt budskap og et godt utgangspunkt, men når de fremstår som en gjeng hysteriske 17 år gamle hippier hver gang de skal føre debatt og fremstille (ofte upresise) fakta så er det vanskelig å ta dem på alvor, spesielt hvis man er uenig med dem i utgangspunktet. :roll:
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

NOAH kunne til tider ha hatt godt av å tenke på følgende:
Tenk, Trykk, Tal...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Lurepåtråden

Post by Cheese Smirnoff »

En gang i tiden handlet jakt om å skaffe seg nok mat for å kunne overleve. Det ga jegeren respekt for dyret og naturen, og mennesket gled inn i næringskjeden på en naturlig måte. Nå handler jakt om troféer og spenningsjag, noe som kommer godt frem i denne videoen, og de utallige skrytebildene på Facebook i disse dager. Jakt for maten sin skyld er en naturvennlig handling, men jakt for underholdning syns jeg er ukult. Nå er jakt blitt et statussymbol alá "se på meg, jeg har tid og anledning til å dra på lange turer. Se hvor sprek jeg er."

Hadde jegerne hatt respekt for naturen og dyrene hadde de droppet rypejakta et par år for å la bestanden komme seg. Altså sette sine egne "behov" til siden for naturens beste. Dét skjer jo ikke.

NOAH på sin side virker til å være styrt av byfolk uten annen kunnskap om naturen og dyrehold enn det de har lest i naturfagsboka på skolen. Det er vel ikke mange som tar den seriøst.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7103
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by ingen87 »

Jeg bruker hele høsten på å jakte. Rype, elg, rødrev, kråke, mink, what ever som står i forskriften.

Har aldri sett på jakt som et statussymbol. Har aldri sett på jakt (foruten storviltjakt) som matauk. For meg er jakt noe iboende, et kall. Vi mennesker trenger ikke jakte lengre, mat finner vi i butikken sies det. Et fryktelig skremmeskudd. Skal vi stole på at bønderne dekker våre behov? Jeg mener alle burde jakte, alle burde kunne jakte, og alle burde kunne skaffe sin egen mat. Slik er det ikke. Mat er i butikken. Kjøtt, fisk, grønnsaker, spekket av kjemikalier, miljøutslipp, embalasje. Mens jegerne og fiskerne blir ansett som svarteper som dreper uskyldige fisk og dyr.

Rypebestanden vil ikke gå opp nevneverdig selv ved jaktstopp. Vi har fjernet de store rovdyrene, vi har enorme utslipp av avfall, dette fører til en enorm oppblomstrin av middels store rovdyr. Rev, kråke, ravn, mår, røyskatt, mink, etc opplever en enorm bestandsvekst. Skal rypebestanden øke må bestanden av store rovdyr øke. Det er ikke bare mennesker som er glad i ryper. Rypekyllinger / egg er kanskje det enkleste byttet for disse middels store rovdyrene. Uten jegere i skogen vil det ikke være noen regulering av disse heller, og den naturlige dødligheten til rypene vil bli større mens jaktdødeligheten selvfølgelig vil avta.
Førr Evig!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Los-Loco »

ingen87 wrote:Jeg bruker hele høsten på å jakte. Rype, elg, rødrev, kråke, mink, what ever som står i forskriften.
Selger du kråkebryst?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Lurepåtråden

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg steiler litt når det sies at jegere må regulere naturen. Det er klart, jakter man ned ett dyr i unaturlig grad vil det skade balansen, men naturen ordner opp i sitt eget mye bedre enn mennesker kan. Ta reve- og hareår. Med reguleringsargumentet må man drive intensiv revejakt og harejakt annenhvert år for å "balansere naturen". Og det er som ingen87 skriver, ved å ha jaktet ned de store rovdyrene har man ødelagt naturens balanse, som går utover blant annet fuglebestanden. Det er bare 150 år siden det var bjørner på de ytterste øyene i Salten.

Hvis jegere hadde skutt det de trengte til mat, og brukt hele dyret, hadde ikke mennesket levd i den villfarelse at den er stilt over naturen og må regulere den. Jeg er derimot helt enig i at alle bør kunne skaffe seg sin egen mat. Man får (eller burde få) en større respekt for det man spiser. For under 100 år siden var vel blodpannekaker en delikatesse, nå renner alt dyreblod i sluken. Jeg er av den oppfatning av at enorme mengder kunnskap har forsvunnet de siste 60 årene, kunnskap som har blitt perfeksjonert gjennom tusener av år og som nå blir borte for all overskuelig framtid.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Lurepåtråden

Post by Novi »

Switchet innom "Bønder i byen" på TV2 for et par uker siden, og da var det faktisk ei som sa at hun fikk dårlig samvittighet av å lage mat når hun hadde vært på gården og sett kua. Respekt for hvor maten kommer fra, ja...
Una mas cerveza.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Lurepåtråden

Post by Cheese Smirnoff »

Verden forbruker for mye kjøtt allerede, så hvis flere tenkte sånn hadde det vært en positiv utvikling.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Lurepåtråden

Post by Loffen »

Denne går til alle som er kjent i Oslo:

Bortsett fra Hattebutikken ved Rådhuset, som er en dyr affære, er det noen som vet hvor man får kjøpt skipperluer i butikk?
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Lurepåtråden

Post by Boombadila »

prøvd festmagasinet standard?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Post Reply