At det er mulig!?

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Problemet med "sivil"(egentlig snakker vi vel om våpenløs) motstand er vel at den forder to ting for å fungere:

1) et verdenssamfunn som reagererer, eller som vil reagere på det som skjer. Det er jo ikke alltid det skjer, eller så kan det hende det skjer i interressesfæren til et land og
2) at hæren(eller regimets styrker) faktisk synes det er galt å drepe sivile. Vi skal vel ikke lengre enn noen år tilbake i historien for å finne land i europa hvor man anså det for å drepe sivile var helt legitimt.

Stalin kom seg for eksempel gankse greit unna 1, og 2 var det vel ikke engang snakk om.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Ikke helt enig. Ferdinand Marcos ble tuppet av tronen på Filipinene i 1986 ved en omfattende sivil ulydighetsaksjon, uten at det var særlig involvering fra det internasjonale samfunnet. Den revolusjonen ble inspirasjonen til silkerevolusjonene i Øst-Europa da muren falt.

Da det Øst-Tyske regimet knakk sammen, var det selvsagt tung internasjonal oppmerksomhet, men ingen andre land ville ha våget militær intervensjon til støtte for folket dersom regimet hadde satt hæren inn mot folket. Det kunne fort ha vært starten på 3. verdenskrig. Resten av Øst-Europa kom etter med fjerning av de sittende statsoverhodene ved at folket trakk ut i gatene og krevde deres avgang.

Drap av sivile har skjedd mange ganger og i mange land, Stalin som du nevner er ett eksempel. Men det er stor forskjell på å drepe sivilister på gaten i hovedstaden i fredelige demonstrasjoner, og det å ta dem ut enkeltvis og drepe dem i avsidesliggende Gulag-leire. Selv Stalin var smart nok til ikke å drepe folk på gata på den måten.

Kan i farta ikke komme på noen eksempler på at hær/politistyrker har drept fredelige demonstranter fra sitt eget folk uten at dette har ført til i det minste en sterk svekkelse av regimet.

EDIT:

Og i dag (29.03.) kan vi føye Syria på listen over land hvor folket har kastet regimet ved hjelp av fredelige midler. Likevel er det de triggerhappy opprørerne i Libya som får Vestens oppmerksomhet og støtte. F**n så syk verden er!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Her har vi vel enda en kandidat til mensa...

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7569844
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Parelius »

Jeg skjønner ikke hva han vil fram til? Han kan iallefall sjekke fakta før han skriver noe...
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Han vil vel fram til at du, og mange andre, skal bli provosert. :wink:
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Parelius
Posts: 1027
Joined: Thu Mar 27, 2008 9:01 am
Location: Oslo
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Parelius »

Da klarte han det, med glans. :P
Ingenting er mer irriterende enn folk som bare fortsetter å snakke når du avbryter.
Mariasha
Posts: 2714
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 40 times

Re: At det er mulig!?

Post by Mariasha »

DLD. 89-80 i Stortinget.

Etter en debatt der jeg facepalmet mer enn én gang.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

Men PEDOFILI!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 240 times
Been thanked: 115 times

Re: At det er mulig!?

Post by Wendigo »

Men BØ!!!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Terry Jones! Kan noen være så snill å bure den mannen inne?
(...) for å kunne konsentrere seg fult og helt om kampen mot den han kaller militant Islam.
Og militant kristendom er SÅ mye bedre! :roll:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... d=10083817
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

I samme slengen kan man bure inne dem som dreper fordi noen har brent en samling papirer på andre siden av kloden.

Hva skjedde med 'et øye for et øye'? Kan ikke de rabiate muslimene brenne en bibel og tegne Jesus som har analsex? At en alt for kristen mann i USA med en trang til å provosere skal få skylden for desperate afghaneres drapstokt er stang ut. Jeg mistenker dog at demonstrasjonen i Afghanistan handlet om noe helt annet enn Koran-brenning, nemlig det at afghanerne har levd i et herja høl i mange tiår.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Vassvik
Posts: 1407
Joined: Fri Jan 28, 2005 12:16 pm
Location: Narvik

Re: At det er mulig!?

Post by Vassvik »

Midtøsten er en tapt sak. :)
Andres meninger støter meg.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3134376.ece

*sukk* Av og til må man lure på hvordan enkelte pedagoger ko seg igjennom studiet...
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

Litt vel naivt å tro at ingen kommer til å kødde med lærer-PCen om du lar den stå opplåst og ubevokta ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Det minner meg forresten på en fantastisk spøk som ble utført av en av mine kullinger på Bodø vgs på begynnelsen av 90-tallet. Data-kompetansen blant lærerne var selvsagt ikke særlig mye bedre den gang, men Bodø vgs hadde likevel et lite nettverk av maskiner og skrivere, både for lærere og elever. Og på denne tiden var fokuset på ondskapsfulle virus sterkt, selv om mottiltakene og datasikkerheten var bortimot fraværende. Så det denne karen gjorde var ganske enkelt å lage en side i WP med teksten "Jeg er et virus! Jeg er nå i ferd med å slette alle hardiskene!" med litt store fonter, og så kople seg til nettverksskriveren på lærerrommet og skrive denne siden ut i 500 eksemplarer. Dermed var det bare å lene seg tilbake og nyte panikken som spredte seg! :lol:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Obama om ødeleggelsene etter tornadoene:
Jeg må si at jeg aldri har sett ødeleggelse som dette. Dette er noe jeg tror ingen har sett maken til tidligere, sa Obama til reporterne på stedet.
Vel, med respekt for alle berørte i Alabama, dette er vel en smule perspektivløs uttalelse en drøy måned etter at jordskjelv og tsunami la gigantiske områder i ruiner i Japan.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Men var Obama og observerte jordskjelvet i Japan selv? Hvis han ikke var det er det vel ikke noe galt å si at han aldri har sett slikt før?
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Det var vel heller formuleringen "Dette er noe jeg tror ingen har sett maken til tidligere" som var litt perspektivløs.

Greit nok at han har sitt å stri med innenriks, men jordskjelvet i Japan burde han vel strengt tatt ha fått med seg....
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg antar at flesteparten av de rammede i Alabama ikke har vært i Japan etter jordskjelv-katastrofen.

Skulle Obama sagt; "Dette er ikke like ille som i Japan, slutt å syt!" :wink:
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Neida, men det går an å si at ting er ille uten at man må stemple det som den verste katastrofe noensinne.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Det menes vel at det er den verste katastrofen noensinne i Alabama.

Skal man kritisere dette blir det det samme å si at et sultent barn i Norge må slutte å syte fordi barn dør av sult i Afrika.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: At det er mulig!?

Post by Frodo Baggins »

http://www.nordlys.no/nyheter/article5591074.ece

NRK ansatte reagerer på at Lotto-Holde hadde jobb før hun ble ansatt i NRK. En ting hadde vært hvis hun gjorde dette når hun jobbet i NRK, men å reagere på at hun spilte inn dette før hun fikk jobb i NRK er jo i beste fall skivebom...
"Brons 2010, silver 2011 nästa år tar vi guldet!"
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg syns journalisten bommer enda mer med teksten:

NRK-ansatte mener Lotto-Hildes laksereklame blir litt "fishy".
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Ida Korneliussen stusser på at hun ikke lenger er attraktiv hos arbeidsgivere, og spiller kjønnskortet:
Det er som om de tror at det skal poppe ut tre unger av meg på vei ut fra et eventuelt intervju. (...) Burde jeg fjerne ordet «samboer» fra CV’en? Fjerne hele greia om siviltilstand? Eller burde jeg rett og slett si noe om denne barne-greia i søknaden, kanskje i første setning, før kjønn og alder?


Samtidig kan hun fortelle:
Før var jeg ung og ustabil og byttet jobb hvert halvår. Nå som jeg ønsker meg en langvarig jobb får jeg ikke en gang svar på søknadene.
Næh, så rart du! News flash Ida: De fleste norske arbeidsgivere er ikke kjønnsdiskriminerende sjåvinister som gjør det de kan for å holde kvinner i fertil alder unna arbeidslivet. Derimot er de opptatt av å rekruttere stabile folk som kan bidra til postiv verdiskapning inn i virksomheten. En CV som viser at du har byttet jobb to ganger i året over en lengre periode er ikke en vinner-cv. Det er søppel. Det viser ikke (som du later til å tro) at du er attraktiv og at mange arbeidsgivere vil ha deg; det er et signal om at du er ustabil, et mulig uromoment i arbeidsmiljøet, eller at du har manglende lojalitet som forlater en arbeidsgiver akkurat i det øyeblikk du har lært nok til at du begynner å tjene inn opplærings- og rekrutteringskostnadene.

Lykke til med jobbsøkingen!

http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... 109596.ece
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply