At det er mulig!?

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Altså,
Nekte å gi penger til Norsk folkehjelp fordi de er en sv-organisasjon? Mitt spørsmål er jo: er de det? er de ikke fagbevegelsen sin?
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 263348.ece
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Diskusjoner rundt midt-østenproblematikken hadde vært så mye enklere om ikke partene hadde sånne sinnsvake ekstremister på hver fløy. *sukk*

Norsk folkehjelp ble startet av LO, men rett nok på et tidspunkt hvor bindingen til Arbeiderpartiet var enda sterkere enn i dag. Hvis noe parti skal knyttes til Folkehjelpa så er det AP, ikke SV, men Folkehjelpa framholder seg som partipolitisk nøytrale i dag. Det spiller vel forsåvidt liten rolle; Ap, SV, LO... antisemittiske terroristorganisasjoner hele gjengen. :roll:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 240 times
Been thanked: 115 times

Re: At det er mulig!?

Post by Wendigo »

Testet uteliggerlivet:
http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article620129.ece

for å si det med Pulp:

But still you'll never get it right,
cos when you're laid in bed at night,
watching roaches climb the wall,
if you call your Dad he could stop it all.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

http://www.dagbladet.no/2011/10/26/nyhe ... /18746611/

Siterer min egen kommentar på artikkelen:
Okey, okey, okey. Det er Forsvaret som svikter ungene, ikke familiefaren som drar på gutte-eventyr på andre siden av jorda med livet på spill? Hadde mannen brydd seg om ungene, og ikke sin egen trang for å oppleve en syk romantisering av krig, hadde han holdt seg i Norge.


Forøvrig bør ingen norske soldater være i Afghanistan, send heller hjelpearbeidere, bygningsarbeidere etc etc som faktisk gjør noe for andre, og ikke for sin egen barnslige underholdning!
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Sånn uten å ta stilling til denne konkrete saken, så må jeg at si at jeg er nysgjerrig på begrepsbruken og motivtilskrivingen i forsvarsrelaterte saker.

For å utdype: Om to personer sier at de vil dra til A.stan for å hjelpe sivilbefolkningen,så har de fleste menninger om dette. Men om man sier at man drar for leger uten grenser, for å ta et eksempel, så blir man sett på som en alturist, og en som gjør dette for å virkelig hjelpe sivilbefolkningen.

Om man derimot sier at man skal gjøre dette for forsvaret, så blir man sett på som en eventyrer, en som gjør dette bare for penger og moro. Ikke en som gjør dette for å faktisk hjelpe. Eller en som faktisk tror på hva stat og regjering sier om at vi skal hjelpe, og som vil hjelpe fordi det sier staten at vi skal gjøre.

Synes dette bare er en litt interessant observasjon av hvordan man tildeler motiver, helt generelt og uten å kjenne vedkommende.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Nå syns jeg at å dra til Afghanistan med jagerfly og våpen kontra å dra dit med mobile sykehus og legeutstyr sier mye om motivene.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Ikke nødvendigvis, all den tid man har forskjellige oppdrag. Forsvaret er vel satt inn der for å hjelpe til med å skaffe sikkerhet, noe som er grunnsteinen for gjennoppbygging. Da trenger man litt andre verktøy enn om man bare drar for å lege.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

For 5,6,7 år siden hadde jeg vært helt enig i dette. Men sikkerheten har ikke blitt bedre de siste årene, heller tvert imot. Hvis det ikke er mulig å ha helsepersonell på bakken uten norske soldater som ikke bidrar til sikkerhet...det fins ingen logikk eller poeng lengre.

Taliban kommer til å få maktposisjonen sin tilbake i en eller annen grad (forhåpentligvis sterkt svekket, men neppe sannsynlig) og afghanere kommer til å fortsette å lide som de har gjort i mange herrens tiår allerede.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
NupiSnowJog
Posts: 2001
Joined: Sun Nov 21, 2004 11:02 pm
Location: Bodø wohooo

Re: At det er mulig!?

Post by NupiSnowJog »

http://www.an.no/nyheter/article5787812.ece

Hva er poenget med å ha en halvnaken dame i snøen med en klokke som artikkelbilde om klokkestilling?! Kjenner at jeg fikk ekstreme rødstrømpebukser på meg da jeg så det! Hadde det vært en artikkel om kvinner som kler på seg for lite mens de går ute i snøen og bærer klokke, så hadde jeg skjønt det litt mer. Forøvrig tror jeg ikke sistnevnte er noe stort problem akkurat :lol:
ARGH!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by J I P »

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.7859742

En cupfinale er til for supporterne, uavhengig av om disse to her er tilhengere av Bodø/Glimt eller ikke.
De husker ikke engang resultatet av fjorårets cupfinalen.
La det bli med de 19 Dere har vært på nå. :guns


PS! Artikkel har faktisk en mislikerknapp :rock
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Ville Lehtinen »

Glimt - Godset i 1992, faktisk. Journalisten har lagt ut link til wikipediaartikkelen om norske cupfinaler, kanskje han skulle brukt den til å kvalitetsjekke arbeidet sitt.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Jan Thomas og guttungen hans venter tvillinger :shock: :

http://www.side2.no/underholdning/article3265947.ece

Jeg tenker det kan være på sin plass med en bekymringsmelding til Barnevernet i Oslo, og minne dem på barnevernloven § 4-12 d):

"Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes

d) dersom det er overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet"
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

http://www.aftenposten.no/okonomi/Rema- ... 86211.html
Hvorfor er jeg ikke overrasket?

Bra Aftenposten!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

er rimelig sjokkert over folk på masternivå som hevder at darwin ikke forklarer noe, fordi verden er for kompleks og at det dermed er en designer. ergo id...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7117
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 128 times
Been thanked: 197 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

ID diskusjonen, omfg e e lei den... Festet mye ilag me ID folk første året på Ås, man kunne bli gal av dem.. hehe
Førr Evig!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Men jeg er litt forundret at man absolutt må polarisere dette og.

Jeg har en tro of sorts, men jeg dropper ikke Darwin av den grunn, eller alt annet av vitenskap av den grunn. Likedan motsatt. Darwin (og vitenskap generelt) utelukker ikke at det finnes en form for Gud/Idè/skaperkraft/*kalldethvaduvil*
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Enig, og det må jo også erkjennes at det finnes noen huller i Darwins lære (hvilket ikke er unaturlig, ettersom så er tilfelle med det aller meste av vitenskapelige teorier utviklet på 1800-tallet).

Jeg klarer ikke å se at det ene utelukker det andre, spesielt siden det (emm) viktigste hullet i Darwins teorier er hvordan det hele begynte. Til tross for at vi har klart å analysere de minste bestandelene av én-cellede organismer, er vi enda ikke i stand til å definere hva det er som bringer liv i det hele. Den kjemiske sammensetningen av en levende celle og en nylig avdød celle er helt lik. Så hva er det da som definerer at den ene lever?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Men trenger vi en final årsak?

Det blir litt som Augustins gudsbevis, ingen kausal kjede kan vare evig, vi må ha en "begynner"(dvs den som starter den kausale kjeden), og denne begynneren er den som vi alle forstår som gud.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Hva vi "trenger" er det helt sikkert delte meninger om. Men all den tid både naturvitenskap og filosofi har et ønske om å finne fram til "meningen" med livet, så vil det være en viss interesse rundt spørsmålet. :wink:

En annen måte å se det på, er at HVIS det finnes en Gud, eller skaperkraft om du vil, og det finnes måter for oss å komme i kontakt med denne skaperen/kraften, ville det ikke være utrolig dumt å la en slik mulighet gå fra seg?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Tror det jobbes svært lite med hva meningen med livet skulle være i filosofien, da dette innebærer at man kan finne en felles mening som alle vil være enig i ;)

(for ikke å snakke om begrepskrangelen om begrepet mening, sannhetsverdier, logiske postulater og annet småsnacks...)

Når det gjelder Gud og muligheter for kontakt...
http://www.youtube.com/watch?v=Fo_Py9Hp3Jg
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Ha ha, den videoen var genial. Nå har jeg endelig en passende respons til fjonballene i min omgangskrets som videresender kjedebrev!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

HAHA.. Der berga Boombadila skjegget sitt.. Tipper flere enn 5 så den videoen :rock
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8389
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

hvilket skjegg? :P
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Dagens VG-forside.

At en overgreps-mistenkt mann som er under etterforskning får forsiden på landets største avis hvor han prøver å sanke sympati er helt sykt. Går utfra at dette havner hos PFU i nærmeste framtid. Det kommer veldig godt fram hvor vanskelig det er å "ta" maktpersoner med et nettverk av like mektige mennesker. Pressen burde heller gitt jenta i saken litt støtte, eller bare holdt det objektivt.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Ville Lehtinen »

http://dt.no/nyheter/frp-er-i-hardt-ver ... -1.6596987
Beston på Facebook wrote:Kan IKKe forstå at det er noe problem å bli kvitt alle voldtektene i Oslo og NORGE... Det er jo bare å stoppe alle ved Norges grense og sende alle apekattene tilbake til afrika der de kan dyrke si JÆVLA fine kultur (som noen presterer å si). Det værste er jo at det finnes kvinner i Norge som syntes apekatter fra Afrika er såååååååå fine
Beston på vei til fiskeskjær wrote:Når jeg skrev apekatter mente jeg at alle voldtektsmenn er apekatter, uansett opprinnelse, forklarer Beston som nok en gang understreker at det ikke var rasistisk ment.
Image
Post Reply