At det er mulig!?

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Det er jo merkelig at han sier at man blir sittende å pønske ut nye kriminelle handlinger når man ikke har noe å gjøre i fengselet, og skryter av hvordan det var forrige (!!) gang han var inne. Det er tydeligvis ikke alle som blir rehabilitert gjennom gode aktivitetstilbud i fengslet.

Når det er sagt har han nok rett i at det er best for alle parter at de innsatte får en menneskelig hverdag i fengselet.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Det er klart! Poenget mitt er vel at han som har vært inne åtte ganger kanskje ikke burde rope høyest. Avisa kunne kanskje heller funnet en annen talsmann i såfall.. Kan godt skjønne at en som sitter inne for en enkelthendelse føler det er crappy aktivitetstilbud, og at det er uheldig for soneprosessen. Men akkurat i denne saken kjenner jeg sympati nærmest på miinussiden - skadefro! Tilpass! hehe
Førr Evig!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Vel.. Da kan jeg slippe bomba...

Jeg har faktisk sittet inne. Dog på åpen soning og kun 14 dager. Men likevel.

Min holdning til dette er at de som ikke har peiling på hva de snakker om bare kan holde kjeft!! Ja, da mener jeg dere. Straffen er berøvelse av friheten din. Det er helt for jævlig! Og hvis du ikke har kjent det selv på kroppen, ja, da har du ikke peiling på hva du uttaler deg om. Punktum.

Jeg skjønner frustrasjonen til de innsatte utmerket godt. Ikke nok med at man har ingenting å skulle ha sagt om hverdagen sin (som da er straffen), man har ingenting å gjøre de få timene man har til disposisjon til eget bruk er å stirre i veggen. Det er ikke sunt.
Og de menneskene som engang slipper ut av et slikt fengsel er bare enda mer pissed på samfunnet og gir seg helvete i alt og begår ny kriminalitet med like stor likegyldighet som å bite en negl,eller... whatever...

Skal man få innsatte til å bli samfunnsnyttige borgere igjen er det straff kombinert med rehabilitering som skal til. Jeg gidder ikke gå inn på alt om burde gjøres, men det som er HELT feil er lediggang. "Lediggang er roten til alt ondt" er det noe som heter, og det er ikke noe mindre gyldig i fengselet, snarere tvert om. Det er nok det karen mener når han bruker "planlegge nye kriminelle handlinger" som eksempel på ting å gjøre når de kjeder seg.

Folk som sier at de innsatte skal bare ha det så godt siden de selv klarte å rote seg inn dit, bør tenke på at de faktisk skal ut igjen engang. Hvordan type mennesker vil vi skal komme ut av fengselet?

(Jada, jada.. Det er noen notoriske gjengangere som ikke blir bedre uansett tilbud, skolegang, psykologer etc etc... Men de er faktisk i mindretall.)

ps: det hadde ingenting med fyll å gjøre at jeg sonet. Mer enn det sier jeg ikke.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Jeg liker meg best på utsiden av veggene, derfor er handlingene mine deretter.

Det skal være jævlig å bli straffet, hvis ikke så vil det ikke vært en straff.
Førr Evig!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Hvis man må holde kjeft om noe man ikke har opplevd selv så er det ikke mye vits i å ha et forum for et profesjonelt fotball-lag. Såvidt jeg vet er det ingen aktive brukere her som har spilt profesjonell fotball.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Det er vel en viss forskjell på frihetsberøvelse og profesjonell fotball?

Sistnevnte deler store likhetstrekk med amatørfotball. Førstnevnte finner du vel enten når det kommer til kidnapping eller at staten tra fra deg din frihet....

Når det er sagt, så tror jeg det er svært få som ikke har sittet i et fengsel som kan forestille seg hvordan det er å ikke kunne gjøre det du vil, når du vil det. Forøvrig er det vel ikke uten grunn at et kallenavn på fengsler i dag er forbryterhøyskolen. Eller som Elden skrev i en kronikk for noen uker siden, hva gjør vi som samfunn når vi ser at straff ikke fungerer?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Vi har da visselig diskutert på Syria og Afghanistan her inne? Tviler på at veldig mange forumister har vært aktive deltakere i de krigene? Eller? Og begge krigene handler jo stort sett om kampen mot frihetsberøvelse..
Førr Evig!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

I present you: Tom Cowboy Karlsen - verdens mest uegnede varaordfører

http://www.nrk.no/nordland/varaordforer ... 1.11379931
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

– Det er på ingen måte generaliserende. Jeg henvender meg bare til dem som synes det er greit at menn fra utlandet kommer hit og oppfører seg slik mot norske eller andre kvinnfolk.
Han setter opp en strøken stråmann, da.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Hvis han klarer å legge vekk sin åpenbare fremmedfrykt/fremmedavsky i hans jobb som lege må han være Norges mest profesjonelle yrkesutøver. Selv tror jeg ikke det kan være mulig.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by J I P »

Mere Q-park: Denne gang - handicapplasser i parkeringshus
http://www.osloby.no/nyheter/Mener-Q-pa ... 86506.html
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: At det er mulig!?

Post by mortsto »

Flott at Cheese og andre tar til motmæle mot cowboy-Karlsen på bodonu.no :klapp
http://bodonu.no/jeg-er-dritt-lei-av-de ... lendinger/
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Filmet i nettoen:

http://www.vg.no/sport/ski/skiskyting/a ... d=10141426

Det er jo forståelig at idrettsutøvere som har svettet igjennom et renn vil skifte til tørt tøy så raskt som mulig for å ikke risikere å bli syk. Og det burde jo være greit for både fotografer og produsenter å la være å filme og sende bilder av nakne utøvere.

Men egentlig; burde det ikke være en rennarrangørs ansvar å sette opp et skiftetelt, eller i det aller minste noen vegger som utøverne kan skifte bak? Selv om man ikke blir filmet, så er det jo massevis av folk på stadion, som sikkert heller ikke har behov for å se på utøvere i nettoen.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Ville ikke vi hatt en debatt nå om sexisme i idretten og trakassering av kvinner hvis det var Therese Johaug som ble filmet på denne måten? At det var en arrangør-glipp ville ihvertfall ikke blitt godtatt som unnskyldning da.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Da blir jo oppfølgingsspørsmålet; var det en kvinnelig eller eventuelt en homofil fotograf, som hadde sexistiske hensikter med filmingen? :wink:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Ammefri med lønn blir lovfestet:
I lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. skal § 12-8 lyde:

§ 12-8 Ammefri

(1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.

(2) Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.
Det er vel og bra med lønnet ammefri, og dette er en viktig regel for å gi kvinner mulighet til å komme tidlig tilbake i arbeid etter graviditet dersom de ønsker det. Med andre ord et skritt i riktig retning for likestillingen. MEN! Det som er tøvete her er at det ikke legges noen tydelige begrensninger på at det må være medisinske årsaker til at barnet trenger brystmelk i arbeidstiden. Hvor lenge en mor velger å amme sitt barn er en privat sak (selv om jeg forbeholder meg retten til å bli litt kvalm når barnet kommer løpende og graver fram puppen selv). At brystmelk er bra for utvikling og immunsforsvar er heller ikke til diskusjon. Det som ikke gir mening, er at et barn som spiser brødskiver og gulrøtter MÅ ha brystmelken i morens arbeidstid. Det er full anledning til å amme både før og etter arbeidstiden. Er det spebarn som ikke kan spise annen mat så er jo saken en annen så klart. Men det gir liten mening i mitt hode at rett ammefri for mødre til treåringer skal være lovfestet, selv om det da vil være uten lønn.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Forbrukersaker er alltid gøy. Som regel handler det jo om bedrifter som ikke helt har forstått hva kundeservice dreier seg om. I noen tilfeller er det imidlertid kundene som er alt for kravstore og ikke har skjønt at de har faktisk noen forpliktelser de også:

http://www.an.no/bolig/article7093954.ece
I mai året etterpå la de nytt gulv, valnøttparkett, kjøpt hos Montér Minde.

Fire måneder senere, da paret omsider fikk opp ordentlig lys i taket i stuen, oppdaget de store fargeforskjeller i gulvet.
Å legge parkett selv er jo en fin ting. Å legge parkett selv, og gjøre det i tussmørke, det er imidlertid mindre smart. Som kunde har man jo en åpenbar undersøkelsesplikt på varen man kjøper. Det går ikke an å begynne å klage på estetikkfeil etter fire måneders bruk, dersom den var tilstede ved kjøpet. Denne type ting er det man risikerer ved å gjøre ting selv; det er billigere, men det kommer med en risiko. En profesjonell gulvlegger hadde naturligvis sørget for tilstrekkelig belysning med arbeidslamper. Selv parkettbord fra samme produksjonsparti kan ha fargenyanser som gjør at man må se an hvert bord før man legger det ned, slik at ikke fargeovergangene blir for brå.

Det er et godt ordtak som heter "Dersom du synes det er dyrt å bruke en profesjonell, bare vent til du benytter en amatør!" Det synes passende i denne saken.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: At det er mulig!?

Post by bjornage »

Er det bare jeg som blir flau på forbrukerens vegne i denne saken? De oppdaget det ikke før de fikk ordentlig lys i taket... hallo?? Vet ikke om jeg skal le eller gråte, godt lys er da en selvfølge når man skal gjøre slikt. Tåpelig å ta sånt til forbrukerrådet for å kaste bort tiden deres og enda mer pinlig å stå frem i media med sin åpenbare inkompetanse.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Kunder er helt magisk.

Slik som når man selger en blender, og det siste man sier er følgende: "Husk at det er barnesikring på denne modellen. Les nøye bruksanvisningen før bruk, ellers vil barnesikringen slå inn slik at blenderen ikke starter!".

Barnesikringen i dette tilfellet besto i at kolben måtte være i lås, og at lokket måtte være riktig satt i et spor.

9 av 10 herrer i alderen 40 år og oppover kom tilbake, og klagde på at blenderen ikke fungerte. Kjapt test på benken forran øynene på dem viste at ikke bare fungerte blenderen, de hadde også forklaringsproblemer når du igjen spurte spørsmålet: "husket du å lese bruksanvisningens side 5, der alt om barnesikring står?".

Det er ikke lett, verken å være kunde, eller og være selger.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: At det er mulig!?

Post by bjornage »

Da jeg studerte jobbet jeg på elkjøp ved siden av, og ja... man kan si mye om elkjøp og servicen de yter men noen kunder er helt håpløse.
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Loffen »

Har jobbet som kokk, hvilket byr på en utfordring i forhold til dette med klager. Der noen kunder selvfølgelig har helt rett, så har man også de kundene som f.eks blir sinte fordi de oppdaget at hval-biffen faktisk var ekte hvalkjøtt. Gråsonen er tydelig ettersom man sjelden er i direkte kontakt med kunden og må ta dette med en mellommann, som gjerne kan ha forverret situasjonen med dårlig kundebehandling. Det er vanskelig å vurdere troverdigheten i klagen, ettersom det er mange der ute som er ute etter et gratis produkt som kompensasjon.

Legg til at kokker flest (i alle fall de jeg har jobbet for og inkludert meg selv) ikke er kjempeglade i kritikk.
Her i huse et vi torsketunge!
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Jobbet på Intersport sin villmarksavdeling, og når det gjaldt fiskestenger var man borti det meste. Alt fra knekt tupp, knept håndtak, knekt snelle, osv.. Alltid var det "feil" med stanga, og at den hadde knukket under fiske. Skulle vært interessant og visst hvor mange av de stengene som hadde blitt klemt i dører, tråkket på av bikkjer, feil ved montering av de ulike stangdelene. Problemet var at vi aldri kunne bevise noe som helst, bestilte nye stangdeler og fikk som regel alltid fornøyde kunder.

En annen ting som var vanskelig å vurdere var akebrett. Det kom alltid dusinvis med akebrett inn i løpet av en vintersesong. Barn som herjer med akebrett, hvor mye skal det tåle? Hardplast i mange minus har jo som kjent visse svakheter...

Ellers var det veldig mye rart man fikk være bekjent med. Men på generell basis så mener jeg kunder burde være flinkere til å levere tilbake varer som ikke virker som de skal. Kjenner alt for mange som bare setter det bakerst i skapet og "gir f...". Og så har man de motsatte som alltid prøver å lure servicen ved at de leverer tilbake varer som har blitt ødelagt på rein skjær brukerfeil. Men feks en joggesko, kan en joggesko brukes feil? Kan ei fjellbukse med ødelagt glidelås brukes feil? Ja det kan bli hull i stoffet pga uforsiktighet, men en glidelås kan ikke brukes feil..
Førr Evig!
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: At det er mulig!?

Post by Wendigo »

ingen87 wrote: ....

men en glidelås kan ikke brukes feil..
Undervurder aldri dumheten til folk flest.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Loffen »

Wendigo wrote:
ingen87 wrote: ....

men en glidelås kan ikke brukes feil..
Undervurder aldri dumheten til folk flest.
Nemlig! Brakk en gang innebandy-kølla mi i vilt raseri, men fikk kjøpt ny til nedsatt pris da jeg skyldte på at den kom i klem mellom føttene på en fiende... eehrm.. motstander.

Brukerfeil #1 :roll:
Her i huse et vi torsketunge!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Post Reply