At det er mulig!?

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Los-Loco
Posts: 7272
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 434 times
Been thanked: 872 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Svensk ubåtjakt skaper hysteri også i Norge:

Ubåt observert på Stord:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/ubaa ... /23320966/

Nå er det en kjennsgjerning at Norge selv har et ubåtvåpen, bestående av seks Ula-klassebåter. Disse er selvsagt jevnlig å se i den norske skjærgården, spesielt i nærområdet rundt Bergen siden de har base på Håkonsvern. Bildet som her presenteres er en av dem, åpenbart. Skulle man mistenke russere for ureglementerte ubåtbesøk i norske farvann, så kan man i det minste tiltro dem såpass at de ikke vil gi seg til å seile i full overflatestilling rett foran begygget område med lanternene påslått. :roll:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: At det er mulig!?

Post by mortsto »

http://www.an.no/nyheter/article7671006.ece

Det er helt sikkert vettuge argumenter både for og mot kommunesammenslåing. Det jeg ikke skjønner er at håpløse argumenter gjentas gang på gang.

"Dersom kommunene i regionrådet – Beiarn, Bodø, Fauske, Gildeskål, Hamarøy, Meløy, Saltdal, Steigen og Sørfold – slår seg sammen vil det synliggjøre regionens samlede kraft på en helt annen måte enn i dag.
Den nye kommunen vil bli Nord-Norges største bykommune med sine nær 81.000 innbyggere.
Kommunen vil bli større enn Tromsø kommune, og større enn hele Finnmark fylke.
Slik kan Salten gå fra å være en usynlig region nasjonalt, til å bli et nordnorsk tyngdepunkt.
I en tid hvor Nord-Norge er synonymt med Tromsø, vil en stor, attraktiv og næringssterk kommune ha langt høyere tiltrekningskraft overfor nye etableringer enn i dag.
Også for å trekke til seg kompetent arbeidskraft. Det kunne faktisk bidratt til at IKEA-etableringen i nord ville funnet sted i Salten-området."

Bodø blir ikke en større by enn Tromsø selv om flere kommuner slår seg sammen. Nei, IKEA er i motsetning til journalister neppe så dumme, at de tror det blir et større kundegrunnlag i det lite urbane området som kalles Salten dersom kommunene slår seg sammen, og kaller seg Bodø.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Ville Lehtinen »

En kommune bestående av disse (pluss kanskje også Tysfjords vestside) vil være Norges suverent største kommune, dobbelt så stor som dagens største, og omtrent på størrelse med Vestfold fylke! Det vil være en fire timers kjøretur mellom dagens kommunesentre Oppeid og Ørnes.

Med denne typen geografi og infrastruktur må man ha ganske mange desentraliserte tjenester uansett, så jeg ser ikke helt hva man oppnår annet enn at man kan si at kommunen har flere innbyggere enn Tromsø.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

En regionskommune som dette vil spare masse bare på færre politikere. De vil også stå sterkere som en enhet som blir representert av 1 ordfører og ikke 8-9 (avhengig om Meløy er med).

Jeg har tidligere uttalt at en kystvei fra Bodø via Kjerringøy til Steigen vil gi ringvirkninger i hele regionen som gjør at den blir mer attraktiv. Bodø/Fauske fungerer utmerket som en handelsakse for hele regionen. Alle kommunene sammen vil kunne gi større muligheter for næringsetableringer, produksjon, it-parker osv. Nå prøver alle å krafse til sitt område istedet for å tenke på helheten.
@liverglimt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

I samme slengen kan man si takk og farvel til ideen om lokaldemokrati.

Å kalle denne kommunen for Bodø er for øvrig helt på trynet. Hvorfor oppkalle Norges største kommune etter ei lita halvøy på ytterste vestkant av kommunegrensa? Det eneste naturlige alternativet er Salten (eller Stor-Salten) kommune.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Hvorfor henge seg på Salten?

Det er ett begrep som er lite kjent i store deler av Norge — dessverre.

Det et så enkelt at om småkommunene i nord og øst vil slå seg sammen, så gjør det. Det kommer ikke til å skje før det blir tvang.

Hvis det ikke blir storfusjon så kommer gildeskål og Beiarn til å bli innlemmet i Bodø, kanskje sågar Meløy. Selv om nordre-Helgeland har ytret ønsker om at Meløy bør se sørover. Hva tror dere denne kommunen blir å hete?

Fauske og Saltdal kan jo slå seg sammen, eventuelt med Hamarøy og Steigen. Det blir jo så mye bedre enn å være en del av Bodø. Så kan den kommunen kalle seg Salten. Slagkraftig som den blir med 13-14.000 innbyggere. Det er jo ingen kommuner fra før med slik utstrekning, størrelse og areal. :D
@liverglimt
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

liverglimt wrote:Hvorfor henge seg på Salten?

Det er ett begrep som er lite kjent i store deler av Norge — dessverre.
Det der er et argument jeg ikke forstår. For det første: hva er relevansen til hvorvidt folk fra andre steder kjenner til navnet eller ikke? Og det andre: jeg er ganske sikker at folk kommer til å huske navnet "Salten" hvis det blir Norges største kommune.

At det kommer til å ta en dagstur for mange tusen for å komme seg til kommunesenteret er en åpenbar trussel for lokaldemokratiet. Men for store deler av rikspolitikerne er penger viktigere enn demokrati.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Javel, så Steigen har ett bedre lokaldemokrati fordi alle de 2500 innbyggerne kan nå til kommunehuset på under 90 minutter??

Det er den sterkestes rett i ett hvert demokrati, naturlig nok blir hovedaksen Bodø- Fauske i en storkommune. Så kan jo resten beholde sitt lokaldemokrati ved å stå utenfor.

50.000 av de til sammen 80.000 bor allerede i Bodø Kommune, hvorfor endre på det majoriteten lever med??
@liverglimt
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Ville Lehtinen »

Jeg synes ikke noe om at Bodø skal sluke opp småkommunene. Hvis vi tar Steigen som et eksempel, er det ca 150 innbyggere pr. kommunestyrerepresentant, mens tallet etter en eventuell sammenslåing med Bodø (uten andre kommuner) vil være godt over 1000.

Men kanskje det aller viktigste aspektet er at småkommunene vil lide under "flertallets tyranni" i sammenslåing med en bykommune. Fordi det store flertallet som legger grunnlaget for valgresultatet vil være byfolk, tror jeg hensynet til distriktene kommer til å være skjøvet langt ned på den politiske prioriteringslista.

Derfor synes jeg det er en mye bedre idè at Steigen, Hamarøy og Tysfjord går sammen til en eventuell Nord-Salten kommune, kun dersom man blir tvunget til sammenslåing vel og merke. Disse kommunene er mer lik i strukturen, og selv om det langt fra kommer til å bli en økonomisk stormakt, vil den nye storkommunen være bedre rustet til å representere distriktets utfordringer i den store sammenhengen. Om det blir realitet, kommer det til å bli en kamp med nebb og klør om det nye kommunesenteret, men den tid, den sorg.

Men i bunn og grunn synes jeg at lokaldemokratiet skal utøves på lavest mulig nivå. Geografi og infrastruktur legger en del begrensinger på hvor mange kommuner og hvor store områder som effektivt kan slås sammen. Dette er spesielt en utfordring i Nord-Norge. I andre deler av landet, og spesielt på Østlandet, er det mange mindre kommuner som allerede i praksis fungerer som sammenslåtte kommuner og som er mye mer naturlige mål for sammenslåing enn hva som er tilfellet i Salten.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2202 times
Been thanked: 362 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Er det en styrke eller en svakhet at vi har kommuner som har 1 representant for hver 150 innbygger?

Alt det jeg har fulgt med i ønsker til nabokommunene, er at spesielt Steigen søker jeg mot Bodø istedet for nabokommunen, i dette tilfellet Hamarøy. Jeg har ikke noe svar, men noe må det være. Det skal også sies at hadde de fleste steigværinger fått det som de ville så hadde aldri tunellen blitt bygget mot Hamarøy, men sørover. De fleste holdt kjeft fordi det var bedre med noe enn ikke noe.

For meg er ett demokrati at alle stemmer skal telle likt. Det gjør de ikke med kommuner på størrelse med knappenåler.

Skjerstad er storfornøyd med fusjon. Erfaringene fra den fusjonen kommer til å bli brukt i framtiden og legge grunnlaget for at den store stygge ulven, sett utenfra, kommer til å spise opp alle småkommuner før de får sukket seg. Dette gjelder ikke bare Saltenområdet, men de fleste områder med sterke senter.
@liverglimt
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: At det er mulig!?

Post by Trapattoni »

Ville Lehtinen wrote:Jeg synes ikke noe om at Bodø skal sluke opp småkommunene.
Ser man litt på befolkningsutviklingen i Nordland de siste 30 årene, så er det vel liten tvil om at Bodø sluker opp småkommunene rundt seg, helt uavhengig av kommunesammenslåinger.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8369
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 165 times

Re: At det er mulig!?

Post by Boombadila »

Jeg synes argumentene for kommunesammenslåing bør drives til sin logiske konklusjon. Et land, et fylke, en kommune.

Da får vi virkelig sentralisert og effektivisert.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Ville Lehtinen »

Trapattoni wrote:
Ville Lehtinen wrote:Jeg synes ikke noe om at Bodø skal sluke opp småkommunene.
Ser man litt på befolkningsutviklingen i Nordland de siste 30 årene, så er det vel liten tvil om at Bodø sluker opp småkommunene rundt seg, helt uavhengig av kommunesammenslåinger.
Det er sant, men de som er igjen er de som bevisst ikke har gjort byfolk av seg. De skal ikke behøve å lide under storbyens trampende jernhæl :mrgreen:
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Get ready to be assimilated. Resistance is futile.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
mortsto
Posts: 7347
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 150 times
Been thanked: 439 times

Re: At det er mulig!?

Post by mortsto »

Over til noe annet. Anbefaler virkelig DNs gravesak om Mix-pappa Pål Diskerud om hans virksomhet. Hovedsaken heter lånehaien og en må ha pluss-abonnement på DN for å lese hele, men det er mulig om den deles i sosiale medier.
Her er noen oppfølgingssaker: http://www.dn.no/nyheter/finans/2014/11 ... rt-fra-usa
http://www.dn.no/nyheter/finans/2014/11 ... nder-lupen

Fascinerende at RBK forhandler med en slik person.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7272
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 434 times
Been thanked: 872 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Los-Loco »

Lærer forsøker å tvinge jente til å bade:

http://www.vgtv.no/#!/video/104333/jent ... enne-rundt

I tittel ikke ulikt saken fra Bodø som har rullet i norske medier, men innholdsmessig helt annerledes. Her forsøker en gymlærer å fysisk dra en 14 årig jente ut i bassenget. Et soleklart overgrep, legemsfornærmelse og langt ut over hva en lærer kan tillate seg.

Det som fasinerer er imidlertid kommentatoren, som forsøker å tolke noe seksuelt inn i dette. Han er opptatt av at læreren har hendene sine "i nærheten av" brystområdet, og at jenta er redd for at toppen skal falle av når hun blir slept langs bassengkanten. Hva er det med amerikanere og puppefokuset dere? Uten at dette på noen som helst måte skal tolkes som noe forsvar for læreren (for dette var en stygg sak ut fra videoen å dømme), så klarer jeg ikke å se noe seksuelt i dette i det hele tatt. Å slepe en elev langs bassengkanten og forsøke å dytte henne i vannet mot hennes vilje er drøye ting, mer enn nok til at mannen bør finne noe annet enn en lærerjobb (selv i Norge!). Ser ingen vits i å flytte fokuset fra det reelle overgrepet til et overgrep som i beste fall må tolkes inn med litt godvilje.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Ja, de amerikanerne.....

Tilbake til Norge:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dopi ... /23333910/

Beslaglagte dopingmidler ble destruert før kjemisk analyse, så påtalemyndighetene kan ikke bevise at det var samsvar av det som sto på pakningene og det faktiske innholdet.

Fyren har jo så godt som innrømt at det var doping, men at det var til han selv, og ikke ment for salg.

1. Alle skjønner jo at han ikke hadde fylt alle pilleeskene med Paracet, men man må jo kunne bevise 100% sikkert at det var dop for å få han dømt.

2. Påtalemyndighetene mente at hadde et forsett om distribusjon, men burde de kunne bevise det uavhengig av punk 1? Jeg mener.. Hvis det nå VAR paracet i pakningene merket med anabole sterioder, så er det i allefall helt sikkert at han skulle selge dem. Kunne nesten tatt han for falsk markedsføring/svindel i samme slengen.....

Slett politiarbeid!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Los-Loco wrote:Lærer forsøker å tvinge jente til å bade:
Sikkert tilpass for jenta.. Ser det stadig vekk i Norge "har ikke lyst".. Da slipper man unna. Med mindre man er i militæret der "har ikke lyst" er blitt mediamat!
Førr Evig!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

:tenk
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Nrk med nytt langsomTV-konsept:

Salmeboka minutt for minutt.

wtf?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: At det er mulig!?

Post by Cheese Smirnoff »

Genialt, spør du meg! Men man må vel være enten religiøs eller meget interessert i musikk for å sette pris på det. For min del kommer jeg til å følge med for det musikalske.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

NRK må bli kjedeligere, sier Ib Thomsen. NRK tar ham på ordet. "Åja? Hurtigruten minutt for minutt? Bergensbanen? Nasjonal strikkekveld? Ikke kjedelig nok? Vel, vi har én ting til ..."
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

:lol:
Tenkte litt på det samme da jeg leste det der..

Edit:
Du glemte Nordlandsbanen minutt for minutt... Den så jeg fra start til mål, og ble bra full fremfor TV'n underveis.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Cheese Smirnoff wrote:Genialt, spør du meg! Men man må vel være enten religiøs eller meget interessert i musikk for å sette pris på det. For min del kommer jeg til å følge med for det musikalske.
Har du ikke salmeboken, kan du få oversikten her:
http://www.gammel.kirken.no/?event=dolink&famID=365702
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: At det er mulig!?

Post by Trapattoni »

Post Reply