At det er mulig!?

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: At det er mulig!?

Post by G-s-enz »

Valget er kjipt fordi jeg vil ha bort Erna og mest av alt FRP samt ho satans Listhaug.

Støre er også helt umulig å ville ha mtp på vinglingen her nord, stoler ikke på noe som helst derifra.

Bli mer å finne ett parti som du vil skal ha mest mulig innflytelse på en evt møkkaregjering. Så ender nok opp med noe fra venstresiden.


Forøvrig helt patetisk hvordan Erna ikke klarer å ta skikkelig avstand fra sin egens ministers pisspreik og folkesplittelse.


Kan vi ikke ha en tredje statsministerkandidat?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

mortsto wrote: Wed Aug 30, 2017 1:45 pm Jeg blir så desillusjonert over årets valgkamp at herregud... :evil:
Hva, er du en muslimelskende sosialistsnillist? Eller kanskje du er en hjerteløs oljefanatiker? For det er tilsynelatende bare de to typene mennesker som finnes ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: At det er mulig!?

Post by Novi »

Valgkampen er preget av at vi bor i et land som generelt sett går meget bra, og er svært beskyttet for urolighetene i resten av verden. Således er det betryggende at man velger å diskutere tulleting (f.eks. ulvebestand) rett og slett i mangel av større kriser/umiddelbare utfordringer å håndtere. Og internasjonalt er vi en liten fis i de fleste sammenhenger, så der har regjerende parti(er) minimalt med innflytelse.

Så kan man alltids diskutere hva som er konsekvensene til den enes eller andres politikk - om 10-15 år. Syns Høyre er flinkest til å løfte blikket og relatere dagens politikk med fremtidig utvikling.
Una mas cerveza.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by Sulliken »

Med et unntak har jeg alltid stemt det samme partiet. I år måtte jeg gå mange runder med meg selv. Jeg er ikke veldig begeistret for Støre, Giske og co, så jeg vurderte sterkt både SP, SV og Rødt. (Så lenge et borgerlig flertall får frp i regjering, så går ikke min stemme den veien).

Men det er noe nasjonalpopulistisk over SÅ som jeg ikke er begeistret over, og så skal de på død og liv drepe alt av rovdyr, så er de for kontantstøtte. Nei, mao.

Rødt fungerer fint som et vaktbikkjeparti, og Moxnes er jo en likandes kar, men jeg kan nesten ikke stå inne for noe av politikken dems.

SV er i så måte noe bedre, men hvorfor skal alle barnehager på død og liv være offentlig? Er det Statens oppgave å oppdra barna? Det samme gjelder forøvrig heldagsskolen. 6-timers dager med samme lønn som nå virker jo fristende, men hvem skal betale gildet?

Til slutt kom jeg fram til at jeg fremdeles er sosialdemokrat, så selv om lederne nå for tiden ikke er mine favoritter, så må man jo stemme etter det man tror på.

Så jeg forhåndsstemte her om dagen..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: At det er mulig!?

Post by Novi »

Sulliken wrote: Sun Sep 03, 2017 3:04 pmSV er i så måte noe bedre, men hvorfor skal alle barnehager på død og liv være offentlig? Er det Statens oppgave å oppdra barna? Det samme gjelder forøvrig heldagsskolen. 6-timers dager med samme lønn som nå virker jo fristende, men hvem skal betale gildet?
På et ideologisk plan syns jeg det er greit at MDG prater om slikt. De sier rett ut at folk kan tjene mindre, men få bedre livskvalitet pga mer fritid, mindre stress, o.l. Personlig syns jeg det er hippie-tull, men en fin motvekt i en ofte ensidig debatt. SV, derimot, har sittet i regjering og ønsker sitte i en større maktposisjon, og det er det utopisk å si at barnehager skal være kommunale (per d.d. er vel 56% av barnehagene private), samt at folk skal jobbe 6 timers-dager. Det er nok gjennomførbart i kommunale byråkratistillinger, men aldri i livet i private stillinger som min. Eller for lærere, sykepleiere, leger (er allerede lite helsepersonell tilgjengelig), og en haug med andre stillinger. Og til samme lønn? I det hele tatt en holdning om at "her skal staten fikse litt til alles beste" som ikke er praktisk gjennomførbart, og blir for meg stående som useriøst.

Du stemmer ikke borgerlig pga FRP, og jeg stemmer ikke noe som slipper Lysbakken inn i regjering :)
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

Jeg er i det hele tatt glad for alle som stemmer på bakgrunn av ideologi og informerte valg. De fleste som stemmer MDG har nok en slags ideologisk-ironisk distanse til valget sitt, for eksempel.

Det jeg HAR et problem med, er de som går på alt våset. De som stemmer H fordi "landet går så bra nå". Samme som de som stemte AP ved forrige valg fordi landet gikk så bra da.

Jeg er jo ikke spesielt borgerlig anlagt, det skjønner vel de fleste (selv om jeg har stemt borgerlig flere ganger enn dere vil tro), men jeg har ingen problemer med at folk stemmer H eller Frp fordi det er der de ideologisk sett hører hjemme. Og lever helt fint med en borgerlig regjering når den er stemt fram av en velgermasse som ønsker at den ideologiretninga skal prege samfunnet. Jeg bare sliter så inderlig med "Sylvi kommer til å redde oss"-gjengen, og tilsvarende.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: At det er mulig!?

Post by Novi »

Enig i tankegangen, men resultatet av én stemme er jo den samme. Stemmeretten gjelder jo for alle over 18, og ikke betinget om at man er reflektert nok til gjøre seg opp en mening utover valg-kamp-floskler (ref. valg i USA og Brexit). Så tror nok du må innebefinne deg med at du vil leve med hvilken som helst regjering stemt frem i stor grad av folk som ikke tenker så mye på langsiktig ideologi :)
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

Ja, for all del, jeg har ikke tenkt å underkjenne noen regjering på ideologisk funding i befolkninga. Men når jeg diskuterer politikk med folk blir jeg alltid "han kjipe" som bare tvangsmessig er nødt til å gå i rette med den overforenkla slagordretorikken. Det er utrolig slitsomt :(

Men det gjør i hvert fall at jeg kan sette pris på mennesker, også de jeg ikke nødvendigvis deler verdier og syn med.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

På sin plass å skyte inn at det var lagt opp til forhåndsstemming på jobb i dag, så jeg gjorde det. Kan melde meg ut ei uke, det skal bli godt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Novi wrote: Mon Sep 04, 2017 8:06 am På et ideologisk plan syns jeg det er greit at MDG prater om slikt. De sier rett ut at folk kan tjene mindre, men få bedre livskvalitet pga mer fritid, mindre stress, o.l. Personlig syns jeg det er hippie-tull, men en fin motvekt i en ofte ensidig debatt.
Og så må du ikke glemme det faktum at de er et miljøparti. Ja folk får mer fritid og mindre stress, men hovedargumentet for MDG er å få ned kjøpekrafta og forbruket på verdens ressurser. Det er jo ikke å stikke under en stol at vi nordmenn har et forbruk i verdenstoppen.

Jeg kan fort finne på å stemme MDG i år. Rett og slett fordi jeg tror vi trenger en bremsekloss som tar vare på miljø og klima.
Førr Evig!
User avatar
Novi
Posts: 11454
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 605 times
Been thanked: 795 times

Re: At det er mulig!?

Post by Novi »

Ja, og nettopp derfor setter jeg pris på dem i debatten, selv om de befinner seg politisk langt unna meg selv. De vet nok selv at man aldri skrur igjen oljekrana pga noe politisk vedtak ila de neste 40 årene, men å ha det som standpunkt gjør jo at man drar diskusjonen i en retning som sikkert er fordelaktig på lang sikt.
Una mas cerveza.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Jeg var litt uoppmerksom på grensen for forhåndsstemming i fra utlandet. Så MDG mistet en stemme.

Det første friske pustet i norsk politikk på mange år. :)
@liverglimt
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Enig, og jeg syns, til tross for at mange hevder det motsatte, at de nå har klart å ta stilling til mer enn bare klima og miljø. De har faktisk en definert politikk på andre felt også, som de tidligere har blitt stemplet som "useriøse" på. Skal ikke langt tilbake for at MDG var et særparti for kun miljøspørsmål og leagalisering av hasj.

Ser mange ulike typer interesseforeninger lager anmeldelse av de ulike partienes politikk, sett opp mot deres interesse. FRP får stort sett 1 på samtelige som jeg har sett, både i form av natur, pensjonister, narkomane. Venstre, SV og MDG har jevnt over scoret ganske høyt.

Har vel til gode å se hvordan utdannningsforbundet rangerer de med tanke på skolepolitikk..
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Alle nye partier må fronte noen fanesaker. De kan ikke gå bredt, da vil de aldri få ordet i den offentlige debatten.

Nå har de gått ut med mer penger til kollektiv og lavere priser. Peis på! Venstre var mitt valg før, men trøndertøtta har ødelagt partiet totalt. Uspiselig for meg.
@liverglimt
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Venstres fire år som samarbeidsparti for Frp har ødelagt den muligheten for meg. Kunne fint stemt Venstre, men så lenge de logrer til Frp er det helt utenkelig.
Førr Evig!
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: At det er mulig!?

Post by Wendigo »

Venstres høydepunkt i moderne tid var når Sponheimen gikk ut og sa eksplisitt at samarbeid med Frp var uaktuelt. Dette førte da også til en halvering av oppslutningen om Venstre...

Det vil si det Venstre som faktisk har ryggrad ikke har livets rett, og det venstre som nå har litt makt er en parodi på det partiet identifiserer seg selv med.

Hiv det til måsen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

For meg er Venstre totalt uaktuelt pga. arbeidslivspolitikken deres. Jeg skulle ønske de klarte å kombinere næringsvennligheten og innovasjonsønsket sitt med en forståelse for behov for og nytte av fagorganisering. Synes f.eks. Høyre klarer det mye bedre.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Men Venstre klarer å ha med miljøaspektet i næringsvennlighet. Høyre hadde nok asfaltert Hardangervidda om det hadde visst seg å være samfunnsøkonomisk positivt.
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Jævlig bra Inge! Asfaltert... :geeku
@liverglimt
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: At det er mulig!?

Post by ingen87 »

Forresten ironisk, symptomatisk, og treffende, at "At det er mulig!?"-tråden har blitt Valg 2017-tråden.. :p
Førr Evig!
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

Hva annet forventer du? Det er Utrolig mye skit de klarer å få ut av kjeften i valgtider
@liverglimt
Glimt1916
Posts: 5572
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 413 times
Been thanked: 429 times

Re: At det er mulig!?

Post by Glimt1916 »

liverglimt wrote: Mon Sep 04, 2017 2:50 pmDet første friske pustet i norsk politikk på mange år. :)
Hæ?? Har du glemt dette sjarmtrollet?

Image

Populisme, rasisme, sverd og eggelikør i en herlig blanding! What's not to like?
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10689
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2201 times
Been thanked: 362 times

Re: At det er mulig!?

Post by liverglimt »

:geeku Han har heldigvis gått meg hus forbi!
@liverglimt
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5712
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: At det er mulig!?

Post by gavharr »

Stilig sverd da :D
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: At det er mulig!?

Post by Kesseboy »

Det beste med Lysglimt er at du alltid må trippelsjekke om det er han sjøl som har twitra noe, eller om det er parodikontoen.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply